CLARITYN 10 MG

Kyfi9010630

Vasta-alkaja
Moikka!
Olen viikolla 23+3 ja hirveä kutina vaivaa. Lääkärissä käyty ja mikään ei auta. Varmaan atooppinen ihottuma.
Neuvola täti sitten suositteli apteekista jtn allergia / kutina lääkettä.Kävin sitten apteekissa ja siellä suositteli Clarityn 10 mg nimistä lääkettä. Olisi turvallisin kaikista,vaikka lukee ettei raskauden aikana saisi käyttää. Noh olen sitten 3pv aikana syöny 1kpl per pv. yöksi kutinaa lievittämään. Netissä rupesin sitten lukemaan ettei saisi missään nimessä käyttää ja yhdistetty epämuodostomiin raskauden aikana.

Onkoha siitä nyt mtn haittaa ollut vauvalla ja onko muka niin vaarallinen että epämuodostomia tulee,vaikka apteekissa sanottiin että saa käyttää.??? :/ !

Itselläni on käytössä cetirizin, käytän sitä krooniseen nokkosihottumaan 10mg joka päivä. Sekä lääkärissä että neuvolassa sanottiin että on ok (varmistin jo yritysaikana), eikä vakuutusyhtiölläkään ollut este raskausajan vakuutukselle tai vauvavakuutukselle. Lääkärissä sanoivat, että koska raskaana oleville ei yleisesti tutkimuksia lääkeaineista tehdä, lähes joka lääkkeessä lukee, että ei sovi. Mutta cetirizin ainakin on yleisesti hyvin siedetty, paljon käytetty eikä mitään haittavaikutuksia olla käytössä havaittu.

Itse asiassa googletin vähän ja clarityn on vielä suositellumpi kuin cetirizin raskauden ja imetyksen aikana. Jos voi olla ilman niin hyvä, mutta itse ainakin raapisin itseni verille - ja jotenkin lohdutti myös tuo että vaikka allergialääkkeitä ei suositella imetyksen aikana niin mitään haittavaikutuksia ei ole havaittu ja toisekseen on parempi ottaa allergialääke ja imettää kuin pulloruokkia. Täydellistä turvallisuutta tuskin kukaan voi luvata (kun lääkkeet läpäisevät istukan ja erittyvät rintamaitoon), ja siksi mieluummin pyydetään harkitsemaan kahdesti kuin neuvotaan minkään "turhan" lääkkeen käyttöön. Mutta vaikuttaahan ne stressihormonitkin lapseen, että jos oikeasti olo on sietämätön niin kannattaa ottaa se lääke ja yrittää olla tuntematta siitä huonoa omatuntoa.

Takaisin