Ei-oman lapsen "opastus"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja starletti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

starletti

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Oman äitini suusta: "Ei saa koskea sinne, hyi kakka!" (tyttö istui pöntöllä ja sattui koskettamaan jalkoväliään)

Anoppini suusta: "Ei saa syödä ruohoa, hyi!" (mikähän siinä ruohossa on vaarallista omalla takapihalla maalla kaukana liikenteestä)

Kummassakin tapauksessa minä istuin vieressä ja olin ihan äimänä ja nielin kiukkuni. Voihan olla, että näin ensikertalaisena äitinä olen tietämätön, mitä kieltää ja mitä sallia...Pikkujuttuja, mutta omassa mielessä tämäkin muuttui kamalaksi peikoksi.

Kyllä tuo muakin varmasti ärsyttäisi.. mutta vielä enempi mua ärsyttää kyllä mun isän kommentit veljen lapselle.

"hyi, pahaa" se sanoi kun lapsi joi velliä nokkamukista

"hyvää" sanoo kun lapsi katsoo kaljamukia jossa on kaljaa..

Ei ole mun lapsi, joten en ala jäkättää, kun lapsen vanhemmat on vieressä.. mutta kun mun lapsi tulee maailmaan, niin noi jutut loppuu tai sitten ei tulla kylään ollenkaan.

Tässäpä tämäniltaista meidän taloyhtiön pihamaalta... Naapurin isä "opasti" omaa tyttöäni hänen leikkiessään kyseisen isän lähes parivuotiaan tytön kanssa: "Ei saa tolleen koskea sillä likaisella, hiekkaisella hanskalla toisen naamaan! Nyt meni hiekkaa suuhunkin, voi voi." Tämän jälkeen jatkoi puhuen omalle tyttärelleen: "Sun pitää olla varovainen ---:n kanssa kun se on tommonen vähän reipasotteinen tyttö". Hieman myöhemmin hänen tyttärensä makasi selällään maassa ja omani lähti menemään häntä kohti. Nappasin kuitenkin kiinni ennen kuin ehti lähelle, koska en halunnut tytön enää leikkivän kyseisen isän lapsen kanssa. Noh, tän toisen tytön äiti sitten sanoi että "olisko ---- tullut auttamaan ----:n ylös?" Isä tähän: "Joo vältetään sitä". 

Siis voi elämä että otti itteä päähän! En tosiaan tiedä millainen Einstein heidän lapsensa on, mutta meidän tyttö ainakin laittaa vielä hiekkaa ihan omaan suuhunsakin. Saati sitten ymmärtää, ettei "likaisella, hiekkaisella hanskalla" saa koskea ketään naamaan. Eikä mun yksivuotiaani nyt ainakaan kiusallaan tai jotenkin tarkoituksella koske likaisella hanskallaan toisen naamaan, vaan lähinnä uteliaisuudesta ja siksi että haluaa leikkiä toisten kanssa muttei aina oikein vielä osaa. Kaiken lisäksi tämä toinen tyttö ei edes reagoinut koko tapahtumaan mitenkään, eli ei olisi tosiaankaan tarvinnut isänsä puolustelua tms. 

Tästä lähtien pidän kyllä tytön visusti kaukana kyseisen isän lapsesta ja seuraavalla kerralla aion ihan sanoa omalle tytölleni, että älä mene lähelle tuota tyttöä kun sen isä pelkää sua. Siis jestas sentään että ärsyttää! MUR.

herrajestas sentää... pikkulapsethan tutkii maailmaa maistelemalla kaikkee, ja kaikkihan menee suuhun.. eihän yksvuotias vielä edes hallitse omia liikkeitään n iin hyvin että osais laittaa käden vaikkapä olkapäälle tai jotai...
 itteäki alko ärsyttää ku luin sun tarinan... ei todellakaa oo kivaa tollanen käyttäytyminen vanhemmalta

