Atooppinen iho ja raskaus

Surauttelija

Puuhakas puhuja
Joulukuiset 2022
Onko muita atooppisen ihon kanssa kärvisteleviä? Miten teidän iho on voinut raskauden aikana ja/tai sen jälkeen?

Mulla on ollut lapsesta saakka atooppinen iho, joka tosin aikuisiällä on suurimman osan aikaa ollut lähes oireeton. Tänä vuonna alkuvuodesta ihottuma paheni isojen elämänmuutosten tuoman stressin myötä. Marraskuussa aloin odottaa esikoistani, ja iho oli aluksi ihan mielettömän hyvässä kunnossa. Viimeisen viikon ajan ihottumat ovat kuitenkin alkaneet taas palata, ja etenkin silmänympärysten kanssa on ongelmaa, kun aiemmin käytössä olleita lääkevoiteita ei voi käyttää. Yritän sinnitellä Avenen silmänympärysvoiteella, mutta kiinnostaisi kuulla jos joku on löytänyt muun toimivan hoidon kasvojen alueen ihottumalle.

Mulla diagnosoitiin perioraalidermatiitti ja sen mahdollisesti laukaisi kortisonivoiteen käyttö silmän lähellä (jossa oli atooppinen kuiva läiskä). Synnytyksen jälkeen tuo kelju ihottuma laimeni vähitellen.
Itse yritin olla ilman mitään ylimääräistä ja hyvin tarkkaan pohdin mitä käytän, usein jätin käyttämättä.
Kädet on mulla pysyny decupalilla kunnossa talvisin islantilainen erittäin rasvainen voide apteekista.
Raskaus jotenkin sopi mulle - hiukset kasvoi ja jopa riesana ollut hiustenlähtö väheni, iho oli hyvä paitsi tuo ihottumankohta....
Tsemppiä!

Mulla diagnosoitiin perioraalidermatiitti ja sen mahdollisesti laukaisi kortisonivoiteen käyttö silmän lähellä (jossa oli atooppinen kuiva läiskä). Synnytyksen jälkeen tuo kelju ihottuma laimeni vähitellen.
Itse yritin olla ilman mitään ylimääräistä ja hyvin tarkkaan pohdin mitä käytän, usein jätin käyttämättä.
Kädet on mulla pysyny decupalilla kunnossa talvisin islantilainen erittäin rasvainen voide apteekista.
Raskaus jotenkin sopi mulle - hiukset kasvoi ja jopa riesana ollut hiustenlähtö väheni, iho oli hyvä paitsi tuo ihottumankohta....
Tsemppiä!

Kiva kuulla, että sulla iho oli hyvä raskauden aikana! Oon ymmärtänyt, että aika monella se menee just noin. Mä oon kans yrittänyt olla tosi tarkka käyttämistäni tuotteista, ja mennyt nyt alkuraskauden pelkillä perusvoiteilla. Sitten jos kutina alkaa merkittävästi häiritä nukkumista tai aiheuttaa stressiä, niin pitää varmaan kysellä ihotautilääkäriltä ohjeita.

Täällä ollut atopia riesana ihan lapsesta saakka. Myöhemmin sain vielä autoimmuunipohjaisena urtikarian (nokkosihottuma) ja angioödeeman (liittyy urtikariaan, ihonalaista nesteturvotusta nk. allergista turvotusta) ihosairautena ja se laukesi koko komeuteen näin raskausaikana. Syön siis lääkkeitä koko raskauden urtikariaan, mutta myös läträän perusvoiteiden kanssa, koska atopia. Ei mikään helppo kombo kun molemmat pahana päällä :hilarious:
Ihotautilääkäri antoi mulle luvan käyttää keskivahvaa kortisonia (apolar) kuureina iholle, lisäksi menee perusvoiteina humektan, Novalan ja mitä näitä nyt on. Taitaa jotain ihan lv:nkin perusrasvoja mulla olla. Decubalia monet atoopikot kehuu, mut mä olen allerginen yhdelle sen ainesosalle ja siksi en voi sitä käyttää. Valohoitoa suositteli myös ihotautilääkäri mut toistaiseksi vetelen noiden rasvojen ja antihistamiinien kanssa :bag:
Mulla atopia paheni raskausaikana, kuten myös urtikaria, sain myös lisää allergioita et näinkin voi käydä :bag::hilarious:
Aluksi oli vaan vähän kuiva iho mut aika nopeasti halkesi ja tulehtui rintojen iho, sen jälkeen kädet ja olkapäät, nyt selässä iso ihottumaläikkä :meh: et näyttää vaan leviävän.. Teininä viimeksi oli näin pahana iho et oisko hormonit :hilarious: Tosin sillä erotuksella et nyt ei ole kasvojen alueen atopia niinkään, muualla vartalossa kyllä.

Mulla kans atopia ollut riesana lapsesta lähtien. Teininä se helpotti paljon ja sen jälkeen oon pääasiallisesti selvinny perusvoiteilla. Aikuisiällä kasvot on käytännössä ainoa oireileva kohta: hilseilevän kuiva iho, jolle mikään kosteus ei tunnu riittävän ja herkkä myöskin kaikelle uudelle. Allergiat oireilee myös kasvoilla eniten. Talvi on aina aivan kauheaa aikaa, aurinko aina auttaa paljon. Kakarana käytiin joka toinen talvi jossain lämpimässä lomalla, niin iho oli aina sen jälkeen kauan aikaa todella hyvässä kunnossa.

Nyt raskausaikana iho on pysynyt abaut samana koko ajan, mitä nyt hormoninäppyä yritti alkuraskaudesta työntää. Tää loppupuolisko on sitten mennyt noitten samojen kuivuus ja herkkyys ongelmien kanssa painiessa kuin aiemminkin aina talvet. Hiukset mullakin tykkää raskaudesta, ei varmaan ikinä oo ollu näin pitkät ja paksut.

Lapsena oli allergioita, jotka kouluun mennessä viimeistään olivat kadonneet. 14-vuotiaana atopia palasi (hormonit) ja tilanne eli parikymppiseksi asti. Sitten oli suht tasaista siihen asti kunnes raskauduin (hormonimuutos). Esikoista odottaessa iho oli superhyvänä. Synnytyksen jälkeen homma palasi raskautta edeltävälle tasolle ja imetyksen kun lopetin, niin tilanne levisi käsiin. Ne hormonit. Allergiat ovat pahentuneet tasaista tahtia kokoajan. Luultavasti johtuen stressistä.
Nyt toisessa raskaudessa on taas herkkänä iho ja se reagoi tosi vähästäkin ristiallergeenista laajasti.

Ei näytä olevan raskaudella vaikutusta. Stressi kyllä pahentaa iho-oireita, että tulee ihan punaisia ihottuma-alueita jotka ei meinaa parantua millään. Mut niitä tulee muulloinkin. Muistaakseni synnytyksen jälkeen iho oli vähän parempana mut sillon en myöskään raapinut ihoa juurikaan kun ei joutanut :hilarious:

Takaisin