Ekologinen lapsiperhearki!

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua, kuinka elää lapsiperhearkea ekologisemmin. 😊 Meillä on aiheesta myös täällä artikkeli, jossa annetaan vinkkejä kuinka tehdä pienillä teoilla arjesta ekologisempaa.

Luonto ja sen säilyminen on itselleni tärkeää, mutta missään nimessä en ole mikään täydellinen esimerkkitapaus. Hiljalleen kuitenkin yritetään muuttaa asioita ekologisemmiksi. Artikkelissa mainituista ainakin pesuaineet on meillä kompastuskivi. Ei ole jaksanut tutustua ekologisiin vaihtoehtoihin ja jotenkin on olo, että ne on kalliimpiakin. (Saa vinkata hyviä ekologisia!)

Kukaan ei ole täydellinen eikä tarvitsekaan olla - pienetkin teot tekee paljon. 😊 Ja kun aina välillä tekee hyviä (pysyviä!) valintoja siinä tekee huomaamattaan pian jo paljon. Ei tarvitse ryhtyä yhdessä päivässä vegaaniksi tai vaihtaa kaikkia tuotteita kestoversioon nenäliinoista ja talouspaperista lähtien. Me esimerkiksi vaihdettiin viiseisimpänä ekologisena valintana nenäliinat uudesta materiaalista tehdyistä kierrätyspaperista valmistettuihin.

Halua ois yrittää elää jotenkuten ekologisesti, mutta kyllä siihen on paljon matkaa vielä. Vaatteet ostan noin 90% käytettynä, uusia lähinnä jos osuu joku todella hyvä alennus. Kierrätys on järjestetty niin helpoksi että se sujuu. Yritän lisätä helppojen kasvisten kasvatusta pihalla, rivarin piha toki rajallinen kuten aika sen hoitoon. Julkisia käytetään lapsen kanssa paljon, mutta löytyy meiltä autokin, koska mies oon vannoutunut autoilija. Ruokia vois aina miettiä enemmän, olen yrittänyt muuttaa kasvipainoitteisemmaksi aterioita, mutta kiireessä menee usein helpomman kautta.

Muokattu viimeksi:
Haaveilen vieläkin ekologisemmasta arjesta. Ollaan kasvissyöjiä mutta ei vegaaneja eli maitotuotteita kuluu jonkin verran, mutta käytetään myös paljon kasvipohjaisia valmisteita. Esim. kaikki maidot on kasvipohjaisia. Juusto on vaikein.😅
Ei lomalennellä mihinkään. Tällä hetkellä kuulostaa muutenkin niin epärentouttavalta raahata tämä lössi toiselle puolelle maailmaa, joten ei kiitos. 🙈
Asutaan myös melko kompaktisti kerrostalokolmiossa. Asumisessa paheena mulla on sauna. 🙃
Mies ajaa joka päivä töihin. Meni jossain vaiheessa julkisilla, mutta tähän meni niin paljon aikaa että vaihtoi takaisin autoon. Ehkä sitten taas kun lapset on isompia tai jos päädytään asumaan taas lähemmäksi työpaikkaa. Itse mieluummin suosin julkisia varsinkin kun lapset eivät viihdy autossa.🤷‍♀️
Lastenvaatteita ja kamppeita ollaan ostettu paljon käytettynä. Ei ihan kaikkia. En yksinkertaisesti jaksa käyttää tällä hetkellä aikaa kaiken metsästämiseen käytettynä. Ja vaatteita pyrin korjaamaan parhaan taitoni mukaan.
Niin ja kierrätetään, mutta se on ilmaston kannalta enemmän hyvänmielen piipertelyä mitä olen ymmärtänyt. Ja kestovaippaillaan. Harsoista mietin että voisin sitten aikoinaan kierrättää ne kestotalouspaperiksi eli leikellä ja ommella pienemmiksi paloiksi😁.
Pesuaineista en itsekään kovin paljon tiedä, mutta viimeaikoina olen pyrkinyt suosimaan ympäristömerkittyjä tuotteita. 🤔
Eli onhan tässä jo mutta tiedän että voisin tehdä enemmänkin. Nämä teemat ovat aina olleet itselle tärkeitä ja haluaisin sen vuoksi pystyä parempaan😬.

