Energiansäästökampanja

Meillä muuten on aiempina talvina ollut kylppärin lattialämmitys käytössä, mutta nyt ei ole kuin yhteisestä sopimuksesta sitä laitettu päälle.
Jos mulla olisi omistusasunto, jossa olisi kylppärissä / kosteissa tiloissa lattialämmitys niin selviytäisin kyllä onko kyse pelkästä " mukavuus" varusteesta vai onko esim rakennnesuunnitteluvaiheessa ajateltu sitä käytettävän laattojen alapuolisen kosteuden poistoon.
Jos asuisin vuokralla olisin visusti hiljaa mahdollisesta puutteellisesta asumisohjeistuksesta, jotta uskaltaisin sen sammuttaa.
Toki tuo tieto on yleensä ainakin osakehuoneistojen osalta aina kaikkien saatavilla, eli "tietämättömyys" ei poista tuottamuksellista virhettä.
 
Onko minuutin-parin kylmä suihku edes mahdollinen? Niitä kun on suositeltu. Kuulostaa tosin mahdottomalta, eihän pitkistä hiuksista meinaa saada pestyä shampoota tai hoitoainetta siinä ajassa, saatika ihokarvoja höylättyä. Ja sitten lasten kylvetys..
 
Onko minuutin-parin kylmä suihku edes mahdollinen? Niitä kun on suositeltu. Kuulostaa tosin mahdottomalta, eihän pitkistä hiuksista meinaa saada pestyä shampoota tai hoitoainetta siinä ajassa, saatika ihokarvoja höylättyä. Ja sitten lasten kylvetys..
Itse en ainakaan pysty tähän, olen laskeskellut, että 5min suihku illalla onnistuu jos pesee hiukset. Ihokarvoja höylätessä hieman pidempään. Olen kuitenkin lyhentänyt noita suihkuja, ja aamulla menee tuo pari minuuttia kun vaan pesee kasvot ja huuhtelee vartalon vedellä. Enemmänkin virkistäytyminen/pikasiistiytyminen kun mikään kunnon suihku se.

Usein käy kuitenkin niin, että suihkussa on mukana lapsi/lapsia, joten se siitä pikasuihkusta. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Ohjeet ovat puolikaljujen lyhythiuksisten miesten tekemiä, jotka eivät ymmärrä mitään pitkien hiusten pesusta, tai edes siitä, mihin hoitoainetta edes tarvitaan. On päivänselvää, että jos hiuksia ei ole, suihkussa voi käydä todella nopeasti ilman että tarvitsee edes kiirehtiä.
 
Onko minuutin-parin kylmä suihku edes mahdollinen? Niitä kun on suositeltu. Kuulostaa tosin mahdottomalta, eihän pitkistä hiuksista meinaa saada pestyä shampoota tai hoitoainetta siinä ajassa, saatika ihokarvoja höylättyä. Ja sitten lasten kylvetys..
Suosittelijat on katsoneet liikaa vanhoja armeijavideoita, jolloin peseytyjillä oli hiukset aina lyhyitä. No, en tiedä kauanko nykyarmeijassa naisalokkaat suihkussa aikaa käyttävät, itsekin pitkä- ja paksuhiuksisena en ko tavoiteaikaan ainakaan pääse. Onneksi nyt Ohhoh imee osan päänahankin rasvasta ja pesuväli on siten harventunut, suihkuaikaa en ole kellottanut.
 
Minulla on pitkä tukka, käyn suihkussa päivittäin ja käytän hoitoainetta. En käy kylmässä suihkussa, mutta kastelen ensin tukan. Sitten sammutan suihkun. Pesen shampoolla suihkun ollessa pois päältä. Samalla saippuoin suihkun ollessa yhä pois päältä. Sheivauspöivinä sekin sujuu ilman, että suihku on poissa päältä. Kun nämä pesut on tehty, laitan lämpimän veden tulemaan ja huuhtelen sekä tukan että muun kehon. Ja sitten taas suihku kiinni, hoitoaine tukkaan ja pesen ihon perusvoiteella ja lopuksi huuhtelu ihanan lämpimällä vedellä. Suihku siis tuskin on päällä yli viittä minuuttia, vaikka viivyn kylpyhuoneessa vartin.

