Ekopesuaineet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elmiina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

elmiina

Sanavalmis juttuseppä
Huhtikuunmammat 2014
Oisko kellään suositella hyvää ekopesuainetta astianpesukoneeseen? Miksei pyykillekin?

Miulla on käytössä ecover-tabletit astianpesukoneessa tällä hetkellä ja lasit joista on juotu kauramaitoa ei puhdistu varmaan viidessä pesussakaan, eli ihan turhia meidän taloudessa. Muut astiat puhdistuu vaihtelevasti.

Paras menestys ekopesuaineella mitä oon tähän asti kokeillut oli ihan kotitekoinen soodan, sitruunahapon ja suolan sekoitus. Mutta meillä on vanha talo ja viemärit jostain kaukaa pitkältä tukossa ja tartteis olla jotain varmemmin rasvaa liuottavaa, että menee läpi... Siis varmaksi en voi sanoa että siitä johtui, mutta kun vaihdoin astianpesuaineen soodaan meni kellarin puolelta viemäri tukkoon pari kk sen jälkeen ja ihan sellaista rasvaa yms. sieltä tuli. Pahimmin pinttyneet astiat (uunivuoat jne.) piti liottaa ensin, ja laseista ei tullut kovin kirkkaita, mutta sentään yleispuhtaita.

Ei viitsis koko ruohonjuuren tai greendealin valikoimaa ihan itse kahlata läpitse. Kokemuksia? Onko Ole Hyvä-jauhe toimivaa?

Kokemuksia ei itsellä ole, mutta Ecoverin pyykinpesuainetta on kyllä paljon kehuttu ainakin kestovaippailijoiden keskuudessa.

Etikalla sais lasit kirkkaiksi. En kyl tiiä miten konepesun yhteydessä sen kanssa olisi hyvä mentellä, ku ei itsellä ole kokemusta. Ootko kyselly martoilta? Sieltä pitäs saada vinkkiä noihinki pulmiin :wink

Me ollaa pyykinpesussa käytetty pesupähkinöitä, ja tahranpoistossa sappisaippuaa. Pesupähkinät on muuten ollu hyviä, mut pyykit ei jää yhtä pehmeiksi ilman huuhteluainetta.

Etikka poistaa hyvin vesijäljet mut ei suoraan kirkasta, kai. Siis veikkaan et se on jotain maitojäämää mitä siihen jää. Oon käyttäny kyllä etikkaa huuhteluaineena astianpesukoneessa. Käy muuten huuhteluaineeksi myös pyykille, tulee pehmeää :)

Noi meidän pesuainetabletit olikin sonnett merkiltään, ehkä sitä ecoveriäkin on kokeiltava.

Etikka pehmennyksen lisäksi raikastaakin vähän pyykkiä, eli se on kyllä oikeasti hyvä huuhteluaine pyykille :) Eikä sitä mee kuin tyyliin korkillinen.

Plus, se lisää imukykyä kestovaippoihin ja pyyhkeisiin. Toisin kuin muut huuhteluaineet, jotka vähentää imukykyä. Ihmeainetta... :P

Pitäisköhän munkin kokeilla tota etikkaa... Olen jotenkin tositosi epäluuloinen kaikkia pesupähkinöitä ja muita ekoaineita kohtaan, vaikka muuten mahdollisimman ekologisesti ja eettisesti koitankin elää. Mutta siis etikasta pyykin huuhteluaineena; eikö siitä jää pyykkiin joku haju?! Itsekun olen haju herkkä ja ongelmaihoinen, niin kaikki pitää olla hajustamatonta ja sensitive.. :oops:

Täytyyki iteki kokeilla tota etikkaa pyykin huuhteluaineena :) Kiitti vinkistä :thumleft

Ei jää etikasta hajua pyykkiin, päin vastoin, etikka on tosi hyvä hajunsyöjä :) Mutta ei sitä litratolkulla kannata laittaa, ihan tilkka huuhteluainelokeroon. Joko sellaisenaan tai veden kanssa puolet ja puolet niin on ainakin astianpesukoneissa parempi sille koneelle kun on miedompi.

Ei jää etikasta hajua pyykkiin, päinvastoin se poistaa tunkkaisuutta.
Ja tosiaan pehmentää pyykkiä, ja just pyyhkeisiin ja kestovaippoihin lisää imukykyä (poistaa tukoksia).

Mä oon laittanut etikkapullon korkillisen sinne huuhteluainelokeroon.
Lopetin tosiaan normi huuhteluaineen käytön raskausaikana, kun ne kaikki tuoksulliset otti nenään. Ja eipähän tarvii nyt sit turhaan ostaa kallista hajusteetontakaan huuhteluainetta :) Kun sitä ei sit taas voi käyttää jos koneessa on kestovaippoja. Joten pääsen helpommalla kun on vaan yks "huuhteluaine" kaikelle pyykille.

Meillä on Ecoverin pyykinpesuneste käytössä, hajuton tällä kertaa vauvanvaatepyykin vuoksi.
On mielestäni hyvä! Ecoveria saa jo "normi"kaupoista, kannattaa katsoa omien lähikauppojen valikoimat.

Me tiskataan käsin, on Sonettin käsitiskiaine lemon, 1 litran riittoisa pullo, Ruohonjuuresta ainakin saa sitä.

Takaisin