Ekologinen siivous ja kodinhoito

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä käytössä ekologisia keinoja siivoukseen ja kodinhoitoon? Mitä kaikkea?

Meillä pestään vain täysiä koneellisia. Pesuaineista haluaisin kokeilla vielä lisää erilaisia ja pyykkietikkaa eri haluisin. Onko kellään kokemusta pesupähkinöistä?

Uusiokäytetään tekstiileitä, siivouksessa voi käyttää vaikka vanhaa revennyttä t-paitaa tai lakanaa.

Keittiön pöydänpyyhintärätit on nykyään pääosin kestorättejä 😊 ja en tiedä onko oikeasti niin ekologista kuin markkinoitu, mutta siivoussuihkeen teen niistä sinin tablettimuotoisista. On ne ainakin kivempi kantaa kotiin kuin nestemäinen tiiviste saatika valmiiksi lantratut aineet. Pyykissä on perus hajusteeton aine, jonka ainesosaluettelo oli lyhyemmästä päästä. En muista ulkoa mitä kaikkia sertifikaatteja siitä löytyi, mutta ei nyt ainakaan huonoimmasta päästä ollut. Huuhteluaineeksi meillä käytetään ihan ruokahyllyltä väkiviinaetikkaa, kun se ajaa saman asian kuin hajusteeton pyykkietikka, mutta litrahinta on edullisempi 😁

Mä haluaisin koko ajan enemmän ja enemmän siirtyä ekologisempaan siivoukseen, joten vinkkejä otetaan vastaan.

Meillä keittiö- ja siivousrätit on ammattilaisten mikrokuituliinoja (kestää). Mikrokuituliinoilla saa hyvin siivottua pölyt ilman vettä ja pesuainetta. Käytän pitkälti hajusteettomia pesuaineita (pyykinpesuaine, tiskiaine ovat jo vaihtuneet hajuusteettomiin ja muitakin pesuaineita oon pikkuhiljaa vaihtamassa), mutta tosiaan haluaisin vielä enemmän ottaa huomioon tuon ekologisuuden pesuaineiden valinnassa. Tiskikone pyöritetään vain täytenä ja käytän pääsääntöisesti eco-ohjelmaa. Pyykkiä pyöritetään myös täydellä koneella. Me myös käytetään noita rikkinäisiä t-paitoja ja lakanoita siivouksessa.

Minä olin joskus tosi ekologinen, mutta nyt oon lipsunut siitä ihan koska kaikkea ei ehdi enää. Käytettiin kestovaippoja ja kestotalouspaperia. Myös kestohedelmäpusseja kaupassa. Pesuaine on kyllä edelleen hajusteeton ja mahdollisimman vähän kemikaaleja sisältävä. Tosin nyt menty hinta edellä siinäkin 😅 pesupähkinöitä on loppuelämän ajaksi ja niillä välillä pesen jotain pyykkiä. Minusta ihan kaikki tahrat ei niillä lähde. En tiedä miten ekologista on rahjata niitä pähkinöitä toiselta puolen maapalloa tänne? Itse ostin ison määrän halvalla yhden nettikaupan loppuunmyynnistä. Etikkaa mekin käytetään huuhteluaineena!

Siivousaineena käytän myös niitä Sinin veteen liotettavia tabletteja. Aiemmin käytin paljon myös etikkaa, mutta se kulutti vanhan pöydän pinnan rumaksi. Joskus meillä oli myös höyrypuhdistin, mutta silläkin sain laminaatin pilalle 🙈 kylppärissä se olis kyllä edelleen kova peli!

Käsisaippuana oli aiemmin aina palasaippua, mutta lapset ei oikein osaa käyttää sitä, niin olen ostanut tavallista nestemäistä käsisaippuaa. Harmi kun hinnat on nousseet niin kovasti ja nuo ekoversiot muutenkin kalliimpia, niin on ollut pakko ostaa välillä se edullisempi vaihtoehto. Kemikaaleja kyllä tulee joka puolelta niin paljon, että ihan hyvä niihin on kiinnittää huomiota. Varsinkin pienten lasten kanssa kun laittavat kaiken suuhun ja konttaavat lattialla ja altistuvat siten erilaisille pesuaineille ja muille kemikaaleille. Toisaalta, tässäkään ei kannata tehdä asioista liian suurta numeroa, vaan tehdä ja toimia omien resurssien mukaan 😊

Ekologista tai ei, mutta vuosi sitten ostettu fairypullo (pieni) alkaa olla tyhjä! Sillä olen pessyt kaikki astiat ja ruuanlaittovälineet siis vuoden ajan. Minä kun inhoan kaikkien, myös tuoksuttomien, pesuaineiden tuoksuja, niin pysyy niiden annostelu / käyttö minimissä. Ja jos ne eivät tuoksu niin maistuvat kuitenkin suussa hengitysilman kautta. Niinpä tulee pyyhittyä esim lattioilla olevat tahrat pelkällä vedellä kostutellu rievulla.
Etikkaa pyykinhuuhteluaineena. Pesupöhkinöitä löytyy. Pölynimuria en omista. Ilmanpuhdistin hyvillä pestävillä suodattimilla vähentää leijuvaa pölyä ja siten siivouksentarvetta. Lattiat pesen tarvittaessa mikrokuituliinan ja lastan avulla.

