Babyshower -ideoita

Halipossu

Näppärä viestien naputtelija
Hei vaan kaikille!

Tässä asiaa ihmetellessäni huomasin, ettei täällä taida olla keskustelua lainkaan siitä, mitä kaikkea kivaa puuhaa sitä voisikaan babyshower-pirskeisiin (ts. vauvakutsuille) keksiä. (Korjatkaa, jos olen väärässä!:) Niinpä ajattelin pistää hösseliksi ja jeesata itseäni ja kaikkia muitakin, joille asia sattuisi joskus olemaan ajankohtainen. Laitelkaapa ideoita mahdollisesta ohjelmasta, tarjottavista herkuista, lahjaideoista jne...jookosta?!

Mä olen törmännyt polkuni varrella siihen Sinkkuelämästä tuttuun "vaippakakkuun" sekä sitten sellaisiin mahakipseihin (eli kipsivaluun odottavan äidin masusta). Lisäksi olen kuullut, että äidin masun kokoa voidaan arvuutella vieraiden kesken siten, että jokainen ottaa sen pituisen langan pätkän, jonka ajattelee vastaavan äidin mahan ympärysmittaa. Jostain olen myös lukenut, että vauvanruoan maistelu -skabasta, jossa vauvan ruokia voidaan sokkona maistella ja arvuutella, mikä maku on milloinkin kyseessä. Perinteisenä kilpailuna on myös syntyvän lapsukaisen syntymämittojen, sukupuolen ja nimen arvuuttelu (joihin vastaus toki saadaan vasta myöhemmin). Ja yksi mikä tuli just mieleen, niin kantoliinasta voi pitää sellaisen liinan sitomiskilpailun, ja liinaan voisi pistää vauvan paikalle nuken tai nallen. Näitä juttujahan voi muokata miten lystää, eikä niistä tarvitse edes tehdä mitään kilpailuja. Tota liinan sitomistakin voidaan opetella yhdessä tai sitten jonkun kokeneemman liinailijan voi pyyttää kertomaan ja opettamaan liinailujuttuja. Sama pätee varmasti kestovaippoihinkin. Niissä itse kukin on ollut alussa ihan pihalla. ;)

Lisää ideoita kaivataan!!!

Aurinkoista kevättä jokaiseen pirttiin!

-Possunen
 
- voi hankkia valkeita halpoja perusbodyjä/paitoja/jotain joista sitten jokainen vieras voi koristella omansa kangasväreillä.

- vähemmän perussöpösti vieraat voi lyödä vetoa siitä kuinka kovaa tuleva äiti huutaa synnytyksessä (vaatii desibelimittarin). Voittaja saa mainetta ja kunniaa :)

- normitavaralahjojen sijasta voi antaa aikalahjoja. Nämä voidaan myös keksiä yhdessä tai järjestäjän toimesta ja arvotaan sitten vieraitten kesken. Esim. teen lumilinnan lapsen kanssa, vien lapsen elokuviin, vien lapsen rannalle kesällä, leivon lapsen kanssa, leikin lapsen kanssa pikkuautoilla... Äiti tai isä voi tietenkin halutessaan osallistua tai nauttia omasta ajasta. Onhan tuossa samalla lahjaa vanhemmille, kun tietää ettei tarvi aina yksin puuhastella lapsen kanssa.
 
Suomessa kun tämä babyshower-meininki ei ole niin tavallinen kuin Atlantin tuolla puolen, tulee ihan muutama käytännön järjestelyjen gallup-kysymys mieleen. Alunperinhän ideana on että nämä showerit järjestetään tulevalle äidille yllätyksenä tai ei-yllätyksenä, mutta valmiina joka tapauksessa ja melko lähellä lapsen syntymää. Tällöin äiti saa vaan nautiskella ja ottaa vastaan juhlan - eikä varmaan jaksaisikaan itse koko juhlaa järjestää... Ne harvat vauvakutsut joista olen kuullut tuttavapiirissä, on olleet tulevien äitien itsensä järjestämiä. Meneekö siinä vähän pointti hukkaan? No, juhlat kuin juhlat. Ajattelin vaan jos tästä poikisi kokemuksia ihmisten omista kutsuista.

Omalla kohdalla showerit olis ihanat kyllä vaikka itse järjestettynä, mutta todellisuus on se että ystävät ja muut läheiset joita kutsuisin asuvat kaikki kuka missäkin päin maailmaa.

