Ei kukaan 20-vuotias ole kypsä äidiksi.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Näin on
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
N

Näin on

Vieras
Kyllä ne lapset kuuluu tehdä 24-25-vuotiaana tai sitä vanhempana. Tuossa iässä tuolla 4-5 vuodella on niin iso merkitys kypsymisen kannalta. 20-vuotiaat ovat vielä itsekkäitä, epäkypsiä, haluavat bilettää ja pitää hauskaa. Sääliksi käy noiden nuorten äitien lapsia, kun joutuvat kestämään tuuliviirin teiniäitinsä nuoruuden kipuiluja. Suurin osa sitä paitsi hoidattaa lapsensa muilla.

Kyllä totuus vain on se, että siinä 25 ikävuoden paikkeilla ollaan paljon parempia äitejä kuin keskenkasvuisena parikymppisenä. Poikkeuksia toki on, mutta sehän vahvistaa säännön.

Itse sain lapseni 20vuotiaana enkä ollut yli kolmeen vuoteen kokenut tarvetta bilettämiselle, enkä alkoholin käytölle (enkä koe edelleenkään):rolleyes: ja nyt lapsi on 1v 4kk ja kerran ollut äitini hoidossa pari tuntia kun käytiin miehen kans katsomassa ultrassa uutta tulokasta :grin
Aloittaja taitaa olla kylläkin ihan vain provoisoija, mutta kommentoimpa nyt kummiskin :)
Ei se ikä ratkaise sitä onko hyvä äiti vai ei, tiedän kyllä että jotkut yli 30v äidit tyrkyttää lastansa muitten hoitoon että pääsee bilettämään, eikä arkikaan oikein mallikkaasti suju.
Tyhmää asioiden yleistäminen!

Mua säälittää vaan aloittaja itse. Itse tapaan työni kautta monia nuoria äitejä ja useimmat heistä ovat aivan yhtä hyviä äitejä kuin muutkin. Nuoret äidit myös usein jaksavat paljon paremmin vauvan kanssa valvomiset ja ovat muutenkin rennompia. He eivät turhasta stressaa. Mun mielestä ei ole olemassa ikää jolloin "kuuluu tehdä lapsia". Kun elämä ei aina mene niin kuin itse haluaisi. Luonto on myös tarkoittanut ihmisen lisääntymään nuorena, kroppahan on raskauden ja synnyttämisen kannalta parhaimmillaan parikymppisenä. Ja itse olen siis jo 35v ja sain esikoisen 30-vuotiaana. Olisin mielelläni voinut saada lapsia paljon nuorempana jos olisi ollut sopiva puoliso. Vähän järkeä näihin aloituksiin, pliis!

Olipa kurja aloitus!
Itse olen 24v kolmen lapsen äiti. Ekan sain hieman ennen kuin täytin 20. En biletä tai sen suuremmin muutenkaan käy missään ilman lapsia. Mummolassa ovat ilman meitä vanhempia pari kertaa vuodessa.
Että oli aika ikävästi yleistetty.

Ja kyllä tiedän paljon n.30v vanhempia jotka bilettävät taatusti ihan yhtä lailla kuin nuoremmatkin.

Itse olen 2lapsen äiti ja 22v. Muistan 15v ku olin et haluun saada lapset hyvin nuorena että niitten lasten kanssa voi sit olla tekemässä kaikkea kun ne kasvaa ite teini-ikään. Äiti ja isä kun on nuoria niin lapset läheisempiä vanhempien kanssa. Näin siis itse ajattelen. Onhan niitä nuoria sekö vähän vanhempia ns. Epäkypsiä äitejä ei se ikä ole asia mistä tuomita kun on kyse äitiydestä. Itselläni on tuuttuja jotka 30 on saanut lapSia ja vauva vuotena näyttävät ihan vähtäneiltä yhden lapsen kanssa valvotuista öistä saati sitten kahden. Mielestäni nuori jaksaa paremmin vavoa ja leikkiä lapsen kanssa.

Olen blogistin kanssa erimieltä. Ihan kurja väite!!!
Mulla oli 20veenä kaksi lasta ja se oli elämäni antoisinta ja parasta aikaa. Vaikka olin aiemmin raskauksia biletykseen menevä kääntyivät ajatukset äitiydelle ja se on äidin vaistoa. Puollan nuorta äitiyttä. Nuori jaksaa luonnollisesti enempi ja on monesti motivoituneempi lasten kanssa vietettyyn aikaan eikä ole kiire uralle kuten monet vanhemmat äidit joilla on jo työuraa ollut. Opiskelun ja työn ehtii.
Toiseksi nuorin 18 vee tyttöni aikoo raskaaksi. Tuen häntä sillä tiedän mitä se tulee olemaan. Mulla ei ole ennakkoluuloja.
Äitiys ei katso ikää ja sitä ei tule tuomita,koska toisen puolesta et voi tehdä "kuka on hyvä äidiksi" päätelmää. Sanoohan se jo luontokin että hedelmöittyminen on helpointa nuorena.
Pienemmät ikäerot sukupolvien välillä on rikkaus. Itse olen tuntenut olevani vanhimpia lapsiani enempi "lähellä" kun ei ole suurta ikähaitaria. Kun isovanhemmat on vielä nuoria ja kykenevät olemaan lapsen elämässä mukana eritavalla kuin ns vanhuus iässä. Meillä oli 4 sukupolvea 10 vuotta joka oli mahtavaa!
Ja huom: kysymykseen milloin olet valmis äidiksi ei ole vastausta!!!

