Doula synnytyksessä - kokemuksia

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Olisi kiva kuulla kokemuksia ja ajatuksia doulasta synnytyksessä. :) Onko jollakulla ollut tai suunnitteletteko sellaisen synnytykseen mukaan ottamista?
 
Itselläni on molemmissa synnytyksissä ollut doula mukana ja jos vielä tulee synnytyksiä, en ilman doulaa niihin lähde! Ensimmäinen synnytys oli jännittävä jo itsessään, mutta lisäjännitystä toi monikkosynnytys. Doula oli pitkässä synnytyksessä hyvä tsemppari, huolehti niin minusta kuin miehestäkin ja oli sellainen "äiti" synnytyksessä mukana. :) Auttoi kivunlievityksessä, muistutti asioista, oli koko ajan paljon paremmin kartalla kuin itse olin ja osasi kertoa kätilöille esim että koska olin syönyt, mitä ja paljonko, koska olin käynyt vessassa jne. Doulalla itsellään oli useampi lapsi ja oli ollut yli 40 synnytyksessä mukana, joten oli hyvin kokenut doula. Se loi turvaa itselle. Miehen kanssa oltiin kuitenkin ensimmäistä kertaa asialla.

Toisessa synnytyksessä oli doula iso tuki jo loppuraskaudessa, kun itsestä tuntui, ettei vauva synny ikinä. Sitten, kun saliin asti päästiin, en kestänyt synnytystilanteessa kivuissa miestäni ollenkaan, enkä kätilöäkään. :D Vain doula sai puhua minulle. Ja hän sitten puhuikin.. kivunlievityksenä oli pelkkä ilokaasu, josta meni nuppi melko sekaisin. Doulan äänen kuulin kuitenkin koko ajan selvästi ja auttoi suuresti keskittymisessä ja jotenkin tilanteessa läsnä pysymisessä, vaikka muuten pääsinkin hyvin synnytyskuplaan.

Doulassa parasta on ollut se tsemppaaminen ja omaan itseensä luottamuksen lisääminen, tiedon ja vinkkien saanti niin ennen kuin synnytyksen aikanakin, sekä myös jälkeen esim imetyksessä. Sairaalassa on saanut keskittyä vain siihen, mitä on menty tekemään eli synnytykseen ja doula on huolehtinut äitiyskortista, synnytystoivelistasta, tavaroiden kantamisesta, auttanut tensin kanssa ja muissa sellaisissa pienissä käytännönasioista. Toki monella on synnytyksessä mukana mieskin, mutta minusta toinen synnyttänyt nainen on kuitenkin ollut jotenkin parempi tuki ja tsemppaaja.
 
Ei ollut doulaa, en tiiä missä pimennossa oikein raskausaikani silloin elin, kun koko doula-käsite tuli tutuksi vasta synnytyksen jälkeen :grin Parhaimmillaan doula olisi ollut varmasti juurikin esikoisen kohdalla, kun kaikki oli uutta ja pelottavaa. Ainakaan vielä en koe doulaa tarpeelliseksi itselleni tämän toisen kohdalla, kun ensimmäisestä synnytyksestä ei mitään traumoja jäänyt enkä sillä tavalla koe tarvitsevani ylimääräistä tukijaa. Mutta olen kyllä kuullut doulista pelkkää hyvää, ehdottomasti kannattaa sellainen ottaa, jos yhtään tuntuu että kiinnostaa :)
 
En halua doulaa. :) riittää, että mies on henkisenä tukena olemalla paikalla. En jotenkin kaipaa yhtään ketään ylimääräistä siihen, on niin henkilökohtainen kokemus enkä muutenkaan päästä ketä tahansa liian lähelle/koskettamaan. Synnytys on mulle luonteva, voimaannuttava ja jopa nautinnollinen kokemus, ja koen osaavani sen ilman doulan tukea. :Heartred
 
Omasta kokemuksesta sanoisin, että kannattaa valita doula huolellisesti ja tutustua tähän hyvin ennen synnytystä. Meillä oli doula, jonka pakettiin kuului vain kolme tapaamiskertaa ennen synnytystä, joista yksi oli kauppakeskuksen kahvilassa ja vain kaksi yksityisesti kotioloissa. Jälkikäteen ajateltuna kertoja oli aivan liian vähän. Doula oli kätilö ja teki doulauksen lisäksi neuvontaa yksityisesti ja möi kotisynnytyspalveluita. Minulla valitettavasti synnytys oli traumaattinen ja doula suhtautui asiaan kevytmielisesti. Raskausaikana doulalla oli joitain neuvoja esim. lisäravinteisiin (möi näitä itse) liittyen, joista yllätyin kuullessani sellaisia terveydenhuollon ammattilaiselta. Jäi olo, että hän oli kiireinen ja vaikka toisaalta vaikutti hyvinkin läsnäolevalta, niin asiakasmäärän kasvattaminen tuntui olevan ykkösprioriteetti. Kannustan siis tekemään laajemman taustatyön doulaa etsiessä ja pitämään huolta, että tutustutte riittävästi etukäteen.
 
Takaisin
Top