Elämäntaparemontti ennen raskauden yritystä - alkoholi, kofeiini, ylipainon pudotus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AKP
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
A

AKP

Vieras
Moi!

Onko muita, jotka vasta suunnittelevat raskauden yrittämistä, mutta ovat miettineet valmistautumista elämäntapoja remontoimalla?

Mulla on pulmana noi kaikki otsikossa mainitut. Mikään niistä ei ole millään hälyttävällä tasolla, mutta yrityksen aloitusta varten pitäisi kaikissa parantaa. BMI on noin 29,7, olen tiputtanut vajaan vuoden aikana BMI:tä 31,6->29,7 (hitaasti, mutta varmasti..). Kofeiinia tuppaa menemään yli sallitun, kun juon mutteripannukahvia 2-3 kuppia päivässä (hyvä määrä olisi 1-1,5 eli 120-200mg kofeiinia, kun suositus max. 200mg) ja on myös tullut tissuteltua miedoilla alkoholijuomilla viikonloppuisin vaikken mitään kännejä juokaan. Jostain luin että alkoholisuositus yrittäessä olisi 0-1 annosta per viikko ja siihen pääsemiseen on kyllä tekemistä. Ja varsinkin tuohon kahvimäärän pudotukseen! Se on mulla varmaan vaikein rasti.

Tsemppiviestejä ja vertaistukea otetaan vastaan! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Ja ettei joku nyt päätä tulla viisastelemaan niin en todellakaan aio raskauden aikana juoda yhden yhtä annosta, aloitan testaukset heti DPO10 niin saan tiedon plussasta heti kun mahdollista. Ja sen takia nyt olenkin jo etukäteen ennen kuin edes aloitetaan yritys syksyllä vähentämässä tuohon 0-1 annosta per viikko. Ja vaikka joku varmaan tuntee olevansa parempi ihminen kun ei koskaan käytä alkoholia niin tässä nyt enemmän tarkoituksena etsiä vertaistukea ihmisiltä, jotka tykkäävät elämässään juoda hyvää viiniä ruoan kanssa tai ottaa saunakaljaa viikonloppuisin.

No joo, enemmän tai vähemmän. Itse nyt lapsettomuudesta vuosia kärsivänä en oo niin ehdotonta linjaa pitänyt, esim. kahvin suhteen, mutta olen yrittänyt pitää perus terveellistä elämäntapaa. Nyt toi painon pudotus ois taas ajankohtainen asia ja herkkujen vähentäminen. Myös toi alkoholin kulutuksen vähentäminen on myös ajankohtaista. Itse helposti ajautuu myös viikonloppuisin tissuttelemaan. Vois nyt jättää ne saunabisset ja viinit taas minimiin tai pois, niistäkin tulee turhia kaloreita. Olen tässä välissä ollut vuodenkin ilman alkoholia. Se ei vaikuttanut kyllä raskautumiseen, mutta ei varmasti muuten tehnyt huonoa.

Mutta siis, mun mielestä on yleisesti ihan hyvä ajatus tehdä pieniä elämäntapamuutoksia jo yritysvaiheessa. 🙂

Miulla on aika vähissä nykyään kaikki huonot tavat. Kahvia juon aamuisin liikaa, mutta siinä se. Ylipainon kanssa saa vähän taistella, mutta ruokavalio ja liikuntapuoli ovat kunnossa. Nyt on sentään selvinnyt, että paino-ongelmat johtuvat hormoneista ja olen saanut lääkityksen. Jos ne arvot saakin kohdilleen niin tiedän, että menee taas kauan ennenkuin aineenvaihdunta alkaa normalisoitumaan niin koitan vaan liikkua ja syödä terveellisesti ja ajatella, että paino putoaa, kun putoaa. En ala kitudieetille, koska sitten en jaksaisi liikkua, käydä töissä ja olla läsnä perheelleni.

Juon kuitenkin tässä yritysaikanakin viiniä sen satunnaisen lasillisen, kun huvittaa. Enkä aio siitä luopua, kun juon sen lasillisen tai kaksi ehkä kerran kuukaudessa tai kahdessa. Esikoinen tuli yllärinä pillereiden läpi ja olin silloin hirveän huolissani olenko tehnyt peruuttamatonta vahinkoa, kun olin juhlinut ihan kunnolla siinä alussa. Lääkäri kuitenkin toppuutteli ettei siinä ole ollut yhteistä verenkiertoa ja fiksun oloinen terve lapsi saatiin. Sitä suositellaan oltavan ilman, kun ei voida määrittää turvallista rajaa ja sanoa 100prosenttisen varmasti ettei se vaikuta. Ja ymmärsin, että monilla on tapana ajatella, että jos ei se yksi vaikuta niin ei varmasti vaikuta kaksikaan tai kolmekaan... jne. Tai jos sanotaan ettei verenkierto ole yhteinen ennen tätä ja tätä niin venytetään sitä rajaa ajatuksella "ettei ole niin justiinsa".

