Eläinten hoito, karitsoinnit ym. raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Päkäpää
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
P

Päkäpää

Vieras
Hei kaikki eläintenomistajat!

Olen ensimmäisellä kolmanneksella raskaana, ja nyt on alkanut mietityttämään tämän raskauden ja eläintenhoidon yhdistäminen... Ei niinkään se päivittäinen hoito -siitä luulen selviytyväni, mikäli ei tule komentoa vuodelepoon- vaan pikemminkin karitsoinnit ja poikimiset. Niissähän piilee listeriariski? Entäs kissojen hiekkalaatikon tyhjentäminen? Entäpä hevosten liikuttaminen? Kuinka pitkälle olette ratsastaneet / ajaneet itse? Onko ajaminen tärinän vuoksi pahempaa?

Olen töissä muualla, mutta "harrastusmielessä" meillä on tätä kotitarve-elukkaa nurkissa.
Meillä siis kissoja, koira, muutama emolehmä, karitsat mukaan lukien reilut parikymmentä lammasta, kanoja, ankkoja sekä kaksi hevosta.

En ole koskaan ollut yhtään hysteerinen minkään taudin tai bakteerien suhteen, mutta nyt kun neuvolassa ja netissä toitotetaan listeriasta ja toksosta, niin on alkanut mieltä kaihertamaan. Tieto lisää tuskaa. Neuvolassa kun ei ymmärretä eläimistä mitään, niin ei siellä osata oikein tähän liittyen keskustellakaan. Siksi toivoisin teiltä mielenrauhaa, neuvoja ja kuulla teidän arjestanne eläinten kanssa :)

Ja kyllä, ovathan naiset selviytyneet näistä hommista jo vuosisatoja vaikka raskaana ovat olleetkin, mutta silloin ollaan myös menetetty lapsia ja kuoltu itse. Haluaisin siis varmistua, että sikiöllä on turvallista, mutten haluaisi liikaa hössöttääkään.

Sana on vapaa.

Tietääkseni vain kissojen hiekkalaatikoiden tyhjentämisessä on tämä listeria riski..? Itse tein lomitushommia ensimmäisen kolmanneksen ajan, sitten vaihdoin päivätyöhön (olen ollut pätkätyöläisenä kaks vuotta) raskauden loppuajaksi. Ei miulle neuvolasta ainakaan sanottu, että en saisi tehdä maataloustöitä. Pitää vaan olla varovainen eikä turhia repiä. Teidän emolehmät poikivat varmaankin kevättalvesta, jolloin raskautesi on pidemmällä? Oletko säännöllisesti joutunut avustamaan vai pystyvätkö poikimaan itsekseen? Kannattaa ehkä kysyä naapurista jotakuta, joka voisi tarpeen tullen tulla avuksi, jotta sinä itse et halkeaisi kesken kaiken..? Ratsastaminenhan on ollut ilmeisesti aika kiellettyjen listalla, kun lapsi kasvaa vatsassa. Tiedän kyllä tapauksia, jotka ovat ratsastaneet loppuun asti. Tietysti vain kevyttä lenkkiä heittänyt. Kaikkihan riippuu siitä, miten masuasukki itse käyttäytyy. Itsehän en voinut edes kävellä 500 metriä ilman että kävi supistelemaan viimeisellä kolmanneksella. :) kuuntele kehoasi ja kysy mahdollisesti naapurista apua poikimis/karitsointi aikaan.

Käsittääkseni kissoissa piilee toksoplasmoosin riski ja näiden suurempien eläinten poi'ittamisissa ja karitsoinneissa sitten taas listeriariski (kuten joissakin ruuissakin, mutta ehkei nyt mennä niihin :)).

Lampaat ovat enemmän tarvinneet apua, ja niiden pitäisi karitsoida n. kuukautta ennen omaa laskettua aikaani (riippuen miten tiinehtyvät). Lehmät puolestaan jokunen viikko minua myöhemmin ja ne ovat pärjänneet kyllä useimmiten itse. Apua on saatavilla kyllä, mutta en viitsisi "turhaan" hätyyttää, jos selviän itsekin.

Nyt olen vielä ratsastellut, kun ei tunnu pahalta. Ja tyhjentänyt kissojen laatikkoa... Mies on sitä tehnyt pyytämättäkin, mutta tuntuu tyhmältä odotella häntä kotiin tyhjentämään, kun itse ehtisi mennen tullen. Sama koskee säkkien nostelua, karitsoiden punnituksia ja muuta "fyysisistä": pitääkö oikeasti vaan antaa olla, vai tehdä sen mukaan, mitä kroppa sanoo?