Mä podin tästä asiasta joskus jopa vähän ahdistusta, mutta se on helpottanut, kun arki on niin hektistä ja on ollut pakko luistaa joistain asioista 😄 aiemmin käytettiin kestovaippoja ja talouspaperin sijaan oli käytössä kestotalouspaperia (isossa lasipurkissa vanhoja pieniä pyyhkeitä, liinoja yms). Se oli tosi kätevää! Mutta kun perhekoko kasvoi, en jaksanut enää sitä jatkuvaa rättien pyykkäystä. Nelosella oli vielä alkuun pelkät kestovaipat käytössä ja minusta se oli niin ihanaa 😍 mutta oli pakko sitten ottaa kertsit rinnalle ja nyt viidennellä pelkästään kertsivaipat ollut... Kun ei vaan pysty kaikkeen! Pesuaineina oli ennen enemmän kaikkea ekoa, nyt aika tavallisia, mutta silti väitän käyttäväni niitä vähemmän kuin normaalisti. Yritän ostaa luonnonkosmetiikkaa tai jotenkin muuten ekompaa, jos vain lompakko joustaa. Ylipäätään en käytä hirveästi kemikaaleja. Dödönkin teen itse tai en käytä sitä ollenkaan 😄

Nykyään asutaan maalla, ajetaan omalla autolla ja syödään (osittain) liharuokaa, joten onko tämä nyt sitten miten ekologista, mutta toisaalta haluan koko ajan pyrkiä enemmän ja enemmän omavaraisempaan elämään. Meillä on kanoja, haaveilen kalkkunoista lihan takia ja aion opiskella mehiläistarhuriksi. Maidon olen välillä ostanut lähitilalta muutaman kilometrin päästä ja leivät pyrin ainakin osittain leipomaan itse. Välillä pitää tyytyä kaupan antimiin 😄 eli yritetään elää mahdollisimman ekologista elämää maaseudulla. Täällä on pakko olla oma auto, koska julkisia ei ole. Mutta ehkä sen voi korvata jossain muualla sitten. Meillä talo lämpiää puilla (nyt kolme talvea mennyt oman pihan puilla) eikä matkusteta muuta kuin kotimaassa ja suositaan kirppareita. Onhan tämä erilaista kuin kaupungissa, mutta kai huonomminkin voisi olla 😊

Ite nauran aina, että olen hirveän ituhippi ja vähän nipotankin meillä ainakin kierrätyksestä. Nyt kun itse asun täällä maalla, niin saan oman maun mukaan ituhippeillä kasvimaallakin ja pyrin vähän kaikkea kasvattamaan ja säilömään. Tämän teen meillä puuhellalla yleensä, koska pörssisähkö ja sadonkorjuu aikaan kyllä menee ihan tarpeeksi sähköä puolison viljankuivuriin. 😅
Kosmetiikka omalta osalta mahdollisimman pitkälle luonnonmukaista ja välillä ite jotain teenkin. Ihan aidot saippuatkin toki olisi ekologisia, vaikka kyllähän tuo valmis suihkugeeli jotenkin on niin paljon helpompaa käyttää.
Jotain puhdistusaineita hankkinut "luonnonmukaisena" vaikka muualta sitten lukenut, että viherpesua olisi niissä. Varmaan olisi ekologisinta kaikki vaan pestä höyryllä, mutta on senkin kojeen kanssa oma hommansa hääriä.
Ja auto (ja muut koneet) on meillä ihan pakollisia. Julkista ei ole tässä kovin lähellä ja ei kyllä mitään muutakaan.
Kestot sitten omassa käytössä olleet jo vuosia, mutta tytölle en niitä tai hybridiäkään ottanut käyttöön kun kaveri pelotteli, että toisen kaverin luona haisi aina shaiba, kun heillä oli pojalla kestot käytössä. Ja kyllähän sitä pyykkiä ilman kestojakin kertyy ihan tarpeeksi. 🙈

Pestään kaikki vaatteet vauvanvaate pesuaineella, mut olis siitäkin mahis tietty mennä pidemmälle. Meikkejä en oo käyttäny vuosiin muutaku satunnaisesti juhlatilaisuuksissa ja muitakaan aineita ei oo rasvan ja dödön lisäksi. Ja matkusteltu ei olla kertaakaan perheenä ulkomaille koronan ja lapsen jälkee. Kerran kävin työmatkalla Brysselissä ja menin bussilla ja junalla, menihän siinä aikaa 😅 haluisin tehdä enemmän kotimaan matkailua nyt. Leipomista vois harrastaa enemmän. Kestovaippoja ei käytetty, olisin varmaan tullu hulluksi ku kakkaa tuli pari tunnin välein, muistan ku nauroin jotain lappua synnäriltä et laskekaa kakkaa ja pissaa, ja meillä ei riittänyt raksittavat ruudut per päivä siinä lapussa.

