asunnoton

emzu

Silmät suurina ihmettelijä
voi että sylettää taas keravan kaupungin tyyli hoitaa asioita.. ollaan etitty pari kuukautta asuntoa ja vähän väliä pommittanu joka puolelle et sais oman kodin (asutaan miehen veljen nurkissa, 1h+kk), tai asuttiin kunnes se potki viimeyönä pihalle, tuli uhkailee kännipäissään puukon kanssa ja kävi mieheni päälle.. pääty se siitä sit putkaan yöksi, mut nyt auto kattoa myöden täynnä tavaraa ku oli pakko aamuun mennes häipyä asunnosta.. ja mistään saa asuntoa, ei kuulema ole mitään kriisiasuntoja keravalla, eikä muka yhtään tyhjää asuntoa.. ei minkään kokoista?! paitsi sossulla turva-asunto, mut me ei saada sitä, ku se on tarkoitettu äideille millä on lapsia.. masuvauvaa ei lasketa lapseksi?! kuka kantaa vastuun jos vauvan kehitys, jne. kärsii tästä älyttömästä stressistä? ei edes maksusitoomusta suostu antamaan mihinkään?! keravan kaupunki taas hoitaa asiansa todella kiitettävästi näköjään. Onneksi nyt ei tarvii kai autossa nukkua, ku kaveri sanoi et saadaan niillä olla ainaki tämä viikko, mut kaunko tätäkin mahtaa jatkua?! meidän kun pitäisi olla asuttu keravalla vuoden, ennenku kaupunki antaa asuntoa??? koska kummallakaan ei ole töitä.. ja kukahan minutkaan palkkaa kun olen raskaana ja vailla vakituista osoitetta/asuntoa? täytyy kai huomenna lampsia sinne sossuun ja vaatia asiaan ratkaisu.. koska eikös se ole heitteillejättö, jos ne ei yritä edes järjestää asioita? mä alan olee niin väsyny tähän reppureissalaisen elämään, että ei tää voi olla terveellistä vauvalle.. onko muka asunnot näin kiven kolossa joka puolella ja kuka tässä tilanteessa menee jonojen ohi asunnon tarpeessa? meitä oltu otettu edes huomioon asukasvalintoja tehdessä nyt kuun vaihteessa.. kyllä suomi on sitten niin hyvinvointivaltio ja ei meillä ole vääryyttä, köyhyyttä tai saatika kodittomia.. suomen sosiaalihuolto muka toimii?!?[:@]
 
Eipä taida irrota Tuusulasta eikä Järvenpäästäkään asuntoa, kun ei ole paikkakuntalainen.. [&:] laitoin kaupungille suoraan kans äsken palautetta ja yhteydenottopyynnön.. taidan vaatia oikeen kirjallisen selvityksen tosta, ni on sit esittää mustaa valkosella jos tarvetta.. Vantaalle vois kyl huomenna soittaa, josko siel yhtään paremmin toimis asiat, mut jaksan epäillä että ei asuntoa löydy ku ei ole kirjoilla kyseisessä kaupungissa.. pelottaa tosiaan miten tää vaikuttaa vauvan kehitykseen, ku on niin hartaasti toivottu raskaus.. kuukauden päästä vasta ultrakin :( tuntuu että pää hajoo tässä stressissä.. vie uskomattoman paljon voimia noiden virastotätien kans tappeleminen [&o] seurakunnallakin on asuntoja, mut eivät pystyneet auttamaan tässä hädässä.. no kunpa se ensi lauantain keskari ilmestyis, ni josko sais edes muutaman puhelinsoiton yksityisiltä, ku laitoin lehteenkin ilmoituksen. Kaupungilla mikään näköjään toimi ja ite joutuu kaiken hoitamaan.. ja sit sossu valittaa seuraavaksi varmaan siitä, että on yksityiseltä vuokrattu asunto (niin ne teki nurmijärvellä ku asuttiin, hyväksyttävä maksimivuokra oli eri ku kunnan asuntoissa?!) toivottavasti niin ei käy keravalla.. lupaan kyl ilmotella kunhan jotain joskus selviäs.. viedään vaikka eduskuntaan asti [:D], sanoihan se sossutanttakin tänää, et "soita vaikka presidentille".. kunnon noita-akkoja kaupunki täynnä.. :D
 