Sitten toisekseen, jos järjestäisi tällaisia omalle ystävälle (kerran ollut siinä tilanteessa), on aika hankala tietää ketä kutsuu (jos siis yllätyksen haluaa järjestää, toki voi vaan suoraa kysyä äidiltä tai järjestää juhlat yhdessä) ja toisaalta sama ongelma kuin itsellä, kaikki asuu ihan hajallaan siellä täällä. Babyshowerit ei ehkä ole babyshowerit jos paikalla on äiti ja järjestäjä?

Kirotut välimatkat ja Suomen kallis matkustusjärjestelmä!

...Sitten taas toisaalta, itsestä mukavin tapa olisi tietysti se että showerissa juhlitaan myös tulevaa isää.
 
Olen itsekin miettinyt tuota koko juhlien ideaa. Mielestäni isäkin pitäisi olla mukana, sehän jää muutenkin helposti ulkopuolelle vauvajutuista! Sitten olen kyllä sitä mieltä, ettei siitä pitäisi mitään toisia polttareita tehdä vaan juhlia voi sillä porukalla mikä tuntuu hyvältä. Kaikki ei myöskään tykkää leikeistä tai kilpailuista. Ajattelisin, että joku jalkakylpy, manikyyri, sauna yms. voisi olla hemmottelevampaa. Tietysti on kiva jos hyvän ruuan tekee ystävät! Mutta miksi matkisimme amerikkalaisia? Joku voi tykätä hyvästä ravintolaillallisesta ystävien kanssa.
 
Toi Pähkylän mainitsema "lahjakortti, jolla annetaan aikaa lapselle/ vanhemmille" on hyvä ja kallisarvoinen lahjaidea, jota monet varmasti arvostavat (kunhan ne sitten myös toteutetaan eivätkä jää turhiksi lupauksiksi). Tuollaista samantapaista hommaa on joissain häissäkin vedetty läpi sillä moodilla, että hääparille luvataan yhteisiä hetkiä kivoissa riennoissa.

Tiukunen: Mun mielestä ideana on nimenomaan yllätysbileet, mutta jokainen tallaa tavallaan. Mainitsemasi ongelma vieraiden yhteen saattamiseksi saattaa olla hankalaa, ihan niin kuin polttareissakin, jos kaveripiiri ei ole "yhtenäinen" vaan kavereita on tullut matkan varrelta sieltä täältä, eikä kukaan tunne ketään. (Itse ratkaisin omia polttareita silmällä pitäen asian niin, että annoin listan kaikkien läheisten ihmisten yhteystiedoista kaasolleni ja sanoin antavani listan "kaiken varalta", mutta näissä BS-juhlissa homma ei onnistu, jos tuleva äiti ei ole itse asian suhteen aloitteellinen.)

Ja se, haluaako juhlat pitää jenkkiläiseen tapaan vain äidille vai haluaako juhlien keskipisteenä pitää molempia vanhempia, on mielestäni jokaisen ihan itse valittavissa. Suomessa on perinteenä ollut miesten varpajaiset lapsen syntymän jälkeen, joten sitä silmällä pitäen musta ois kyllä ihan reilua, että nää juhlat ois vain äidille, etenkin jos ne yllärinä järkätään. En usko, että "kaksilahkeisten" kaverit jaksaisivat hössöttää vauva-asiaa samaan tapaan kuin hamekansa. :) Mulle ei koskaan BS-juhlia pidetty - eikä miehelle varpajaisia - (kun en ollut asian suhteen aloitteellinen, enkä edes vihjaillut asiasta kellekään), mutta meillä noita isoja juhlia on ollut viimeisen vuoden aikana jo sen verran paljon, että näin oli mielestäni oikein hyvä. Ja kyllähän sitä vauvaa juhlitaan sitten syntymän jälkeenkin, että en missään tapauksessa näe "välttämättömäksi" tällaisten juhlien järjestämistä.

Mutta lisää ideoita kaivataan! (Ja tosiaan itse liputan enemmän yhdessäolon kuin lahjojen puolesta...)
 
Mielestäni BS juhlat kuuluu järjestää toiselle.. Toki jos ei ole sellaisia ystäviä jotka se haluaa tehdä tai eivät ehkä tiedä koko babyshowereista voi siitä vihjaista tai jopa itse järjestää.
Itse olen ollut yksillä babyshowereilla ja siellä äiti ei tiennyt mitään tulevista juhlista ja olikin erittäin yllättynyt kun paikalle tuli. Näissä juhlissa pääasiaa näytteli ruoka. Jokainen vieras toi mukanaan syötävää, esim. salaattia, piirakkaa, marinoituja kasviksia, kakkua, pullaa jnejne.. Kaikki toivat myös babyshower lahjan. Siellä tuli monenmoista lahjaa, vaatteita, lasten laulukirjaa, peittoa jnejne..
Hauskoja ideoita on mielestäni esim. mahan muotoinen täytekakku :)
Meillä ei ollut mitää kilpailuja tai ohjelmaa, vaan jutustelua, syömistä ja rentoa meininkiä [:)]
 
Mites tuo noin ni milloin tollaset babyshowerit järjestetään? Tuskin sentään ihan alkuraskaudessa - eikä varmaan ihan viimeisillään olevallekaan, voi vaikka syntyä kesken juhlien ;) En ole vielä kertaakaan ollut babyshowerissa.