Meillä 3 lasta käytti kestovaippoja välillä 0-2,5v asti. Kestotalouspaperia eli vanhoista keittiöpyyhekistä leikattuja rättejä käytetään myös. Ne on oikeesti tosi kätsyjä, kun varsinkin vauvan kanssa sotkua tulee paljon ruokaillessa. Nyt isommat ei halua enää käyttää rättejä, niin talouspaperia kuluu hirveästi! Samoin kun pienin siirtyi noin 1v iässä pelkkiin kertiksiin, niin roskaa tulee paljon enemmän :Weary Cat Face: Rahaa ei ole ulkomaan lomiin, niin ei lennetä. Meillä on kyllä iso sähkölämmitteinen okt ja 2 autoa.

Lapsille yritän ostaa mahd. paljon käytettynä, mutta aina ei jaksa metsästää pikkupaikkakunnalla. Itse olen vetänyt tiukan linjan uusien vaatteiden ostamiselle itselleni ihan jo rahallisista syistä.

Voisihan sitä petrata monessa kohtaa, mitta aina ei vain lasten kanssa jaksa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Meillä on kestovaipat käytössä ja oli se kieltämättä aika rumbaa siinä vaiheessa vauva vähän jatkuvasti töräytteli kakkoja. Mutta toisaalta ei kai siinä, kun vähän huuhtasi ja vedenpitävään pussukaan pesua odottamaan. Vastasyntyneenä käytettiin kertsejä ja minusta kyllä vaipparoskis haisi huomattavasti pahemmalta, ku pesua odottavat kestot 🤔 Nyt kun vauva syö kiinteitä, niin hiukan on alkaneet pissavaipat enemmän haisemaan... Mutta joo. Kestovaippailu on kumminkin aika merkittävä juttu, kun kyllä sitä vaipparoskaa tulee muuten ihan valtava määrä. Mitäs meillä tehdään sen lisäksi, ainakin hankitaan melko lailla kaikki vaatteet ja muutakin tarviketta käytettynä. Ylipäätään ostellaan aika vähän mitään ylimääräistä. Ja ollaan aika kotona viihtyviä. Lihaa syödään, itse voisin hyvin syödä enemmän kasvisruokaa, mutta meillä mies pääosin vastaa ruoanlaitosta, eikä hän niinkään siitä kauheasti innostu 🙃 Ja asutaan maalla omakotitalossa, autolla on liikuttava jos jonnekin haluaa mennä... Ei ole ekologisiin valinta varmaan tämä asuminen, mutta ei oikein haluta kaupungissakaan asua 🤷

Meillä pyritään tekemään arjessa ekologisia ratkaisuja sillain ns järki päässä, ratkaisut usein myös suoriltaan säästää rahaa ja mä välillä mietinkin et onko oma motivaatio enempi se että hommaa sanelee arjen pyörittämisen pieni budjetti vai että haluaa elää "ekommin"..

Ollaan aika tarkkoja kuluttajia, uutta ostetaan lähinnä tarpeeseen, ensisijaisesti käytettynä, mut joskus kyllä kätevyyskin ratkaisee ostotilanteissa. Ei missään nimessä olla mitään minimalisteja, kamaa on, mut jos sitä tulee lisää niin sen tarpeellisuutta mietitään tarkkaan. Ja ainakin itse oon vähän semmonen "säästelijä", et saatan varastoida kamaa ajatuksella, että ehkä tästä vielä kehittelee jotain tai tää tulee vielä tarpeelliseksi. Nykyään on vähemmän tilaa säilytellä joten enemmän tavaraa menee kyllä sit eteenpäin/kierrätykseen.