täytyy nyt tähän heittää kyllä tulenpalavat kommentit...[:@][:@]
toihan on oikeesti jo ihan persiistä. kyllä jos te oisitte "vähemmistöryhmiin" kuuluvia esim pakolaisia,(en tosin tiijä ootteko [8|]) niin jo lohkeis asunto heti ja vielä saisitte kaikenmaailman maksusitoumukset ja kupongit ja piletit jos vaikka minne... ainakin mulla on kokemusta ihan työni puolesta edellisestä kotikaupungista että näin menetellään. "oma" väestö jää auttamattomattomasti vähemmistöryhmien jalkoihin. heille kyllä järjestyy kaikki mutta "omille" ei.  ja näin on menetelty jo vuosia...... milloinkohan tästä joku uskaltaa sanoa jotain....?? ja jos sanoo niin se on heti rasisti... kyllä ihmistä ihan meitä valtaväestöön kuuluviakin pitää hädässä auttaa ja varsinkin lapsiperheitä. perheen on huomattavasti hankalampi sijoittua toisten nurkkiin joihin taas yksin oleva voi joksikin aikaa.
toivottavasti saatte katon päänne päälle.. ihan "oman" sellaisen ettei tarvii toisten nurkissa pyöriä.
 
Apua mikä tilanne! Toivottavasti jeesiä löytyy!

Käsittääkseni Helsinki on se, joka ei voi käännyttää Suomen kansalaista, vaikka ei olis kaupungissa asunut tai koskaan tyyliin käynytkään. Eli kannattaa ottaa myös sinne suuntaan yhteyttä! Stadin kämpät tosin on myös ihan kiven alla, mutta joku paikkahan on löydyttävä... jos nyt ihan taivasalle joudutte, niin pliis, vaikka kuinka tuntuis pahalta, niin mene sinä tuleva äiti naisten turvakotiin! Joudutte ehkä hetken olla yöt erillään, pahimmassa tapauksessa mies taivasalla, mutta tulevan pienen takia sun täytyy saada katto pääsi päälle yöksi!
 
EMZU:

kuules, vaikket uskois yhtään mihinkään, etkä kuuliusi mihinkään uskonnolliseen kuppikuntaan (ankeeksi) Nii ota pikaiseti yhteys myös ev.lut.kirkon diakoniin. Ystäväni sai sieltä apua lähes vastaavassa tilanteessa. Tosin vantaalla.

Missä te asuitte ennen KERAVAA? olisiko jossakin se  vaadittava vuosi täynnä? Ompa kurjaa.

Ja niinkuin Sannakin sanoi, myös turvakoti on OIKEIN HYVÄ RATKAISU!

Kolmanneksi:  kävele paikallislehden toimitukseen ja pyydä omalla naamalla juttu. Luulis asunnon löytyvän... vaatii vaan aika paljon rohkeutta!

Huh. mutta  nyt pois sieltä autosta!
 
Diakoniaan olin tänään yhteydes, mut eivät pystyneet auttamaan.. No tilanteet taas kärjistyi illan mittaa siihen pisteeseen, et varmaa ainut paikka on se turvakoti.. Mies nimittäin kävi päälle!!! ollu aikasemminkin kyllä väkivaltainen, mut ei ikinä raskauden aikana.. en olis ikinä uskonu, koska kaikki näytti menevän hyvin ja mies oli ikionnellinen lapsesta.. (yli vuosi yritettiin ennenku onnistui) tätä päivää en olis halunnu nähdä, ja niin pahalta kun tuntuikin, niin hetken toivoin ettei lasta olisi.. kai tässä asiat saadaan toivottavasti johonkin malliin, jos vaan vieläkin jaksais yrittää.. en tiedä millä sitä jaksais yksinkään tästä eteenpäin... [:(][:(][:(]
 
HANI:

toi on oikeesti kyl niin totta, jos olis maahanmuuttaja niin kyllä vedettäis punanen matto jalkojen eteen ja kaikki palvelut hopealautasella.. suomalaiset jää kyllä tilanteessa kun tilanteessa muiden taakse..
 
