DIY

Jonanna83

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mulla olis ihan kauhea näpertämisen tarve ja haluaisin tehdä ite vauvalle (ja myös meidän asuntoon) ... jotain. Ongelmana vaan ensinnäkin se että esim virkkaamista ja kutomista on tullut tehtyä viimeks peruskouluaikoina ja vaikka se varmasti vielä onnistuisikin niin aloittaminen ja "oikean tasoisen" työn keksiminen ei ehkä minulta luonnistu.
Voitaisko kerätä tänne esim hyviä vinkkejä DIY tekemisistä, kuvia mitä kukakin on jo saanut aikaan tai mitä on suunnitellut tekevänsä. Inspiraatiota ja innostusta tuleviin kevätpäiviin siis! :)

Peittoprojektin aattelin alottaa, kunhan saan langat hankittua. Pitää myöhemmin kuvata tänne tähänastiset tuotokset. Harrastan kutomista muutenkin niin vauvallekin toki jotain :)

Mä just tänään kattelin et mitä kivaa sitä ompelukoneella vois surautella. Joku ihana tilkkutäkki <3
Mut muutto tulossa, niin ei edes kangaspaloja vanhaan asuntoon! Jos sitten kuukauden päästä vielä innostuis :)

Peittoprojektin aattelin alottaa, kunhan saan langat hankittua. Pitää myöhemmin kuvata tänne tähänastiset tuotokset. Harrastan kutomista muutenkin niin vauvallekin toki jotain :)
Ehottomasti kuvia tänne, jei! :) Meinasitko tehdä miten sen peiton?

Sitruunahappo, aivan ihania oot netistä löytäny! Laita kuvia miten projekti etenee. :) Ite en oo vielä ees uskaltanu ettiä ku uskon että jään siihenkin ihan koukkuun. Toisaalta sen huomasin et YouTuben kautta voisin saaha vähän pientä muistutusapua tohon kutomiseen. :)

Ei kai virkkuukoukkuun jääminen ole niin vakava asia. :wink Ja joo laitan kuvia kunhan saan valittua edes kankaat. :grin Syytän hormoneja valinnan vaikeudesta. :smiley-angelic003 Liikaa valinnanvaraa, mutta mikään ei ole täydellinen. Onneksi on vielä aikaa.

Mä oon meinannu kutoa kastemekon, mut en oo kans vielä löytäny kivaa mallia. Täytyy ehkä suunnitella ite, jos vaan osais, tai sit yhdistellä vähä erilaisia malleja/ohjeita.. Täytyy ny kattoo, mitä saan aikaseksi :p

Voi, kastemekko ois kyl upee! Siihen mun taidot/kärsivällisyys ei taida riittää...

Jonanna, vauvojen asusteet on ihan paras tapa aloittaa neulomisen uudelleen opettelu (t. arvaa, mitä tein viime kesänä) - töppöset, tumput, kaulurit/huivit, myssyt valmistuu nopeasti ja on aika helppoja. Purkaminenkin on nopeaa, jos hermot menee. ;)

Nyt neulon vilttiä, vasta aloitellut sen, niin saa nähdä miten kärsivällisyys riittää. Niin helppo malli, et voin samalla opiskella/kattoa tv:tä, niin siinä menee kevyesti. Joululahjaksi saadulla ompelukoneella aattelin ommella pesulappuja, pikkupyyhkeitä, kestoliivinsuojia, kantoliinaa ym. yksinkertaista. Saa nähdä miten käy, mä kun oon viimeksi ommellut n. 15 vuotta sitten. :D

Mä ajattelin tehdä lierihatun virkkaamalla kesää varten jos löydän sopivan mallin. Lankaa olisi jo, mutta ilman mallia en kyllä osaa tehdä oikean kokoista kun ei oo hajuakaan minkä kokoisia lastenvaatteet ylipäänsäkään on... tarvis vissiin alkaa ostelemaan vaatteita ja muita tavaroita mitä vauvat nyt sitten ikinä tarvitseekaan, niin ymmärtäis ees jotain niiden päälle. :rolleyes:

Edit: Ohje löytyi. Aloitin tämän tekemisen punaisena https://maijali.wordpress.com/tag/vauvan-virkattu-lierihattu/

Muokattu viimeksi:
Itse en harrasta käsitöiden tekoa, kun ei oikein mielenkiintoa ole. Enkä ihan niin taitavakaan ole, vaikka olen ajatellut että pitäisi opetella, että pystyy lapsille kutomaan kaikkea kivaa. :P äitini puolestaan on malliompelija ja kutoo myös aika paljon. Hän oli eilen iltana pyöräyttänyt pienet villasukat ja tänä aamuna pienet tumput!

V__6DAE.JPG

V__56AA.jpg

Nyt hänellä on työnalla tumppuihin sopivat junasukat. :)

vihjasin myös että ois kiva saada reunukset ensisänkyyn ja lupasi tehdä. On tehnyt jokaiselle omalle lapselleen reunukset laatikkoon ja lupasi että tekee myös meidän pikkuiselle, kunhan saa vain laatikon itselleen siksi aikaa. Mietin että jos jostain löytys kaavoja laatikonreunuksiin, niin ei tarvitsisi laatikkoa viedä sinne. Hän olisi siis itse tehnyt kaavat.