Meillä myös kestoillaan, mut vuosien aikana huomannut että ei siihen tarvitse suhtautua sillain joko tai asenteella. Ekan lapsen kohdalla huomasin että hoitolaukussa ja reissussa kestot ei toimi meillä, ne vei tilaa ja likaiset unohtui helposti laukkuun/vaunujen alakoriin ja kun yhdenkin homeisen keston heität pois niin se kyllä kirpaisee vaikka olis hankittuna käytettynä. Joten meillä on reissu kertsit, toisen lapsen kohdalla yövaipatus mennyt osin kertseillä lähinnä koska aamuisin sujautin nukkuvan vauvan vaunuhin kun lähdin viemään esikoista hoitoon - kertseillä saa hiukan pidemmän käyttöajan, itse imuteho toki kestoissa voi olla jopa parempi.. ja siis kertseillä välillä myös mennään jos pyykkiä kertynyt jne tai vaippa alueen ihoa on joutunut atoopikolla enempi rasvaileen jne. Paikkansa ns molemmilla, mut isoin syy kyllä rahan säästö, meidän vaipat on nyt tulossa kolmannelle käyttöön ja sanoisin että suurin osa on maksanut itsensä takas jo aikoja sitten, vaikka on meille tullut välissä esim uutena ostettuja imuja ja muutamia taskuvaippojakin - toisaalta osa jopa ilmatteeks käytettyinä. Ja siis ne vaan tulee osaksi arkea, en mä ees itseasiassa mieti erityisesti että "meillä kestoillaan" - ne on vaan vaippoja siinä missä kertsitkin. Tosin ikinä ei maailma kaadu jos unohtais ostaa kaupasta niitä vaippoja, aina löytyy kotoa joku ratkaisu 😄

Ja siis vaippakestoilun rinnalla käytän itsekin lähinnä kestositeitä ja pikkuhosunsuojia - omien iho ongelmien vuoksi tuli testiin joskus vuosia sitten enkä pois vaihtais.. kuukuppia oon kyl aina välillä miettinyt mut oon vähän jämähtänyt ekaan toimivaksi todettuun ratkaisuun.

Niin ja sit on toki kotiarjen "kestot", eli kestotiskirätit ja sit harsoja me käytetään vähän kaikkeen, vaipanvaihtoalustasta essuun ja talouspaperin "korvikkeeksi", tosin on meillä ihan talouspaperiakin esillä, sitä kuluu vaan tosi vähän. Sit on kaiken maailman pientä käytössä, vaipanvaihdossa pienet frotee pyyhkeet, siivoomiseen kaiken maailman rättiä ja mikrokuituliinaa, pesuaine pullot täytetään täyttöpakkauksilla tai valitaan palana.. tämmöstä ns perus settiä..

Tosin mun ns kertakäyttöpaheita on ehdottomasti swiffer liinat (pöly ja ne ns märkä versiot), sekä lidlin semmoset siivous waipsit, myös baby waipseja kuluu ehkä vähän turhankin paljon suhteessa siihen et ois tosiaan vierivieressä niitä froteisiakin. Ja sit välillä hirvittää kuin paljon tässä taloudessa kuluu vessapaperia - en kässää miten sitä meneekin niin paljon - hirvittää välillä miettiä et paljon siihenkin menee rahaa, kun jossain vaiheessa rulla vessapaperia oli kalliimpaa kuin rulla talouspaperia - mut vessapaperia en kyllä kestoon/käsisuihkuun+pyyhkeeseen taida sentään vaihtaa 😂

Keskustelua, kuinka elää lapsiperhearkea ekologisemmin. 😊 Meillä on aiheesta myös täällä artikkeli, jossa annetaan vinkkejä kuinka tehdä pienillä teoilla arjesta ekologisempaa.

Luonto ja sen säilyminen on itselleni tärkeää, mutta missään nimessä en ole mikään täydellinen esimerkkitapaus. Hiljalleen kuitenkin yritetään muuttaa asioita ekologisemmiksi. Artikkelissa mainituista ainakin pesuaineet on meillä kompastuskivi. Ei ole jaksanut tutustua ekologisiin vaihtoehtoihin ja jotenkin on olo, että ne on kalliimpiakin. (Saa vinkata hyviä ekologisia!)