Emzu ja Hani: tohon maahanmuuttaja-asiaan voin ihan henk.koht. kokemuksen ja ystäväpiirini kokemuksien kautta sanoa, että ainakaan Helsingissä ei maahanmuuttajat saa kaikkea hopealautasella vaan pitää pitää meteliä ja jatkuvasti häiritä niitä työntekijöitä, jotta saa edes pari kymppiä ruokarahaa.  Tietenkään en voi muiden kaupunkien käytännöstä sanoa (enkä siitäkään jos on pakolainen, vaan puhun ihan normi maahanmuuttajista jotka tekee töitä eikä halua sossunluukulle), mutta mitä mä olen Helsingissä nähny, ni enempi on kokemusta siitä, ettei mitään saa ilman että on taistellu byrokratiaa ja poliiseja vastaan useamman kuukauden ennen ku saa edes jotain.

Mä suosittelisin kanssa ottamaan yhteyttä kirkkoihin ja kysymään niistä asuntoja, koska kyllähän niillä on asuntoja joita vuokraavat. Ja kannattaa kyllä vaatia kirjallista selvitystä tosta Keravan toiminnasta, koska eihän se voi missään nimessä mennä noin!
 
Emzu, mihin kaikkial laitoitte keravalla hakemuksen??? me muutettiin miehen kanssa noin vuos sitte keravalle haettiin nikkarinkruunun kautta ja muutettiin helsingistä ja joka viikko meillä soi puhelin jostain asunnosta... jos ootte hakenu jo nikkarinkruunun kautta ni mitä ne siellä sano??? oon iha huolissani jo tosta meiningistä... tosin oon huomannu oman mieheni kanssa että raskaus aika on ollu hänellekki tiukkaa ja ku meilläkään ei raha kasva puussa ni kyllä se ärripurri kiukku tulee todella ärhäkkänä... älä stressaa nyt iha hullun lailla kyllä ne asiat selvii tosta vaikka onkin todella vaikeeta...

ja ei kaupungil lasketa sitä et oot raskaana ellei sul oo raskaustodistusta... pitää vaa osata käyttää jotakuinkin lipevää kieltä ja puhua toimisto ihmiset pyörälle päästään... jos ei muuta ni treffataa keravalla ja puidaan yhdessä koko juttua...
 
on hakemukset nikkarinkruunul, vvo:lla, satolla, avaralla.. nuorisosäätiöltä tuli bumerangina takas ku puuttui joku liite nikkarinkruunussa just sanoivat että pitäis olla asunu vuoden jo keravalla ennenku saa asunnon, koska kummallakaan ei ole töitä.. [&:][&:] raskaustodistukset oon toimittanu joka hakemuksen yhteydessä, mut en sit tiedä kuinka pätevä on ku se on neuvola-tädin kirjottama.. laitoin suoraan keravan kaupungille palautetta kans asiasta ja pyysin ottamaan yhteyttä ja tekemään selvityksen asiasta.. kiva ku just eilen pelkäsin sitä et vauvan kehitys kärsii, niin eiköhän tänään ole sit ollu ihan minimaalista vuotoa :S varmaan johtuu tästä stressin määrästä no hyvinkäältä sanoivat et pitää mennä antaa päivystykseen pissanäyte (mahdollisesti virtsatietulehdus, ku kirveli toisella vessareissulla), mut jos sen puolesta kaikki kunnossa ja tilanne ei tästä pahempaan muutu, ni maanantaina päivystysaika =) ja pitää viikonloppuna ottaa yhteyttä jos lisääntyy tai alkaa vatsakivut.. kunhan olis pienokainen kunnossa!!
 
voihan vitsit sentää... kait laitoit sinne nuorisosäätiölle sen liitteen ja hakemuksen uudestaan??? onko sieltä keravan kaupungilta kuulunu mitään vielä??? jos ei ni ota yhteyttä sinne uudestaa pommita niitä sillee et asiat alkaa luistaa... mitenkäs meni toi viikonloppu...? tuliko sieltä mitää tuloksia??? toivottavasti kaikki on hyvin... voimia sulle sinne
 
