D-tipat

Minä olen miettiny miks annostus suositus on aikuisilla ja vauvoilla sama. Luulisi että kokoero vaikuttaisi annoskokoon. Olen miettinyt myös sitä mistä syystä D - vitamiineja ei tule tissimaidosta, onhan siinä joku syy. Ja mietin että melkein kaikille tulee vatsakipuja, sama oire oli liikasaannin oireena. Tämä aihe on joka puolella tabu, ja D-vitamiinia ylistetään. D-vitamiini on lähinnä hormoni ja vaikuttaa niin moneen. En jaksa neuvolassa jutella aiheesta, koska ne sanovat mitä thl suosittelee.

Luulisi että niitä pitäisi lisätä ja vähentää pimeyden mukaan. 3 krt viikossa 15-30 min kesällä auringossa oli riittävä d-vitamiinin saannin kannalta.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä kans vaihettiin Jekovit-nimiseen D-vitamiiniin, vaikka onkin D2-muodossa. Mahaoireet on kyllä vähentyneet, aiemmin oli Rela-tipat
 
Alusta asti käytetty rela d tippoja ja olleet ihan ok. Nyt kokeilin minisun tippoja jotka olisivat monin kerroin halvempia mutta selvästi oli poika itkuisempi ja viikon kokeilun jälkee paluu reloihin..katotaa vaikuttaako
 
Meillä oli alussa relat ja sit vaihdettiin gefilukseen, enkä ole kyllä huomannut mitään merkittävää eroa lapsen itkuisuudessa.
 
En nyt tiedä onko tää hölmö kysymys, muttei itsellä ole mitään hajua asiasta.. Eli kauanko noita d-tippoja lapselle annetaan? Vaihdetaanko ne sitten jossain vaiheessa johonkin muuhun? o_O
 
Mä muistaisin et d-tippoi annetaa 2 ikävuotee asti minkä jälkee vaihdetaa tabletteihin ja näitä suositellaanki ihan täysikäseks asti.
 
Me siirryttiin d-purutabletteihin tytön kanssa sillon kun alotettiin myös xylitol-pastillit 1v-hammaslääkärin jälkeen. Ei kukaan mitään sanonut, mutta se tuntu luonnolliselta sillon. Eihän sillä väliä oo onko ne tippana vai tablettina kunhan osaa pureskella ne ja vatsa kestää.
 
Mistä muuten tuli mieleen, että meillä on hammaslääkäri (vai hoitaja?) ensimmäisen kerran vasta 2-vuotiaana. Joten siitäkin lisää jännitystä, että osaa niin kauan pitää itsenäisesti huolta pienen hampaista. Tai katsotaan niitä neuvolassa, mutta ei se ole sama kuin hammaslääkärillä.

Niin, mutta asiaan, meillä naapurin 1-vuotias syö jo tabletteina, koska isovelikin :) Joten kunhan saa D-vitamiinin, niin kaikki kunnossa. Meillä syön minäkin päivittäin 20mikrogrammaa (suositus 10) mutta luin jostain tutkimuksesta, että imettäessä pitäisi saada yhteensä 160mikrogrammaa d-vitamiinia. Ravinnosta tulee osa, mutta ei aavistustakaan paljon. Eli enemmänkin kai voisi syödä lisänä...
 
Mä oon syönyt loppuraskauden ja nyt imettäessä 110mikrogrammaa deetä pillerinä, ruuasta määrä x. Flunssassa en oo ollut kertaakaan äitiysloman aikana, se joku vatsatauti iski 12 tunniksi... Eikä vauvakaan flunssassa ole ollut, välillä nokka tukossa (maidon takia?) ja välillä virastoyskä, mut kipeä ollut kans vaan sen mahataudin verran :) Vauvalle annan bioteekin tehoD 10 mikrogr, jossain vaiheessa aattelin alkaa lisäämään.. Kunhan toi hammasvaiva helpottaa ni varmaan sit.. Mut siis mä oon aina flunssassa, nyt noin korkeella deellä en ollenkaan. Kantsii koitaa :)
 
Mä oon kanssa jo n. 3 vuotta syönyt 100 mikrogr d-vitamiinia enkä juurikaan oo kipeenä. Itseasiassa en oo pahemmin flunssaillut sen jälkeen kun lopetin tupakoinnin 2009 tammikuussa eli ens sit tiedä että mikä on syynä. Mutta siis noi d-vitamiinin suositusmääräthän on on oikeesti ihan naurettavan alhaset.
 
Nyt on itseasiassa menossa joku d-vitamiinitutkimus (kaverin poika on siinä) eli mahdollisesti vauvojen d-vitamiini annostusta lisätään, riippuen tuon tutkimuksen tuloksesta. Mut sekin korotus vain joko 10->20 tai 10->15...
 
Minä taas olen ihmetellyt sitä kuinka terveenä oon vuoden pysynyt! Ja yleensä mulla on yhtenään poskiontelontulehduksia tai flunssaa :eek: Enkä syö mitään vitamiineja..vaikka tarkoitus on ollut, mutta aina ne unehtuu ostaa..:oops:
 
Takaisin
Top