Babyshower Kyllä/Ei/Mikä se on?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kupla84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

kupla84

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuiset 2022
Oon mukana myös yhdellä lähes 98% amerikkalaisella sivulla ja siellä Babyshowerit on usein aiheena. Lähinnä siinä, että kuka järjestää, kuinka usein vieraat pysyvät baby registry listassa ostaessaan lahjoja jne.
Henkilökohtaisesti koen koko idean jotenkin todella vieraana, samalla tavalla kuin Gender reveal juhlatkin.
Onko "vauvasuihku" juhlat kuiten rantautuneet Suomeenkin? Aiotko tai aikovatko läheisesi järjestää sinulle moiset?

Omassa lähipiirissä ei ole kenelläkään ollut, tai sitten ei ole minua kutsuttu.
Itselle ei ole myöskään järjestetty. Tuntuisi itselle todella vieraalta ajatukselta tämmöinen.

Minulle ei ole koskaan järjestetty tällaisia kutsuja. Varmasti yksi syy siihen on se, että ystäväni eivät tunne toisiaan vaan ovat jääneet elämään eri elämäntilanteista. Ei siis ole yhtenäistä kaveripiiriä, joka järjestäisi tällaisen yllätyksen. Toisaalta, en kyllä itse kaipaa näitä, enkä ole niille myöskään osallistunut ikinä. Vierailla voisin toki jos kutsu joskus tulisi, mutta vaikea uskoa, että kukaan lähipiiristäni tällaisia järjestäisi. Myös Gender Reveal-juhlat tuntuvat todella kaukaiselta ajatukselta omassa lähipiirissä.

Tiedän yhden kaverini saaneen baby showerin, mutta kenenkään en tiedä järjestäneen mitään sukupuolenpaljastamisjuhlaa. Jotenkin tuntuu järjettömältä bilettää sikiön sukupuolielimien kunniaksi.

Baby showerin voin jotenkin ymmärtää, mutta siinäkin on ongelmansa, koska sinne aina ollaan tekemässä vaippakakkua (koska netissä on niin ihquja kuvia), mutta yleensä kukaan ei tiedä, minkä merkkisiä vaippoja perheessä edes aiotaan käyttää. Enemmän tosiaan tuntuu, että baby showerit ovat ensi sijaisesti instagram-kuvia varten internetistä matkitut juhlat, joissa kukaan ei tiedä, mitä siellä on tarkoitus tehdä.

Ei sovi Suomeen. Ollaan sellaisia, "ettei mun takia vain tarvitse vaivautua" ja sellaiset juhlat olisivat kyllä aika vaivaannuttavat jollain tapaa. Suomessa on tapana viedä rotinoita lapsivuodeaikana ja se riittää.

Mulle järjestettiin ja se oli kyl kiva! Ihan parhaat ystävät, äiti ja siskot oli paikalla. Juotiin kahvit ja maalattiin tulevalle bebelle puupalikoita. Jaaaaa arvattiin millo syntyy, painot, pituudet tms. Ei ollu mitää ihmeellistä. Nyt on kovassa käytössä taaperolla palikat. 😊

Olen ollut yksissä baby showereissa. Lähinnä tuleva äiti sai vaippakakun ja jotain lahjakortteja ja kaveripiirissä syötiin hyvin tarjoiluja.
Baby showerit ei tunnu omilta, varsinkaan kun on menetyksiä takana, niin jotenkin tuntuu oudolta juhlia, ennenkuin on mitään sylissä, kun ei ole varmuutta.
Mutta varsinkaan tota sukupuolijuhlaa en ymmärrä. Mitä väliä sillä sukupuolella on? Aiotaan kasvattaa aika sukupuolineutraalisti niin ei haluta myöskään ruokkia mitään hölmöjä stereotypioita. Lapsi saa olla sellainen kun on, huolimatta sukupuolesta.
Plus, on ilmastoahdistus päällä, niin kaikenlaisen krääsän ostelu ja turha roskaaminen (konfetti tms) tuntuu älyttömältä. Tässä hellettä kärsiessä niin halu vähentää kaikkea kulutusta on taas hyvin läsnä.

Mulle järjestettiin esikoisesta ja olen itse ollut yksissä. Paikalla ollut siskoja/veljen puolisoita/isän siskoa, täti, äiti tms tärkeintä lähisukua. Kakkukahvit, arvuuteltu vauvan syntymäpäivää ja mittoja. Mukavaa yhdessä oloa ja kyllä mä olen tykännyt.

Mun mielestä vaippakakkukin on ihan hyvä idea (ellei tulevat vanhemmat aio käyttää vain ja ainoastaan kestoja). En mäkään tiennyt etukäteen mitä vaippoja tullaan käyttämään, vasta kokeilut kertoi mitkä haisi mun nenään järkyttäviltä ja oli hylättävä siksi, ja toisaalta mitkä sopii vauvan kropan malliin (meilläkin meni ajankuluessa ja vauvan kasvaessa pari kertaa merkki vaihtoon, kun aiemmat ei enää toimineet). Joten oli ihan hyvä kun saatiin vaippakakusta ja vauvan synnyttyä muutaman eri merkin vaippoja, niin sai testailtua mieleisiä.

Mä olisin halunnut tämmöset ylläripippalot. Mutta meillä oli häät esikoisen loppuraskaudessa, niin siinä oli aktionia kyllä riittämiin. En tiedä olisinko jaksanutkaan enempää.

Olen ollut yhden ystävän babyshowerissa. Ei ollut vaippakakkua vaan ostettiin vauvalle kimpassa laadukas kerrasto. Syötiin herkkuja ja arvailtiin vauvan tulevia mittoja, nimeä, syntymäpäivää jne ja kirjoitettiin vinkkejä vanhemmille muistikirjaan, joka jäi vanhemmille muistoksi. Oli kivat juhlat. 😊

Itselläni ei ole ollut. Olisin varmasti ilahtunut jos olisi joku järkännyt, mutta ystäviä on vähän eivätkä he pääasiassa tunne toisiaan.

Mulle on järjestetty yllätys babyshowerit ja tykkäsin kyllä. Paikalla oli mulle läheisimmät ihmiset, eli ei mitään isoja pippaloita mistä en niin välitäkään. Hyvää ruokaa, yhdessäoloa ja kivoja muistoja jäi :Smiling Face With Smiling Eyes:

Jännä nähdä tähän eri reaktioita. Ehkä omaan vierastunteeseen vaikuttaa kans se, että asutaan nyt vasta reilu vuosi kaukana sekä ystävistä että perheestä niin ei täällä oikein ole ketään kenen kanssa moista järjestää.
Kuitenkin esim "vieras" juhlista joilla jenkki alkuperä on Halloween mulle ihan tosi rakas vuosittainen juhla, joten en voi väittää vierastavani babyshower-juhlia niiden alkuperän vuoksi. Just not my thing. Tältä vuodelta taitaa Halloween kans jäädä väliin kun osuu just lasketulle ajalle :)

Hmmm no mulla ei oo jyrkkää mielipidettä babyshowereihin. Joillekki se on ihana juttu ja toisille ei niinkään. Olen itse järjestänyt kahdet babyshowerit ja odottajat ovat kyllä nauttineet juhlista, mutta en tosiaan itselleni moisia oikeastaan edes halua. Mä en yhtään tykkää olla huomion keskipisteenä vaikka ympärillä olisi ystäviä ja läheisiä. Mut silti mulle vähän no-no. En mä toki mitään raivokohtausta saa vaikka joku nyt sellaiset päättäisikin järjestää. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin