Ehkäisy

Sarppari

Jostain jotain jo tietävä
Mitä ehkäisykeinoa suosittelette?
Itse mietin hormonikierukkaa. Mitä olette mieltä siitä?
 
Ehkäisy täälläkin mietityttää, jälkitarkastus 30.8. ja siellä asiasta sitten keskustellaan.

Kierukka kiinnostaisi, kun pillerit ei enää huvittaisi - tosin mulla ei mitään oireita niistä ole koskaan ollut lähes 20 vuoden käytön aikana (aloitin jo 13-vuotiaana epäsäännöllisten kuukautisten säännöllistämiseksi). Haluan kuitenkin hankkia lisää tietoa kierukoista ja niiden eduista ja haitoista. Neuvolasta saimme sellaisen ehkäisyoppaan, missä oli plussat ja miinukset.

Onko täällä palstalaisilla kokemuksia kierukasta? Mitä hyvää, mitä huonoa?
 
Nihkein mielin alottamassa minipillerit. Kondomi ollut tähän asti käytössä synnytyksen jälkeen. Ehdottelin miehelle pientä leikkausta, kun olemme varmoja perheemme koosta :)
 
Kirjottelinkin jo tonne neuvolakuulumisiin, että eilisessä jälkitarkastuksessa lääkäri iski Cerazette minipillerit kouraan..
Oon kuullu aika paljon huonoja kokemuksia noista (jatkuva tiputteluvuoto, mielialanvaihtelut jne.), joten kuulisin mielellään, jos jollain teistä on näistä kokemusta.
Yhdistelmäpillereistä ei tosin oo koskaan mitään suurempia oireita tullut..
 
Mä mietin ensin kierukkaa, mutta jälkitarkastuksessa läääri totes ettei mulle voi kuvitellakkaan kierukkaa tuon väliseinä hommelin takia. anto sit reseptin minipillereihin.. itekkin tahtoisin kuulla niistä jotain..
 
Täällä on yksi minipillereitä kovastikkin popsinut. Kokemuksia niistä on monenlaisia :)

Alkuun kun aikoinani alotin minipillerit (juurikin tuon Cerazetten) oli ne ihan loistavat, ei mitään oireita ja menkkoja ei ollut ikinä, siis oli ainakin puolentoista vuoden tauko.

Sitten pidin muutaman kuukauden tauon kokeiluna, josko migreenini olisi niistä johtunut kun siihen aikaan tuli useestikkin kohtauksia. No eipä auttanut. No sitten alotin samat napit uudestaan ja oli aivan kamalaa. Siis menkat oli ihan kokoajan ja aivan älyttömän kipeinä! Itkin vaan kotona eikä ollu puhettakaan että pääsisin kouluun tai töihin sellasena päivänä kun menkat alko. Eikä tolle muutokselle ollu mitään selitystäkään, ihan tunnilleen otin samaan aikaan päivästä pillerin ym. Kokeilin kaikki merkit mitä markkinoilla sillon oli (olikohan niitä kolme vai neljä) eikä mitään eroo. Samaa jatku ainakin vuoden kun lääkäri vaan sano että sitkeesti kokeilet, kyllä se siitä tasottuu kun kroppa tottuu niihin :) No sit olin jo niin vihanen että mihin sitä ehkäsyä edes tarvitaan kun mihinkään petipuuhiin edes pääse kun aina vaan vuotaa, mutta eipä mennyt aikaakaan kun tuota käärylettä alettiin haaveileen eikä ehkäsylle ollut enään tarvettakaan ;)

Nyt onkin sitten ongelma kun en tahdo todellakaan edes koittaa mitä minipillerit nyt saisi aikaan ja kierukkakin etoo, en tahdo mitään vieraita esineitä sisuskaluihini. En enään imetä että sen puolesta voisin hormoonivalmistetta käyttää, mutta en tiedä tahdonko sitä migreeniäkään takas... että kohta on sitten uusi käärylekkin tulossa, vaikka on se läitulevaisuudessa haaveissakin ;)

