Meillä pyritään tekemään arjessa ekologisia ratkaisuja sillain ns järki päässä, ratkaisut usein myös suoriltaan säästää rahaa ja mä välillä mietinkin et onko oma motivaatio enempi se että hommaa sanelee arjen pyörittämisen pieni budjetti vai että haluaa elää "ekommin"..
Ollaan aika tarkkoja kuluttajia, uutta ostetaan lähinnä tarpeeseen, ensisijaisesti käytettynä, mut joskus kyllä kätevyyskin ratkaisee ostotilanteissa. Ei missään nimessä olla mitään minimalisteja, kamaa on, mut jos sitä tulee lisää niin sen tarpeellisuutta mietitään tarkkaan. Ja ainakin itse oon vähän semmonen "säästelijä", et saatan varastoida kamaa ajatuksella, että ehkä tästä vielä kehittelee jotain tai tää tulee vielä tarpeelliseksi. Nykyään on vähemmän tilaa säilytellä joten enemmän tavaraa menee kyllä sit eteenpäin/kierrätykseen.
Meillä myös kestoillaan, mut vuosien aikana huomannut että ei siihen tarvitse suhtautua sillain joko tai asenteella. Ekan lapsen kohdalla huomasin että hoitolaukussa ja reissussa kestot ei toimi meillä, ne vei tilaa ja likaiset unohtui helposti laukkuun/vaunujen alakoriin ja kun yhdenkin homeisen keston heität pois niin se kyllä kirpaisee vaikka olis hankittuna käytettynä. Joten meillä on reissu kertsit, toisen lapsen kohdalla yövaipatus mennyt osin kertseillä lähinnä koska aamuisin sujautin nukkuvan vauvan vaunuhin kun lähdin viemään esikoista hoitoon - kertseillä saa hiukan pidemmän käyttöajan, itse imuteho toki kestoissa voi olla jopa parempi.. ja siis kertseillä välillä myös mennään jos pyykkiä kertynyt jne tai vaippa alueen ihoa on joutunut atoopikolla enempi rasvaileen jne. Paikkansa ns molemmilla, mut isoin syy kyllä rahan säästö, meidän vaipat on nyt tulossa kolmannelle käyttöön ja sanoisin että suurin osa on maksanut itsensä takas jo aikoja sitten, vaikka on meille tullut välissä esim uutena ostettuja imuja ja muutamia taskuvaippojakin - toisaalta osa jopa ilmatteeks käytettyinä. Ja siis ne vaan tulee osaksi arkea, en mä ees itseasiassa mieti erityisesti että "meillä kestoillaan" - ne on vaan vaippoja siinä missä kertsitkin. Tosin ikinä ei maailma kaadu jos unohtais ostaa kaupasta niitä vaippoja, aina löytyy kotoa joku ratkaisu
Ja siis vaippakestoilun rinnalla käytän itsekin lähinnä kestositeitä ja pikkuhosunsuojia - omien iho ongelmien vuoksi tuli testiin joskus vuosia sitten enkä pois vaihtais.. kuukuppia oon kyl aina välillä miettinyt mut oon vähän jämähtänyt ekaan toimivaksi todettuun ratkaisuun.
Niin ja sit on toki kotiarjen "kestot", eli kestotiskirätit ja sit harsoja me käytetään vähän kaikkeen, vaipanvaihtoalustasta essuun ja talouspaperin "korvikkeeksi", tosin on meillä ihan talouspaperiakin esillä, sitä kuluu vaan tosi vähän. Sit on kaiken maailman pientä käytössä, vaipanvaihdossa pienet frotee pyyhkeet, siivoomiseen kaiken maailman rättiä ja mikrokuituliinaa, pesuaine pullot täytetään täyttöpakkauksilla tai valitaan palana.. tämmöstä ns perus settiä..
Tosin mun ns kertakäyttöpaheita on ehdottomasti swiffer liinat (pöly ja ne ns märkä versiot), sekä lidlin semmoset siivous waipsit, myös baby waipseja kuluu ehkä vähän turhankin paljon suhteessa siihen et ois tosiaan vierivieressä niitä froteisiakin. Ja sit välillä hirvittää kuin paljon tässä taloudessa kuluu vessapaperia - en kässää miten sitä meneekin niin paljon - hirvittää välillä miettiä et paljon siihenkin menee rahaa, kun jossain vaiheessa rulla vessapaperia oli kalliimpaa kuin rulla talouspaperia - mut vessapaperia en kyllä kestoon/käsisuihkuun+pyyhkeeseen taida sentään vaihtaa