Endometrioosi ja lapsettomuushoidot

Meillä endometrioosi lapsettomuuden syy, kaikki muu vaikuttaisi olevan mallillaan. Ollaan vasta aloitettu lapsettomuushoidot, mutta tähän mennessä endo huomioitu hoidoissa niin että saatiin nopeasti lähete tutkimuksiin, lähdettiin suoraan IVF hoitoihin ilman kevyempiä hoitoja ensin, ja että endoa piti rauhoitella pari kuukautta procrenilla ennen IVF hoitoa.

Mulla ollut jo useamman vuoden määrittämätön endometrioosi diagnoosi. Ultrassa ei aiemmin näkynyt mitään, mutta nyt lapsettomuustutkimuksissa näkyi ultrassa adenomyoosiin viittaavaa, eli ns. kohtulihaksen endometrioosi. Minulle sanottiin ettei välttämättä vaikuta hedelmällisyyteen, vaikka lueskelin kyllä, että juuri tämä muoto voi vaikuttaa esim. alkion kiinnittymiseen.
Meille tehdään pari inseminaatiota ja sitten siirrytään ivf-hoitoon jollei iui auta.. Normaalisti tehtäisiin useampia iui-hoitoja, joten ehkä endo huomioitiin noin.. Toki mulla oli muutakin, esim. matala amh.

Täälläkin endometrioosi lapsettomuuden syy ja myöskin mainittu lievä adenomyoosi kysymysmerkillä.

3 inssiä nyt takana luonnonkiertoihin, koska kaikki muuten vaikuttaa toimivan hyvin. Tällä hetkellä jänskäillään vielä tämän viimeisen tulosta. IVF tavoiteviikko tulossa elokuussa. Jonoon pääsimme heti endon takia.

Ei kai tää endo mikään tuomio ole, on vain hidasteena. Tai niin ainakin haluan uskoa.

En päässyt kirjautumaan sisälle,ni täällä vierailijana kommentoin.

Joo kyllä. Eli minulla on todettu endometrioosi ja vuonna 2021 laporoskopisessa leikkauksessa sitä poistettiin isosti.

Pääsimme lapsettomuushoitoihin nopeammin, otin asian esille tammikuussa 24 gynellä ja meidän ensikäynnin (toukokuu) jälkeen pääsimme OYS:iin heti (kesäkuussa) mutta tuli kesätauko ja heidän muutto jolloin eka IVF hoito aloitettiin syyskuussa ja punktio oli lokakuussa.

Ai niin ja kyllä huomioitiin niin myös että syyskuussa minulla oli MRI, magneettikuvaus siis, jossa löytyi paljon pesäkkeitä ja munatorvi tukossa ja adenomyoosi nyt uutena lisäksi. Pääsin leikkausjonoon ja PAS suunniteltiin tehtäväksi leikkauksen jälkeen tulosten parantamiseksi. Raskauduin kuitenkin luomusti nyt marraskuussa ja ilmoittivat OYS:istä ja leikkaus on peruttu ja hoidot keskeytetty...vähän jännittää mutta olen onnellinen että tässä kävi näin ❤️

Ai niin ja kyllä huomioitiin niin myös että syyskuussa minulla oli MRI, magneettikuvaus siis, jossa löytyi paljon pesäkkeitä ja munatorvi tukossa ja adenomyoosi nyt uutena lisäksi. Pääsin leikkausjonoon ja PAS suunniteltiin tehtäväksi leikkauksen jälkeen tulosten parantamiseksi. Raskauduin kuitenkin luomusti nyt marraskuussa ja ilmoittivat OYS:istä ja leikkaus on peruttu ja hoidot keskeytetty...vähän jännittää mutta olen onnellinen että tässä kävi näin ❤️
Onnea plussasta 🥰! Itselläni kävi samoin esikoisen kanssa, oltiin jo saatu lähete lapsettomuustutkimuksiin endon takia puolen vuoden yrittämisen jälkeen mutta heti seuraavassa kierrossa tärppäsikin luomusti. Raskaus meni hyvin, tokassa ultrassa huomattiin että istukka on osin kohdunsuun päällä (en tiedä vaikuttiko endo tähän) ja päädyttiin tämän vuoksi suunniteltuun sektioon mikä sujui myös oikein hyvin. Käsittääkseni siis endometrioosi ei yleensä vaikuta raskauden etenemiseen eli samat ilot ja huolet siihen liittyy kuin muillakin odottajilla. 🤗

Onnea plussasta 🥰! Itselläni kävi samoin esikoisen kanssa, oltiin jo saatu lähete lapsettomuustutkimuksiin endon takia puolen vuoden yrittämisen jälkeen mutta heti seuraavassa kierrossa tärppäsikin luomusti. Raskaus meni hyvin, tokassa ultrassa huomattiin että istukka on osin kohdunsuun päällä (en tiedä vaikuttiko endo tähän) ja päädyttiin tämän vuoksi suunniteltuun sektioon mikä sujui myös oikein hyvin. Käsittääkseni siis endometrioosi ei yleensä vaikuta raskauden etenemiseen eli samat ilot ja huolet siihen liittyy kuin muillakin odottajilla. 🤗
Kyllä 😍😊 lokakuussa meillä kerkesi olla eka IVF josta saatiin 2 kolmipäiväistä alkiota pakkaseen. Tammikuussa olisi ollut seuraava IVF... on tämä elämä joskus ihmeellistä 😍