Meilläkin kaikki pesuaineet ovat hajusteettomia ja koska pyykkiä tiskiä tulee paljon, niin täysiä koneellisia pestään aina ja huuhteluaineena on pyykkietikka.. Mutta mitkään pähkinät eivät kyllä riittäisi kohta 10- vuotiaan supersotkuihin, joihin ei aina edes sappusaippua tehoa.

Ja päiväkodin mustikkasurvos/mustikkakiisseli ovat kyllä yksi riesa myös, vaikka kohta 4-vuotias sotkeekin vähemmän kuin siskonsa.

Meillä on ns. pussiton pölynimuri, joka on kyllä kätevä. Höyrypesuri on myös, mutta vain kylpyhuonetta varten, koska muualla on parketti. (Enkä kyllä laminaattiinkaan kokeilisi, koska pinta voi mennä kuprulle.)

Pitäisi kokeilla niitä liuotettavia pesuaine tabletteja ( vettä saa hanastakin), mutta meidän kaupoissa näytti olevan vain jotain ällön hajuisia, ei siis hajusteettomia ollenkaan :(

Hei,
kiinnostaisi kuulla lisää kokemuksia etikan käytöstä huuhteluaineena. Ilmeisesti on hyvin turvallinen myös käytettäväksi vauvan tekstiileissä? Itse tahtoisin kokeilla vauvan pylly- ja kylpypyyhkeissä. Esikoiselta perityt ja varsinkin vanhemmat muut pyyhkeet alkavat kaikki olla niin kovia korppuja pesun jälkeen ja yritän miettiä mikä auttaisi niitä pehmentämään.
Jos olet käyttänyt varsinaisen pyykkietikan sijaan väkiviinaetikkaa, niin millaisella annostelulla?

Hei,
kiinnostaisi kuulla lisää kokemuksia etikan käytöstä huuhteluaineena. Ilmeisesti on hyvin turvallinen myös käytettäväksi vauvan tekstiileissä? Itse tahtoisin kokeilla vauvan pylly- ja kylpypyyhkeissä. Esikoiselta perityt ja varsinkin vanhemmat muut pyyhkeet alkavat kaikki olla niin kovia korppuja pesun jälkeen ja yritän miettiä mikä auttaisi niitä pehmentämään.
Jos olet käyttänyt varsinaisen pyykkietikan sijaan väkiviinaetikkaa, niin millaisella annostelulla?
Mulla pyörii tuolla nytkin vauvan ja taaperon sisä vaatepyykki. Huuhteluaineena etikka, jota mun 4.5kg koneeseen mittaan lääkemitalla 5ml, lakana ja froteepyykkiin 10ml.
Pyykkien pehmentämiseen höyrysilitys on oiva konsti, mikäli tekstiilit eivät ole perushuuhteluainejäämien kyllästämät. Perinteinen ulkonakuivaus toimisi myös, vaan mulla se on mahdollista vain mökillä

Kiitos viestistäsi @Aaltokukka! Ulkona kuivausta kans harrastan kesällä🥰
Höyrysilityksestä en olekaan tuota tiennyt😃 Ihan siis tavis silitysraudalla? Vai sillä oikein laitteella? Oon kyllä kovin laiska silitysrautaan tarttumaan mutta vois kyllä kokeilla👍

Kiitos viestistäsi @Aaltokukka! Ulkona kuivausta kans harrastan kesällä🥰
Höyrysilityksestä en olekaan tuota tiennyt😃 Ihan siis tavis silitysraudalla? Vai sillä oikein laitteella? Oon kyllä kovin laiska silitysrautaan tarttumaan mutta vois kyllä kokeilla👍
Tavan silitysrautaa mä oon näyttänyt. Oishan se ihanaa asua talossa jossa ois pölytön vintti jonne vois pyykit kuivumaan viedä. Vähiten ekologinen vaihtoehto ois kuivausrumpu, tulis takuulla pehmeää. Muistinpa juuri että mulla on pesukoneessa kuivaus / tuuletus ominaisuus joita en ole kertaakaan käyttänyt.

Puoliso on siivousalalla ja heidän yritys erikoistuu kemikaalittomaan siivoukseen. Meillä kaikki tasot (pl vessanpönttö) pestään otsonoidulla vedellä (meillä on kotona tähän tarkoitukseen tarkoitettu ”suihkupullo” joka otsonoi veden) ja pyyhintään käytettävät liinat ammattilaistason mikrokuituliinoja. Myös lattioille.

Pestään vain täysiä koneellisia (tiski että pyykki), ei käytetä huuhteluainetta.

Hei,
Me ollaan käytetty jo varmaan kohta 10 vuotta väkiviinaetikkaa huuhteluaineena. Vauvapyykissä käytetty aina. Sellainen reilu loraus on laitettu 😄.