Eli ohjeiden laatija voi olla myös joku muu kuin kalju mies.

Tuon lyhennetyn suihkun (olen aiemmin ollut kylpyhuoneen höyryttämisessä mestaruusluokkaa) lisäksi meillä lämmitetään puusaunaa pyykkien kuivaamiseksi. Aiemmin kuivatin kylpyhuoneessa, missä lattialämmitys käytti silloin enemmän sähköä, tai kuivausrummussa, jota en nykyisin käytä. Meillä lattialämmitys on oltava päällä, mutta se on säädetty pienemmälle.

Valaistusta on säädetty niin, että yhdestä katkaisijasta syttyy vain yksi valaisin. Aiemmin esimerkiksi olohuoneessa syttyivät kaikki valot kerralla. Muutamia ”turhia” valoja ei käytetä ollenkaan ja osassa valot syttyvät liiketunnistuksella ja sammuvat itsekseen. Tiskikoneessa ja pesukoneessa käytetään eko-ohjelmia ja pestään täysiä koneellisia pääosin päiväsaikaan, ei aamun ja illan ruuhkahuippuina. Vaatteissa olen myös pyrkinyt pidentämään pesuvälejä ja astioita voi käyttää enemmän kuin kerran, vesilasi säilytetään omalla ruokapaikalla ja laitetaan tiskiin kerran päivässä.

Televisio on päällä noin tunnin päivässä ja silloin sitä katsotaan. Käytössä on jatkojohdot, joista virran saa kerralla katkaistua kaikista laitteista, jotka siihen on kytketty. Pakastimia on yhä päällä liikaa, mutta kohta on syöty yksi pakastimellinen marjoja, niin yhden voi laittaa pois päältä.
 
Yölento, kyllähän tuo minulta onnistuu, mutta kun mukana on enkelikiharainen 2,5-vuotias, niin ei kyllä sitten mitenkään.

Mies käy suihkussa päivittäin, minä ja tyttäret emme.

Nytkin kylppärissä on 17 astetta, eikä lattia ole kuivunut vieläkään kokonaan. Joku nero on vaihdattanut aikanaan kaikkien asuntojen kylppäreiden alkuperäiset patterit ns ”rättipattereihin”. On vain ajan kysymys milloin löytyy homevaurio jostain asunnosta.
 
Meilläkin suihku suljetaan saippuoinnin ajaksi aina, mutta silti pelkkään hiusten ja höylän huuhteluun menee kyllä aikaa - ja vettä.
 
Mä olen vähentänyt hiustenpesua sähkön/veden säästämiseksi. Olen käytännössä vaan kotona, joten ei oo niin tarkkaa, jos tukka on lähmäisen näköinen.

Mies käy salilla suihkussa, joten se säästää. Olen pohtinut pitäisikö minunkin, mutta kun on pitkä tukka, joutuu raahaamaan hiustenhoitoarsenaalin mukana. Lisäksi ei houkuta kotimatka märällä tukalla. Kuivattaminenkin kuluttaa hiusta ja vie aikaa. En tiiä :Eyes:

Ärsyttää muutenkin tää säästäminen, kun yöllä joutuu heräämään laittamaan pyykit kuivuriin. Ihan ku muutenkin ei olisi öisin sekoilua vauvan kanssa.
 
Mä olen vähentänyt hiustenpesua sähkön/veden säästämiseksi. Olen käytännössä vaan kotona, joten ei oo niin tarkkaa, jos tukka on lähmäisen näköinen.

