Bensa- vai sähköauto? (Vai jokin muu?)

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua autojen erilaisista voimanlähteistä. 🚗 Millä kulkeva auto teillä on? Entä mitä pidät parhaimpana?

Meillä ei ole autoa lainkaan. Luonnon kannalta pidän kuitenkin sähköautoa parhaana. Totta kyllä, sekään ei ole ongelmaton. Taitaa olla näissä suo siellä, vetelä täällä. Mutta ainakaan ne ei kulje fossiilisella polttoaineella eikä saastuta.
 
Meillä on toistaiseksi dieselrutku. Vaihtoon tuo menee ja varmaan seuraava on bensakoneella. Hybridi kiinnostaisi, mutta en uskalla käytettynä ostaa, kun ei voi tietää onko edellinen omistaja muistanut käyttää myös polttomoottoria tarpeeksi.

Sähköautolla olisi mukavin ajella ja pieni autokuume iski, kun kokeilin kaverin sähköautoa, mutta meillä ei vielä ole sellaista varaa ostaa.
 
Minulle paras auto on hyvän ajotuntuman tuova kunnossa oleva kulkupeli tai luotettava työväline.
Meillä on käyttö/työautoina polttomoottorillisia bensa- ja dieselautoja, joihin olemme olleet suht' tyytyväisiä. Harrastastamme myös vanhoja 30-, 50- ja 60-luvun jenkkejä, joita tallista löytyy täälläkin hetkellä parikin kappaletta.
Pelkillä sähköautoilla maailma ei pelastu, valitettavasti vaan on katsottava isompaa mittakaavaa. Niinpä me hyvitämme meidän "polttomoottorisaastutusta" mm tuottamalla aurinko- ja vesivoimaa sekä järkevillä metsätalousratkaisuilla sekä etenkin valitsemalla oikean ajokin kuhunkin tilanteeseen.
 
Minulle paras auto on hyvän ajotuntuman tuova kunnossa oleva kulkupeli tai luotettava työväline.
Meillä on käyttö/työautoina polttomoottorillisia bensa- ja dieselautoja, joihin olemme olleet suht' tyytyväisiä. Harrastastamme myös vanhoja 30-, 50- ja 60-luvun jenkkejä, joita tallista löytyy täälläkin hetkellä parikin kappaletta.
Pelkillä sähköautoilla maailma ei pelastu, valitettavasti vaan on katsottava isompaa mittakaavaa. Niinpä me hyvitämme meidän "polttomoottorisaastutusta" mm tuottamalla aurinko- ja vesivoimaa sekä järkevillä metsätalousratkaisuilla sekä etenkin valitsemalla oikean ajokin kuhunkin tilanteeseen.
Veit sanat suustaani. Ei ne sähköautot maailmaa pelasta, kun ongelma on isomman mittakaavan. Ne ei myöskään hintansa puolesta taida olla vaihtoehto monellekaan pitkiin aikoihin… Muilla hyvillä valinnoilla voi yksilö korvata perus autolla pörräämistä.

Meillä on ihan vaan perus bensa-auto. Ollaan tykätty kun on riittävän tilava ja kulkee hyvin meidän pienelle perheelle. Joskus sähköauto voisi olla vaihtoehto, mutta niiden toimintaan pitäisi ihan kunnolla perehtyä. Lähinnä se mietityttää/pelottaa, että kauanko siinä lataus-asemalla joutuu seisoskella jos ajaa Suomessa etelästä pohjoiseen ja pakko ladata välissä?

Toki tällä hetkellä käytetään junaa, jos mennään pidempi matka, kun se on kätevä pikku lasten kanssa varsinkin jos on leikkivaunu tai hytti. Nää hermostuisi jos joutuisivat istua autossa tunti tolkulla.
 
Meillä on sähköauto, Volvo XC40. Se on puolison työsuhdeauto, ja en tiedä tuleeko meille enää polttomoottoriautoja, kun ovat firmassa päättäneet, että kaikki on jatkossa sähköautoja. Heillä pääsääntöisesti ajetaan lyhyttä matkaa, ja ovat laskeneet, että sähköautot tulevat pitkällä juoksulla edullisemmaksi.