Kyllä 😍😊 lokakuussa meillä kerkesi olla eka IVF josta saatiin 2 kolmipäiväistä alkiota pakkaseen. Tammikuussa olisi ollut seuraava IVF... on tämä elämä joskus ihmeellistä 😍
Ihanan ihmeellistä elämää 🥰 Toivon kaikkea hyvää teidän matkalle! ❤️

Meillä nyt toisen yritys alkanut ja jännittää vieläkö elämä osaa yllättää vai täytyykö ensi kesänä alkaa pohtia taas hoitojen mahdollisuutta. Kuulostavat sen verran rankoilta henkisesti, etten ole varma kestääkö itsellä enää psyykkinen terveys niihin lähtemisen, vai täytyykö tehdä iso päätös jättää lapsiluku yhteen. Onneksi sen aika ei ole vielä. 😊

Miulla on todettu endometrioosi jo yli kymmenen vuotta sitten. Ensimmäinen lapsi tuli yllärinä pillereistä huolimatta pari vuotta sitten. Toista ollaankin nyt yritetty ihan tosissaan. Vähän huolettaa onko endometrioosi pahentunut tai edellisestä raskaudesta/sektiosta jäänyt jotain vinksalleen. Ultratessa on kai aina näyttänyt kaikki ihan hyvältä, mutta eihän siinä välttämättä näy kaikkea.

@Rafi miulla endometrioosia alettiin epäilemään ihan kipujen takia. Se todellakin oireilee. 😅 Kovat kuukautiskivut saattavat viitata endoon. Miulla siis ei esimerkiksi maltillinenkaan liikunta auttanut vaan päinvastoin pahensi kipua joskus ihan oksentamispisteeseen, kun kramppasi ja sattui niin paljon. Edelleenkin miulla on kuukautiskipuihin määrätty aika vahvoja kipulääkkeitä, että saan edes nukuttua.

@Rafi Täällä tuli ensin perustarkastuksessa ilmi kystä toisessa munasarjassa. Sanottiin että se häviää itsestään. Eipä hävinnyt seuraavina vuosina kun kävin gynellä ja sitten kun lapsettomuushoitoja suunniteltiin niin lääkäri sanoi että voi viitata endoon. No minä sitten asiaa pohdittuani tajusin että mullahan on hartiapisto säännöllisesti. Se toi varmuuden, että on endometrioosi. Ennen ensimmäistä ivf-hoitoa, tarkistuksessa lääkäri kirjasi myös adenomyoosiepäilyn. Kukaan ei ole kysynyt vaivoista, mutta olen alkanut itse yhdistää joitain vaivoja endoon: turvotus, suolisto-ongelmat ja sitten myös sellainen, että jumpatessa tai venytellen- tuntuu, että vatsa on jotenkin ”tiellä”, tuntuu sellaiselta möykyltä 😃 Olen nämä tiedostanut jo pitkään, mutta nyt vasta tajuan että endostahan ne johtuu 😢 Harvoin, mutta joskus on ollut myös alaselkäkipua, joka heijastuu jalkoihin saakka. Kuukautiskivut eivät ole olleet pahoja, pientä satunnaista mahajuilintaa.

Olisiko kiinnostavaa kuulla miten teillä löytyi endometrioosi ja oliko se oireillut mitenkään?
Täällä kärsitty koko ikä kamalista kuukautiskivuista. Muistan edelleen ne yläasteen päivät kun kävelin kippurassa kotiin kipuja itkien ja oksennellen matkalla tien pientareelle. Pelkäsin joka kuukausi että milloin se piina taas alkaa. Kipu oli aivan sietämätöntä eikä siihen auttanut käsikaupan särkylääkkeet. Jossain vaiheessa sitten joku ihana lääkäri keksi määrätä reseptilääkkeen, jolla nuo kivut sai minimiin. Oi sitä onnenpäivää. 🤗

Välillä on ollut epämääräisiä vatsakipuja muutoinkin, joita olen epäillyt umppariksi tms. Pari kertaa päivystyksessä olen pyörähtänyt näyttäytymässä eikä sen selvempää syytä ole löytynyt. Viimeisin lääkäri taisi epäillä että suolistossa on vain kaasua joka aiheuttaa kivun. Heh. 😬

Ekan raskauden yrittämisen aikaan hakeuduin sitten yksityiselle gynelle varmistamaan, ettei esteitä raskaudelle ole, kun yritys ei tuottanut tulosta. Tämä ultrasi kohdun ja munasarjat ja sanoi että täältä löytyy endometriooma eli endometrioosi munasarjassa. Näimpä siis sain vajaa 20v kuukautisten alkamisen jälkeen diagnoosin. Alidiagnosoitu sairaushan tämä on. Onneksi on tullut käytettyä suuri osa aikuisiästä hormonaalista ehkäisyä, joka rauhoittaa endon etenemistä. ✨

Olisiko kiinnostavaa kuulla miten teillä löytyi endometrioosi ja oliko se oireillut mitenkään?
Tässä minun tarinani, toivottavasti jaksat lukea :D.