Voimia Emzu, todella epäreilu tilanne! :/ Oletko nyt majaillut siellä turvakodissa vai miten? En tiedä tilanteestasi, mutta olisiko sinun
mahdollista muuttaa väliaikaisesti esimerkiksi jonkun sukulaisen luokse?
Sanon nyt suoraan (toivottavasti et pahastu); jätä se mies! Väkivaltaisuus ei ihmisestä katoa, sen olen oppinut.
Sinä tai tuleva lapsi ette ansaitse moista! Vaikka kuinka tuntuisi 'helpolta' palata tutun ihmisen luo, niin älä tee sitä, ajattele lasta.
Toivon sydämestäni että tilanteenne selkiintyy ja pääset elämään rauhallista arkea <3.
 
Toivottavasti nyt saisit sen asunnon jostakin! Täältä toivotan paljon energiaa ja voimia tulevaan! En viitsisi alkaa kliseitä heitellä, koska minua ne eivät kovinkaan paljon auttaneet.. Mutta tiedäthän, että kaikki kääntyy vielä hyvään suuntaan [:)]

Vauvan voinnista: On täällä muutkin joutuneet stressaamaan, jotkut ihan alkuraskaudesta saakka. Eihän se kivaa ole ja tietysti miettii "Vaikuttaako tämä jotenkin".. Mutta voisin kyllä sanoa, että en usko ihan oikeaan elämään kuuluvien tunteiden vaikuttavan.. Onhan niitä tutkimuksia, että stressi on yhteydessä joihinkin sairauksiin muttei muistaakseni ole täydellistä varmuutta asiasta. Jos esim. elämäntilanne muuttuu radikaalista, ei sille vaan voi mitään [8|] Tunteet on pakko käydä läpi, oli sitten raskaana tai ei. Enemmän hallaa tekee se, jos yrittää tunteita väistää ja pakoilla.

Vielä kerran: Jaksamista!
 
tilannekatsaus: edellee kaikki päin helvettiä.. nykyään asutaan mun anopin kanssa Riihimäes, ku se miehen veljen asunto lähti sit alta keravalla.. mieskään ei ole paljoa muuttunu, hetken meni ehkä paremmin, mut nyt taas eilisestä asti ollu täys kusipää, kävi eilen taas päälle.. juttelin eilen neuvolassakin tilanteesta, ja ehdotti ensikotia ku kysyi et onko mies ollu väkivaltanen ja sanoin rehellisesti että on.. ja olihan toi taas eilen potkimas mua pihalle ja hankkimas eroa.. niinku tänäänkin kolme kertaa yrittäny heittää pihalle,ku ei kuulema jaksa kattoa mua.. ku on kuulema mun vika (mä olen heittäny roskiin hänen subutexit) että se on hukannu huumeensa. ja niin se kovasti taas vakuutteli tos ku oli kaks viikkoa tutkintavankeudessa että hän lopettaa kaman käytön ja on niin onnellinen tulevasta lapsesta.. näköjään, viikon ollu vapaalla ja heti ensimmäisenä sil oli mielessä et mistä se saa kamaa[:@] olis vaan voimia oikeesti tehdä tästä helvetistä loppu ja paikka mihin mennä, mutta kun alkaa olee henkisesti niin finaalis, että ei saa tehtyä asioille mitään. [:(][:(] eilisestä oikeesti miettiny että ei toi taida muuttua vaikka kuinka ehkä ite haluais, ku ei suostu edes apua hakemaan.. kiukuttelee kokoajan vaan ku pikkulapsi ku hänellä asiat päin mäntyä.. se ei oo tainnu oikeesti vaan ymmärtää että mä alan olemaan nyt todella loppu tähän tilanteeseen. Anoppi puolustaa poikaansa ja eilenki tokas,et on mun vika ku se ei syö ja mä kuulema vaan kimitän ja valitan kaikesta.. eniten mua ahdistaa muutoksessa se, että mä jään täysin yksin vaille mitään tukea ja että mun pojallani ei tule olemaan isovanhempia eikä isää, eikä tätejä/setiä, ku mä en ole omien vanhempieni kanssa missään väleissä. sit mua pelottaa se, että mä itse retkahdan ku oon voimaton. ite pääsin huumeista eroon kun tulin raskaaks ja en edes viitti lähteä kieltämään etteikö tekis mieli lähteä tältä istumalta ku kaikki taas päin helvettiä, ni hakemaan jostain douppia. tosin on näit tilanteita ennenki ollu ja aina näistä ajatuksista on yli päästy.. :) nytkin jo helpotti, ku sai vaan purkaa vähän, vaikka tää ehkä ihan väärä paikka näistä kirjottaa. kunpa vaan tietäis et mitä tekee, tai tiedän kyl et mitä mun pitäis tehdä, mut se on niin vaikeaa kun edelleenkin rakastaa ja haluaa uskoa kaiken vielä kääntyvän parempaan.. vaikka mä todennäköisesti huomaan kymmenen vuoden päästä olevani edelleen samassa tilanteessa, ellen ota itteeni niskasta kiinni ja ota sitö ratkaisevaa askelta. No mä olen asettanu aikarajan tälle paskalle, et jos asiat ei ole muuttunu ton miehen suhteen siihen mennessä ku poika syntyy alkutalvesta, niin sit riittää. lapsella on oikeus turvattuun lapsuuteen ja mä haluan että se saa onnellisen lapsuuden, vaikka sitten ilman isää.
 
