Ennakoivat supistukset vs synnytyssupistukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anell
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Anell

Tietävä tietäjä
Syyskuunmammat 2015
Hei olis kiva kuulla teiltä jo synnyttäneiltä mammoilta, että kuinka hyvin sen oikeesti erottaa, että nyt on tosi kyseessä?Tai siis miten kuivailisitte itse synnytyssupistuksia?Itellä menossa rv 39+3 ja nyt viimesen viikon aikana tullut sekä limatulppaa, että kivuliaita säännöllisiä supistuksia, jotka sit aina viimestään muutaman tunnin päästä hiipuneet. Tiedän, että kipukin on niin yksilöllistä, mut olis silti kiva tietää, että onko siinä kuiteskin selvä ero...

Kipu on vielä ollut enimmäkseen voimakkaan menkkakivun kaltaista ja vielä pärjännyt ilman mitään lievityskeinoja. Kuinka kauan näiden kanssa joutuu oikeen vielä taisteleen, kun sais tulla jo[:D]
Muutenkin olis kiva kuulla millaisia lähestyvän synnytyksen merkkejä teillä on ollut ja kauanko niistä mennyt itse synnytykseen?Muutama päivä sitten kohdunsuu oli kuitenkin jo kahdelle sormelle auki ja hirvittää ajatella, että jos nuo supistukset ovat saanet avautumista aikaan, niin kohtahan toi syöksyy tuolta pihalle ilman varotusta[:D]Täällä alkaa oleen kärsimätön mamma[:)]

Kiitos jo etukäteen vastauksista[:)]

Moikka!

No ei se oo ollenkaan hölynpölyä, että ne sitten tunnistaa! Mä satuin olemaan jo valmiiks illalla sairaalapäivystyksessä, kun homma vihdoin tosiaan käynnistyi. Olin 4cm auki, eikä vielä tuntunut kovinkaan pahalta (vaikka olikin pakko keinutella lantiota joko istualteen tai seisaalteen), mutta 6cm kohdalla olisin varmaan kotoa sairaalaankin lähtenyt, kun enää ei vaan kyennyt olemaan aloillaan. Oli PAKKO nousta jalkeille ja koittaa keinutella ja itkeä ja teki mieli vain huutaa, kun sattui niin perkeleesti! Ja tuntui, että jalat ei kanna, mutta muussakaan asennossa ei voi olla... Niihin supistuksiin mulla ei kyllä liittynyt mielestäni sitä harkkasuppareista tuttua vatsankovettumista, tai sitten en vaan tajunnut sitä?
Onneksi olin jo sairaalassa rv 41+5 odottamassa seuraavan aamun käynnistystä, koska noista oikeesti pahoista kivuista ja 6cm aukiolosta ei kulunut kuin 3h kun poika olikin jo saamassa ensimmäisiä äidinmaidontippojaan rinnallani!

Mutta kuten sanoitkin, niin vaihtelee ihmisestä ja joskus samalla naisella eri raskauskerroistakin! Ehkä ite tulen joskus noudattamaan ajatusta, että kun ei enää lämpö riitä lievikkeeksi, niin sitten mennään ja nopeasti! Tosin meillä onneksi matkaa ainakin tällä hetkellä vain 3km synnärille, jos on pidempi matka, niin sitten täytyy kyllä miettiä uudestaan omallakin kohdalla...

Mulla oli aika vähä harjotussuppareita, ja ne sai aina melki loppuun kun pysähty kumaraan ja hengittelin syvään. Sillon kans ajattelin et miten sen muka tietää kun tulee oikeita!!!!! No, kyllä sen vaan sit tiesi! Oli kipu ihan erilaista, ja sit ku ne ylty ni ei pystyny enää istuun ku supistus tuli. Ja mentiin sairaalaan kun ei pystyny enää ees seisovilteen oleen kotona ku oli niin tuskasta ja supistuksia alko tuleen usein. Ja 2,5h ehittiin oleen ennen ku tyttö synty.

Epäilin kans ite siis sitä et miten ni sen muka tietää et on oikee supistus ja aika lähtee, mut mun kohdalla ainaki piti paikkansa et sen vaan tietää. Enkä osaa sen paremmin selittää et mistä sen tietää!

Oikeet supparit oli tosiaan sellasia, ettei pystynyt niiden aikana paikoillaan juuri olemaan ja ei tosiaan huomannut sitä mahan kiristymistä mitä harjotussuppareissa huomasi. Oikeet supistukset säteili mulla myös alaselkään ja reisiin mitä harjotussupistukset ei olleet tehneet ollenkaan. Tosin mun harjoitussupistukset eivät saaneet mitään edistystä aikaiseksi kohdun suulla. Vikassa neuvolassa keskiviikkoaamuna (synnytys käynnistyi torstaina) oli kaulaa 2 cm jäljellä ja täysin kiinni. Laitokselle kun saavuttiin olin 3 cm auki ja supistukset sitä luokkaa, että niiden tullessa piti jo keskittyä hengittelyyn ja pyöritellä lantiota polttelun lievittämiseksi. Eli siis oikeet supistukset sattuu paljon enemmän.

Muita merkkejä synnytyksen alkamisesta oli kehon tyhjentyminen, eli torstai aamusta alkaen sain ravata vessassa aika tiheään ja kun synnytys oli käynnistynyt ja supistukset olivat jo hieman voimakkaampia niin oksensin pari kertaa.

Takaisin