Auttakaa mammaa mäessä!

Mimmu86

Piirimestaruustason postaaja
Eli olen nyt ihan ulalla. Joa on aiemmin siis nukkunut tosi hyvin ja yhdellä syötöllä mentiin pitkään. Viimeisen reilun viikon aikana syöttökerrat on noussu kolmeen ja herra nukkuu tosi levottomasti. Ei kitise tai muuta mutta ähisee ja heiluu eli kaukana on ne levolliset yöunet...Viimeyönä sain itse ehkä kerran nukuttua tunnin putkeen kun oli hiljaista. Onko kellään mitään ideoita mistä tää vois johtua? Jos nyt korvikelapsille tulee tiheän imun kausia niin voiko olla semmosesta kyse? Vai käykö soseet masun päälle vaikkei vatsaansa itkekään ja siksi yöllä ähisee? (soseita maistellaan tosin jo 10 aikaan aamulla että vieläkö se lusikallinen yöllä vaikuttais?) Päälle kun laitetaan vielä ne maks 40min päikkärit kerrallaan niin alkaa mammaa painaa väsy ja olis kiva tietää miten tuota pikkusta auttaa. Pirteä ja iloinen on mutta luulis että väsyttää itteäkin tommoset unet.
Niin vai onko nyt kyse vaan siitä että vatsaansa ei täyteen saa?
 
meillä kanssa ennen nukuttiin hyvin ja korkeintaan kerran herättiin yöllä, mutta nykyään meillä on yöt ihan samanlaisia kun teillä!
Kysyin asiasta neuvolassa ja siellä oltiin sitä mieltä että johtuu vaan iästä. Nyt kun oppii kokoajan uutta niin ne asiat menee uniin ja tekee öistä levottomia..onhan se tietty itselläkin niin että välillä uudet asiat sekottaa ihan täysin unet..
Meidän käskettiin kokeilla yöllä että rauhoittuuko syliin/ tutin kanssa vaan sänkyyn vai tarvitseeko todella ruokaa ja ei neidillä tosiaan nälkä oo nyt sit öisin ollut. Riittää kun tutin lykkää suuhun ja hetken pitää sylissä niin unet taas rauhoittuu..
Lapsethan on tietty yksilöitä, mut meillä näin :)
 
Täällä kanssa ennen herättiin kerran yössä. Viime yönä 2 kertaa ja muutenkin on tosi herkkä heräämään [&:] Ja korvikkeilla ja soseilla mennään.
 
meilläkin on tosi katkonaiset yöt ollu viime aikoina, täysimetän
 
Täällä kans jo jonkin aikaa menty parilla yöheräämisellä. Täysimetys, muutaman kerran pottumössöö maisteltu. Neiti nukku jo pidemmän aikaan täydet yöt, mut yhtäkkiä alko nää yösyönnit.. vaikka maitoo on tissit täynnä, ilmeisesti se vaan sit sulaa niin kauheen nopeeta, ettei jaksa enää koko yötä nukkua?
 
Sama täällä...
Ei välttämättä nälkään herää, mutta tissillä on tainnutettava takaisin unille.
Muutenkin nukkuu tosi levottomasti, pyörii ja heittelehtii.
Täysimetyksellä mennään.
 
pakko olla joku vaihe.. meillä kans yöt on rankkoja ja levottomia (tuukka on 4kk+ 1vk) viime yökin oli ihan hirvee itkeskeli lohtua klo1-2.30 sylissä tai tissillä aina rauhoittu.
 
Mun mielestä meillä yölevottomuus on ollut suoraan yhteydessä siihen, että neiti on löytänyt kätensä. Ja sitten eka vauvauinnin jälkeinen yö oli aivan outo, kun tyttö känisi hereillä klo 05-07. 

Mutta munkin ymmärtääkseni kyse on näistä kuulusista takapakeista, eli tosiaan kun oppii uutta, asiat tulee uniin. Voi olla hyvinkin levotonta sitten, kun alkaa ryömiä, kävellä jne.

Jos ei varsinaisesti herää, vaan vain heittelehtii, ääntelehtii ja pyörii, niin sisareni ja hänen miehensä siirsivät kolmekuisen tyttärensä aikoinaan omaan huoneeseen, jotta saivat itse nukkua. Tämä meilläkin on suunnitelmissa, jos alkaa tulla tavaksi.
 