Mies käy salilla suihkussa, joten se säästää. Olen pohtinut pitäisikö minunkin, mutta kun on pitkä tukka, joutuu raahaamaan hiustenhoitoarsenaalin mukana. Lisäksi ei houkuta kotimatka märällä tukalla. Kuivattaminenkin kuluttaa hiusta ja vie aikaa. En tiiä :Eyes:

Ärsyttää muutenkin tää säästäminen, kun yöllä joutuu heräämään laittamaan pyykit kuivuriin. Ihan ku muutenkin ei olisi öisin sekoilua vauvan kanssa.
Mä laitoin pyykinpesukoneen, kuivauskaapin ja ilmanputsarin ajastinkellojen taakse. Aamulla laitan vaatteet pyykkikoneesta kuivauskaappiin ja seuraavana yönä sen käynnistää ajastin... Kaappimalli onkin nyt pyörivää parempi, kun kaapissa riippuessa pyykit ei ummehdu. Ajastaisin myös astianpesukoneen, mikäli sitä käyttäisin.
 
Kaupassa oli ollut ajanhenkeen sopiva mainos:
Valmis kinkku, energiaystävällinen yhteispaiston tulos!
 
Meidän marraskuun tulos oli muuten kolmannes vähemmän sähkönkulutusta vuodentakaiseen verrattuna! Suurin kulutus tänä vuonna on ollut heinäkuussa. Silloin piti ilmalämpöpumpulla viilentää, että mulla ja vastasyntyneellä oli mukavat oltavat. Lisäksi katsoin telkkaria monia tunteja päivittäin, kun piti pesiä maitoa nostattamassa.
 
Meidän marraskuun tulos oli muuten kolmannes vähemmän sähkönkulutusta vuodentakaiseen verrattuna! Suurin kulutus tänä vuonna on ollut heinäkuussa. Silloin piti ilmalämpöpumpulla viilentää, että mulla ja vastasyntyneellä oli mukavat oltavat. Lisäksi katsoin telkkaria monia tunteja päivittäin, kun piti pesiä maitoa nostattamassa.
Hieno juttu toi marraskuun muutos. Oletko miettinyt mitä siihen teillä tarvittiin?
 
Hieno juttu toi marraskuun muutos. Oletko miettinyt mitä siihen teillä tarvittiin?
Lämmitys selittää suurimman osan. Nyt äitiyslomalla on hyvin aikaa pidellä tulia. Ei ole vielä lainkaan tarvinnut laittaa sähköpatteria päälle edes makuuhuoneeseen, joka on meillä se kylmin huone. Työssäkäyvinä vuosi sitten oli iltoja ettei välttämättä käyty kotona kuin nukkumassa, joten patterit joutui välillä töihin. Lisäksi pihavalot on olleet pois ellei olla itse pihalla pimeään aikaan, tekee sekin vähän vaikka aika pihit polttimot niissä on ollut.
 
Lämmitys selittää suurimman osan. Nyt äitiyslomalla on hyvin aikaa pidellä tulia. Ei ole vielä lainkaan tarvinnut laittaa sähköpatteria päälle edes makuuhuoneeseen, joka on meillä se kylmin huone. Työssäkäyvinä vuosi sitten oli iltoja ettei välttämättä käyty kotona kuin nukkumassa, joten patterit joutui välillä töihin. Lisäksi pihavalot on olleet pois ellei olla itse pihalla pimeään aikaan, tekee sekin vähän vaikka aika pihit polttimot niissä on ollut.
Lämmityshän se meillä Suomessa valta osan kotitaloussähköstä ottaa. Onneksi teillä on korvaavia vaihtoehtoja! Harmi onkin, ettei niin ole läheskään kaikilla suht uusissa taloissa. Ja on se tulisijan lämpö vaan niin erilaista! 🌸

Vastaisen varalle kylmälle makkarille, tai siis sen nukkumisolosuhteille suosittelen patterin tueksi vuoteenlämmitintä leikkaamaan kuluja.
Oon testannut mökillä, sen ainoassa makuuhuoneessa patteri 14C, peiton alla 22-25C. Siellä lämmittämättömässä nukkuma-aitassa syksyllä vain muutama aste plussalla, on sängyssä peiton alla ihanan lämmin. Vieraat valitsevat tuvan sijaan sen nukkumapaikakseen.
 
Takaisin
Top