Mutta tosiaan ehdottomasti suosittelen minipillereitä kokeilemaan, toisilla ne toimii toisilla ei... ja näköjään vähän tilanteestakin riippuu :)
 
Cerazetteista: Itselläni ne oli aivan täydelliset, menkat loppui kuin seinään ja mitää oireita ei ollut, mutta mulle tuli pakkasesta silmäoireita, niin lääkäri käski varmuuden vuoksi pillerit lopettamaan muutamaksi viikoksi. Uudelleen aloitettuani pillerit oli suoraan sanottuna helvetti irti. Menkkoja ei tullut, tiputteluvuotoa kyllä oli muutaman kerran kuukaudessa, alavatsaa kramppasi. Sain aivan mielettömiä raivokohtauksia, kerran jopa löin miestäni, en siis hieman läpsäissyt vaan latasin oikein kunnolla nyrkillä leukaan. Vuodessa paino nousi 10kg vaikken elämäntapojani muuttanut tuona aikana ollenkaan ja kasvojen iho oli todella karmeassa kunnossa. Monilta olen kuullut samaa, eli jos pillerit aloittaa, niin niitä ei sitten kannata lopettaa syystä tai toisesta ja myöhemmin aloittaa uudestaan.
 
Mulla tosissaan ihan sama, että yhtäkkiä ei sopinut enään ollenkaan! En kylläkään ole kuullut kellään muulla käyneen samoin ja lääkäritkin kovasti ihmetteli että miten voi olla että alkuun käy ja ihan pienen hetken päästä ei enään. Mikään kun ei tosissaan elämäntavoissakaan muuttunut... Sit kun lopetin pillerit kokonaan niin kierrotkin oli aivan sekasin, mulla kun aikasemmin oli ollut ihan päivälleen tarkat...
 
Olenpa muuten kuullut että Cerazettejen aikana on tultu suht useasti raskaaksikin. Mullakin pillerit kyllä sotki kiertoa jonkin verran, ensimmäisestä kierrosta siis raskaaksi tulin. 17.1 lopetin pillerit, kierrosta kun olin aivan sekaisin, niin tein raskaustestin kerran viikossa, kunnes sitten maaliskuun 2. pvä testi näytti epämääräisesti jotain ja 4.3 tein digitaalisen testin ja ruutun tuli teksti "hedelmöittymisestä 1-2vkoa". Ennen pillereiden aloitusta kierto oli siis aina 28pvää, ei ikinä myöhässä tai etuajassa alkaneet menkat ja 17.1 eteenpäin yhdyntä oli päivittäistä.
 
Itse olen kanssa Cerazetteja kokeillut eikä toiminut ollenkaan. Vuosin koko ajan kuin seula ja 3 kk yritettyäni menin lääkäriin mittauttamaan hemoglobiinin, joka minulla aina ollut sellaista 100-110 luokkaa, sillä olin aivan varma, että se huitelee jossain 80 kieppeillä kauhean vuodon vuoksi. Niin sehän oli yllättäen pompannut lähes 160 ja kiireesti lopetettiin pillerit trombiepäilyn vuoksi. Tuon episodin jälkeen kiellettiin kaikki hormonaalinen lääkitys, e-pillereitä olin myös aiemmin kokeillut mutta lopetettu migreenin vuoksi.

Ystävällä taas toimii kuin unelma - menkat ovat jääneet kokonaan pois eikä mitään oireita. Eli siis toimii kellä toimii, kokeilla varmaan kannattaa. Ja niin lääkäri ainakin aikanaan mulle sanoi, että puolikin vuotta voi mennä ennen kuin vuoto tasaantuu, mutta onneksi itse älysin mennä lääkäriin, eli siis kannattaa olla varppeillaan :)
 
Takaisin
Top