No mäkin jo mietin korvatulppia ettei niihin kaikkein pienimpiin äännähdyksiin heräis [&o] kun Joa ei tosiaan aina herää...heräs 3 kertaa siis viimeyönä mutta muuten vaan pyörii ja ähisee...yhdellä kerralla en usko että oli edes nälkä kun sen verran vähän upposi mutta ei tutilla nukahtanut uudestaan...tutin kun laittaa niin hetkeks hiljenee mut kun tutti tippuu niin sama jatkuu...
 
Siis mä olin niin kiukkunen eilen ja olen vieläkin..

Iisa nukkui eilen pitkästä aikaa monet pitkät päikkärit,no sitten illemmalla kun neiti alko olee väsy niin alko vallatonta huutoa kurkku suorana ja äääh,meinasin räjähtää kun ei meinannut millään loppua,olin tosi väsynyt. No sitten nukahti n.21.15 ja siitä tiedän jo herätyksen olevan klo.3. No mitä? ite kävin nukkumaan 23.30,niin eiköhän neiti herää 1 aikaa..mä ajattelin,että "Ei oo totta,kello on vasta 1" No hain maitoa,mutta kuten normaalisti iisa alkais nukahtelee uudestaan maidon aikana,niin ei! Mitä veetua? No sitten en tiiä..olinko 3 asti hereillä,oliko iisa hereillä..meni vähän sumussa se 2h siinä,kun 3 aikaa se sitten heräs uudestaan..maitoo taas,mutta meni hirveeksi säätämiseksi..sitten sanoin "Iisa kello on jo 3,yritettäiskö nyt nukkua?" ,-Iisa on pirteä kun peipponen. Mä olin väsynyt..ja kiukkunen,kun en ollut saanut nukuttua..yhes vaiheessa kello oli jotain 5-6,olinko nukkunut ollenkaan? Iisa oli kitissyt koko sen ajan..ja siitä vielä eteenpäin. Nyt puoltuntia sitten louvutin ja nousin kiukkusena sängystä. Kannoin iisan sitterissä tähän olohuoneeseen ja annoin maitoa,nyt kelpas paremmin...nyt odotan vaan,että kävis nukkumaan,kun ei näyttänyt nukkuvan viime yönä oikee mitenkää. [>:]
 
Koita jaksaa Babaytoy...

Joa nukkui viime yön taas yhdellä syötöllä. Annettiin illalla velliä, veti koko 2dl ja vielä 40ml maitoa päälle..oisko ollu vaikutusta [:D]
 
Meillä pikkuneiti heräs viime yönä NELJÄ kertaa. Ekan kerran jo ennen klo 00.00! Ja sänkyyn mentiin klo 21.00. Ja sit ennenku nukahtaa, niin ähisee puhisee ja pyörii sängyssä, niin etten mä saa heti unen päästä uudelleen kii :/ Ihan uskomatonta. Niin paljo helpottais, jos sais kokeiltua vaikka sitte sitä velliä, mut ku neiti ei suostu tosta pullosta syömään ei sit yhtään mitään.. miten nopeeta noita soseiden määriä voi nostaa? Nyt ollaan tosiaan sitä pottumössöö maisteltu reilun viikon, paria kolmee teelusikkaa päivään.. kans mangoon ollaan pikkuhiljaa tutustuttu.. 
 
Mimmu86: kävikö velli Joan vattan päälle?? Vai ootko antanu jo aiemmin velliä iltasin pikku hiljaa enemmän ja enemmän vai annoitko samantien pelkkää velliä niin paljo ku jakso syödä???
Mäki nimittäin oon antanu velliä ja ku annoin 80ml vellii ja sekaa 20ml maitoo nii meni vatta vähä sekasin.. On vaa pojalla aina yöllä nälkä et vetäsee ekalla syötöllä sen 120ml vellii+maitoo (norm. annos n.100ml)...
Ja mitä vellii annat???
 
Riinu: mä oon antanu Maxille sosetta lähes joka syönnillä niin paljo ku on halunnu syödä eli n. 5-6 kertaa päivässä mut kuiteskii enintään 2 tl kerralla, ku normaalisti ei syö sitäkään. Oon antanu peruna-porkkanaa "pääruuaksi" ja jälkkärix hedelmärallia(banaani-mango-päärynä).
Ja maidon seassa on melkein aina velliä pikkusen, joku 30ml sadasta..
 
Riinu anna vaikka kaksikin kertaa päivässä, aamupäivällä ja alkuillasta.
Ja mulle sanottiin neuvolassa että annetaan niin paljon kun jaksaa syödä (ja kun teillä on jo pidemmän aikaa vaan maisteltu niin eiköhän sitä uskalla antaa enemmän jo).
 
