Ekoperheet

Keskustelun 'Vinkkejä äidiltä toiselle' aloitti Yenni, 12 touko 2019.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Yölento Supliikin supersankari Marrasmammat 2016

Minusta parasta oli se, että lapsi oppi heti, ettei kakka kuulu vaippaan. En kokenut yhtään työläänä sitä, että seurasin, milloin on kakkahätä. Yleensä se oli ruuan jälkeen ja ei siitä sen suurempaa vaivaa ollut. Enemmän kakkavaipan siivoamisesta on harmia. Mies tykkäsi myös paljon, kun ei ollut kakkavaippojen vaihtoa :) Mieskin oli siis motivoitunut vessattaja.
    • Tykkään Tykkään x 5
  2. twisted Tietävä tietäjä Kesä-äidit 2020

Luulen että tällä tulee olemaan positiivinen vaikutus myös suoliasioihin. Meillä on kaikilla pojilla ollut jos jonkinlaista ummetusta niin luin ennen tytön syntymää että vvv auttaa kakka-asioiden kanssa sen verran ettei ummetusta syntyisi taaperon /leikki-ikäisen kanssa.

Ja pyllyn pesu on huomattavasti kivempaa kun lavuaari ei ole aivan kakassa eikä nipoja tullut kuin parit ekojen kuukausien aikana :)
    • Tykkään Tykkään x 2
  3. Haukikanto Tietävä tietäjä Joulukuun äidit 2019

Hienoa että vessattaminen on onnistunut, pottailu onnistunee myöhemmin myös helpommin! Ainakin meillä kävi näin.

Ainakin pojilla punoittamiseen oli ohjeena vaihtaa vaippaa useammin. Ilmakylvyt auttaa myös punoitukseen ja vesipesu. Ja ehkä en menisi koko päivää samalla vaipalla kovin usein, kun tuppaa kyllä hautumaan, ja ehkä itsekin vaihtanet useammin :shy: ...

Meillä vaihdettiin sinappikakka-vaiheessa kerran tunnissa pahimmillaan vaippaa, kun sinappia vain tuli jatkuvasti. :facepalm:
    • Tykkään Tykkään x 1
  4. twisted Tietävä tietäjä Kesä-äidit 2020

En mene siis samalla vaipalla jos siellä on pissaa. Mut monesti kun käytän vessassa niin pissaindikaattori on täysin puhdas. Ja meillä tyttö on paljon alasti tai pikkuhousuilla niin ei haudo siis sen takia :)
    • Tykkään Tykkään x 2
  5. Haukikanto Tietävä tietäjä Joulukuun äidit 2019

Hm, tyhmä kysymys mutta miks teidän tyttö on paljon alasti? Tai minkäikäisestä nyt on edes kysymys? Teillä lienee sitten kovin lämmintä että tarkenee. Meillä on 22-23c lattialämmityksellä ja silti on joskus kädet viileänä - ja jalatkin jos sukat on lähtenyt pois - ja päällä on trikoo/collegehousut ja puuvillabody. Välillä laitan collegehaalarin jos on viileää. Nykyisin on vauhti päällä kontatessa niin pysyy kädet ja jalat lämpimänä mutta vauva-ajasta mua jäi harmittamaan kun kuvittelin että vauvoilla on aina kädet viileät (uskoin toista mammaa enkä ajatellut pidemmälle itse) - ei ole, oli puettu vaan liian vähän.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 2
  6. Yölento Supliikin supersankari Marrasmammat 2016

Lapset ovat erilaisia. Minulla kuopus on aina kuumissaan, ollut vauvasta asti. En osannut silti pitää kovin vähissä vaatteissa, kun itse palelen aina. Kun lapsi oppi riisumaan, niin ottaa vähintään sukat pois, usein myös housut.
    • Hauska Hauska x 1
  7. twisted Tietävä tietäjä Kesä-äidit 2020

No alasti ehkä huono sana, mutta ilman vaippaa. Siis annan ilmakylpyjä paljon. Meillä on tosi lämmin sisällä, maalämpöinen talo vesikiertoisella lämmityksellä tekee sen että vaikka säätö on 0-tilassa, sisällä on joskus 26 astetta. Ja pidän paljon ilman vaippaa tai pikkareilla, päällä on vaikka joku mekko tai tunika taikka t-paita :)
    • Tykkään Tykkään x 3
  8. Puukiipijä Hyväntuulinen höpöttäjä Kesäkuiset 2021

Ihana ketju, jes! :love017 Hei kaikki!

Nyt odotusaikana ekologisuus näkyy meillä ainakin siinä, että vauvalle ostetaan kaikki käytettynä, äitiyspakkaus on ainoa mitä harkitaan, että otetaanko vai ei, tarvitaanko todella. Samoin imetysliivit täytyy ostaa uutena aika isolla todennäköisyydellä. Pyrin ostamaan tällä kertaa oikean määrän vaatteita ja tarvikkeita, sekä jättämään turhat asiat hankkimatta. Eli mahdollisimman minimalistisesti.

Yritän parhaillaan hahmottaa mikä kaikki on välttämätöntä ja mitkä hankinnat vauva-arkeen voi tehdä tarvittaessa tai myöhemmin. Saa antaa vinkkejä! :) Viimeksi jäi käyttämättä vauvan sänky, kantoliinat (selkä ei kestä), monet vaatteet ja unipesä ainakin. Tärkeimpänä hankintoina (kokemuksen kautta) tulee mieleen rintapumppu, imetysliivit ja itkuhälytin.

