Ennenaikainen synnytys uhkaa

Keskustelun 'Raskausklubit' aloitti vastavirrassa, 27 maalis 2018.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. vastavirrassa Rakastunut foorumiin

Moikka! Tämmöistä ei täällä vielä ollut ja itse olen nyt viikon makoillut osastolla lapsiveden tihkumisen seurauksena vertaistukea kaivaten.. Onko meitä muitakin? :)
  2. Zeni Moderaattori Staff Member Tammimammat 2017 Kesäkuun äidit 2019

Tsemppiä Vastavirrassa! Itse makoilin osastolla vedenmenon vuoksi liki kuukauden pari vuotta sitten. Onko sulla millaset viikot? Saatko liikkua osastolla? Mulle oli ainakin tärkeää saada käydä ruokasalissa syömässä ja nähdä ja jutella muiden lepolaisten kanssa.
  3. vastavirrassa Rakastunut foorumiin

Kiitos tsempeistä! Nyt on viikkoja 28+5 ja oon saanut vessa- ja suihkuluvan. Eli liikkua en juurikaan saa ja jollain ihmeellä oon saanut vielä yhden hengen huoneen joten täällä sitä tosiaan yksin ollaan.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 3
  4. Hemppa87 Tuttu foorumilla Maaliskuun äidit 2019

Makoilin 4 viikkoa toisella paikkakunnalla yliopistosairaalassa ja viikon oman kunnan keskussairaalassa viikoilta 28+1 ja poika syntyi 32+6 pienipainoisena. Lapsivettä tihkui ja supisteli mutta tilanne rauhoittui. Verikokeilla seurasivat tulehdusarvoja ja ultraus kerran viikkoon että kasvua tapahtui. Viimeistään 34 viikolla olisivat käynnistäneet ellei olisi syntynyt ennen sitä. Sikiökalvojen tulehdus oli syynä, selvisi jälkikäteen.
  5. Zeni Moderaattori Staff Member Tammimammat 2017 Kesäkuun äidit 2019

Voi ei Vastavirrassa :sorry: oletko edes omalla paikkakunnalla, että puoliso ja ystävät voi tulla katsomaan?
    Mä olin ekat 2 viikkoa naikkarilla reilun sadan kilometrin päässä kotoa ja mies ja isommat lapset pääsi vain kahdesti sinne katsomaan :sad010 onneksi olen pks kotoisin ja paljon kavereita vielä alueella, niin mua käytiin piristämässä. Kun sitten pääsin viikkojen edetessä ja vauvan painoarvion kasvaessa takaisin omaan sairaalaan, niin olin melkein viikon eristyshuoneessa mrsa epäilyn takia:arghh: onneksi testit negat :smiley-ashamed004 huonekaveriksi päätyi ekalla kerralla käynnistyksessa oleva (ei todellakaan kivaa, kun itse yrittää väkisin pitää sisällä :shifty: ja toinen kiroaa kun ei käynnisty), onneksi kaksi seuraavaa oli lepäilijöitä, joskin paljon isommilla viikoilla. Mun vedet meni siis 29+2 ja vauva syntyi 32+6 :dummy1:
  6. vastavirrassa Rakastunut foorumiin

Onpas teidän vauvat syntyneet juuri samoilla viikoilla! Käynnistettiinkö synnytys lopulta vai miten kävi?

Olen onneksi täältä myös kotoisin niin lähes joka päivä joku käy katsomassa ja hieman nopeuttamassa ajankulua hetkeksi. Nyt eilen ja tänään on supistellut jonkin verran, mutta estolääkettä vaan lykkäävät. Vaikka aiemmin olin saanut käsityksen että tilanne ratkeaa joko synnytyksen käynnistymisellä tai tulehdusarvojen nousulla..
  7. Zeni Moderaattori Staff Member Tammimammat 2017 Kesäkuun äidit 2019

Mulla synnytys käynnistyi spontaanisti. Mut oli omasta toiveesta kotiutettu 32+4, koska mua ei supistellut eikä tulehdusarvoissa ollut nousua, käynnistys oli sovittu 33+6 muistaakseni. Mun olisi pitänyt joka aamu käydä verikokeissa keskussairaalalla, mutta ehdinkin olla vain reilun vuorokauden kotona ennen kuin supistukset alkoi.
    Toivottavasti supistukset rauhoittuu, vaikka 28 viikkoinenkin on jo todella hyvä :) Yritä ottaa loman kannalta sairaalassaoloaika, nyt ehdit katsoa netistä kaikki sarjat joita on tehnyt mieli seurata, lukea rästiin jääneet kirjat, mä opettelin neulomaan :hilarious: Onko teillä isompia lapsia?
  8. vastavirrassa Rakastunut foorumiin