Ei minua niinkään hirvitä omat voimat, vaan tartuntavaarat. Mutta mutta... Kun enhän minä nyt hyvänen aika meinaa mitään lampaiden synnytyseritteitä alkaa maistelemaan, käytän kertakäyttöhanskoja ja pesen kädet, niin onko riski oikeasti miten todellinen? Voiko se tarttua muutenkin näin jokapäiväisissä hoitotilanteissa? Entäpä toksoplasmoosi? En nuoleskele kissankakkaa ja pesen kädet siivoamisen jälkeen. Mutta voiko se tarttua kissasta vaikka silittelemällä? Jos kissa on nuollut itseään ja loinen on jäänyt turkkiin ja minä saan sen käsiini? Kun en kuitenkaan eläinten silittelyn jälkeen ole jatkuvasti käsiä pesemässä, koska muutenhan sitä saisi tehdä yhtenään.

Onko hysteriaan nyt aihetta? :D

Tuskin niistä mitään tarttuu, kun et kuitenkaan ole mitään eritteitä syömässä :) Luulen, että perushygienia riittää vallan hyvin. Kissojen hiekkiksen olen tyhjentänyt itse koko raskausajan ja varulta hanskat kädessä.

Lisäksi olin koko kesän töissä pihalla ammattini takia ja siellä välillä käytiin ulkohuussissa päivät vailla käsienpesumahdollisuutta. Yritin sitten vain muuten syödä evääni mahdollisimman hygienisesti, kun ei käsiä päässyt pesemään. Muutenkin on tullut touhuttua töissä ja tallilla entiseen malliin, koska kummempia vaivoja ei ole ollut. Aika raskaitakin kuormia on tullut nosteltua, mutta sen verran varovaisesti, etten riko itseäni huonontuneen lihaskunnon vuoksi. Kyllä se kroppa kertoo ne omat rajat!

Ratsastusta multa ei kielletty, sanottiin vain että oman fiiliksen mukaan. Kuitenkin se on hyvä lopettaa muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa ihan sen vuoksi, että lantionpohjan ym lihakset antaa myöten synnytyksessä. Itse jätin ratsastuksen lumien sulettua (la 28.9), koska oma hevoseni vielä nuori ja vähän vauhdikas tapaus.

Veikkaan että maalaisjärjellä pääsee pitkälle näissä asioissa :)

Monesti on ihan hyvä kun ei ihan kaikkee tiedä :D Mä en ees tiennyt että se listeria voi tarttua eläinten poikimisista ym! Mutta etköhän sä hyvin pärjää ja jää ilman tartuntoja :)

Mies on meillä hoitanut mukisematta kissanhiekka laatikon putsauksen. Mä en mene lähellekään. :) keskenmenon jälkeen minusta tuli vielä arempi tämän asian kanssa. Yksi riski vähemmän! Tosin en tiedä voiko täysin sisäkissoilla olla toksoplasmoosia?

Rv 14+4

Meillä myös täysin sisäkissoja ja mietin kans voiko niillä olla sitä ollenkaan. Mies ei suostuis meillä putsaamaan hiekkalaatikkoa, joten oon tehnyt sen sitten varulta hanskat kädessä. Mutta sen toksoplasmoosinhan voi saada myös esim huonosti pestyistä vihanneksista tai raa'asta lihasta.

Muokattu viimeksi:
Meidän foorumiryhmässä eräs mamma hoiti lampaiden karitsoinnit viimeisillään raskaana, eikä mitään käynyt. Varmaan riski on aika pieni, jos käyttää hanskoja (vaikka tuplia :) )ja pesee kädet huolellisesti ja käyttää vaik käsidesiä vielä.

Eiköhän tosiaan maalaisjärjellä pärjää. Onhan nykyäänkin paljon ihmisiä maataloustöissä myös raskaana. Muistan lukeneeni tutkimuksen, että jos raskausaikana viettää aikaa navetalla, on lapsella vähemmän allergioita. Se oli vielä jokin tietty aika raskaudesta, mutta nyt en muista milloin kun siitä on aikaa kun luin jutun.
Kissoista taas olen miettinyt, että kun meillä on nämä samat (sisä)kissat ollut viiden vuoden ajan, että mikä sellainen niistä voisi tarttua mikä ei ole jo tähän mennessä tarttunut? Näiden kissojen lisäksi lapsuuden perheessäni on ollut kissoja yli kymmenen vuoden ajan. Luultavasti jatkan kissanvessan tyhjennystä jos joskus raskaaksi pääsen.