Pitäisköhän meidänkin alkaa pikku hiljaa maistelemaan noita kiinteitä... Alkaa tämä lapsentahtinen imetys öisin vähän tökkiä. Olis ihan kiva saada itsekin edes joskus unta enemmän kuin 3 tuntia putkeen... Vaikka toisaalta jotkut, kenen vaavi on nukkunu pitkiä pätkiä ennen kiinteitä, sanoo että kiinteiden jälkeen unet on lyhentyneet...

ÄÄÄÄäääk, minä täällä annan tytölle vähän samalla ilmakylpyä ja olihan se tietysti tässä kirjoitellessani hiissannut itsensä ton alustan ulkopuolelle, nyt kuului sitten komea prrrrrrrrrt ja kakat on tyylikkäästi äitin matolla. Ja pissat myös [:D] Jos sitä jossain vaiheessa oppisi vähän ennakoimaan...
 
Meillä on tuttelin peruna-porkkana velli käytössä. Kokeilin toissapäivänä päivällä 50/50 sekotuksella et mitä masu tykkää -> ei oireita. Annettiin myös toissailtana sitten 120ml tolla suhteella ja maitoa päälle mut siitä ei ollu hirveesti apua niimpä eilen sit todettiin et vetäköön nyt sit ihan velliä niin paljon ku mieli tekee. Varauduttiin kyllä valvomaan masuvaivojen kanssa mutta ei tosiaan tullut mitään vaan herra veteli sikeitä 19-04 ja sittenkin söi vaan 120ml. Joalla on kyllä muutenkin ollu alusta asti tosi "kestävä" vatsa. En muista että olis vatsavaivoja pahemmin itkenyt missään vaiheessa. 
 
Sitä velliä voi siis sekoittaa korvikkeen sekaan? [:-]

Se oliskin hyvä iltasin.. päivällä annan noita muita soseita ja jälkiruoaksi hedelmäsoseita (Näyttää menevän paremmin,kun nuo "ruokaisammat")

Meillä on maisteltu jo: Mangoa,porkkana-perunaa,banaani-persikkaa ja kasvis.
Tällä hetkellä maistissa perunamuussi-sose ja jälkkärinä "kuningatar",eli vadelma-mustikka.

Kyllähän herkut maistuu aina enemmän. Neukku sanoi,että saa antaa enemmänkin sosetta,jos vaan syö.

Mutta joku mainitsi tässä,että kiinteä ruoka lyhentää unia? [8|] voiko se sitten johtua iisan huonosta nukkumisesta..
vatsa tietysti vasta tottuu kiinteisiin niin se sitten vaikuttaa,kai.
 
Me ollaan menty vielä pelkällä maidolla, mutta tänään tuli stoppi. Jostain syystä viime yö oli meilläkin ihan valtavan levoton. Kun kahdeksalta mentiin nukkumaan, poikkeuksellisesti tissimidolla, niin eka heräys oli tietysti jo klo 22.30, mutta sitten ihan ormisti yhdeltä ja viideltä. Viideltä se jäikin ylös höpöttämään, joten kuuselta annoin vielä korviketta. Lopulta nukkui vielä puolentoista tunnin unet.

Nyt ei päiväunista ole tullut mitään. Lapsi jumppaa niin vimmatusti koko ajan, että täytyyhän sillä olla nälkäkin ihan eri tavalla kuin vielä pari viikkoa sitten!

Meillä on sellainen neuvolatäti, joka tekee kaiken suoraan ohjekirjasta. Hän oli kesälomalla heinäkuussa ja kävimme toisella terkalla, joka antoi meille seuraavan neuvola-ajan niin, että se oli viikkoa ennen tytön kolmikuukautispäivää. Oma terkka ei sitten voinut antaa rokotetta silloin, koska se oli viikkoa ennen kolmekuukautispäivää..! Voi huokaus! Näissä asioissa toivoisi vanhempaa terkkaa, joka osaisi soveltaa.

Oma teoriani on nyt se, että tyttö juo maitoa kauheasti täyttääkseen vatsaansa, mutta se ei täyty, vaan suurin osa tulee sitten pukluna ulos. Velliohjeita ei tietenkään saatu viimeeksi, koska nelikuukautiskäynti on vasta ensi parin viikon päästä.

No sille nyt on ihan kauhistus sekin, etten täysimetä. Ärsyttää...
 
Takaisin
Top