No tänään lääkäri päätti ettei enää estellä vaan annetaan pienen syntyä jos synnytys käynnistyy. On myös viitteitä siitä että saattavat joutua leikkaamaan jos synnytys ei käynnisty itsekseen. Mutta tällä viikolla hän siis varmaan syntyy. Meillä on ennestään 2014 syntynyt poika.
  9. Hemppa87 Tuttu foorumilla Maaliskuun äidit 2019

Minullakin synnytys käynistyi spontaanisti, joskin edellisenä aamuna tulehdusarvot olivat jo koholla ja vauva liikkui normaalia vähemmän mahassa tai en tuntenut enää liikkeitä. Minä en kotiin päässyt vaikka sairaalaan oli vain kilometrin matka, varmaankin koska vauva sai sga-diagnoosin jo aiemmin. En tiedä kyllä olisinko sairaalaan kerennyt koska synnytys kesti 1 h 15 min siitä kun alkoi kipeitä supistuksia tulla. Hyvillä viikoilla olet jo, toivottavasti vielä saisit lepäillä hieman koska sairaala-aika vauvan kanssa tulee olemaan pitkä joka tapauksessa ja parempi aina mikäli saisi massussa vielä kölliä.
  10. Zeni Moderaattori Staff Member Tammimammat 2017 Kesäkuun äidit 2019

Onpa jännä etteivät enää estelisi! Toivottavasti pieni nyt kuitenkin pysyisi masussa vielä :Heartred
    Miten teillä esikoinen on reagoinut kun äiti onkin yhtäkkiä pidempää poissa kotoa?
  11. vastavirrassa Rakastunut foorumiin

Esikoinen on tottunut onneksi mun työn vuoksi olemaan paljon isänsä kanssa kotona, mutta kyllähän toki varmasti ikävöi jne. Välillä on saattanut olla esimerkiksi että haluaa soittaa ja sitten ei haluakaan puhua kuitenkaan mitään jne.. Varmaan kun hänkin niin pieni niin ei osaa vielä kunnolla tunnistaa ja ilmaista tunteitaan.
  12. Zeni Moderaattori Staff Member Tammimammat 2017 Kesäkuun äidit 2019

Voi toista :Heartred
    meillä oli isommat myös 5v, 3v ja 10kk kun olin lepäämässä. Pienin alkoi vierastaa mua ihan hirveesti kun eivät päässeet silloin alussa katsomaan niin usein :sad001 se oli ihan kauheeta... hän onkin edelleen ihan iskän tyttö ja äiti kelpaa vain vaatteet valitsemaan ja tukan kampaamaan :hilarious: isot pojat onneksi on äitin kultia :happy:

Miten oot saanut aikasi kulumaan? Pääsetkö ollenkaan käymään kotona? Mulle oli kotilomat todella tärkeitä, sai hetkeksi unohtaa murheet ja valmistautua vauvan tuloon normaalisti. Pakkasin itse vauvan kotiintulo kassin ja viikkasin pienet vaatteet lipastoon. Ja salaa kävin shoppailemassa sinne kotiinpääsykassiin 44cm vaatekerran :rolleyes:
  13. Zeni Moderaattori Staff Member Tammimammat 2017 Kesäkuun äidit 2019

Ainiin, mun piti vielä vinkata, katso untuvapakkaus -fb:stä, sieltä on mahdollisuus saada pikkuruisia vaatteita vähän äitiyspakkauksen tapaan :) mä liityin myös kevyt -yhdistykseen aikanaan, vertaistapaamiset omalla paikkakunnalla olivat pelastus :Heartred monelle keskosvauva on vain pienempi kokoinen vauva, mutta todellisuudessa haasteet voivat olla paljon isompia kuin vain pieni koko.
    • Tykkää Tykkää x 1
  14. Freyja86 Rakastunut foorumiin Tammiäidit 2020

Mä voisin kertoa oman kokemukseni lähes tasan kolmen vuoden takaa. Mulla siis rv 30+6 syntynyt 3-vuotias poika. Ehdin pari viikkoa makoilla Taysissa ennen kuin sektio tehtiin. Välimatkaa kotoa Tampereelle on noin 150km ja mies kävi tyyliin kerran viikossa katsomassa mua. Meillä siis kyseessä oli esikoinen ja voin vaan kuvitella jos nyt joutuisi samaan tilanteeseen.

Sairaalassa onneks aika kului silleen omaan tahtiin, oli säännölliset ruuat ja mittaukset. Vessassa ja suihkussa sain käydä mut muuten olin lähes vuoteenoma. Onneks oli tabletti ja Netflix sekä mukava huonekaveri. En mä hirveesti osannu jännittää millaista elämä pikkukeskosen kanssa olis. Alkuvaiheen sairaalahoidot oli kaikkein rankimmat, kotiin kun päästiin niin olin vaan niin tyytyväinen et sai tehdä kaiken omaan tahtiin :)
    • Tykkää Tykkää x 2
  15. Deb Rakastunut foorumiin Lokamammat 2018

Hei, minäkin!

