Asuntolaina

Onko teillä asuntolaina?

• Kyllä

Äänet: 24 75.0%
  • Ei

Äänet: 4 12.5%
  • Harkinnassa on

Äänet: 4 12.5%

• Kaikki äänestäjät
    32

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä asuntolaina? Miten asutte?

Me ollaan tulevaisuudessa ottamassa, asp-tili on johon säästetään vähän joka kuukausi. Tavoite olisi pärjätä tässä kaupungin vuokrakolmiossa siihen asti, että päästään omaan :)

On asuntolainaa. Asutaan kaupungissa rivitalossa. Ei varmaan tarvitse muuttaa kuin vanhana vanhainkotiin, jos niitä vielä silloin on.

Asp-tili myös eli tavoitteena lähivuosina oma. Lasten teko aloitettiin nuorina (alle 20), joten molempien opiskeluiden ja äitiyslomien takia vuokrakämppä ollut ainoa mahdollisuus. Takaajia ei ole ollut ja osittain työt määräaikaisia, joten ei ole lainaan ollut mahdollisuutta. Hitaasti hyvä tulee ja tärkeintä on mielestäni pieni ikäero lapsilla ja mahdollisuus lapsen olla kotihoidossa vähintään kaksi vuotta, jolloin säästäminen hidasta kun monta pientä. Kohta kuitenkin jo myös mahdollisuus omaan aspin ja opiskeluiden kautta syntyneiden parempien työmahdollisuuksien kautta. Vuokran hinnat kuitenkin aivan järjettömiä nykyään, varsinkin kun tarve isommalle asunnolle kun lapsia monta.

Omaa on maksettu jo jokunen vuosi pois. Asuminen on näin itseasiassa jopa edullisempaa kuin saman kokoisessa vuokra-asunnossa.

Itse asiassa molemmilla omat asuntolainat kun yhteen mennessä kummallakin oli jo pitkään ollut omistuskodit. Mulla rivarikämppä ja miehellä itse rakennettu omakotitalo. Muutin sitten tähän miehen taloon ja mun kämppä laitettiin vuokralle niin vuokratuloilla lyhenee se laina.

Omat lainat molemmilla. Miehellä oli säästöjä sekä asp ja itsellä perintörahoja

Omaa on maksettu jo jokunen vuosi pois. Asuminen on näin itseasiassa jopa edullisempaa kuin saman kokoisessa vuokra-asunnossa.
Todellakin on edullisempaa! Meillä on jo nyt edullisempaa asua, vaikka lainaa on. Meidän vastike+lainanhoitokulut ovat suunnilleen sitä tasoa, mitä tällä alueella joutuisi maksamaan kerrostalokolmiosta ja asutaan rivitaloneliössä. Miehellä on oma sijoitusasunto, jossa ei ole lainaa ja vastike on minimaalinen, vuokratuotto ihan hyvä. Onneksi on hyvä vuokralainen.

Meillä on juuri nyt talonostamisneuvottelut käynnissä. Yritetään saada tingattua hieman unelmiemme talosta, niin ei kävisi kuukausierän maksu liian isoksi äitiys- ja vanhempainvapaani aikana. Ihan juuri siis asuntovelallisia tässä pitäisi olla. Onneksi silti niin, vuokralla ollaan nyt jonkin aikaa asuttu kerrostalossa, ihan palveluiden äärellä ja sinänsä ihan ok taloyhtiössä, mutta kaupunkielämä ei oikein miellytä meitä, niin nyt ollaan ostamassa omakotitaloa hieman syrjemmästä isolla tontilla :smiley-angelic003 Päästään omaan rauhaan, tekemään pihatöitä ja ihan omaan kotiin. Kumpikin kuitenkin omakotitalossa suurimman osan lapsuudestaan viettänyt, niin paluu juurille :happy:

Miehellä on asuntolaina ja siihen taloon ollaan muuttamassa ihan pian kun myyjä saa oman muuttonsa tehtyä :) Itse työtön ja miehellä työ ja säästöt niin hän otti lainan yksin. Osallistun sitten muihin asumiskustannuksiin :)

Nuorina jo otettiin asuntolaina ja sitä edelleen maksellaan pois. Ostettiin ensiasunnoksi okt, jonka olisi tarkoitus olla loppuelämän koti. Tai toki sitten vanhana vanhainkoti kutsunee. Näin on ehdottomasti halvempaa kuin vuokralla, vaikka toki vuokralla saisi asumistukea jne kun hoitaa kotona lapsia ja tulot pienemmät.

Me myös nuorina otettiin yhteinen asuntolaina omakotitaloa varten. Asp-tilit meillä oli molemmilla ja sitä kautta laina, vaikka mä vielä silloin olin opiskelija olemattomin tuloin. Oli kuitenkin halvempi ratkaisu kuin vuokralla asuminen. Ehkä tämä on meidän loppuelämän koti.

Ostettiin eka oma 2011 rivari kaksio. Nyt 2,5v sitten ostettiin paljon isompi paritalon puolikas. Maksetaan ennemmin omaa pois kun vuokraa. Nyt on sellainen asunto mistä ei tarvi mihinkään muuttaa moneen vuoteen. Tää asumismuoto on ollut kyllä halvempaa kun vuokraa maksaa tai asoasunnossa asua. Kannatan kyllä oman asunnon hankkimista.

Me asuttiin aluksi omassa kerrostaloasunnossa vuosia ja vauva haaveitten aikaan ruvettiin miettimään omakotitaloa. Nyt vuosi asuttu omakotitalossa. :happy:Edullisemmaksi tulee maksaa lainaa pois kuin kaupungin vuokra-asuntojen vuokraa.. Meillä kaksi lasta ja koira joten neliöitä tarvii..

Onhan tätä rivitaloasuntoa maksettukin jo 8 vuotta, joten laina on jo merkittävästi pienempi kuin alussa.

Nyt haluaisimme yhden huoneen lisää ( ja kuraeteisen!) , vaikka tuleva vauva ei tietenkään heti tarvitse huonetta. Tähtäimessä on omakotitalo tai erillistalo, mutta samalta alueelta, mikä on osoittautunut yllättävän hankalaksi, koska suurimmassa osassa hintapyyntö on puoli miljoonaa tai yli...

Takaisin