Olen yrittänyt kestovaippailla aiemmin, mutta joka kerta luovuttanut. Suurperheessä on pyykkiä niin paljon muutenkin, emmekä omista kuivuria. Vaipoissa suosin ekologisia vaihtoehtoja, sekä pyrin opettamaan lapsen kuivaksi varhain. Pesuaineet ovat ympäristöystävällisiä. Turhia hajusteita vältetään.

Soseet teen pääosin itse ja imettänyt olen lapsilähtöisesti, eli niin pitkään kuin on ollut tarve. Viimeksi puolitoista vuotta. Tämä on ollut helppo ja kätevä tapa ruokkia. Yksi lapsista joi myös pullosta, koin sen työlääksi ja hankalaksi, vaikka itse ruokailutilanteet olivat huomattavasti nopeampia.

Arjessa näkyy luonnonläheinen elämäntapa. Kasvatamme pienimuotoisesti ruokaa, keräämme villivihanneksia, sieniä ja marjoja. Opettelemme säilömistä. Suosimme lähiruokaa ja suomalaista ruokaa. Opetan lapsille ruoan kasvattamista ja tunnistamista, sekä luonnon toiminnasta ylipäätään. Retkeilemme paljon lähiluonnossa. Haaveilemme kanoista ja isommasta omavaraisuusasteesta. Onko täällä muita omavaraisuudesta kiinnostuneita?
    • Tykkään Tykkään x 2
  9. Diamantis Hyväntuulinen höpöttäjä

Kiva, että tällainen ketju on olemassa! Näyttää olleen hieman hiljaista, mutta tärkeä aihe itselleni.

Meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Hankinnat lapselle tehtiin pääosin käytettyinä. Paljon ollaan myös saatu tutuilta. Turvakaukalo ja pinnasänky tarvikkeineen ollaan ostettu uutena mitä nyt tulee isommista hankinnoista mieleen. Lapsen täyttäessä 1v ostettiin myös pyörän lastenistuin uutena. Turvallisuus ja hygienia edellä, mutta muuten suosin ehdottomasti kierrätystä :grin Kestovaippailusta en osannut innostua, koin sen hankalana joten käytämme Muumi-vaippoja.

Perheessämme ei ole autoa, liikumme julkisilla ja pyöräillen/kävellen. Olemme sekasyöjiä, mutta haluamme opettaa lapsemme syömään monipuolisesti, painottaen myös kasvisruokia. Vauva-aikana tein soseet itse, ja nyt suosimme itsetehtyä kotiruokaa. Leipiä tykkään myös leipoa itse, mutta välillä tulee myös ostettua.

Imetystä kesti esikoisen kanssa lapsentahtisesti 1v9kk, ei tarvinnut pulloilla. Toiveena myös pitkä imetys seuraavan kanssa, jos vaan onnistuu.

Haluamme opettaa lapsille sen, ettei kaikkea tarvitse aina omistaa tai ostaa. Luonnossa liikkuminen ja muut elämykset antavat paljon suuren tavaramäärän sijaan. Toki lapsilla saa myös olla leluja, mutta joka viikko ei tarvitse ostaa uusia. Vaatteitakaan ei tarvitse ostaa koska ne ovat kivoja, tarpeen mukaan mennään.

Tällaisia ajatuksia täällä :happy:
    • Tykkään Tykkään x 5
  10. kevätvuokko Silmät suurina ihmettelijä

Onpa kiva ketju! Oli kiva lukea kokemuksia.

Meillä mietitään hankinnat aina tarkkaan. Ja jos päädytään ostamaan, koitamme valita mahdollisimman vastuullisesti (käytettynä, mahdollisimman ekologinen tuote tms.)

Lapsella käytimme kestoja heti synnäriltä kotiuduttuamme. Ja synnytyksessä en kehdannut olla kovin kauaa suihkussa, kun veden kuluminen tuntui pahalta. Ehkei amme ollut sen ekologisempi, mutta se tuntui paremmalta ajatukselta.

Kotona syömme lähinnä vegaaniruokaa, kodin ulkopuolella lapsi normaalia sekaravintoa ja vanhemmat lähinnä kasvisruokaa.

Kuljemme paljon pyörällä, ennen koronaa myös julkisilla. Meillä on kyllä auto, enkä usko, että voisimme siitä ikinä luopua. Hatunnosto autottomille lapsiperheille!

Meille tärkeää on myös luonnon kunnioittamisen opettaminen. Ötökät koitetaan saada sisältä elävinä ulos ja luonnossa ihastellaan tasapuolisesti kaikkea. Lapsi puhuukin ötököistä ja kasveista söpöinä, toki myös naapurin koirat ja kissat saavat ihastelua osakseen.

Ja sitten vielä rahatilanteen sallimissa rajoissa lahjoitamme hyväntekeväisyyteen. Kehitysapu on meistä tärkeää paitsi inhimmillisestä näkökulmasta, myös ekologisesta näkökulmasta.

Toisaalta sukulaisten suuntaan emme ole asettaneet rajoitteita lahjojen tai muiden suhteen, toki toiveita kerromme kysyttäessä. Ja palashampoita ja -saippuoita olen muutamia kokeillut, ne eivät sopineen herkälle iholleni. Ja samaisen herkän ihon takia, meillä on aina käytetty varsin vähän kemikaaleja, ja nekin hajustamattomina.
    • Tykkään Tykkään x 3