Doula

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ulpu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ulpu

Puuhakas puhuja
Kesäkuiset 2022
Onko joku teistä ajatellut synnytykseen tukihenkilöksi doulaa?
Mä olen vakavasti alkanut harkitsemaan, vaikka kyllähän sinne lähtee mies mukaan. Jotenkin tunnen, että saisin enemmän tukea doulasta kuin sormia ruttuun puristavasta miehestä :grin

Mä oon miettinyt sitä.. Toisaalta lapsettomuus on tuonut mulle myös vähän synnytyspelkoa. Se on kai yleistä, kun lasta on yritetty pitkään, niin kasvaa pelko menetyksestä ja usein se kohdistuu synnytykseen. Ennen olin tosi kiinnostunut alatiesynnytyksestä ja tiesin haluavani sen ja oon paljon lukenut aiheesta.. Mut nyt taidan ainakin haluta pelkopolille juttelemaan eri vaihtoehdoista.

Oon myös miettinyt doulaa alatiesynnytyksessä, koska en oo ihan varma mun miehestä, miten pärjäisi. On se aina mun tukena lääkärissä pärjännyt, mutta noissa omissa tutkimuksissa meinasi pyörtyä tai oksentaa. Ja on myös tosi hätäinen, tiedän ettei tarkoittaisi pahaa mutta saattaisi esim synnytyksessä kysyä että millon tämä on ohi ja voisitko nyt nopeuttaa asioita :wacky:

Mun hyvä ystävä ei oo saanu doulan koulutusta, mutta on vastasyntyneiden teholla sairaanhoitajana ja oli mukana pikkusiskonsa alatiesynnytyksessä. Innoissaan lupautui myös mun synnytykseen, jos haluaisin. Toinen hyvä ystävä on doula, mutta asuu parin tunnin matkan päässä ja on pieni lapsia itsellä, eli ei ole mahdollista. Pitää miettiä sitten kun päästään sinne saakka..

Harkitsen asiaa. Ekassa mies oli mukana, toisella kertaa joutui jäämään lapsenvahdiksi, joten menin yksin. Ei haitannut yksinmeno/olo, kun kaikki sujui hyvin. Jos olisi ollut ongelmia, olisin saattanut kaivata tukihenkilöä. Tällä kertaa hoitoapua on paremmin saatavilla, joten luultavasti mies on pääsemässä mukaan. Mietin kuitenkin, olisko hyvä olla joku vähän "ärhäkämpi" paikalla tarvittaessa ärähtämässä, mikäli mua ei oteta tosissaan. Tosin näillä korona-rajoituksilla voi olla ettei useampaa henkilöä edes saa mukaan.

Mä en oo miettinyt koko doulaa/tukihenkilöä. Eka synnytys oli suunniteltu sektio ennenaikaisuuden takia ja tää viimeisin meni ihan oppikirjan mukaan. Mies oli kyllä mukana mut toisaalta olisin varmasti selvinnyt yksinkin. Nyt meillä vähän eri tilanne kun kaksi pientä lasta ja lähellä ei tukiverkostoa ollenkaan. Ja lisäksi synnärille 40-50km matkaa. No pitää miettiä kun lähemmäs pääsee et miten toimii ja kysellä mieheltä et miten toimitaan. Toki meillä olis tuossa naapurit mut ei olla niin läheisiä et heitä vois lapsenvahdiksi pyytää.

Takaisin