Ennenaikaisia supistuksia/harjoitussupistuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nasku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

nasku

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin tuoda tällaista aihetta esille kun itsellä nyt ajankohtainen ja kaipailisin muiden kokemuksia!

Eli viikkoja mulla nyt 14+3 ja pari päivää tässä nyt supistellut, eilen iltaa kohti lisääntyen ja koko yön supisteli niin ettei tahtonut saada unta Supistukset siis kivuttomia, ainoastaan muutama illalla ja muutama aamulla oli sellaisia että ihan vähän tuntui supistuksen aikana menkkajuilimista alavatsalla. Muuten siis on sellasia mahan kovettumisia ja nyt aamusta asti ollut enemmän tai vähemmän jatkuva paine alavatsalla.

Töissä oli onneksi tänään kevyt päivä (olen fysioterapeutti ja työ asiakkaasta riippuen toisinaan hyvinkin raskasta fyysisesti), mutta aina kun hetkeksi pysähtyi ja kirjallisia töitä tehdessä istuen tuntui tosi paljon supistuksia. Kävin hetkeksi plintille lepäilemäänkin ja tuntui että siinä maatessa vähän rauhoittui. Edelleen tulee supistuksia sillon ja tällön, ehkä ei kuitenkaan niin paljon ku eilen illalla.. Soittelin neuvolaan ja huomenna käski viedä pissanäytteen ja sanoi että jos huomiseen asti jatkuu samalla tavalla niin sitten päivystävälle lääkärille...

Onko kohtalotovereita?? Nykyisessä tai edellisessä/edellisissä raskauksissa? Mulla kaksi lasta ennestään, joiden odotusaikana ollut harjoitusuppareita vasta loppupuolella raskautta, näin aikaisista ei oo kokemusta eikä oikein tietoakaan voiko nää supparit avata kohdunsuuta ja onko tässä odotettavissa pakkolepoa? Mulla myös 4alkuraskauden keskenmenoa takana ja sekin nyt pelottaa että onko kesken menossa vvai mistä tää nyt johtuu

Miulla ekassa raskaudessa alkoivat rv 16 ja nyt alkoivat jo rv 14. Minulla suurin osa kovettelua, mutta raskaan päivän päätteeksi saattaa olla sellasia hieman kivuliaitakin (kipu tuntuu varsinkin kosketusarkuutena ja esim. Jos liikutan jalkaa niin silloin mahaan saattaa sattua).
Ja aika samalla tavalla ne oli esikoisestakin, että osittain oli kivuliaitakin, mutta haittaa niistä ei ollut ja nopeasti niihin tottui. Aina iltasella helpottaa tai työpäivän jälkeen, kun pötköttelee rauhassa. Kylkiasento olisi vissiin se paras asento. Joskus riittää 30min että rauhottuuvat, joskus pitää tuntikin olla paikallaan.
Toisinaan olen kuullut, että liittyy tulehdukseen, mutta niin kuin minulla, niin se johtuu vain supistusherkästä kohdusta. Mutta tulehdus kannattaa aina tarkastaa, kun oireet saattaa raskaana olla poikkeavat.
Toisilla supistaa ekaa kertaa vasta sitten synnytyksessä, niinkuin omalla siskolla oli..

Mulla viime raskaudessa rv14+ lähtien alkoi kivuttomat supistelut. En huomannut niitä kuin makuullaan joten en tiedä paljonko niitä tuli (kävellessä maha muutenki pinkeä..) En osannut yhtään olla huolissaan. Taidettiim pissatulehdus ja hiiva jossain välissä poissulkea.
Neuvolalääkärin mielestä rutiini kontrollissa joskus rv.26 kohdunsuu pehmeä ja vähän lyhentynyt...Ja kun kerta oli harkkasupistellut runsaasti niin Jouduin sitten liikuntakieltoon. Tästä muutama päivä yhtenä yönä harkkasupistuksia tuli ihan jopa 5min välein monta tuntia, mutta kipuja ei. Soitin synnärille mutta eivät olleet huolissaan kun kerta kipua tai vuotoa ei ole ja vaikutti että epäilivät osasiko neuvolalääkäri edes arvioida kohdunsuuta.... Eivät ottaneet käymään. Käskivät vasn olla ihan vuodelevossa pari päivää. Seuraavan kerran neuvolassa olikin muutosta parempaan lääkärin mukaan. Ja lopultahan raskaus meni yliajalle ja käynnistettiin!

Tässäkin raskaudessa tunsin jo aikaisin kivuttomia harkkasupistuksia. Pissatulehdustakin tässä epäiltiin mutta lopulta bakteeriviljely olikin puhdas. Nyt en ole ehtinyt edes oikein kehoa kuunnella ja en ole havainnut selkeästi supistavan. Mutta lähipäivinä rasituksessa alkanut tuntua epämukavalta ihan alavatsalla. Ei varsinaista kipua kumminkaan.

