Eläimen valeraskaus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja m-kukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

m-kukka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heippa kaikki eläinihmiset!

Onko teillä kotieläin tullut samaan aikaan valeraskaaksi, kun itse tulit raskaaksi? Mun pupu alkoi oireilla vähän mun jälkeen. Se on itsestään helpottanut tässä syksyn aikana, mutta alkanut aina uudestaan. Nyt saatiin eläinlääkäriltä hormonitippoja, kun raukka alkoi nyhtää karvaa irti pesäänsä varten. Jos nuo eivät auta, niin kastraatio olisi edessä, mikä ei vähän vajaa 5v-pupulle ole mikään ongelmaton juttu.

Mulle eläinlääkäri sanoi, että valeraskaus ei voi johtua minun raskaudesta. Silti tuntuu kummalliselta, että meidän pikku sylikani alkoi rakentaa pesää heti, kun minä tulin raskaaksi. Onko teidän eläimillä hormonit tasaantuneet itsestään vai oletteko joutuneet leikkaamaan?

Vaikka eläinihminen olen henkeen ja vereen, ei mulla pupuista ole valitettavasti kokemusta. Itselläni kaikki kolme elukkaa taloudessa ovat uroksia. Toinen kastroidusta kissastani on muuttunut käytökseltään aika nopeasti raskauduttuani. Että kyllä aivan varmasti meistä raskaista huokuu eri hormoneita tai tuoksuja kuin normaalisti mikä saattaa vaikuttaa eläimen käytökseen. Näin ainakin todistetusti meilläpäin!

-Mickey-

Moikka! Meillä koira tuli valeraskaaksi juuri silloin kun tulin itse raskaaksi. Ei me pariin viikkoon tiedetty että olin raskaana mutta sitten kun saatiin tietää niin tajuttiin että koira alkoi juuri silloin käyttäytyä kummallisesti. Pari viikkoa koira vaan makas sängyn nurkassa johon oli myllertäny peitosta "pesän" ja nuoleskeli lelua. Söi hirmu vähän eikä pihallakaan kiinnostanut käydä ainakaan ilman lelua :D oli aika hassua. Niin tosiaan mitään ei tarttenu tehä ja kesti sen parisen viikkoa. On kyllä aika jännä sattuma, jos ei kerta raskaudesta voi johtua! 

Kani, kissa, koira jota ei käytetä jalostukseen kannattaa steriloida/kastroida ennalta ehkäisevästi, varsinkin jos on taipuvainen valeraskauteen. Sillä ehkäistään kohtutulehdusta, nisäkasvaimia ja valeraskauden aiheuttamaa stressiä. Uroksilla taas kiveskasvaimia, merkkailua ja turhaa sterssiä hormoneista johtuen. 

Suosittelen suakin harkitsemaan kanin kastrointia/steriloitia ennen kuin tulee pahempia ongelmia, varsinkin jos aiemmin on ollut valerakautta :) 

Varsinkin koirilla kohtutulehdus on vaarana ennemmin tai myöhemmin ja iäkkäämmälle voi olla kohtalokas. Siksi melkein  suositellaan sterilointia, operaatio on kuitenkin paljon riskittömämpi kuin mille lemmikki altistuu jos se jossain vaiheessa saa kohtutulehduksen, joka useimmiten vaatii kiirreellisen leikkauksen tai uusii.

Takaisin