Mietin vain et uskaltaako luottaa noihin blogeista löytyviin kaavoihin..?

Jos joku löytää jotai söpöö ja ihanaa neulottavaa, niin linkatkaa tänne! Pakko välittää ohje äidilleni, niin päästään mekin osallisiksi ihaniin käsitöihin <3

Mä ite vaan askartelen ja leivon, mut siitä ei oo paljon apua, kun haluaa söpöjä vaatteita. :D

Kun tietää laatikon mitat niin siitähän on tosi helppo laskea ja tehdä ne "kaavat"? :) Mun mielestä laatikot on olleet ties kuinka kauan saman kokoisiakin. Mutta googlettamalla löytyy ihmisten mittaamia tarkkoja mittoja. Heitti ehkä 1-2 senttiä Kelan ilmoittamista mitoista jotkut, mutta sehän tietty voi olla mittaajastakin kiinni. Mä ainakin luottaisin nettikaavoihin. :grin

Pitää varmaan oottaa et loota tulee ja mittailla. Sen perusteella hakea sopivat kaavat jostain. :)

Täällä yks käsityöläiset myös!
Teen ihan älytöntä kaikkea, lähinnä kudos ja virkaan.
Esikoisen odotusaikana tein kastemekon, nyt haluis kans tehdä pikkusen jotain mutta en oikeen keksi mitään. Ei viitsisi toistaan kastemekkoa tehdä :/
Nyt oon sit ihan muita töitä tehnyt. Nyt on yksi tilaustyö käsillä.
Ostin nyt myös kangasta josko sais aikaseksi tehdä pipoja itselle ja tytölle. Oon vaan tosi saamaton ja huono ompelemaan mitään vaikka ideoita olisi muille jakaa!

Minä myös tekisin mielelläni kaikkea, mutta kun aika ei riitä! Ja silloin kun olisi edes hetki aikaa vaikkapa kutoa, on esikoinen (2 vee) ihmettelemässä sitä touhua ja viemässä puikot. Hänen mielestään ne on rumpukapuloita, joilla voi rummutta kaikkea. :joyful:

Näpertämisen tarve iski itseenkin alkuvuodesta, ja jotain on jo tullut tehtyä, vielä olisi jotain ideoita toteuttamatta. Neulominen ja virkkaaminen ei ole ihan mun juttu, mutta pari peittoa olen nyt neulonut. Enemmän sitten ommellut. Imetystyyny, pinniksen reunapehmusteet, lokerikko pinniksen päätyyn, uudinverho, muutama iso lattiatyyny, hoitoalusta, pari turhaa koristetyynyä pinnikseen, pari hametta.. Pinnasängyn lakanoita ompelin kans, yhdestä isosta lakanasta sai 3 pinniskokoista harsotkin ompelin itse. Valkoisia lakanoita ja harsoja värjäsin dylonin pesukonevärillä.
Muuta näpertelyä sitten ollut kun maalasin pinnasängyn, lipaston, leluarkun ja tuolin vauvan huoneeseen, askartelin mobilen ja valaisimen.
Vielä todo-listalla on ainakin vaunuverho, peittovaunuihin, toukkapussi, mekko tai pari, pieniä pyyhkeitä ajattelin isosta pyyhkeestä ommella+ehkä värjätä eri sävyisiksi. Päiväpeitto pinnikseen harkinnassa, mutta taitaa olla tosi turha. Mutta toisaalta vauva nukkuu meidän huoneessa kehdossa tai vieressä alkuun, joten ehkä sittenkin.. Olis ainakin nätti.
Helppoa ja nopeasti valmistuvaa, ei mulla taidot, tai hermot, riitä kovin monivaiheisiin juttuihin. Mutta on se vaan niin kiva omaa vauvaa varten tehdä jotain pientä.

Voi ku kuulostaa just semmoiselta mitä haluaisin puuhailla! Tuota vaunuverhoa oon kans miettiny ja jos vaan saisin aikaiseksi tekisin rattaisiin uudet istuinpehmusteet mutta se on vielä iso JOS. :) Rear, tuo pinniksen päädyn lokerikko kuulostaa hyvältä. Viititkö laittaa kuvaa minkälaisena sen toteutit?

Oi! Minäkin haluaisin maalata pinnasängyn valkoiseksi, mutta en taas usko aikani riittävän. Nytkin aina päivän päätteeksi ihmettelen miten sain edes kaiken toiminnan mahtumaan vuorokauteen ja sammun kuin saunalyhty kun sänkyyn pääsen.

Itse olen tehnyt vasta tumppuja ja villasukkia. Suunnitelmissa oli tehdä muutama yökkäri, hattu ja paita esikoiselle ja tälle pikkuiselle, mutta katsotaan nyt tosiaan. :rolleyes:

Takaisin