Toi ystävien kutsuminen on osittain vaikeeta, mutta jos tuntee lapsen isän, ni voi häneltä kysellä vaivihkaa. Ite olen järkkäillyt parit polttarit ja kahden ystäviä tunsin ja kolmannen äidin tuntisn. Sanoin äidille, että kun hänelle ilmoittautuu ihmisiä häihin, ni anna mun yhteystietoni heille, voivat ilmoittautua halukkuutensa polttareihin. Mutt raskaana olevalle mä en oikeestaa tiiä, ku jos ei tunne muita ystäviä, ni sitten lapsen isän kauta utelee. Niin juu ja vielä tuli mieleen tää facebooki... sitä kautta voinee arpoa ystäviä ja lähetellä niille viestejä.
 
Mä en ole koskaan ollut BS-juhlissa (enkä ole sellaisia siis koskaan järjestänyt), mutta itse pitäisin parhaimpana ajankohtana sitä viimeistä kolmannesta. Etenkin kun odottava äiti on jäänyt mahansa kanssa mammalomalle ja on päivisin paljon yksikseen, niin kyllä silloin itse kullekin hyvien ystävien seura kelpaisi. :)

Ja pakko vielä sanoa, että mun loppuraskaus oli sellainen, että olin ihan turvoksissa (painoa tuli 30kg(!) lisää, jalat olivat kuin elefantilla, kengät eivät mahtuneet jalkaan ja kävely oli yhtä tuskaa) niin olin todella otettu, kun ystävät tulivat meille kylään. Muuten olisin ollut todellisessa sosiaalisessa tyhjiössä (jos FB:a ei lasketa;). Etenkin tapauksissa, joissa loppuraskaus on hankala (tavalla tai toisella), on mun mielestä hieno juttu, jos kestit pidettäis mammelin kotona.
 
Mä järjestin ison masuni aikaan vauvakutsut,oli pöydän täydeltä herkkuja(kaikki sievästi naposteltavassa muodossa)kuten:minisuolakurkkuja,nakkeja,lihapullia,sipsejä,erilaisia juustoja,tuorekurkkua ymymym...sit ohjelmana pyysin kaveria pitämään partylite-kutsut ja ainakin tiettävästi kaikki tykkäsivät kovasti.sit ilta juteltiin miehistä ja miesten ihmeellisistä tavoista ja kun meitä oli eri ikäisiä naisia niin kuuli kaikenmoisia juttuja eikä naurulla ollut rajaa.miehiltä oli tietysti pääsy kielletty.huippuhauskaa oli ja vaikka ohjelmaa ei sen kummemmin ollut niin kyllä sitä juttua riitti.ei olisi ohjelmia kaivannutkaan.vieraat saivat vielä mukaansa kivan pussukan lähtiessään johon keräsin shamppoon,suihkugeelin ja muutamia hajuvesinäytteitä.kovasti tykkäsivät että saivat jotain itsekin.suosittelen kaikille tällaista pikku naisten iltaa [:D]
 
Itselläni kävi niin että olin aiemmin ollut vain odottajien itsensä järjestämillä vauvakutsuilla, joten sanoin ystävälleni järjestäväni sellaiset. Parin viikon päästä hän ilmoitti että voin päättää päivän ja kertoa toiveita juhlan suhteen, mutta hän ottaa hoitaakseen kaikki järjestelyt, ja oli sitten ottanut siihen mukaan vielä kaksi muuta lähintä ystävääni.

Toiveeni olivat että kutsut ovat sunnuntaipäivänä 4 viikkoa ennen laskettua aikaa meillä kotona (tuolloin jaksoin vielä siivota [;)]), ja että tarjolla olisi jonkinlainen sunnuntaibrunssi ja alkoholitonta kuohuviiniä.

