Asiaa keskenmenon jälkeen

Minnuska89

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Miten se muuten on että jos on saanut ensimmäisen keskenmenon toisella raskaudella niin onko yleensä sitten enemmän tarkkailua kuten ultra/neuvola käyntiä?En voi tietää kun ensimmäinen keskenmeno oli ja kun olin raskaana ja meillä ei neuvolassa kuunneltu sydänääniä ollenkaan ennen niskapoimu ultraa ja sielä sitten vasta sain tietää että sikiö oli menehtynyt..Mietin vain kun jostain luin jonkin keskustelun tässä joku aika sitten että keskenmenon jälkeen jos tulee uudestaan raskaaksi niin silloin käy ultrassa jo ennen niskapoimua.Pitääkö paikkansa..? [8|]
 
Sydänäänet kuuluu kunnolla vasta vko 10 jälkeen, ei niitä juuri kannata lähtee kuuntelemaan aikaisemmin, ellei niillä neuvolassa ole todella uusia laitteita. No harvalla on. Ja sinne ultraan tosiaan pääsee aikaisemmin, muutkin kuin keskenmenon saaneet, jos vetoaa esim pelkoon ettei siellä ole ketään. Kyllä ne yleensä sen lähetteen ultraan kirjottaa. Mutta kyllähän ne neuvolassa vähän tarkemmin seuraa sellaisia, joilla keskenmenoja taustalla.
 
riippuu varmaan paljon paikkakunnasta miten siellä toimitaan.. Ittellä on kaksi keskenmenoa takana ja nyt menossa rv15. Ensimmäinen oli ns. yleinen alkuraskauden keskenmeno ja sen jälkeen en saanu mitään ylimääräisiä ultria ennen niskapoimu ultra.. Toinen keskenmeno oli sikiöllä todettu vaikea kehityshäiriö, jonka vuoksi tehtiin raskaudenkeskeytys. Nyt meneillään olevassa kolmannessa raskaudessa olisin päässyt sairaalaan istukka tutkimuksiin raskausviikolla 12. Eli silloin kun on muutenkin ensimmäinen ultra.
Eli ainakin meillä ei pääse ennen rv 12 mihinkään, ellei maksa itse ja mene yksityiselle. Mekin käytiin tämän raskauden aikana yksityisellä varhaisultrassa, kun haluttiin tietää onko kaikki hyvin..

Eli vastaus kysymykseen on, että ainakin mulla on olu samat ultrat ja neuvolat kuin kaikilla muilla, vaikka vaikeuksia on ollut. Nämä ensimmäiset kuukaudet on vaan jaksettava odottaa ja toivoa, että sikiö jaksaa aloittaa kasvamisen..
 
Yksityisellehän voi mennä varhaisultraan. Erityispalvelut lienevät kaikkialla sellaisia, että niistä saa maksaa. Kai se pelko, että onko siellä mitään, vaivaa jokaista odottajaa.
 
Sydänäänet ne ei tosiaan kuulu vielä aikaisessa vaiheessa. Moni ei lähde niitä edes uusimmilla laitteilla kuunteluttamaan, koska ahdistus on monin verroin suurempi, jos niitä ei jostain syystä saadakaan kuulumaan.
 
Minä en ainakaan ole kuullut, että vaan huolestuneena onko mahassa mitään/kunnossa pääsee alkuraskauden ultraan neuvolan kautta! Juuri niinkuin Quara sanoi, eiköhän se pelko kaikilla ole.

Minua ei ainakaan seurata mitenkään erilailla kuin sellaisia, jotka eivät ole keskenmenoa kokeneet. Täällä oli ensimmäinen neuvolakäyntikin vasta viikolla 12! Eli soitin neuvolaan, käski varata sen neuvolan ultran tk:seen ja sit soittaa neuvola-ajan. Ihan sama neuvolakäynti tiheys on kuin muillakin. Ei mitään ylimääräistä.
Yksityisellä kävimme mekin sitten alkuraskauden ultrassa, viikkoja oli 7+0. Maksamalla siis pääsee.

Ja sydänäänistä täällä onkin jo sanottu moneen otteeseen.
 