En ole ikinä hirveästi ekologisuuden kannalta miettinyt siivoamista. Meillä ei käytetä huuhteluainetta, pyykinpesuaineen kans pitää alkaa miettiin ku vauva tulee, mikä olis järkevin. Muuten siivouksessa käytän fairya. En ole ikinä ymmärtänyt miksi pitää olla eri pulloissa eri pesuaineita. Koko elämäni fairylla on pesty niin pölyt, ikkunat kun peilit ja seinät. Lattiaan olen ostanut parketille sopivaa pesuainetta varmuuden vuoksi. Mutta sitäkin laitan vain todella vähän, ja lattia pestään meillä aika harvoin. Yleensä siis kaikki siivoaminen menee> pari litraa vettä ämpäriin, tilkka fairya ja aina on tullut puhdasta. Yksi normaali fairy pullo kestänyt mulla nyt yli 2 vuotta, ja vielä vajaa puolet jäljellä. En usko, että äärimmäisen epäekologista. Tiskikoneaine on varmasti suurin myrkky ja se harmittaa, kun välillä joutuu peseen vajaita koneellisia, kun kahden ihmisen taloudessa ei tule kovin paljon tiskiä. Sitten taas jos huolellisesti esipesee niin vettä menee hukkaan hirveästi. Meillä vain huuhtaistaan astiat ennen koneeseen laittoa.

Hei,
Mä oon halvinta väkiviinaetikkaa lorauttanut vapaalla kädellä huuhteluainelokeron max-merkkiin asti. Se on meidän koneessa aika pieni, varmaan 30 ml 🤔 lakana-pyyhe-pyykissä on kuitenkin monta huuhtelukertaa eikä se etikka ole ihmiselle vaarallista vaikka siitä jotain jäämiä jäisi, niin oon uskaltanut olla huoleton sen kanssa 😄

Mä oon halvinta väkiviinaetikkaa lorauttanut vapaalla kädellä huuhteluainelokeron max-merkkiin asti. Se on meidän koneessa aika pieni, varmaan 30 ml 🤔 lakana-pyyhe-pyykissä on kuitenkin monta huuhtelukertaa eikä se etikka ole ihmiselle vaarallista vaikka siitä jotain jäämiä jäisi, niin oon uskaltanut olla huoleton sen kanssa 😄
Minäkin alussa lorautin, vaan kun piti miestä varten tehdä ohje mökille, niin lääkemitan avulla se annostelu oli hänelle helpompaa. Tulipahan myös niille yskänlääke pullon kylkiäisenä aikanaan olleille mitoille uusiokäyttöä.

Mulla täysin sama. En mittaa ja Max merkkiin menee halvin väkiviinaetikka. Veikkaan juuri jotain puolta desiä (meillä 12kg kone)

Pesupähkinöitä tuli käytettyä lapsuuden kodissa. Ne oli jossain pesupussissa ja muistaakseni pari kertaa samoja pähkinöitä käytettiin. Tuli niillä ihan puhdasta pyykkiä, jotenkin ei vaan tullut itselle tavaksi noita koskaan alkaa ostamaan. Aikoinaan äiti niitä kai jostain Aasia marketista osti, en tiedä saako niitä nykyään ruokakaupasta? En kyllä välttämättä niillä pikkulasten eritteitä alkaisi pois pesemään, jotenkin luotan itse enemmän "myrkkyihin".

Mites kun etikka on syövyttävä aine, hp taitaa olla 2-3. Ettekö pelkää, että pesukone menee rikki? Joskus muistan lukeneeni, että mahdollisesti kone joka muuten kestäisi 10-15v voi etiikan vuoksi hajota viidessä vuodessa? Sekään ei sitten taas ole ekologista saati taloudellista. Oon haaveilu etikan käytöstä, mutta en uskalla. Laitan vain vähemmän pesuainetta, enkä ole käyttänyt huuhteluainetta ikinä.

Mites kun etikka on syövyttävä aine, hp taitaa olla 2-3. Ettekö pelkää, että pesukone menee rikki? Joskus muistan lukeneeni, että mahdollisesti kone joka muuten kestäisi 10-15v voi etiikan vuoksi hajota viidessä vuodessa? Sekään ei sitten taas ole ekologista saati taloudellista. Oon haaveilu etikan käytöstä, mutta en uskalla. Laitan vain vähemmän pesuainetta, enkä ole käyttänyt huuhteluainetta ikinä.
En itse ole osannut tätä pelätä. Mummoni ja äitini on käyttänyt etikkaa huuhteluaineena niin kauan kuin muistan. Molemmilla viimeisimmät koneet kesti n.20v. Oma nykyinen kone n. 7v vanha, ei vielä ainakaan ole rikki menemisen merkkejä (edellisen koneen kanssa en käyttänyt etikkaa ja kone kesti 5v ajan).

En pelkää. Määrä on pieni ja pesuainelokero ymmärtääkseni toimii niin että kone ruiskuttaa sinne vettä, jolloin sieltä muovisesta lokerosta eteenpäin lähtiessään etikka laimenee jo heti pian. Laimentamattoman huuhteluaineenkin ph näyttää muuten äkkigooglauksella olevan 3, että saman verran sitten kuin etikallakin jos silläkin on 3 ?

Takaisin