Muokattu viimeksi:
Hassua sanoa että 20vuotias olisi liian nuori äidiksi, vaikka ymmärrän että joku voi sen ikäisenä ollakin itsekäs, mutta milloin muka kukaan on valmis oikeasti?! :D
Niin sitä itsekin tuli luettua vaikka mitä oppaita ennen esikoisen syntymää mutta se arki ja elämä on näyttänyt ettei äitiyttä kirjoista opita.
Samalla logiikalla voisi ajatella että jos tekee 35 vuotiaana ensimmäisen niin on elänyt niin kauan vain itsestään huolehtien ettei enää osaa olla epäitsekäs ja huolehtia muista kuin itsestään :D

Että onhan näitä tapauksia mutta ei voi yleistää, ei vain voi.

HÖPÖHÖPÖ! sain esikoisen 17-vuotiaana, ja lisää tuli 22-vuotiaana. Ei kaikki juo ja biletä nuoruuttaan, koska meillä joillakin on muuta mielessä. Kuten koulut+ työ& lapset ja mä olen työssäni törmännyt vanhempiin jotka vanhasta "kypsästä" iästään huolimatta käyttäytyvät kuin tuuliviiri teinit jotka ei todellakaan ole pitäneet huolta lapsistaan saati itsestään.. ei pidä yleistää.

Onpas tosi kurja tämä aloitus! :wideyed: Ihan sain hieraista silmiäni, että mitä ihmettä tässä oikeen oli kirjoitettu. En siis todellakaan allekirjoita tuota aloittajan väitettä.. Omaan lähipiiriin kuuluu montakin äitiä, ketkä ovat saaneet 19-20- vuotiaina ekan lapsensa ja ovat kyllä olleet yhtä hyviä äitejä siinä missä vanhemmatkin äidit. :)

oioi, kylläpäs sai hyvät naurut.

Ihan oikeasti, aloittaja, eihän näin voi yleistää.
sitäpäpaitsi 24 vuotias ei ole kovinkaan plajon vanhempi kuin 20. Ainakaan täältä pian 32 vuotiaan näkökulmasta.

20 vuotias on liian nuori, 39 liian vanha, työtön liian köyhä, yksinhuoltaja hullu, ammatiltaan yrittäjä, kuten itse olen, ei ole lapsen kanssa tarpeeksi, uraohjus liian itsekäs, 3 lapsen äidillä on jo tarpeeksi lapsia....
tätä voisi jatkaa loputtomiin!
Koskaan ei ole täydellistä aikaa hankkia lapsia. Äidiksi kasvetaan raskauden ja lapsen kasvun myötä. Kun opiskelin mun luokalla oli tyttö, 19v, joka oli oikea bilehile, tuli raskaaksi pillereiden läpi ja sai nopealla aikataululla 4 lasta. Ja on ollut alusta asti uskomaton äiti. Ihan sama minkäikäinen on tai mitkä tilanne elämässä on, kun vauvakuume iskee se iskee, tai jos raskaus on yllätys, se voi muuttaa elämän ja tehdä siitä entistä upeamman.

Jos haluaa lähteä oikeasti arvostelemaan, mulla itsellä muutaman viikon kuluttua 3 vuotta yritystä takana, kyyneleitä päästetty litroja ja sydän on säpäleinä, voisin sanoa että kukaan muu kuin minä ei ole valmis äidiksi. Kukaan muu ei ansaitse sitä. Mutta tietenkään se niin ei ole. Kuka katsoo toisia arvostellen, voisi ehkä miettiä miksi niin tekee.
Ja ainut kuka todella ei ole valmis äidiksi on se joka ei halua huolesti muusta kuin itsestään ja omista tarpeistaan. Ja näitä ihmisiä löytyy kaikista ikäryhmistä, kaikista elämäntilanteista

trolls-die-if-you-dont-feed-them.jpg

Sori, pakko laittaa :P

Olikohan nyt aloittajalla tarkoitus vaan provosoida? ;)

Henkilökohtaisesti voin sanoa että mitä lähempänä 30 alkaa olemaan niin sitä villimmäksi muutun. Vaan kehvel kun on ne parikymppisenä pyöräytetyt muksut hoidettavana vain yhä edelleen :D

No, pakko oli provosoitua itsekin jotain kommentoimaan, toivottavasti kuulitte positiivisen sarkasmin vastauksessa aloittajan juttuun ;)

Kyllä ne lapset kuuluu tehdä 24-25-vuotiaana tai sitä vanhempana. Tuossa iässä tuolla 4-5 vuodella on niin iso merkitys kypsymisen kannalta. 20-vuotiaat ovat vielä itsekkäitä, epäkypsiä, haluavat bilettää ja pitää hauskaa. Sääliksi käy noiden nuorten äitien lapsia, kun joutuvat kestämään tuuliviirin teiniäitinsä nuoruuden kipuiluja. Suurin osa sitä paitsi hoidattaa lapsensa muilla.

Kyllä totuus vain on se, että siinä 25 ikävuoden paikkeilla ollaan paljon parempia äitejä kuin keskenkasvuisena parikymppisenä. Poikkeuksia toki on, mutta sehän vahvistaa säännön.

Miksi 20.v ei ole kypsä äidiksi... itse olin 20 kun esikoiseni sain... nyt olen 23 ja odotan toista... mikä meistä nuoremmista äideistä tekee huonompia... ihan samalla tavalla tahdon lapsilleni rakastavan elämän kuin moni vanhempikin äiti... omat 'juhlimiseni' loppuivat jo paljon ennen kuin tytärtäni aloin odottaa... eikä se muutenkaan koskaan ole erityisemmin kiinnostanut... tänäkin päivänä alkoholin käyttöni on luokkaa kerta/vuosi... enkä koe tarvitsevani enempää... silloinkin tyttäreni on hoidossa ollut... ei pidä sanoa että kaikki äidit ovat niitä kauhukuvia joita tv:stä saamme...

Takaisin