Endometrioosi ja adenomyoosi raskaudessa

Birdcherry85

Oman äänensä löytänyt
Kuinka te kanssasisaret, joilla on endometrioosi ja adenomyoosi, olette varmistaneet, että nämä edellä mainitut taudit pysyvät kurissa raskauden ajan? Onko esim. ruokavaliossa jotain tiettyä, mitä voisi huomioida?

Itselläni vihdoin monen vuoden lapsettomuuden jälkeen positiivinen raskaustesti tuoresiirrosta, jossa follikkeleja kasvatettiin pitkän kaavan kautta. Nyt meneillään rv5 ja yllätyin, miten hermoja raastavaa on odottaa alkuraskauden ultraa, että tietäisi, mitä tuolla kohdussa on meneillään. Usein endo-potilaille myönnetään pidempi keltarauhastuki, mutta koska minulla ei ole keskenmenoja taustalla, ei mulle tukea liiemmin käsketty. Saan kuulema halutessasi käyttää jäljellä olevia terolutteja ja cycloja, mutta liika on liikaa kuulema 🤔 Nyt hiljalleen vähennän tuota keltarauhastukea ja jännitän, onko sillä vaikutusta.

Minulla tiputteluvuodon vuoksi epäiltiin adenomyoosin aiheuttavan keltarauhasresistenssiä ja sen takia sain pakastealkionsiirtoihin vahvan keltarauhastuen (Terot + Cyclogest) jotka ohjeistettiin lopettamaan varhaisultran jälkeen.
Ultra oli 8+2, mutta jatkoin lääkkeet vähentäen loppuun ja niitä on vielä pariksi päiväksi nyt kun on 10+0.

Endometrioosihan yleensä rauhoittuu raskausaikana, kun ei ole kiertoa. Miulla ei ainakaan oireillut mitenkään koko raskausaikana. 😊 Itse asiassa yksi vanha löydös kuivahti melkein kokonaan pois raskausaikana. 🥳

Kiitos vastauksista. Joo, olenkin kuullut, että raskaus auttaisi endoon, toivottavasti pätisi myös minun kohdalla 😁 Mulla syvän endometrioosi lisäksi ollut vuosia endometriooma toisessa munasarjassa. Nyt otan yhden cyglon illalla, varmuuden vuoksi, jos oma keltarauhastuotanto ei ole riittävä. Mutta mistä sen tietää. Moni on päässyt progesteronitasoja mittauttamaan, jännä ettei sitä mittaamista suosita tehdä automaattisesti. Ajattelin ensiviikolla varhaisultrassa ottaa sen puheeksi.

Takaisin