Parhaat ystäväni ilmestyivät meille puoli tuntia ennen sovittua aikaa ilmapallojen, sen alkoholittoman kuoharin ja ruokien kera, ja niistä sitten nautittiin koko iltapäivä n. kymmenen ystävän kanssa. Ohjelmassa oli vauvan sukupuolen, syntymäpäivän ja koon arvaaminen (lapuista koottiin hieno taulu meidän seinälle) ja sitten lastenruokien ja vauvan tavaroiden tunnistaminen sokkona. Lahjaksi saimme aivan upean vaippakakun (jossa oli vaippojen lisäksi m.m. tutti ja sukkia), vaatteita vauvalle, lahjakortin äitiysliikkeeseen ja Vauva-lehden tilauksen. Kutsut olivat juuri sellaiset kuin toivoin ja päivä oli kerrassaan ihana [:)]

Ja isällä on tosiaan tiedossa varpajaiset nyt kun tyttäremme on syntynyt joten ihan tyttöporukalla pidettiin nuo vauvakutsut.
 
Missä itse olen ollut oli odottajan hyvän ystävän ideoima. Tämä oli 1-2kk ennen laskettua aikaa.
Tulevan isän ja muiden ystävien kautta kulki tieto, mm. FB:n yksityisviesteissä. Sieltä voi saada vihiä kutsuttavista!

Isän tehtävä oli huolehtia, että asiasta mitään tietämätön äiti on myöskin kotona!
Isä osallistui muutoin vasta aivan lopussa (omastakin tahdostaan).
Paikalle oli kutsuttu isoäidit ja anopitkin, mikä saattaa joillakin olla hyvä idea.... Itse pitäisin lähinnä ystävien järjestämästä (johtuen miehen suvusta...)

Jos tuleva perhe ei ole ottanut äitiyspakkausta tai tuleva äiti ei isyyspakkausta tee, niin voisi olla
-Tuoreen perheen selviytymis pakkaus tai pieni isyyspakkaus, mikäli isäkin osallistuu.

-Pienellä porukalla voisi leipoa pakkaseen. Kun vauvan kanssa sitä ei heti ehdi.

-Askarrella ristiäiskortteja. Sisäosa (ja valokuvan paikka) tyhjäksi.

-Kutsua kestovaippa tai muun esittelijän.

-Hemmotteluilta äidille ja miksei vieraillekin.

-Esim. moniosaisen tuttipullo-systeemin kokoaminen yhdellä kädellä jonkun vauva /pienikoira /nukke sylissä. "Harjoittelua" tulevaan.
 
Eikä muuten haittaa jos vauva ehtii syntyä ennen aikojaan!
Silloinhan voi pitää peri-Suomalaiset (karjalaiset) rotinat!! Sopii paremmin myös jos odottaja ei pidä "Amerikkalaisesta hömpästä".
Rotinoissa äiti kestitetään kotonaan vauvan synnyttyä. Ei tarvitse ruokaa/ tarjottavaa pienen vauvan kanssa alkaa tekemään.

Tässäkin, kuten viimeisillään olevan äidin kanssa, on hyvä kuulostella jaksaako miten isoja "bileitä".
 
Rotinoista puheenollen, mä olen ainakin kahdelle (muistaakseni kolmelle) tuttavalle vienyt rotinarinkelipullan, itsetehdyn. Sen silloin kun menen ekaa kertaa vauvaa näkemään, ilman suurempia juhlia.
 
Hienoja juttuja kertynyt tänne! Tuo ois muuten mahtava lahjaidea, kun yleensä vauvakutsut järjestetään tosiaan raskauden loppuvaiheessa, että vieraat tois lahjana pullaa ja ruokaa pakkaseen synnytyksen jälkeistä aikaa ajatellen! Tietty ne saattaa rotinoina järjestyä joidenkin kohdalla.
 
Itse missä oon rotinoihin törmännyt, se on käytännössä ollut sitä että uuden perheen ruokakaapit on täytetty jotta on helppoa ja hyvää ruokaa eikä tarvi itse tehdä sitä, saapi keskittyä vauvaan. Jos tulevat vanhemmat on herkkunapoja eikä lahjoja toivota juhliin, niin voishan siellä showereissa kerätä nyyttäripohjalta herkkukorin. Rehellisesti ajateltuna, monikohan äiti muuten haaveilee siitä, että pääsis siemailemaan pari hörppyä hyvää viiniä/kuoharia sitten kun aika on sopiva...
 
Tässä on aika hyvä (englanninkielinen) sivusto Baby showereista...http://www.babyshower101.com/index.html ainaki mä löysin pari kivaa ideaa [:)]
 
Ihan pikapikaa vilkasin ton Purrin vinkkaaman sivun. Vaikutti ihan kivalta :)

Jostain syystä toi sun linkki ei pelittänyt suoraan (johtuukohan siitä, kun se on kiinni noissa kolmessa pisteessä?!), joten laitan sen tähän vielä uudemman kerran. http://www.babyshower101.com/index.html
 
Takaisin
Top