Osaan vain kissa-asiaan kommentoida: Toksoplasmoosia ei tarvitse hirveästi pelätä, jos vain muistaa pestä kätensä kissanvessahommien jälkeen. (Tosin raskaus on hyvä syy saada puoliso tekemään likainen työ! :grin)

Uskoisin kans ihan maalaisjärjellä pärjäävän :)
Kyllä miekin tiedän äidim, joka on molempaa lastaan odottaessa tehnyt samat maataloushommat mitä siihenkin asti, tietysti kroppaa kuunnellen, ettei turhaan rehkinyt liikaa. Heillä siis iso maitotila ja kaikki meni aivan loistavasti :)
Meillä mies siivonnut aina kissan vessan, ja niin jatkuu jos joskus raskaudun, itse en uskalla koskea ettei vaan mitään siitä tartu kun mein sisäkissa käy viikottain ulkona vapaana (mein valvonnassa n.10min, nynny kissa ei tosin uskaltaisi edes varmaan rappusilta lähteä pois ilman valvontaa) :)

Osa lomittajista on saanut erikoisäitiyslomaa, jos ovat työskennelleet lampaiden kanssa. Listeria on ollut syynä. Itse en tiedä, miten suuri riski todellisuudessa on, mutta olemassa ilmeisimmin, jos siitä vapaalle jäädään.

Kissa ei toksoa voi saada, jos ei raakaa pakastamatonta lihaa ole syönyt. Jos kissa metsästää hiiriä, sillä tokso todennäköisesti on. Paljon todennäköisemmin ihminen sen saa kuitenkin esim multaisista juureksista kuin kissasta. :)

Ratsastuksen lopetin itse rv 17, kun alkoi tehdä kipeää. Odotin kaksosia, joten kohtu oli tietysti isompi. Ratsastuksessa suurin riski lienee putoaminen, mutta tietysti myös istukka voi irrota, jos huono tuuri käy.

Lehmien kanssa työskentelyä lääkäri käski välttämään mahdollisuuksien mukaan raskaana. Syynä oli vaara tulla töytäistyksi. Eli omien tuntemusten mukaan. :)

Kiitos miramaria, ainki miulle kissanomistajana oli hyödyllinen artikkeli lukea, vaikken raskaana olekaan (vielä) :)
En ole oikeestaan koskaan aiemmin edes miettinyt mistä kaikkialta tokson voi saada, perusolettamuksena vain kissan vessa :D

Meillä mies on siivonnut kissojen vessat. Itse oon touhuillut kanojen ja lampaiden kanssa, joskaan meillä ei karitsoida. Koira teki keväällä pennut. Käärme löytyy myös terraariosta. En ole mitenkään erikoisemmin hysterioinut näiden kanssa, maalaisjärkeä käyttäen ja käsihygieniaa noudattaen.

Talikko on pysynyt kädessä (nyt rv 38+3) ja oon touhunnut muutenkin suht normaalisti oman jaksamisen mukaan. Kannattaa siis kuunnella omaa kroppaa ja pitää tarvittaessa enemmän taukoja tai keventää työtapoja jos mahdollista :)

Meillä sisäkissoja ja tyhjensin miehen kanssa hiekkalaatikkoa vuorotellen ihan loppuun saakka. Kumihanskat oli varoiks kädessä, mut muistaakseni lueskelin kanssa, että harvoin sisäkissat kantaa sitä bakteeria..

Ratsastuksen lopetin kaks viikkoa ennen äitiyslomaa, kun en päässyt mahan kanssa enää selkään =D Lopun aikaa tosin vain kävelin pitkin kenttää ja otin muutamia ravipätkiä. Lapsi ihan terve kaikinpuolin, lukuunottamatta, että on 3v ja ihan armoton hevoshullu jo nyt ;)

Kiitos kaikille vastanneille!

Maalaisjärjellä tosiaan pääsee varsin pitkälle. Mutta kun asia on itselle uusi (ensimmäinen raskaus), niin sitä on ihan pihalla kaikesta...

Ja tosiaan, näitä toksoa ja listeriaa saattaa saada muualtakin, mutta helpompi on vältellä ruokia kuin päivittäisiä töitä ;) Ja jostain syystä enemmän tietoa on löydettävissä ruuista kuin raskaana olevista maatilan emännistä :)

Kiitos vielä ja turvallista odotusta kaikille!

Minua neuvottiin neuvolassa käyttämään kumihanskoja hiekkalaatikoita siivoillessa. Silloin on kulma odottavan äidinkin turvallista siivota laatikkoa :) Koko odotus ajan siis siivoilin miehen lisäksi hiekkalaatikkoa enkä kyllä missään vaiheessa pelännyt saavani keskenmenoa sen takia. Nyt 3kk ihmeen tuore äiti :happy:

Takaisin