Viimeksi lopetin plussaan kaikki paheet (alkoholi, nikotiini, lakritsi ja liika kahvi) ja niin aion tehdä nytkin, jos raskaudun. Tosin tällä kertaa ei onneksi tarvitse irrottautua nikotiinikoukusta. 😁

Mun ei onneksi enää tarvitse yrittää, mutta olen @Pilkki24 kanssa samoilla linjoilla että tietty rentous kannattaa pitää matkassa mukana. Oma raskauteni on ivf-alkuinen ja join rituaalinomaisesti viimeisen viinilasillisen piikitysten aloitusta edeltävänä iltana ajatellen, että se oli varmasti viimeinen annos yli vuoteen. No, tuoresiirrosta en raskautunut ja lopputulos oli että sen oikeasti viimeisen viinilasillisen join alle viikkoa ennen positiivista raskaustestiä, kun olin onnistunut vakuuttamaan itseni että ei ensimmäinen pakastesiirtokaan ollut voinut tärpätä. 😅 Mitään kännejä en hoitojen kestäessä vetänyt (oli onneksi syksy ja kesän juhlat juhlittu 🤣), mutta en toisaalta myöskään erityisemmin miettinyt annosmääriä niinä muutamina kertoina, kun alkoholia nautin negatiivisen ja positiivisen raskaustestin väliin jääneenä aikana. Luulen, että tuon pakastesiirron onnistumiseen vaikutti juuri se että otin vähän rennommin enkä ladannut liikaa odotuksia, kun omat mahdollisuudet vaikuttaa asiaan on kuitenkin tosi vähäiset, jos ei nyt mikään rappioalkoholisti ole. Kävin myös mm. akupunktiossa.

Kahvia oon koko yritysajan ja läpi raskauden juonut varmaan ainakin 2 kuppia vastaavan määrän päivittäin (iso Taika-mukillinen eli about 4 dl joka aamu). En edes osaa keittää vähempää 🤣 Ja BMI oli raskauden lähtöpainon mukaan noin 30, joskin väitän että "ylipaino" mulla on aika pitkälti lihasmassaa. Painonpudotusta en missään vaiheessa edes miettinyt, koska siitä ei olisi muuta seurannut mulle kuin turhaa stressiä ja itseruoskintaa.

Eli viestini on: elämäntaparemontti on varmasti aina hyväksi, mutta ei liialla paineella! Jos tuntuu että saunakalja maistuisi, juo pois 🙂

Muokattu viimeksi:
Hei kiva kun oli tullut muutamia vastauksia. @Voikukkia ihan totta, niistä siidereistä ja viineistä tulee kyllä niin turhia kaloreita.. saiskohan tätä kautta lisätsemppiä vähentämiseen itekin :) @Pilkki24 sulla onkin just suosituksen mukaista toi alkoholin käyttö, menee tohon 0-1 annosta per viikko keskimäärin, jes! @syllogismi onneks just ton kaks kuppia suodatinkahvia saakin juoda, siinä jää kofeiinit sallitun rajan alle, hyvä ettei tarvii lemppariaamurutiinista luopua :D

Oon nyt tän viikon tunnustellut näitä kolmea "remppalistalla" olevaa asiaa että mitenhän etenisin. Otin aiemmin ostamani kofeiinittoman kahvin (niitä kaupunkikahveja, Los Angeles-nimistä) käyttöön kun mies oli reissussa ja keitin kahvia vain itelleni. Oli ihan jees. Samoin kysyin kahvilasta kofeiinitonta latte-kahvia ja löytyihän sieltä! Oli 90 senttiä normiversiota kalliimpaa eli ei haittaa pikku lisä nyt väliaikaisesti. Sit taas alkoholin vähentämistä oon myös miettinyt, että mitenköhän ens viikonloppu sujuu, tuleeko sitä hinkua ostaa jotain tissuteltavaa. Nyt tuntuu, että ei varmaan tuu, mutta sunnuntainahan sen sit näkee miten meni. Painon suhteen taas onneksi tapahtunut maltillista edistymistä. Ei sinänsä oo pudonnut, mutta trendi alaspäin edelleen.

Tuntuu, että kun ei yhtään tiedä milloin tärppää ja jos tärppää niin ettei vaan mene kesken niin pakko kyllä nyt yrittää ainakin kaikkensa. Tosin just niin ettei sit taas liikaakaan alkaisi stressaamaan elämää yritysaikana. Kaksipiippuinen juttu xD

Takaisin