Ehkäisy synnytyksen jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miu-82
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Miu-82

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei, mitä ehkäisyä suosittelette synnytyksen jälkeen. Itse en ole eläessäni käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kuin ehkä 2 vuotta yhteensä, koska ei ole oikein sopinut minulle. Mm. limakalvot ovat käyneet niin kuivaksi, että yhdynnät olleet lähes mahdottomia.
Tuntuu jotenkin tuskaiselta, että ehkäisystä pitäisi päättää niinkin pian kuin vain 1 kk synnytyksen jälkeen (eikö jälkitarkastus yleensä siihen ajoitu?) kun ei välttämättä ole (henkisesti ja) fyysisesti vielä edes palautunut synnytyksestä.
En kovin mielelläni ottaisi hormonaalista ehkäisyä ja varsinkin kun sitä kierukkaa ei sitten edes saa ihan heti pois, jos ei sovikaan. Vai onko hormonikierukka jotenkin matalahormonisempi kuin esim. pillerit. Onko kuparikierukka ainoa vaihtoehto, jos ei halua hormonaalista ehkäisyä? Mitä eroja sillä on hormonikierukkaan verrattuna?

Mä en noista kierukoista tiedä, kun mulla ei ole koskaan sellaista ollut. Tällä hetkellä meillä on ehkäisynä kondomit. Mulle oli heti synnytyksen jälkeen selvää, etten halua mitään hormonaalista ehkäisyä. Oon yhdistelmäehkäisypillereitä syönyt elämäni aikana lähemmäs 10 vuotta ja kun ne lopetin n. vuosi ennen esikoisen yrittämistä, sanoin miehelleni, etten enää ikinä ota mitään horkkeja. Mulle pillerit aiheutti parina viimeisenä vuotena, kun niitä söin, hiivatulehduskierteitä. Ne kuitenkin loppui, kuin seinään, kun lopetin pillerit.

Kierukkaa mietin ennen jälkitarkastusta, mutta raskauden ja synnytyksen jäljiltä musta tuntui, että mua on ronkittu jo ihan tarpeeksi, niin en halunnut, että mun sisälle asennetaan enää mitään härpäkkeitä.

Mulle ei ole ennen sopinut kondomit, on aina jotenkin hankaavilta tuntuneet seksin aikana. Nyt kuitenkin toimii ihan hyvin :) Tietysti niissä on haittapuolena se, etteivät ole sieltä luotettavimmasta päästä ja aina täytyy hellät hetket keskeyttää vähäksi aikaa, kun miehen täytyy hiipiä makkariin hakemaan niitä yöpöydän laatikosta ja samalla varottava, ettei vaan herätä meidän tyttöä ;)

Mutta meille ei ole mikään katastrofi, jos kumi vaikka hajoo tai "unohtuu" kaiken kiihkon keskellä ;)

nuvaring on todella hyvä... sen saa laitettuu ite ja otettuu heti pois jos ei sovi ja vaikuttaa vaa sillä alueella että suosittelen... eikä tunnu mitenkää ku se on paikoillaan...

Mä söin ennen raskautta yhdistelmäpillereitä ja olin niihin tosi tyytyväinen mut nytpä raskauden jälkeen en niitä voi syödä kun imetän.
Ja toisekseen, suunnitelmissa on pitempi väli ennen toista lasta (jos sitä tulee ollenkaan) joten pillerit tulis aika kalliiks joten päädyin hormonikierukkaan. Hyvä puoli oli se et täällä meillä sen sai ilmaseks tällee ekana kertana. Ja onpa ehkäsy hoidettu sit ainaki viideks vuodeks :)
Ja hyvässä lykyssä jää menkat kokonaan pois :D

Ja noitten kierukoiden ero...

"Hormonikierukasta vapautuu pieniä määriä keltarauhashormonia, joka muuttaa kohdunkaulan liman huonosti siittiöitä läpäiseväksi ja häiritsee munasolun irtoamista ja hedelmöittymistä. Hormonikierukalla on myös vierasesinevaikutus, joka heikentää siittöiden kykyä hedelmöittää ja munasolun kiinnitymistä kohtuun.

