Ehkäisy raskauden jälkeen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vimpa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vimpa

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko kukaan vielä kerennyt näin pitkälle miettimään,että mikä ehkäisy otetaan käyttöön vauvan synnyttyä? Meillä hyvin tod.näk tämä viides on viimeinen lapsemme,joten ehkäisy pitää huolehtia nyt alusta saakka kuntoon. Aiemmin ollaan aika höllisti kumia käytetty ja "unohduksia" tullut,koska uusi raskaus ei ei olisi haitannut,jos lipsahdus olisi käynyt. Olen miettinyt hormonikierukkaa,että sitä voisin kokeilla jos se olisi minulle sopiva. Onko kenelläkään kokemusta ja miten pian synnytyksen jälkeen sen voi laittaa.

Aika usein taidetaan kierukka laittaa jälkitarkastuksessa. Sitä en tiedä suosittelevatko mieluummin kuparikierukkaa jos haluaa imettää. Siis olen ymmärtänyt että hormonaaliset ehkäisymenetelmät voivat vaikuttaa maidon tuloon.

Meilläkin pitäisi joku ehkäisymeneltemä keksiä. Yhtään ei haluttaisi ylimääräisiä hormoneita itseensä laittaa nyt kun on ollut useamman vuoden ilman. Kierukka täällä harkinnassa, tai minipillerit.

Me ei oo juur tästä puhuttu,mut veikkaan et kondomilla mennään niinku ennen raskautumisyritystä.. ja ku toinen on toiveissa,ni en haluu mitää pitkäaikasta ratkasua.. toki kondomin kans tuhraamisessa on ne omat hankaluudet.. mut en mieluusti taho mitää ylimääräsiä hormoneja,pillerit esim.ei mulle sovi veritulppariskin takia..

Onko tietoa minkälaiset menkat mahtaa olla sterilisaation jälkeen? Mulla itsellä aina ollut aika runsaat ja hankalat niin oon miettiny hormoonikierukan ja sterilisaation välillä. Ehkäsyn pitäis olla helppoa ja saa jo tässä kohtaa olla pysyvääkin mutta kierukasta kun hävisi menkat kokonaan ni olis sekin aika houkuttelevaa...

Sterilisaatio olisi kyllä huoleton vaihtoehto,mutta vielä ei voida ihan varmaksi sanoa,että onko lapsi luku varmasti täynnä. Ikää minulla 28v niin mielihän kerkeää vielä muuttua. Kolmas kun syntyi niin silloin puhuttiin,että nyt on lapset tehty,mutta niin vaan viidettä odotellaan :)

Mähän olin ensin itse menossa sterilisaatioon mutta kun operaatio on huomattavasti helpompi tehdä miehelle niin pyydetään lähetettä miehelle vasektomiaan. Saa nähdä pääseekö se vielä operaatioon kun ikää meillä kummallakin on alle 30v. Mies ei siis todellakaan halua enempää lapsia vaikka kuulemma erottaisiin tai minä kuolisin ja löytäisi uuden puolison. Minäkään en halua mitään riskejä enää ottaa ehkäisyssä kun mitään iltatähteä en halua missään nimessä. Ihanan helppoa ois jos mieheltä laitettaisiin piuhat poikki. Mutta jos mies ei ihan heti pääse vasektomiaan (ei nyt sentään tänä vuonna ole sinne missään tapauksessa menossa) niin varmaan kyllä joudutaan jatkamaan kondomien kanssa koska en halua mitään hormoneja sekoittamaan omaan kehoani ja imetysaikana en varsinkaan.

Minä olen miestäni vanhempi ja tämäkin raskaus oli ihme, kun ikää on jo reilusti. Siksi sterilisaatio olisi minulle hyvä ratkaisu.

Mä olen kanssa liian vanha jo rakentelemaan mitään iltatähdistöä, riittää hyvin tämä yksi tulossa oleva täydentämään tämän perheen.

Kun mulle ei mikään hormonaalinen käy ehkäisyksi ja haluan kuitenkin semmosen helpomman ja stressittömän elämän (vaihdevuosiin kuitenkin toivottavasti vielä aikaa), niin siksi olen todellakin valmis operaatioon, jollei sitten mies päätä mennä (sillä on sairaalakammo).

Tämä on meidän ensimmäinen lapsosemme ja aikeissa on pienellä ikäerolla sisarus, joten uskon että ehkäsynä menee kondomi, ainakin noin 6-8kk, kun taas jätetään ehkäisy pois. :)

Meillä on aivan samat mietteet kuin Huhtihaikaralla... :)
Pidemmän päälle haluan e-pillerit takaisin... mutta ehkä se ei imetyksen aikana tosiaan ole paras idea...

