Aspartaami sokerin korvikkeena?

Laurents

Silmät suurina ihmettelijä
Kumpaa kannattaisi käyttää raskauden aikana? Onko aspartaamin käyttö haitallista raskauden aikana?
Tai mitä haittoja siitä voisi olla?
Googlesta ei paljoa löytynyt, aika ristiriitaisia näkemyksiä ja keskusteluja.
Wikipediakaan ei sanonut mitään raskaudenajan aspartaamin käytöstä...

Jos korvaa sokerin kokonaan tällä makeutusaineella, kannattaako?

Kiitos etukäteen, jos joku jaksaa jakaa asiasta jotain faktoja :)

Itse käyttäisin mielummin puhtaita aineita, kuin mitään keinotekoisia lisäaineita. Aspartaami aiheuttaa itselleni ja monille tutuillenikin mm. päänsärkyä, migreeniä ja mahavaivoja. Meillä tosin muutenkin on lopetettu kaikkien light-limujen käyttö ym. kevyt juomien juuri lisäaineiden takia. Sokeri kuitenkin tunnetaan paremmin ja on luonnollinen aine, toisin kuin nämä tehdastekoiset lisäaineet. [:)]

Faktoja ei tosiaan ole paljoa, muuta kuin oma kokemus ja tutuilta kuullut kokemukset! Yksi tutkimus tulos esiteltiin vuonna 2005 (italiassa). Siinä aspartaamin todettiin aiheuttavan syöpää rotilla. EU:n elintarviketurvallisuusvirasto on kuitenkin jostain syystä todennut aineen turvalliseksi.

Mie tosin muutenkin suosin enemmän puhtaita ruokia, ilman lisäaineita! Ainakin paremmin tiedän siten, mitä suuhun laitan oikeasti![:D]

Samoilla linjoilla täälläkin. Mieluummin luonnollista kuin keinotekoista. Mielestäni luonnollinen on aina terveellisempää kuin keinotekoinen/teollisesti valmistettu. Meillä ei ole koskaan light-tuotteita käytetty, eikä tulla käyttämään niinkauan kuin minä tai mies ruokaa ostaa. Ruuanlkaitossa käytän (kohtuudella) voita, kermaa, sokeria ym. Ja jos on kaloreista huolissaan, niin mieluummin syön pienempiä annoksia kuin mitään keinotekoisesti makeutettua.

Niin, ja tutkimustuloksia ei ole esittää, vaan nämä on ihan meikäläisen maalaisjärjen käyttöä.

Jossain listassa oli, että ne s-alkuiset (mitkälie sukkaroidit ja joku toinen) on kiellettyjä, mutta asesulfaami ja aspartaami ois ok. Silti itse komppaan edellisiä; sokeri on luonnontuote, ja itse käyttäisin mieluummin sitä (säädellysti).

Täällä ollaan NOPPOSEN kanssa samoilla linjoilla. meillä vaan ei myöskään oo syöty vuosiin lisäaineilla höystettyjä tuotteita. tietenkin joskus tehty poikkeus esim nyt grillikautena ei voi kytätä joka lihatiskin marinaadeja onko lisäaineita vai ei. (mutta valmiiksi pakattuja marinadiruokia/eineksiä ei osteta ollenkaan, joissakin jopa 14 e-koodia!!!) tai jos menee ravintolaan syömään tai kylässä. mulla ravintoterapeutti muutamia vuosia sitten sai hoksaamaan laitti tuotteiden petollisuuden sekä karsimaan lisä-makeutus-yms ekoodit pois ruokavaliosta..... ja kermaa ja voita löytyy jääkaapista ja niitä käytetään kohtuudella ruuanvalmistukseen... [:)] ja voin sanoa että vaikka kuulostaa tiukalta niin koskaan ei oo sen "ruokavalion" takia joutunut luopumaan jostain. vaatii vaan viitseliäisyyttä selata kaupassa tuotteiden valmistusainelistoja.. [;)]

Hani ja Nopponen; Samalla linjalla mennään tosiaan täälläkin. Meillä grillattavat marinoidaan itse, niin ainakin tiedetään tosiaan mitä niihin tulee. E-koodit on ns.kiellettyjen listalla, eikä tuo tosiaan hankaloita kyllä elämää pätkääkään. Hiukan tarkemmin tietty joutuu kaupassa katsomaan mitä ostoskoriin laittaa, mutta loppujen lopuksi kaikkea löytyy myös "puhtaampana" versiona.