emzu: Hyvä ettet itse enää koske aineisiin, saat olla ylpeä itsestäsi.. Kaikki eivät lopeta edes raskauteen [:)] Olisi hyvä sinulle, sekä lapsellesi että tekisit lopullisen päätöksen, joko lähteä tai jäädä. Se saisi sinut itsesi eteen päin kohti uusia tuulia. Etenkin, jos sinulla on joskus ollut päihteiden käyttöä, niin on tärkeää se että itselläsi on turvallinen ja suht stressitön elämä ja itse kyllä ehdottaisin lapsesi kanssa kahdestaan elämistä. Minulla on muutama vanha kaveri, jotka olivat päihdekoukussa. Mies ja nainen alkoivat odottaa lasta ja mies vaan sekoili koko sen ajan. No, tietenkin heti raskauden jälkeen oli naisen voimat niin lopussa sen sekoiluun, että aloitti uudelleen ja menetti lapsensa [:(]
Ihan oikeasti, et voi elää sellaisessa suhteessa jossa toinen käyttää, jos sinun mielessäsi välillä käy käyttö.
Eikä vauvallekkaan ole hyväksi, jos isä hakkaa äitiä ja käyttää aineita.

Onko sinulla ollut nyt masennusta tuon elämäntilanteen takia?
Tsemppejä lisää ja toivottavasti tekisit järkevän ratkaisun ja pääsisIt pois tuosta tilanteesta. Onko sinulla ketään, joka tukisi sinua ja saisi autettua sinua eteen päin? Mikset ole perheeseesi yhteydessä? Oletko etsinyt asuntoja?
Kysymyksiin ei tarvi vastata, ajattelin ja toivon vaan että jos saisit tukijoukkoja nyt jostakin.

Joskus tarvitsee vain yhden ihmisen itsensä avuksi, jotta pääsee kuopasta pois.. Joskus löytää itse keinon, jolla sieltä pääsee.
 
aika karua luettavaa..[&:] ei tollasta tilannetta kyllä toivo kellekkään tapahtuvan.
ihan uskomatonta ettei mistään herkiä asuntookaan..
tilannetta ei tietenkään helpota yhtään sekään, että oma mieskin käy päälle kaiken muun p*skan lisäks.. onhan se ymmärrettävää, että tilanne kiristää hermoja, mutta väkivalta ei tosiaan oo ratkasu mihinkään.[:@]
itte kans jättäisin tollasen miehen, siitähän ei voi mennä ees takuuseen jos se satuttaa teidän vauvaakin, jos on suakin kohdellu kaltoin raskausaikanas..

toivottavasti saat jostain katon pääs päälle, ihan sun ja vauvankin vuoks. paljon jaksamisia!!
 