Me varmaan jatketaan myös kondomilla ja ilman.. sen verran hankala oli tämä ensimmäinen muksu saada alulle että jos toisen haluaisi sitten suhteellisen pienellä ikäerolla niin varmaan voisi mennä ilman ehkäisyäkin.
Tätä muksua kerettiin odottamaan reilu puoltoista vuotta.
Tiedän että se ei joidenkin kohdalla ole edes pitkä aika mutta kyllä se turhautti. Ihana kun nyt mennyt kaikki hyvin ja toivottavasti kohta saadaan pieni syliin <3

Taidan uppailla tätä vähän, on varmaan monella ihan ajankohtainen :)
Tänään alotin minipillerit, ennen raskautta söin Cerazetteseja ja nyt sain halvemman hinnan vuoksi Desogestreleitä. Taitaa olla sama vaikuttaja näissä kuin Cerazetteissa, jotka sopi itelle tosi hyvin. Miehelle jo sanoin, et jos alan jatkuvasti vuotamaan tai iskee karmeen aknen, pillerit lähtee saman tien jorpakkoon. En aio vaihtaa näitä imetyksen jälkeen yhdistelmiin, koska niistä tulee järkyt auralliset migreenit. Joten, näillä mennään tai sit ei mennä millään jos nää ei nyt enää sopiskaan. Toinen lapsi taitaa jäädä joksikin aikaa vaan haaveisiin, mies kyseenalaisti et tarvitaanko enempää kuin tää yksi ja miks pitäs tehdä useampia.....

Onko muilla minipillereitä käytössä?

Mileim + tyttö 3kk 10pv

On mulla ihan sama ku sulla. Mulla tuli noin 10 pv aloituksesta 7 pv kestävä tooooosi runsas vuoto mut sit loppu ja ei oo tullu mitää sen jälkeen. Oisko ny 3 laatta. Halutkaa ei oo hävinny ja ei aknea eikä tunnekuohuja joten sopii minulle.

Tänään minulle laitettiin kuparikierukka. Pohdin vielä lääkärilläkin pitkään, kokeilisinko hormonikierukkaa, mutta hormonit eivät tähänkään asti ole sopineet, niin päädyin tähän. Laittaminen ei tuntunut juuri miltään, mutta päivän aikana on ollut vähän menkkamaisia kipuja, johon olen ottanut buranaa. Vähän on myös vuotanut. Menkkoja ei ole hetkeen odotettavissa, näin arveli lääkäri ultratessaan. Edellisissä imetyksissä menkat pysyivät poissa melkein vuoden.

Voi kunpa tämä nyt sopisi!

Mä söin kans niitä Desogestrel minipillereitä muutaman viikon mutta ne ei todellakaan käyny mulle. Vuosin koko ajan ja olin ihan hullu. Raivosin miehelle kaikesta ja ärsyynnyin mitättömistä asioista (mies esim hengitti mun mielestä väärin ja se oli syy itkeä ja kiukuta). Olin tosi ahdistunut ja jos en niitä pillereitä ois lopettanu nii ei olis varmaa parisuhdetta eikä mielenterveyttä enää.

Yhdistelmäpillerit ei myöskään sovi mulle ja en halua kroppaani mitään mitä en voi itse halutessani ottaa pois (kapseli tai kierukka). Kortsuja ei olla edes harkittu joten käytössä vaan keskeytetty yhdyntä. Toki ollaan puhuttu jo toisesta lapsesta ja ei ihan vielä aleta yrittämään mutta ei olis mikään katastrofi vaikka tulisinkin nyt raskaaksi :)

Iteki huomasin jo ennen pillereitä et joku hormoni hyrrää, ku suutuin miehelle kun lähti illalla käymään kaverinsa kanssa limulla ja se oli siis ihan ok. Tuli 21 aikaan kotiin ja mie kihisen kiukusta ku meijän iltarutiinit meinas lykkääntyy ja koirat piti viedä ulos :grin toivottavasti ei aiheuta pillerit vielä pahempia rageja. Viimeks ei tainnu.

Mulla alkaa huomenna kolmas liuska Cerazetteä, en oo huomannut vaikutusta mielialoihin, mutta tässä nyt viimeinen vuos menty hormonihuuruissa, joten hankala sanoa todellisesta mielialasta mitään.

Ja ihan sama mulla kuin Sadetuulilla: ekojen menkkojen jälkeen viikko taukoa, jonka jälkeen vuosin kuin seula viikon verran ja sen jälkeen ei ole ollut mitään.

Takaisin