Mulla tuli pistelyä, kipua, kramppeja, kuin sukkapuikolla olisi joku työntänyt sisältäpäin, nipistelyä vuoden 2017 tammikuusta alkaen ja välillä ei ollut kipuja. 2017 joulukuussa rintani kasvoivat äkisti ja minulla oli tiputteluvuotoa. Kävin gynellä joka totesi minulla olevan 1 cm hyvänlaatuisen polyypin kohdussa. 2018 huhtikuussa se poistettiin. Ajattelin että asia oli siinä ja tiputteluvuotokin loppui. 2018 lokakuussa gynellä minulla todettiin iso kysta munasarjassa ja sanottiin että se varmaan itsestään sieltä posahtaa että ei hätää ja jäädään tarkkailemaan tilannetta. 2019 keväällä minulla oli hurjia kipukohtauksia, ambulanssi piti kerran kutsua, vuodot oli todella hurjia määrällisesti ja minua väsytti aivan tolkuttomasti. Varasin ajan gyneltä kesällä 2019 ja se munasarjakysta ei ollut poistunut. Kerroin oireista ja minulla epäiltiin endometrioosia. Samalla minulla todettiin taas uusi 1 cm polyyppi kohdussa ja se poistettiin sinä kesänä. Taas oli vähän aikaa ihan hyvä olo. Syyskuussa gyne sanoi että minulla on endometrioosi mutta en kuunnellut. Sain e-pilleritkin mutta en niitä syönyt. 2019 joulukuussa taas kipuja ja nipistelyä, 2020 kesällä oli taas hurjia kipukohtauksia ja väsymystä. Gynellä minut ultrattiin ja laitettiin leikkausjonoon. 2021 tammikuussa minut leikattiin ja minulta poistettiin monia isoja endometrioomia munasarjoissa, palleasta, vatsakalvolta jne. Endo oli levinnyt suolistoon ja munatorvet ja munasarjat olivat liimautuneet kohtuun jne. Uskoin vihdoinkin että minulla on vakava krooninen sairaus ja aloin syömään e-pillereitä Tasminettaa. Söin sitä vuoden ja vaihettiin Slindaan ja sitten se Drovelikseen. Pari muuta valmistetta on määrätty kans. Ei oikein mikään sovi kun tulee haittavaikutuksia. Ja nyt tässä on vihdoinkin hyväksynyt sen, että minulla on tämä sairaus ja siksi ollaan oltu lapsettomuushoidoissa. Hurjaltahan tämä kuulostaa kun aina on ollut perusterve vaan nyt se on jo osa minua. Tuntui aluksi tosi oudolta sanoa tästä gynellä, nyt tammikuussa, että minusta tuntuu että meidän pitää täältä lapsettomuushoitoihin koska en raskaudu tämän endon takia. Mutta onneksi uskalsin ja saimme apua. Syyskuun magneettikuvaus kertoi taas että endo levinnyt ties minne ja kaikkia kystia ja pesäkkeitä kaikkialla...

Ihanan ihmeellistä elämää 🥰 Toivon kaikkea hyvää teidän matkalle! ❤️

Meillä nyt toisen yritys alkanut ja jännittää vieläkö elämä osaa yllättää vai täytyykö ensi kesänä alkaa pohtia taas hoitojen mahdollisuutta. Kuulostavat sen verran rankoilta henkisesti, etten ole varma kestääkö itsellä enää psyykkinen terveys niihin lähtemisen, vai täytyykö tehdä iso päätös jättää lapsiluku yhteen. Onneksi sen aika ei ole vielä. 😊
Kiitos 💗😊❤️ Hoidot on kyllä henkisesti rankkoja mutta osaa suhtautua että kyllä tämä kannattaa. Ja sieltä se palkinto tulee 💖 mulla on nyt alkanut tulemaan epäilyksiä että onkohan kaikki hyvin kohdussa ja entä jos tämä onkin tuulimuna...nyt viikkoja 6+1 ja 2 viikon päästä eka ultra...huh..

Kiitos 💗😊❤️ Hoidot on kyllä henkisesti rankkoja mutta osaa suhtautua että kyllä tämä kannattaa. Ja sieltä se palkinto tulee 💖 mulla on nyt alkanut tulemaan epäilyksiä että onkohan kaikki hyvin kohdussa ja entä jos tämä onkin tuulimuna...nyt viikkoja 6+1 ja 2 viikon päästä eka ultra...huh..
Jospa ne epäilyt hälvenisi parin viikon päästä, vaikka odottajan aika on aina pitkä. Tsemppiä kovasti, koita keksiä puuhaa mikä vie ajatukset välillä muualle! 🤗❣️

Takaisin