Meillä on esikoinen masussa, kolme vuotta ollaan tätä yritetty ja nyt on huoli kova, kun ollaan viikolla 22+2 ja lapsivettä tihkuu. Sanoivat vedenmenoksi, mutta ite epäilen että kalvoissa reikä, kun vettä tulee ulos niin vaihtelevasti. Kaks viikkoo ollaan tässä jo edetty, paikat oli vielä muutama päivä sitten tutkittaessa kiinni ja kohdunkaulaa >3cm jäljellä. Hyvin siis menee toistaseks! Kotona oon sairaslomalla, mitään raskasta en saa tehdä, mutta en ihan vuodelevossakaan oo.

24+0 meillä on kontrolli, jossa harkitaan vauvan keuhkojen kypsyttämistä. Jännittää kamalasti, kuinka pitkälle tässä päästään, kun vedet menny niin aikasin (parempi tietty jos ois reikä, eikös se voi vielä korjaantuakin..?).

Mites vastavirrassa, syntyikö vauva tuolloin?
  16. vastavirrassa Rakastunut foorumiin

Deb voi ei, niin en kenellekään tätä toivoisi! :sad001 MUTTA, sanon myös että tämä kokemus on opettanut mulle, että kaikesta voi selvitä. Mitkä viikot sulla siis nyt on? Millasia määriä vuotaa? Joo, mulle sanottiin sairaalassa että reikä kalvoissa voi kasvaa vielä umpeenkin. Niin väärin että kun pieni on saanut alkunsa pitkän yrityksen jälkeen niin joutuu vielä tämän kokemaan. Meilläkin 2.IVF/ICSI:n 1.PAS.

Meillä poika syntyi kiireellisellä sektiolla rv 29+1 ja juuri viikko sitten päästiin kotiin, päivää ennen laskettua aikaa. En todella voi sanoa että on ollut helppoa, eikä sitä varmaan kukaan kuvittelekaan. Mutta meidän pieni taistelija on selvinnyt ihan hyvin, ilman mitään suurempia pienten keskosten ongelmia. Mulla tuota vettä tosiaan vuosi ihan koko kaksi viikkoa, välillä saattoi olla päivästä 6-8h ettei ollut mitään suurempaa vuotoa, mutta ne olivat aivan yksittäisiä päiviä joita oli muutama. Vaikka mulla lapsiveden määrä oli rakenneultrassa diagnosoitu vähäiseksi ja vuosin koko ajan, pieni ei silti ollut hetkeäkään kohdussa ilman vettä.
  17. Deb Rakastunut foorumiin Lokamammat 2018

Kiitos vastauksesta!

Meillä menossa nyt siis rv 22+3, hyvin pienillä viikoilla siis mennään. Rakenneultrassa todettu liian vähäinen vesimäärä, ei kuitenkaan ihan tyhjä oo ollu ultratessa koskaan. Välillä saattaa olla välissä päiviä ettei vuoda, sit taas lorahtelee uudestaan. Aion kontrollikäynnillä pyytää ottamaan streptokokkitestin, ihmettelen vähän ettei sitä vielä oo otettu. Tulehdusarvot ei kuitenkaan oo missään kohti noussu, paikat on pysyny kiinni ja vauva liikkuu tosi aktiivisesti masussa, joten siltä kannalta kaikki on hyvin! Me mennään päivä ja viikko kerrallaan eteenpäin ja vaikka huolettaa, niin ollaan toistaseks positiivisin mielin :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  18. vastavirrassa Rakastunut foorumiin

Deb miten siellä menee? Toivottavasti kaikki on hyvin.
  19. Deb Rakastunut foorumiin Lokamammat 2018

Yhtenä kappaleena ollaan, viikkoja 25+3 ja mitään muutosta ei oo tapahtunu :) paikat kiinni, vauva liikkuu reippaasti ja kasvaa hyvin. Oon osastolla seurannassa ja saanu kortisonit ja antibiootit, nyt katotaan ettei tuu tulehduksia eikä verenvuotoja tai mitään. Kaikki siis hyvin! :)
    • Tykkää Tykkää x 1
  20. vastavirrassa Rakastunut foorumiin

Onpa kiva kuulla että siellä on kaikki hyvin. :) Tuli sellanen olo että nyt on otettu osastolle kun viikkoja on sen verran että pientä pystytään auttamaan enemmän. Ootko kauan ollut osastolla?

Jaa tämä sivu