Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rouva L.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla olisi avuton kysymys: Millaisissa säilytysastioissa tms. olette säilyttäneet rintamaitoa jääkaapissa ja pakastimessa? Osaisiko joku suositella jotain tai onko hyviä tai huonoja kokemuksia asiasta?

Olin kuvitellut, että saisin kätevästi tuttipullon tuttiosaan suoraan jonkun säilytysastian kiinni, jolloin rintamaitoa ei tarvitsisi erikseen kaataa aina tuttipulloon. Olen googlaamalla löytänyt lähinnä muovipussi/minigrip tyylisiä säilytysratkaisuja, jotka eivät oikein innosta sekä muutamia säilytysastioita, mutta niihin ei saa tuottoisaa suoraan kiinni.

Toiveenani on pääasiassa imettää, mutta pidän myös tärkeänä, että puoliso pääsee tarvittaessa osallistumaan syöttämiseen, joten vauva tulee todennäköisesti osan rintamaidosta syömään pullosta.🍼
Minä säilytin käsin pestyissä lasipurkeissa kun astianpesukoneessa en mitään vauvan juttuja pessyt. Pakastin pienissä orthex- pakasterasioissa, en pulloissa.

Muokattu viimeksi:
Minä olen pakastanut minigrip-pusseissa, joko tavallisissa marketista saatavissa tai Lansinohin rintamaidon pakastamiseen tarkoitetuissa. Minusta niihin ei ole liian vaikeaa kaataa maitoa pullosta tai pumpusta eikä niistä ole vaikea saada sulatettua maitoa takaisin pulloon. Pusseihin on kätevä kirjoittaa pumppausaika permatussilla.
Jääkaapissa maito on samoissa pulloissa, joista se juodaan.
Terv. vauva syö kaiken maidon pullosta.

Mulla olisi avuton kysymys: Millaisissa säilytysastioissa tms. olette säilyttäneet rintamaitoa jääkaapissa ja pakastimessa? Osaisiko joku suositella jotain tai onko hyviä tai huonoja kokemuksia asiasta?

Olin kuvitellut, että saisin kätevästi tuttipullon tuttiosaan suoraan jonkun säilytysastian kiinni, jolloin rintamaitoa ei tarvitsisi erikseen kaataa aina tuttipulloon. Olen googlaamalla löytänyt lähinnä muovipussi/minigrip tyylisiä säilytysratkaisuja, jotka eivät oikein innosta sekä muutamia säilytysastioita, mutta niihin ei saa tuottoisaa suoraan kiinni.

Toiveenani on pääasiassa imettää, mutta pidän myös tärkeänä, että puoliso pääsee tarvittaessa osallistumaan syöttämiseen, joten vauva tulee todennäköisesti osan rintamaidosta syömään pullosta.🍼
Riippuu pumpusta, mutta esim. Lola & lykken pumppuun saa suoraan kiinni Aventin ja Lola & lykken tuttipullot, eli voi pumpata suoraan pulloon. Varmasti joka merkillä on joku oma tuttipullomalli, Lansinohin pumppuun menee Lansinohin pullot jne. Handsfree -pumppuihin pulloa ei saa suoraan kiinni.

Pakastetun maidon olen pakastanut ihan minigrip-pusseissa. Mulla on Lola & lykken pumppu, johon saa ihan siihen tehtyjäkin pakastuspusseja, mutta ne ovat ihan hirveän kalliita. Toki niistä pusseista voi periaatteessa adapteriosalla syöttääkin suoraan ilman pulloa.

Vuoden täyspumpanneena kaikkein kätevin säilytysratkaisu oli nimenomaan minigripit. Menee pieneen tilaan säilytyksessä ja esim. pakkasmaito lämpiää siinä tosi nopeasti vesihauteessa.

Vuoden täyspumpanneena kaikkein kätevin säilytysratkaisu oli nimenomaan minigripit. Menee pieneen tilaan säilytyksessä ja esim. pakkasmaito lämpiää siinä tosi nopeasti vesihauteessa.
Hyvä tietää! Mietinkin itsekseni, että tuntuisi, että minigripissä sulaa hyvin. En ole aiemmin pakastanut maitoa, mutta nyt olisi tarkoitus koittaa.

Pumppaamiselle kannattaisi olla ihan oma vinkkiketju, koska se on kyllä ihan oma taiteenlajinsa. Pienet asiat voi vaikuttaa tosi paljon siihen, miten kätevää tai hankalaa se on ja siihen, saako maitoa pumpattua riittävästi. Suomeksi on aika vähän tietoa etenkään täyspumppauksesta muualla kuin ehkä yksityisissä someryhmissä. Ehkä tästä myös juttuvinkki-idea Vau.fi:n toimitukselle!