On kyllä mukava ajaa, ja etenkin lämpiminä kuukausina saa kyllä aika huoletta ajella. Range noin 450-500km, mutta talvella kyllä tippuu radikaalisti. Mies ajaa välillä kyllä esim pk-seudulta Ouluun/Kuusamoon, eikä ole valittanut. Pitkää matkaa ajaessa tauko tekee hyvää, puolisen tuntia kun on suurteholaturissa niin on akku jo lähes täynnä. Pitkää matkaa ajaessa myös esim rekkojen takana köröttely säästää akkua huomattavasti 😅
 
Meillä on jo aika iäkäs bensa-hybridi. Pääsääntöisesti ajellaan sähköllä, mutta mökkimatkalle ei riitä, eli silloin käytetään bensaa.

Seuraava auto on luultavasti täys-sähkö, kun taloyhtiöön tulee latauspaikat. Mies lataa nytkin työpaikalla, koska maksaa latauspaikasta siellä.
 
Dieselautoja kotona 2. Mies suunnitellut sähköön vaihtoa seuraavaksi kun auton päivitys on ajankohtainen, itseä ei ihan kauheasti ainakan vielä kiinnosta. Tällä hetkellä haaveilen myös vanhan V8 jenkin ostamisesta talliin ja ne ei luonnollisestikaan ole kovin sähköisiä... Toki eihän siitä jokapäiväiseen ajoon tulisi käyttöautoa.

Olen sen verran turhamainen, että sähköautot on mun mielestä kamalan näköisiä! On siellä muutama poikkeus, mutta pääosin sähköautoissa muotoilu on omaan makuuni hirveän näköistä. Polestarit on ainakin osa (vanhemmasta päästä) ihan kivoja, mutta kivoja on tietysti hinnatkin.
 
Dieselautoja kotona 2. Mies suunnitellut sähköön vaihtoa seuraavaksi kun auton päivitys on ajankohtainen, itseä ei ihan kauheasti ainakan vielä kiinnosta. Tällä hetkellä haaveilen myös vanhan V8 jenkin ostamisesta talliin ja ne ei luonnollisestikaan ole kovin sähköisiä... Toki eihän siitä jokapäiväiseen ajoon tulisi käyttöautoa.

Olen sen verran turhamainen, että sähköautot on mun mielestä kamalan näköisiä! On siellä muutama poikkeus, mutta pääosin sähköautoissa muotoilu on omaan makuuni hirveän näköistä. Polestarit on ainakin osa (vanhemmasta päästä) ihan kivoja, mutta kivoja on tietysti hinnatkin.

Mäkään en tykkää esim Tesloista pahemmin, samoin Volkkarin IDt on jotenki hassuja. Volvolla on musta kivoja ja aika ”samannäköisiä” kun heidän saman mallin polttomoottoriautot.
 
Meillä on sekä sähköauto että hybridi. Ajan paljon työn takia, joten auton pitää olla ns. varmatoiminen. Mulla on siis hybridi ja siihen olen tyytyväinen. Kilometrejä alkaa kyllä olla sen verran paljon, että vaihtoa pitää alkaa pohtimaan. Auto on kyllä toiminut ihmeellisen hyvin. Ainoastaan pari kertaa on 12V akku sipannut jostain syystä. Todennäköisin syy (jota en ole miehelle sanonut) on varmaan ollut se, että kun sovelluksesta laitan talvisin lämmityksen päälle ja siihen voi laittaa että tiistai klo 07:15 niin se lämmittää auton valmiiksi joka tiistai ja jos sitä ei huomaa rastittaa pois, niin sitte se lämmittää turhaan ja syö akkua. Hups.