En tiedä kuinka yleistä on että jossain raskauksissa ei supistele ja joissain supistelee samalla äidillä? Mutta sitähän sanotaan että kaikki raskaudet ovat erilaisia. Hyvä varmasti kuitenkin just tarkistaa nuo pissatulehduksen tai hiivan mahdollisuudet!

Mä en vieläkään ymmärrä miltä niitten pitäis tuntua? Esikoista odotan ja oon parilta synnyttäneeltä kaverilta kysynyt ja toinen ei toedä vieläkään miltä niiden pitäis tuntua ja toinenkaan ei ollut aivan varma :grin

Hyvä ketju. Olen pohtinutkin miten erottaa kohdun kasvamiseen liittyvät kivut ja supistukset? Maha on pinkeä lähes koko ajan. Rasituksen jälkeen (kävely huonossa maastossa) koskee pitkän aikaa ja painetta tuntuu.

Sen kyllä erottaa hyvin, kun supistaessa se kohtu nousee ihan tuohon pintaan ja on tosiaan kova möykky siinä vähän aikaa. Toki saattaa ihmisillä ne erilaiselle tuntua, mutta itsellä se on todella selkeä se möhkäle.. :rolleyes::grin

Kiitos vastauksista, vähän rauhoitti mieltä kuulla että muillakin ollut eikä oo välttämättä raskauden kulkuun vaikuttanut :)

Mulla just noi on sellasia vatsan kovettumisia, että ihan kädellä kokeiltaessa tuntee kun alavatsa ihan kivikova ja tulee sellanen paineen tunne, välillä ihan tuonne alapäähän asti.. Ja välillä tuntuu että vähän vaikeuttaa liikkumista esim. Istumasta seisomaan nousua.. Mulla juuri pitkään istuminen selvästi provosoi niitä, samoin jos alkaa olla pissahätä niin supistukset voimistuu ja olenkin saanut hypätä vessassa vähän väliä. Viime yön sain kuitenkin nukuttua eikä samalla tavalla supistellut enää kuin eilen, nyt aamulla istuessa aamupalapöydässä muutama kevyt tuntunut mutta se jatkuva paine alavatsalta on ainakin hävinnyt.

Mulla tuli töissä eka selkee supistus! Säikähdin sitä tunnetta. Varsinkin kun mun työ on fyysistä ja supistus tuli just rasituksessa. Mä pelkäänkin, etten pysty noin raskasta työtä tekemään...

Mulla alkoi harkkasupistukset joskus viikolla 20. Ne alkoivat yksittäisinä kertoina ja tulivat jokapäiväisiksi pian raskauden edetessä. Maha tuli kovaksi palloksi jossa epämiellyttävää painetta mutta ei kipua. Käytännössä kun lähdin kodin ulkopuolelle ne alkoivat. Myös supisteluihin liittyi monesti vauvan voimakas liikehdintä joka sekään ei kivalta tuntunut. Supparit meni ohi istuessani jonkin aikaa. Kotona varsinkin levossa niitä ei ole koskaan tullut. Nyt viikolla 34 on pois suljettu pissatulehdus ja hiiva,myös kohdunsuu on kiinni.
Kivuttomat supparit voivat siis olla matkan varrella ihan normaaleja eivätkä haittaa raskauden kulussa!
Edellisissä raskauksissa mulla ei ollut koskaa harkkasuppareita! Synnytys supistukset oli ensimmäiset!

Muokattu viimeksi:
Itsellä kokemusta vasta kahdesta kerrasta. Minullakin tuntui vatsa ihan kivikovalta ja molemmat kerrat alkoivat rasituksesta tai mahallaan olosta (fyssarilla ja joogan jälkeen). Vk 15+ ja 16+

Mulla mennyt pahempi kerta pois istumalla. Mutta olin kaupassa kun pahimmat tuli niin oli aika vaikeeta kumartua ottamaan maitoa tai rahkaa alahyllyiltä.

Tänään taas fyssarille ja soitin eilen jo etukäteen kertoakseni että tästä lähtien en voi olla mahallani. Ei tunnu pahalta olla mahallaan mutta supistukset sen jälkeen eivät olleet sen arvoisia.

Tsemppiä kaikille harkkasupistusten kanssa!

Hyvä että Naskulla vähän helpottanut!

Mullakin pissahädässä tulee erityisesti supistuksia. Ja just noin kuin August kuvaili että maha "nousee möykyksi", eli helppoa ollut tunnistaa. Tosin kuten oon sanonut niin seistessä/kävellessä vaikeampi erottaa. Esikoista oottaessa etenki vähän myöhemmin raskaudessa tuntui että jatkuvasti maha niin pinkeä kävellessä! Mutta tosisan varmasti yksilöllistä! Toisilla ne synnytyssupistuksetkin voi tuntua vaikka vaan selkäkipuna tai reisissä kipuna!