Pumppaamiselle kannattaisi olla ihan oma vinkkiketju, koska se on kyllä ihan oma taiteenlajinsa. Pienet asiat voi vaikuttaa tosi paljon siihen, miten kätevää tai hankalaa se on ja siihen, saako maitoa pumpattua riittävästi. Suomeksi on aika vähän tietoa etenkään täyspumppauksesta muualla kuin ehkä yksityisissä someryhmissä. Ehkä tästä myös juttuvinkki-idea Vau.fi:n toimitukselle!

Kiitos juttuideasta. 😊 Välitän sen toimitukselle.

Mulla oli Philips Avent, jossa pumppu ja tuttiosat sopii yhteen pullojen ja säilytysastioiden kanssa. Astiat kestää pakastamisen ja niissä voi myöhemmin säilyttää vaikka soseita. Itse en kovin isoa maitovarastoa koskaan pitänyt joten ne paketin kymmenkunta purkkia riitti hyvin. Kätevä systeemi kaikenkaikkiaan.

Rv6 täällä hei! Kuinka tarkkoja syöjiä olette olleet? Pitääkö jättää esim leikkeleet kokonaan pois vai oletteko käyttäneet vähärasvaisia? Entäs kahvi?
Kahvia olen juonut suunnilleen sen suositusmäärän päivässä eli pari pienempää kuppia. Alkuraskaudessa jäi kyllä kätevästi pois kun rupesi hajukin ällöttämään, mutta nyt olen taas juonut. Mutta en ole mitenkään millilleen mitannut. Ja voihan sitä vaikka sekoittaa kofeiinillista ja kofeiinitonta kahvia jos haluaa juoda tuota isomman määrän tai korvata kokonaan kofeiinittomalla jos tuntuu itsestä paremmalta.😊
Ja käsittääkseni osassa leikkeleissä on listeriariski ja sen vuoksi niitä suositellaan välttämään. Itse en kasvissyönnin vuoksi ole joutunut asiaa miettimään, joten viisaammat korjatkaa.😅

En jättänyt leikkeleitä pois. Ainoastaan raakamakkarst, kuten meetvursti, ilmakuivattukinkku, pepperoni yms. Niitä vain lämmitettynä. En tiedä onko rasvan määrällä mitään merkitystä leikkeleissä. 🤔 kahvia join sen sallitun määrän kunnes n. Viikoilla 8-10 se loppui kun seinää, kun hajukin oksettaa. Vasta loppuraskaudesta pystyin ajattelee kahvin juontia, mutta aloitin vasta synnytyksen jälkeen muistaakseni. Muuten syömisissä yritin pitää järjen päässä. Söin silloin tällöin salmiakkia ja lakritsia, mutta en edes viikottain. Raakoja lihoja en syönyt kertaakaan. Pehmeitä juustoja väittelin, mutta tuli kyllä syötyä muutama kerta kylmää auraa ja fetaa.

Rv6 täällä hei! Kuinka tarkkoja syöjiä olette olleet? Pitääkö jättää esim leikkeleet kokonaan pois vai oletteko käyttäneet vähärasvaisia? Entäs kahvi?

Söin leikkeleitä ihan tavalliseen tapaan. Päiväysvanhaa ei toki kannata syödä, mutta en uskalla syödä muutenkaan, kun kyseessä viimeinen käyttöpäivä. En ole ainakaan kuullut ettei kypsiä leikkeleitä voisi syödä. Meetvursteja, ilmakuivattuja ym. en söisi. Salmiakkia ja lakritsia söin kuopusta odottaessa joskus vähän. Siis tyyliin saatoin ottaa irtokarkkipussiin pari lakua.

Minä jätin kaikki leikkeleet pois listeriariskin vuoksi. Olin ensimmäiset kuukaudet ilman kahvia, sitten yhtenä päivänä kun oli tajuton väsymys, join kupin kahvia, ja kun tuosta ihan kummallisesti vointi piristyi, päätin, etten jatka täysin kahvittomalla linjalla..😅 Se olon muuttuminen kun oli niin hämmästyttävän iso. Join sitten sen jälkeen max 2 pientä kupillista päivässä ja itse asiassa raskausajoilta jäänyt se päälle, etten enää iltapäivisin juo kahvia lainkaan, toisin kuin ennen raskautta se oli vakiojuttu. Jos vielä uudestaan raskaudun, olis toiveissa olla kuitenkin kokonaan ilman kahvia.

Aika tarkkaan tuli ohjeita noudatettua, ettei ainakaan tulisi siitä mitään itsesyytöksiä jos jotain olisi käynyt. Kaikkien ruokien kanssa olin normaalia tarkempana päiväysten suhteen.

Leikkeleitä käytin, mutta niin että oli päiväystä vielä hyvin jäljellä ja kaikki raakamakkat jätin kylmänä syötynä pois (eli meetvurstit yms).