Nyt sanon suoraan, koska kerrankin on hyvin vahva mielipide; pakkaat kamat ja poistut sieltä anopin asunnolta, turvakotiin, jossa sua autetaan eteenpäin asunnonsaamisessa ja päihdehoidossakin! Hyvä että neuvolassa myönsit suoraan miehen teot, ei sellaista kannata puolustella. Sä oot upea ja rohkea nainen, selkeästi äidiksi kasvamassa, kun olet saanut kieltäydyttyä tähän asti kamasta, mutta tarviit tukijoukkoja jatkaakses samalla tiellä!

Mies ei selkeästi ymmärrä, että loppu on loppu, kerran ei vankeusaika ja omat vakuuttelunsa riittäneet. Anna sen äijän olla, nyt huolehdit itsestäsi ja JOS joskus vuosien päästä tulee tilanne, että lapsen isä (tai isän sukulaiset) tahtovat lasta tavata, niin SINÄ olet oikeutettu asettamaan rajoja. Lapsen isyydenkin voi jättää tunnustamatta, jos se on lapsen kannalta tällä hetkellä parasta; niinkuin väittäisin olevan. Lapsi ei tarvitse paskaa isää, vaan sille riittää kyllä hänelle itselleen juuri se maailman paras äiti, juuri se, joka sinusta on tulossa!

Voimia, voimia, voimia. Ja jos sua auttaa purkaa täällä, niin pura! Eihän kenenkään ole näitä pakko lukea... Kenties täältä löytyy vertaistukeakin, tai sitten muuten vaan äitienergiaa sun tsemppaamiseen. Olet tosiaan oikealla tiellä, jaksathan jatkaa eteenpäin, itsesi ja syntyvän pojan takia!
 
Miten ahtaalle ihmiset ajetaan tässä maassa? Edelleenkään ei ole asunnosta tietoakaan.. Tällä hetkellä majapaikkana alkoholistien ja kodittomien asuntola. Kaupunki ei anna asuntoa, koska lastensuojelu painostaa/yrittää pakottaa ensikotiin. Heidän mielestä se ratkaisee ongelman? A-klinikan täti lupas yrittää puhua lastensuojelun kanssa mun mielipiteestä asiaan, mut tuskin siit on mitään hyötyä. Ensikoti ei nimittäin todellakaan poista ongelmaa, vaan tuo lisää huolta ja stressiä. Sehän tarkoittaa edelleen sitä että meillä ei ole kotia mihin viedä omaisuus ja kissa. Sossu ei suostu maksamaan varastotilaa tavaroille saatika hoitopaikkaa kissalle. Mieheni ei pääse ensikotiin katsomaan ilman että käy antamassa puhtaat seulat, joka tässä elämäntilanteessa ei tule onnistumaan. Lisäksi tää ensikoti mihin ne mua pakottaa, sijaitsee espoossa, joten jo välimatkan takia mies ei pääsisi käymään, ku ei ole ajokorttia ja kuka matkat muka korvaisi? Miehellä ei ole mahdollisuutta tulla kyseiseen ensikotiin mukaan, koska siellä ei ole perhepaikkoja ja sossu ei suostu asuntoa järjestä hänelle kuitenkaan. Hänen pitäisi jäädä asumaan tänne asuntolaan siihen asti kunnes vankeustuomio astuu voimaan. Vittu tän yhteiskunnan kanssa, pitäis yrittää levätä ja ei sais stressata, mut mitä vaihtoehtoja täs ihmisille enää annetaan. Yksityiseltä ollaan yritetty ettiä asuntoa ympäri suomen, mut kariutuu luottotietoihin tai siihen ettei ole työpaikkaa. Saatika et sossu tuskin takais vuokria jos mä olisin muuttamas. Miehelle ne lupas 1kk takuun, mut mun osalta asiasta ei ole ollu mitään puhetta. Miksi tässä maailmassa ei anneta edes yrittää?
 
Ja jos joku tietää ihan mistä päin tahansa asuntoa, niin olisin todella kiitollinen jos viitsisi ilmoittaa. Meiltä taitaa oikeesti loppua aika vaan kesken.
 
Takaisin
Top