Miehellä on Tesla ja se on kyllä hauska auto. Ihan hyvä ajaakin. Siinä on hyviä ja huonoja puolia. Pääsääntöisesti karsastan kaikkia sellaisia auton toimintoja, jotka pitää suorittaa jonkun näyttöruudun kautta. Joskus on ikävä vanhaa Corollaa, jossa sai vääntää nupit kaakkoon niin tuli lämmintä ja jos laittoi lounaaseen niin tuli kylmää (ehkä, todennäköisesti ei kun ei ollut ilmastointia). Mutta Teslassa pitää tuulilasinpyyhkijätkin säätää näyttöruudusta, niin se on jo vähän liikaa.
 
Meillä on vanhat bensa- ja dieselautot. Miehellä on työn puolesta oltava pakettiauto ja minulla 7-paikkainen perheunelma (😀). Tahtoo olla nuo isommat sähköautot vielä niin kovissa hinnoissa, ettei sellaiseen pysty.
 
Meillä on arkisena autona hybridi mistä me tykätään paljon. Mä sillä enemmän ajan kun töihin meen. Sitten meillä on harrasteauto joka kunnolla hörppii bensaa. Tällä kulkee hyvin koko perhe.

20240625_111449.jpg
 
Meillä on dieselit toistaiseksi. Mulla varmaan pidempään, kun "toyota hiluxia" ei vielä sähköisenä ole olemassa 😅 tuun aikanaan taas työssäkin siis tarviimaan autoa, jossa ei haittaa oksannaarmut kyljessä, ei kolise pohja, on oikea neliveto eli selviää ristiriipunnasta, sietää pakkasia ja kylmäkäynnistystä, on lavaa tai vaihtoehtoisesti helposti tavaratilaksi kaadeltavia takapenkkejä jne. Akkukin pitäisi siis olla jotenkin panssaroitu tommoisessa, ettei siihen tulisi niitä katsastuksessa hylkyyn johtavia klommoja. Ehkä joku vetyteknologia tulee ja pelastaa kun biodieseliä ei ilmeisesti löydy intressejä maailmassa kehittää eteenpäin edullisiksi fossiilien korvaajiksi :) Miehen siviiliautoksi voidaan harkita sähköä, kun aikanaan edellinen on ajettu loppuun. Työautoksi hän tarvii isoa (pitkä ja korkea) pakua, nekin taitaa vielä olla sähköinä kalliita.
 
Meillä on hybridi, jo toinen järjestyksessä. Ajelu on edullista, kun kuluttaa bensaa vähän ja vero on jotain satasen luokkaa vuodessa. Seuraava on sitten varmasti täyssähkö, ja tämäkin olisi ollut, jos silloin pari vuotta sitten olisi saanut sähköautoja jotenkin järkevästi hankittua. Aiomme tosin nauttia autolainattomuudesta mahdollisimman pitkään, kun se ensi vuonna viimein koittaa, eli vielä vuosikausia aiotaan tällä ajaa, jos vaan pysyy kunnossa. 😊
 
Meillä on dieselit toistaiseksi. Mulla varmaan pidempään, kun "toyota hiluxia" ei vielä sähköisenä ole olemassa 😅 tuun aikanaan taas työssäkin siis tarviimaan autoa, jossa ei haittaa oksannaarmut kyljessä, ei kolise pohja, on oikea neliveto eli selviää ristiriipunnasta, sietää pakkasia ja kylmäkäynnistystä, on lavaa tai vaihtoehtoisesti helposti tavaratilaksi kaadeltavia takapenkkejä jne. Akkukin pitäisi siis olla jotenkin panssaroitu tommoisessa, ettei siihen tulisi niitä katsastuksessa hylkyyn johtavia klommoja. Ehkä joku vetyteknologia tulee ja pelastaa kun biodieseliä ei ilmeisesti löydy intressejä maailmassa kehittää eteenpäin edullisiksi fossiilien korvaajiksi :) Miehen siviiliautoksi voidaan harkita sähköä, kun aikanaan edellinen on ajettu loppuun. Työautoksi hän tarvii isoa (pitkä ja korkea) pakua, nekin taitaa vielä olla sähköinä kalliita.
Meillä myös Hiluxeja ja samoja mietteitä tuosta biodieselistä. Sähköhommia ajetaan ihan fanaattisesti ja biodiesel olisi kuitenkin hyvä vaihtoehto.
Saa nähdä miten tuo Hiluxien ja vastaavien sähköistyminen aikanaan tulee menemään.