Eli taas paikallisia eroja.. ärsyttävää! Itse pääsin ultraan, lähetteellä, kunnalliselle puolelle. Tämä ei tietenkään ollut ilmainen käynti, kun ei kuulunut normi seulontoihin. Käyntejä terkkarilla ei niinkään ole enemmän, mutta kyllä ne ainakin täällä reagoivat normia vakavammin supisteluihin, vuotoihin tms.
Voin siis olla onnellinen, kuin mulla todella toimiva tuo neuvola/terkkari. Kunpa muillakin [:)]
 
No sitten on kyllä ihmeellinen kunta! [:)]
Ei täällä mihkään vuotoihinkaan tädit suhtautunut mitenkään erilailla. Samaa paasasivat kun kaikille muillekin.
 
Meillä Raaseporin kunnassa mä pääsin neuvolaan soitolla varhaisultraan! Ei edes halunnut varmistua mun raskaudesta..
Musta tuntuu, että se enemmänkin kiinni neuvolatädistä. Ja onneksi mulla ihana neuvolatäti ja -lääkäri[:)][:D]

Silloinkin kun oli vasta yksi keskenmeno takanan ja asuin Helsingissä, niin sain yhdellä puhelinsoitolla varhaisultraan lähetteen. Ja sillonkin oli ihana täti neuvolassa.

Mulle on tainnut sattua kaikki ne neuvolatädit, jotka ei paljon perusta tiukoista ohjeista, joita ovat saaneet..rebelit
 
Minä ainakin pääsin neuvolan kautta alkuraskauden ultraan Äitiyspoliklinikalle. Maksoi vain sen poliklinikkamaksun. Siellä siis varmennettiin raskauden kesto ja sydämensyke. Nyt kolmannen raskauden kanssa sama homma. On varmaan melkoisia eroja paikkakunnittain. Itsellä on ollut toistuvia keskenmenoja, joten ainakin Seinäjoella pääsee silloin ultraan jo heti alkuraskaudesta. [:)]
 
Ei täällä kyllä ne normaalit seulontaultratkaan ilmaisia olleet, ihan normaalin poliklinikkamaksun niistä joutui maksamaan [8|] Eikä tosissaan ultraan pääse ihan pienestä syystä, esim. jos vaan itseään huolettaa onko masussa ketään, ja keskenmenoja täytyy olla 3kpl ennenkuin tarkemmin alkavat seuraamaan. Mä oon kyllä sitä mieltä että noista pitäis olla jotkut valtakunnalliset, selkeät, samat ohjeet kaikille, ärsyttää kun hirveän eri tavalla suhtaudutaan paikkakunnittain..
 
Heips.
Mulla keskeytynyt keskenmeno huhtikuussa 09. Joka siis huomattiin np ultrassa kun viikkoja piti olla kasassa 12 mut olikin syke loppunu viikolla 9+1.vähä reilu 3kk meni niin tulin uudestaan raskaaksi ja pääsin maksuttomasti alkuraskauden ultraan, kun ite soitin ja sanoin et mulle on luvattu et tarkkaillaan jo aikasemmin seuraavassa ultrassa. Nyt siis toinen raskaus meneillään ja viikkoja kasassa 27+4 ja edelleen jännittää. Nyt olis jo taas kiva päästä ultraan..
 
Heippa!

Ite kävin varhaisultrassa toissapäivänä (vkl 7+4), kun kaksi keskenmenoa ja yks tuulimunaraskaus takana. Soitin neuvolaan ja sieltä sanottiin, et jos haluaa mennä ylimääräiseen ultraan tulee se ite maksaa ja yksityisellä puolella.
Ihan siis oman mielenrauhan takia menin ja hyvä niin että menin! vaikka sydänääniä vielä kuulunutkaan, näkyi sielä selkeästi pieni sydän pamppailevan kovaa vauhtia. Samalla lääkäri kertoi mistä voi huomata jo tässä vaiheessa, että keskemeno voisi olla mahdollinen. Eli onko lapsivettä tarpeeksi, lyökö sydän säännöllisesti ja onko kohdunkanava kokonaan kiinni jne. Kaikki näytti olevan todella hyvin! [:D]
Sen verran iso kivi tipahti sydämeltä ja pystyn keskittymään muuhunkin , kun koko ajan tunnustelemaan kehoani tai pelästymään jokaista vihlasua tms. että suosittelen jokaiselle, joka joutuu elämään jännityksessä sinne ensimmäiseen "viralliseen" ultraan asti!
 
Takaisin
Top