Kahvia olin vähentänyt jo ennen raskautta siihen suositusmäärään ja lähes koko raskauden olin juomatta kokonaan kun ei maistunut. Loppuvaiheilla join satunnaisesti pienen kupillisen ja synnytyksen jälkeisestä aamusta alkaen olen juonut yhden kupillisen aamuisin.

Heips! Rv 5 menossa ja ensi viikolla alkaa kesätyöt, jotka sisältää yövuorojakin. Nopeella googlailulla sanottiin, että ei kannattais tehä raskaana ollessa yövuoroja, mutta mitä mieltä ootte? Onkohan ihan turvallista kuitenkin? En haluais vielä kertoa heti töihin mennessäni ensi viikolla näin tuoretta asiaa🫣

Heips! Rv 5 menossa ja ensi viikolla alkaa kesätyöt, jotka sisältää yövuorojakin. Nopeella googlailulla sanottiin, että ei kannattais tehä raskaana ollessa yövuoroja, mutta mitä mieltä ootte? Onkohan ihan turvallista kuitenkin? En haluais vielä kertoa heti töihin mennessäni ensi viikolla näin tuoretta asiaa🫣
Mä tein rv12 asti ja edellisessä raskaudessa vielä pidemmälle. Tässä jälkimmäisessä lopetin yöt, kun alkoi makuupäivänä olla niin huono-olo ettei ollut mitään järkeä siitä olosta kärsiä. Mutta tein vain pari yötä/3vk lista enkä sen enempää. Ja siis hoitoalalla olen, jos sillä nyt varsinaisesti on merkitystä.

Eikä kai niissä yövuoroissa sinänsä ongelmaa ole jos ei keho ala reagoida esim verenpaineen nousulla tai supistuksilla. Muuten hoitoalalla olevilla ei varmaan lapsia olisikaan, jos ei öitä raskaana voisi tehdä. Itsellä useita kavereita samalla alalla ja vuorotöissä kuten itsekin ja ovat öitä tehneet raskausaikana.

Ellei taustalla ole useita keskenmenoja tai muita raskauskomplikaatioita tai riskiraskauksia, niin en itse kovin huolissani olisi ainakaan alkuraskauden yövuoroista enkä normaalisti etenevässä raskaudessa toisenkaan kolmanneksen alkupuolen aikaisista. Sitten jos jotain riskitaustaa on, niin sitten olisin varmaan varovaisempi ja tarkempi.

Mä tein rv12 asti ja edellisessä raskaudessa vielä pidemmälle. Tässä jälkimmäisessä lopetin yöt, kun alkoi makuupäivänä olla niin huono-olo ettei ollut mitään järkeä siitä olosta kärsiä. Mutta tein vain pari yötä/3vk lista enkä sen enempää. Ja siis hoitoalalla olen, jos sillä nyt varsinaisesti on merkitystä.

Eikä kai niissä yövuoroissa sinänsä ongelmaa ole jos ei keho ala reagoida esim verenpaineen nousulla tai supistuksilla. Muuten hoitoalalla olevilla ei varmaan lapsia olisikaan, jos ei öitä raskaana voisi tehdä. Itsellä useita kavereita samalla alalla ja vuorotöissä kuten itsekin ja ovat öitä tehneet raskausaikana.

Ellei taustalla ole useita keskenmenoja tai muita raskauskomplikaatioita tai riskiraskauksia, niin en itse kovin huolissani olisi ainakaan alkuraskauden yövuoroista enkä normaalisti etenevässä raskaudessa toisenkaan kolmanneksen alkupuolen aikaisista. Sitten jos jotain riskitaustaa on, niin sitten olisin varmaan varovaisempi ja tarkempi.
No niin hyvä kiitos❤️ ite sosiaalipuolella olen, niin työ sinänsä tosi kevyttä fyysisesti, mutta henkisestihän se on toki vähän kuormittavaa. Heti ensi viikolla mulla tosiaan 2 yövuoroa, joten melkein sain jo stressin tynkää aikaan itelleni😂

No niin hyvä kiitos❤️ ite sosiaalipuolella olen, niin työ sinänsä tosi kevyttä fyysisesti, mutta henkisestihän se on toki vähän kuormittavaa. Heti ensi viikolla mulla tosiaan 2 yövuoroa, joten melkein sain jo stressin tynkää aikaan itelleni😂
Voihan sitä neuvolasta sitten varmistaa vielä, jos siltä tuntuu. Mutta ainakaan itselleni ei neuvolassa sanottu mitään, vaikka tiedossa oli että teen kolmivuorotyötä ja ajoittain kohtalaisen raskashoitoistakin potilasmateriaalia hoidetaan.

Itse kerroin aika varhaisessa vaiheessa esihenkilölle kummastakin raskaudesta, ettei tarvitse salailla jos jotain tapahtuu tai tarvitsee kevennystä tms työnkuvaan. Työkavereille kerroin kyllä vasta aika paljon myöhemmin.

Takaisin