Lisäaineista on kirjoitettukin jonkin verran. Yksi hyvä kirja on Mats-Eric Nilssonin; Petos lautasella. Suosittelen![:D]

Neuvolan ohjeesta: Aspartaami (E 951) ja asesulfaami (E 950) ja suklaroosi (E 955) ovat sallittuja raskauden aikana, vaikka toki olisi ehkä parempi nauttia "oikeita", luontaisia makeutuksia. Ehkä.
JOS sokeriarvoja pitää tarkkailla, niin sitten totta kai nämä makeutusaineet ovat parempia.
Ei suositella: Sakariini (E 954), syklamaatti (E 952).

Monella tuntuu olevan sellainen kutina, että sokeri on makeutusainetta parempi, ja jos sellainen kutina on niin kannattaa ehdottomasti valita sokeri.

Mutta. Aspartaamin, asesulfaamin ja suklaroosin turvallisen saannin rajat ovat niin kaukana normikäytöllä saavutettavista määristä, että niiden käyttö raskauden aikana on täysin turvallista. Se sijaan alhaisemman turvallisen saannin rajan vuoksi syklamaattia ja sakariinia tulee välttää.

Oli sitten sokeri tai makeutusaine, niin varmaan kohtuu kaikessa on hyvä ohje :D

Tuolla vielä STM:n suositus, joka valitettavasti on jo hieman vanha mutta noilta olin ei vanhentunut:
http://pre20090115.stm.fi/pr1095673148360/passthru.pdf

Sivulla 72 makeutusaineet raskausaikana. Sokerista suosituksessa ei taideta erikseen mainita, siihen pätee sama kuin ei-raskaana-oleville eli max 10E% ja mitä vähemmän sen parempi, jolloin ruokavalion ravintoainetiheys säilyy parempana.

Maalaisjärjen nimeen minäkin kaiken tämän nippelitiedon keskellä kuitenkin vannon...

Kiitos rauhoittavasta viestistä. Itsekin olen miettinyt tätä aspartaami-juttua kun olen jonkin aikaa käyttänyt Valion mustikkakeittoa, jonka huomasin olevan makeutettu aspartaamilla ja asesulfaami-K:lla. Raskauteni on kyllä jo niin pitkällä menossa, että mietin vaikuttaisiko se mihinkään mitään jos luopuisin kyseisestä tuotteesta. Mutta kuten Maiza sanoi, ei välttämättä tarvitse luopuakaan, mutta luonnonsokeri olisi parempi vaihtoehto.

Pakko laittaa tännekin vielä, kun tosiaan vanhojen suositusten mukaan aspartaami ois ok, uusien ehdottomasti ei. Satu Hassin euroblogista:

"Toinen tuore esimerkki ovat keinotekoiset makeutusaineet, kuten aspartaami, joita käytetään muun muassa ”kevytlimsoissa”.

Tanskassa tehdyn tutkimuksen mukaan kalorittomat makeutusaineet lisäävät keskenmenon riskiä. Jos kevytlimsaa juo tölkin päivässä, keskenmenon riski kasvaa 38 %. Jos juo päivittäin neljä tölkkiä tai enemmän, keskenmenon riski kasvaa peräti 78 % eli melkein kaksinkertaiseksi. Jos aine lisää keskenmenon riskiä niin en usko sen olevan terveellinen kenellekään."

Neuvoloiden yms. suosituksiin tällä infolla kestää aikansa päätyä, aikamoiset markkinavoimatkin tuota paljon, paljon käytettyä ainetta suojeleepi.

Kannatan muuta kuin makeutusaineita. Kannattaa kokeilla vaihtaa taloussokeri hedelmäsokeriin, on paljon parempi vaihtoehto vaikka onkin tyyriimpää. :) Sitä ei tarvi ees niin paljoa verrattuna taloussokeriin, kun se on hieman makeampaa. Tai sit intiaanisokeriin tms. jos ei maku tökkää vastaan.

Itse en käytä mitään, mikä sisältää aspartaamia. Mies oli lukenut ilmeisesti juuri tuon Elina Hytösen artikkelin ja kertoi minulle aspartaamin muuttuvan elimistössä metanoliksi! Luin saman itsekin tuosta artikkelista. Ei kyllä kannata käyttää, melkoinen myrkky on, vaikkei siitä välitöntä vaaraa itselle olisikaan. Mutta sikiölle varmasti on enemmän haittaa. Pienempi paha on ihan tavallinen sokeri.

Takaisin