**Ennakollinen lastensuojeluilmoitus**

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
En tiedä mahtaakohan kellään olla tälläisestä tapauksesta kokemusta/tietoa, mutta jos on toivon vastauksia, asiallisia mieluusti. Olen 21-vuotias nainen nyt raskausviikolla 17+0. Minusta on tehty/ollaan tekemässä ennakollista lastensuojeluilmoitusta, sillä minulla on ollut mielenterveysongelmia ja diagnoosina myös päihdeaineriippuvuus, joskaan en ole käyttänyt säännöllisesti mitään viiteen vuoteen, muutama retkahdus (3-4) on tämän jälkeen tullut siis viiden vuoden aikana ja nyt raskauden aikana en ole ottanut huumeita, enkä alkoholia. Haluaisin kysyä, että eihän minulla ole syytä huoleen, että tuleva lapsi synnyttyään vietäisi luotani siksi, että minulle on aikoinaan diagnosoitu päihdeaineriippuvuus, olen neuvolaan antanut huumeseuloja, jotka kaikki ovat olleet negatiivisia niin kuin pitääkin. Itse haluan lapselleni turvallisen ja niin hyvän elämän kuin suinkin puolisoni kanssa pystymme tarjoamaan, enkä ikinä vahingoittaisi lastani, en raskausaikana, enkä sen jälkeen. Voidaanko lapseni viedä diagnoosin takia vaikka kaikki hoitaisin kunniallisesti raskausaikana ja äitinä? Ja mitä toimenpiteitä yleensä tässä tilanteessa saatetaan tehdä? Asia stressaa minua ja toivon asiallisia vastauksia, kiitos :)

Itselläni ei ole moisesta kokemusta, mut tuttavallani on.
En usko että vauvaa viedään sinulta mihinkään, mutta 'tarkkailun alla' olette vielä pitkään, neuvola ja sosiaalitoimi on varmaan aika lailla yhteistyössä. 

Mieheni exä oli myös ent. huumeiden käyttäjä, kun tuli raskaaksi ei suostunut periaatteesta huumeseuloihin sairaalassa yms, ni uhkailivat että lapsi viedään heti syntymän jälkeen, muttei viety. Mutta vauvalta otettiin heti seula kun syntyi. Ekan kerran kun lapselle sattui kaatuessaan niin siitähän alettiin äitiä syyttämään yms.. edelleen sossut puhuvat huumeäitinä kyseistä naista vaikka lapsikin on jo 8v. 

Uskoisin että kun olet rehellinen ja kuitenkin huolehdit itsestäsi ja haet apua heti kun siltä tuntuu. Sossut on kuitenkin näissä asioissa aika tarkkoja ja saattavat myös ylireagoida! 

Nyt vaan nautit raskaudestasi kaikesta huolimatta, kyllä ajan kanssa kaikki menee paremmin kunhan saat luottamuksen sossujen ja neuvolan suhteen! 

tuskin tuo tilanteesi sen kummempiin toimenpiteisiin johtaa, jos asia on tosiaan niin, kuten kerrot eikä sinulla ole ollut päihteidenkäyttöä raskauden aikana eikä tule olemaan sen jälkeen. viisi vuotta on kuitenkin pitkä aika olla päihteetön ja retkahdukset kuuluvat asiaan, kunhan ei ala ratsastamaan niillä ja siten sallimaan itsensä retkahdella. en usko, että tämä päihdeasia siis onkaan mikään päällimmäinen huoli tilanteessasi, vaan mielenterveyspuoli lähinnä. toki sitäkin varmaan seurataan.

lasta ei ihan kevyin perustein viedä keltään ja jos olet yhteistyössä sossujen ja neuvolan kanssa ja olet valmis tarvittaessa ottamaan vastaan tukitoimia (esim. perhetyö, joko neuvolan tai lastensuojelun), ei sinulla pitäisi olla mitään hätää. keskityt nyt vain omaan ja lapsesi hyvinvointiin ja muistat synnytyksen jälkeen huolehtia myös omasta jaksamisestasi etkä yritä ylisuorittaa mitään, kaikki menee hyvin :)

Itse lastensuojelun työntekijänä en usko että ensimmäinen ajatus on että vauva otetaan sinulta pois. Ensisijainen koti vauvalle / lapselle on aina koti ja vanhempiensa luona. Siinä pyritään tukemaan ja auttamaan vanhempia niin paljon kuin mahdollista. Tehdä ns perhetyötä, tässä tapauksessa jo ennaltaehkäisevästi. Mikä on kaiketi hyvä asia että saatte kaiken mahdollisen avun ja tuen? Ja historiastasi päätellen sulla on varmaan itselläsi joku "hoitokontakti" meneillään tai ehkä itselläsi lastensuojelutaustaa (??) joten vauvasta huolehtiminen vois olla vain ns luonnollista jatkumoa. Ei kenenkään tämän hetkistä elämäntilannetta ja kykyä hoitaa vauvaansa voida arvioida menneisyydessä ja nuorena tehtyjen virheiden perusteella. (Siis jos on muuttanut elämänsä suunnan.) Siinä tapauksessa ei kai minullakaan olisi mahdollisuutta pitää vauvaani! :D

Jos asiasi ovat niin kuin kerroit ei sinulla pitäisi olla mitään hätää. :) Nautit raskaudestasi ja tulevasta uudestan perheenjäsenestänne. :) Toivottavasti sulla on ihana ja ymmärtäväinen työntekijä josta sä voit ottaa hyödyn irti ja voida joka päivä itsekkin paremmin ja paremmin. Sehän on paras syntymälahja mitä vauvallesi voit antaa!! :)

Takaisin