Kukin taplaa tyylillään, ja pahahan se on mennä vieraiden kasvatusmetodeihin puuttumaan. Mutta alkuperäiseen "kysymykseen" oisin topakasti kyllä todennut vierestä, että tuskin noi nyt maailman vaarallisimpia asioita on! Toki ymmärrän, että lasta ei nyt kannusteta oikeasti kakkaista pyllyään tutkimaan, mutta jos lapsi alapäätään ropeltaa, niin enempihän se on tutkimusmielessä! Aivan varmasti jokainen lapsi tulee niitä värkkejä ihmettelemään, niin omaa kuin todennäköisesti yhdessä vanhempansa suihkussa käydessä myös vanhemmankin, ja ehkä mieluummin siihen voisi oppia itsekin jonkun soveliaamman tavan. Muiden omat on muiden omia, eikä niitä sörkitä, ja omaansakaan ei tarvii julkisesti kaivella - jos tällain kärjistetysti sanois :D

Mitä tulee isovanhempien kommentteihin, niin kummeksun sitä, että lapselle aikuinen sanoo jostain ruoasta "pahaa"! Siis jos on oikeasti lapselle sopiva ruoka - en ehkä lähtisi puuttumaan, jos joku sanoo lapsen ihmetellessä kaljatölkkiä, että sitä ei saisi kutsua pahaksi... Joskin sekin vaikuttaisi omituiselta, koska lapsi vaan ihmettelisi, että miks nää aikuiset sitä sitten juo! Mutta lapselle tuskin kannattaa mistään ruoasta sanoa sen olevan pahaa, tai lapsi pian sitä kieltäytyy juomasta/syömästä!

Joo o, mua ärsyttää yleensäkin negatiivinen suhtautuminen kaikkeen, ja sen siirtäminen lapsille. Mä en esimerkiksi hirveästi halua olla tekemisissä yhden kaverini kanssa kun tyttöni on paikalla, koska lähes kaikki kommentit kaveriltani ovat "joo on ihan tyhmää". Siis jos vaikka tyttöä harmittaa kun laitetaan lapasia käteen, niin kaveri tuumaa "on ihan tyhmät lapaset, ei ole kivaa". Että hyvä siinä sitten on yrittää laittaa niitä lapasia kun ne kerran on aikuistenkin mielestä tyhmät.. emoticon

Mut sitten mua ärsyttää myös se, että ei-omia lapsia ei joskus millään uskalleta opastaa. Siis jos lapsi meinaa vaikka kävellä jostain kielekkeeltä alas, niin katotaan vaan vierestä eikä mennä puuttumaan, vaikka siinä voisi käydä kuinka pahasti.. :(

kerran oltiin mieheni kanssa keilaamassa. Naapuriradalla oli kaksi miestä ja heillä molemmilla yksi lapsi mukana. Molemmat 3-6 ikävuoden välillä. No idit istuskeli ja pojat "keilasivat".. ei siinä mitään. Pojat tykkäsivät koko ajan juoksennella muille radoilla yhtään katsomatta, ettei törmäile muihin keilailijoihin... useat kun ei kuitenkaan paikaltaan heitä vaan ottavat kunnolla vauhtia. Pari kertaa pojat pyörivät aika pahasti tiellä, eivätkä väistyneet kun heidän viereisellä radallaan olevat nätisti heille sanoi. Isät eivät reagoineet! Jatkoivat vaan juttelemistaan. Pojat myöskin tykkäsivät käydä painelemassa naapuriratojen tuloskonsoleita sekaisin. Tuosta ojensin varmaan tunnin aikana neljä kertaa vanhempaa lapsista: "Nyt pois sieltä!" Isit ei tee vieläkään mitään. Viereisen radan mies sitten kunnolla suutahti, kun kompuroi toisen lapsen kanssa kiihdyttäessään. Oikein kunnolla sanoikin pojalle, kun oli niin monta kertaa meinannut jäädä kontteihin. Poika meni isänsä luokse ja kuulin isän sanovan pojalleen lässyttäen: "Joo olet ihan oikeessa, kenelläkään muulla ei ole lupaa komentaa sinua kuin isällä ja äidillä:" Että tällä tavalla.. teki kyllä mieli muutama halaistu sana sanoa esimerkillisille isille heidän pojistaan. Kyllä vähän täytyy perään katsoa, ettei satu kellekään mitään : /

tilannearvion mukaan siis ulkopuolisten minusta täytyy hieman edes puuttua peliin, jollei vanhemmilla lamppu syty :) joskus voidaan olla muissa maissa :)

Takaisin