Kuparikierukan tarkkaa toimimistapaa ei tiedetä, mutta se perustuu steriiliin tulehdusreaktioon, mikä vaikuttaa siittiöiden hedelmöityskykyyn heikentävästi. Se häiritsee myös hedelmöitystä ja toissijaisesti munasolun kiinnittymistä kohdun limakalvoille."

kondomi.pillerit vie halut..ja muutenkii tod.näk. tarkotus jättää ehkäsy nyt syksyllä pois niin en halunnu mitään hormonijuttuja 1,5 vuoden takia alottaa.. :)

En hormonaalista ehkäisyä omalle kohdale halunnut, ja kondomi oli meille paras vaihtoehto. Sen voi niin helposti jättää sit poiski ku tiiettii että toista lähetään jossain vaiheessa yrittämään.

Itse ennen käytin pillereitä mutta vaikuttivat liikaa mielialaan joten en niitä enää halua. Nyt otin hormoonikierukan. Ollut muutaman kuukauden ja olen ollut tyytyväinen :)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Niin eikös se jälkitarkastuksessa sitten kartoiteta, että mitä ehkäisyä aletaan käyttämään...?

Ja mun käsittääkseni kuparikierukka ja kondomi ovat ainoat ei-hormonaaliset ehkäisymenetelmät.
Hormonaalisia ovat yhdistelmäpillerit, minipillerit, rengas, kapseli, kierukka...

Mä en ole vielä edes osannut ajatella, mihin sitten päätyy raskauden jälkeen.
Ensimmäinen ehkäisy, jota aloin käyttää 15-vuotiaana oli yhdistelmäpillerit.
Joskus 18-vuotiaana siirryin ehkäisyrenkaaseen,
sitten hetkeksi minipillereihin ja nyt mulla on ollut monta vuotta ehkäisykapseli käsivarressa.

Mä haluan ja aion imettää, joten mä luulen että kuparikierukka tulee olemana mulla se vaihtoehto, johon päädyn... ei niitten kortsujen kanssa jaksa säätää pitkiä aikoja putkeen.

Valaiskaa nyt taas tyhmää, eli eikö imetyksen aikana saa käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä?
Itse ajattelin synnytyksen jälkeen jatkaa yhdistelmäpillereillä kun niiden kanssa meni hyvin monta vuotta, tai sitten ehkä kapseli koska en aio tehdä toista lasta ihan heti putkeen ekan jälkeen. Enkä halua itseni sisälle mitään kapistuksia (siis alapäähän :D), se on jotenkin tosi etova ajatus.

Tämmöstä tietoa löytyy terveyskirjastosta:

Synnytyksen jälkitarkastuksessa yhtenä tehtävänä on suunnitella jatkossa käytettävä raskauden ehkäisy. Imettämättömälle naiselle voidaan progestiinipillerit, ehkäisykapselit tai yhdistelmäpillerit aloittaa kolmen viikon kuluttua synnytyksestä.

Imettävälle naiselle on myös monia vaihtoehtoja; hän voi käyttää kaikkia ehkäisymenetelmiä lukuun ottamatta yhdistelmäehkäisyvalmisteita. Imetys suojaa raskaudelta ensimmäisten kuukausien aikana, mutta luotettavana raskauden ehkäisynä imetystä ei kuitenkaan voi pitää. Täysimetys ja kuukautisten puuttuminen ovat ehkäisyteholtaan kondomin luokkaa, jos lapsi on alle kuuden kuukauden ikäinen.

Progestiiniehkäisy( Minipillerit ja muut pelkkää progestiinia sisältävät ehkäisymenetelmät) voidaan aloittaa jälkitarkastuksen yhteydessä. Yhdistelmäehkäisyvalmisteiden( Ehkäisypillerit (yhdistelmäehkäisy)) käyttö voidaan aloittaa joko kuusi kuukautta synnytyksestä tai ensimmäisten kuukautisten jälkeen. Yleensä valitaan hormonipitoisuudeltaan alhaiset pillerit. Yhdistelmäehkäisyvalmisteet voivat vähentää maidoneritystä, josta syystä niitä ei suositella imetyksen aikana ainakaan alkuvaiheessa.

Ai, eli hyvä, ehkäisykapselin voikin siis laittaa synnytyksen jälkeen vaikka aikookin imettää, sillä ehkäisykapselissa on vain progestiinia. Kiitos Huli tiedoista! :)

Mä teetiin sterilisaation kuopukseni section yhteydessä ja päivääkää en oo katunu mulle riitti nää 2 tyttö ja poika.

Takaisin