Vieläkö sinä muuten olet yhtenä kappaleena? Muistelen lukeneeni, että teillä eletään jänniä aikoja. 😊
 
Meillä myös Hiluxeja ja samoja mietteitä tuosta biodieselistä. Sähköhommia ajetaan ihan fanaattisesti ja biodiesel olisi kuitenkin hyvä vaihtoehto.
Saa nähdä miten tuo Hiluxien ja vastaavien sähköistyminen aikanaan tulee menemään.

Vieläkö sinä muuten olet yhtenä kappaleena? Muistelen lukeneeni, että teillä eletään jänniä aikoja. 😊
Joo vieläkin yhtenä... tänään 41+0, alkaa usko loppua kun ei edes mitään ennakoivia merkkejä 😢 Vauva on suht alhaalla muttei taida painaa kohdunsuuta tarpeeksi kun on edelleen pää liikuteltavissa. Pelottaa että käynnistykseen tulee menemään.
 
Joo vieläkin yhtenä... tänään 41+0, alkaa usko loppua kun ei edes mitään ennakoivia merkkejä 😢 Vauva on suht alhaalla muttei taida painaa kohdunsuuta tarpeeksi kun on edelleen pää liikuteltavissa. Pelottaa että käynnistykseen tulee menemään.
Paljon tsemppiä tulevaan, ei siihen joka tapauksessa kauaa ole. ❤️ jospa hän sieltä päättäisi tulla ihan omia aikojaan ilman käynnistystä, minulla ei kahdesta itsekseen käynnistyneestä ollut sen kummempia merkkejä ennen kuin 1-2 päivää ennen.
 
Minulla on yleensä alla tuo 7-paikkainen Kia, dieselillä kulkee. Mies tykkää enemmän bensa-autosta kun se sentään ehtii lämpiämään talvella työmatkalla. Minua kylmyys ei haittaa, liikun lasten kanssa ja heidät pitää joka tapauksessa pukea sään kestävästi kerhoon yms. Sähköautosta ollaan puhuttu ja käyty jopa koeajamassakin, mutta toistaiseksi ollaan jääty odottelemaan hintojen laskua/halvempien mallien julkaisemista. Ajatus tällöinkin olisi et sähköauto palvelisi miehen työmatkoja, eli kohtuullista päivittäistä matkaa. Me asutaan sen verran hankalassa paikassa että julkisilla ei pääse kulkemaan, joten meillä on oltava aina käynnistyvä auto jolla raskii ajaa, oli sitten pakkasta vaikka se -32 astetta tai sähkön hinta 2€/kwh, joten pidetään varmaankin taloudessa useampaa laatua kuluttavia menopelejä, ihan vaan kaiken varalta.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä on kaasuauto ja ollaan tykätty! Ainoa huono puoli, että Lapissa ei sitä saa tankattua, joten sinne ei voida tällä autolla lähteä. Muutenkin tankkeja vähän harvemmassa kuin bensatankkeja, mutta se ei ole haitannut, kun kodin läheltä kaasutankki kuitenkin löytyy.
 
Meillä on kaasuauto ja ollaan tykätty! Ainoa huono puoli, että Lapissa ei sitä saa tankattua, joten sinne ei voida tällä autolla lähteä. Muutenkin tankkeja vähän harvemmassa kuin bensatankkeja, mutta se ei ole haitannut, kun kodin läheltä kaasutankki kuitenkin löytyy.
Mun työkaveri vaihtoi kaasuauton pois, kun mökkimatkalla piti tehdä melkoinen turha lenkki, jotta sai auton tankattua.
Bensa- ja sähkölatausasemia on vaikka kuinka, kaasuasemia tuskin missään.
 
Takaisin
Top