Kävin pissanäytteen viemässä enkä nyt sitten ole lääkärille aikaa varannut. Töissä oon tänään 12-18 ja melko hektinen ja raskas päivä tulossa vaikka vähän lyhyempi onneksi onkin. Katsotaan miten kroppa reagoi ja täytyy sit vähän alkaa miettiin noita työpäiviä jos supistuksia alkaa rasituksesta tulla. Pomo kyllä jo sanonut että heti kun siltä tuntuu niin siirrellään raskaampia asiakkaita muille työntekijöille että saa omaa fyysistä taakkaa kevennettyä. Pitää nyt vähän seurailla ja katotaan nyt mitä se pissanäyte sanoo!

Mulla eilen alkoi oudot pistot kohtuun. Tuntuu kuin sukkapuikolla iskisi. Kestää muutamia sekunteja kerrallaan. Välillä kohtu kovettuu ja välillä ei. Näitä tuli myös viime yönä ja nyt aamulla. Välillä saattaa tuntua niin ilkeältä että täytyy kaikki tekeminen jättää. Onko nämä niitä harjotussupistuksia?
15+3

Mulla eilen alkoi oudot pistot kohtuun. Tuntuu kuin sukkapuikolla iskisi. Kestää muutamia sekunteja kerrallaan. Välillä kohtu kovettuu ja välillä ei. Näitä tuli myös viime yönä ja nyt aamulla. Välillä saattaa tuntua niin ilkeältä että täytyy kaikki tekeminen jättää. Onko nämä niitä harjotussupistuksia?
15+3
Mulla eilen myös samoja tuntemuksia, oisko liitoskipuja?

Minulla liitoskivut tuntuvat terävinä iskuina, yleensä kestävät vain hetken eivätkä toistu. Supistukset taas tuntuvat laajemmalla alueella, kestävät kerrallaan pidempään ja toustuvat kunnes pääsee lepäämään... :oops:

Minulla liitoskivut tuntuvat terävinä iskuina, yleensä kestävät vain hetken eivätkä toistu. Supistukset taas tuntuvat laajemmalla alueella, kestävät kerrallaan pidempään ja toustuvat kunnes pääsee lepäämään... :oops:

Onkohan nämä mullakin sitten niitä. Hankala tietää ja ymmärtää tuntemuksia ekan kanssa :D

Samaa vaivaa, eli vaarattomia liitoskipuja ne henkeä salpaavat puukoniskut siis sitten ovat. Tunnistin myös harkkasupistuksia tämän ketjun avulla mitä ei olisi muuten tullut kyllä tunnistettua ja nyt osaan kertoa neuvolassa enkä rasita itseäni yhtään enempää. Vertaistuki on niin mahtavaa!

Nuo nopeat kivut tosiaan varmastikin on liitoskipuja tai niitä ns.repäisykipuja jos esim nopeassa asennon vaihdossa tai yskiessä tulee. Ei pitäisi harkkasupistusten sattua!!! Jos tulee sellaista säännöllisesti toistuvaa tai pitkään jatkuvaa selkä/vatsakipua niin sitten yhteys neuvolalääkärille/äitipolille.
Mulla ei onneksi ole ihan alun jälkeen tullut repäisykipuja. Viime raskaudessa alkoi vasta joskus puolivälin jälkeen tulla liitoskipuja. Tulivat etenkin jos oli ollut rasitusta (siis riitti jos pari sataa metriä olin joutunu kovempaa kävelemään kouluun tms), sitten olin istunu hetken (esim bussissa) ja sitten yritin uudelleen liikkeelle. Niin AUUUH kun pisti nivuseen niin etten meinannu saada jalkaa liikutettua!

Ei ollut tulehdusta! Ja supistuksetkin nut rauhoittuneet. Kovin herkkä silti tuntuisi olevan tuo vatsan seutu tällä haavaa, tänään kun piti 2,5v tytsyä enemmän nostella ja kanniskella (pihalla kun maa aivan jäällä paikoin), niin kyllä tuntui vatsa pinkeältä ja oli mukamas vaikia liikkua tämän vasta niin kovin pienen masun kanssa :D

Ja noita repäisykipuja on kanssa tullut aivastamisen yhteydessä ja kerran kun nousin autosta ja jalka luiskahti jäällä niin auuuuhh!! Liitoskivuista en kyllä tiedä mitään muuta kuin sen mitä asiakkailtani kuulen tuntemuksia, itse olen onneksi säästynyt edellisissä raskauksissa niiltä, saa nähdä miten tällä kertaa käy..

Mulla kivut helpotti kuuman suihkun ja saunan myötä:Heartred Kaipa ne oli sitten niitä liitoskipuja ja vatta kasvaa :p

Takaisin