Kukaan ei ole täydellinen eikä tarvitsekaan olla - pienetkin teot tekee paljon. 😊 Ja kun aina välillä tekee hyviä (pysyviä!) valintoja siinä tekee huomaamattaan pian jo paljon. Ei tarvitse ryhtyä yhdessä päivässä vegaaniksi tai vaihtaa kaikkia tuotteita kestoversioon nenäliinoista ja talouspaperista lähtien. Me esimerkiksi vaihdettiin viiseisimpänä ekologisena valintana nenäliinat uudesta materiaalista tehdyistä kierrätyspaperista valmistettuihin.
Me tehdään pyykinpesuaine itse marseillesaippuasta, ruokasoodasta ja vedestä. Huuhteluaineena etikka, johon lisään muutaman tipan eteeristä öljyä tuoksuksi. Kun tekee kerralla ison satsin, niin riittää pariks kuukaudeks ja hintakin jää hyvin edulliseksi.

Meillä isoimmat on varmaan jonkunasteinen kierrätys ja ettei osteta kaikkea uutena. Ostetaan ylipäätään aika vähän mitään turhaa. Ja vaatteita aina paikkailen parhaani mukaan, vaikka en mikään käsityöihminen varsinaisesti olekaan.
Minä käytän työmatkoihin julkisia aina, kun se on mahdollista.
Hävikkikaupat ovat myös ahkerassa käytössä. Esimerkiksi erilaisia juomia ja kahvia tulee tilattua niiden kautta.

Matkustaisin kyllä ulkomaille enemmän, mutta tällä hetkellä tekee rahasta vähän tiukkaa niin tulee sellainen ekoteko tehtyä vähän pakon edessä. 😅 Varmaan myös ottaisin lemmikin, jos olisi enemmän aikaa ja lähellä innokkaita hoitajia matkojen ajaksi, mutta nyt mennään ilman niin siinä on toinen vastaavanlainen. 🙈

Miulla on myös kuukuppi käytössä ja se on kyllä vähentänyt kuukautisjätettä.
Pyrin myös tilaamaan kerralla aina ison satsin pesuaineita ja kosmetiikkaa etenkin, jos joudun tilaamaan Suomen ulkopuolelta.

En ollut ennen edes kuullut termiä "kestotalouspaperi". Meillä ne on aina olleet ihan vaan rättejä, joita leikkelen vanhoista t-paidoista yms. 😅 Ovat moneen asiaan parempiakin kuin varsinaiset kaupan rätit.

En mitenkään aktiivisesti pyri tekemään ekotekoja, mutta meidän elämäntyyli ei lähtökohtaisesti ole kovin ympäristöä kuormittava. Mitään luonnon roskaamista yms en hyväksy ollenkaan ja toivoisin lainsäädännöllä kannustettavan ympäristönsuojeluun, mutta en viitsi liikaa ottaa stressiä asioista joihin voin vaikuttaa vain omalta osaltani. Usein teen ympäristöystävällisiä valintoja ennemmin vaikka terveys- tai taloussyistä kuin itsessään ympäristön vuoksi (näin niinkuin rehellisesti sanottuna).

Enpä tuota kuukuppia muistanut mainitakaan, kun ei ole aikoihin kuukautisia ollut raskaus+imetys ansiosta 😂 Mutta on ollut jo varmaan kymmenisen vuotta itsellä käytössä ja on kyllä ihan paras keksintö. Ja kestovaipoista myös vielä, reissussa kun joskus harvakseltaan käydään, niin meilläkään ei silloin kyllä ole niitä mukana vaan kertsit silloin. Harsot on peppupyyhkeinä ym käytössä. Liberolaukun mukana tullutta babywipe-pakettia ei ole taidettu avata, kun ei oikein ole tullut mieleen hetkeä, milloin niitä käyttäisi 🤔 ehkä jos jossain ihan kenttäolosuhteissa pitäisi kakkavaippa vaihtaa, niin voisi tulla tarpeeseen? Pikkuvauvana oli ihon puhdistukseen apteekin taitoksia, nyt siihenkin kestopesulappuja käytetään. Ja naaman pyyhintään jotain pikkupyyhkeitä, ajattelin myös niitä tehdä lisää kankaan jämistä, mitä omista ompeluksista on jäänyt. Varmaankin ainoat asiat, mistä en voi kuvitella käyttäväni mitään kestoversiota, on nenäliinat ja vessapaperi... 😀

Takaisin