Arkiruuat

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä ruokia te tavallisimmin teette arjessa? Jospa muiden arkiruuista saisi ideoita omaankin keittiöön. 😊

Meillä eniten kiertää kiusaukset (kinkku tai jansson), makaronilaatikko eri proteiineilla (jauheliha/kasvijauhis, tonnikala tai kana), kala eri muodoissa, jauheliha-/kasvijauhiskastike, lihapullat ja kana. Kana on joko jonkinlaisena uuniin laitettavana (koipireisi tai joku valmisboksi) tai kastikkeena. Aika usein menee myös einespuolelle eli kaupan liha-/kasvis-/kanapullia tai makkaraa.
 
*Kiusaukset perunaa-sipulia+ jauhelihaa(broileri/ naudan paisti/ poro) + maitoa+suolattomia mausteita.
*Keitot kuhafile/lohikuutiot/ jauheliha +keittokasvikset
*Uunilohi: vuokassa file nahka alaspäin, päällä sipulirenkaita+ ananasrenkaita ja vierellä kuorittuja porkkanoita folion alla nyt jääkaapissa valmiina päivällistä varten uuniin laittamista odottamassa. Vuokaaön vois laittaa myös perunalohkoja.
* Taaperon suosikki tällähetkellä on Pumppupata: kanan sydämiä+punasipulia+ tomaattia+ rosepippuria. Sydämet alkukypsytetään kattilassa pienessä määrässä öljyä, haudutetaan kasvisten kanssa noin 1h. Lisukkeena makaroni/ riisi.
 
Samasta padasta on meidän arkiruokaraamattu, suosittelen sitä aina ja ikuisesti kaikkiin lapsiperheisiin ja ihan ihmisille yleisesti! Meidän suosikit:
- tiskitön tomaattipasta
- maailman helpoin makaronilaatikko (vai mikä sen nimi on, mutta se mihin tulee nyhtistä ja kukkakaalia)
- toffeebataatit
- linssipata fetalla
- festaririisi
- lohikeitto
- uuniperunat, molemmat täytteet ovat todella hyviä
- uunifetasalaatti
- maa-artisokkakeitto
 
Meidän ”normi” kotiruoka arkena olis myös kiusauksia, makaronilaatikkoa, keittoja, kanakastiketta ja erilaisia pastoja. Vastikään todetun radi:n takia olen yrittänyt löytää uusia reseptejä, joissa eri ruoka-aineet ei ole valmistuksen aikana sotkettu yhteen vaan niistä koostetaan annos lautaselle, niin että on sitten helpompi mittailla ja laskea hiilareita. Olen nyt tykästynyt erilaisiin ”bowl” annoksiin, joista voi sitten esikoiselle ja miehellekin koostaa heidän makuun sopivia annoksia, ja itselle säätää kasvisten ja hiilareiden määrää sopivaksi.
 
Mitähän nyt laittaisi.
Jauheliha+kasvikset mitä löytyy+makaroni
Kana+kasvikset+riisi
Nyt ”kesällä” paistetaan makkaraa, sieniä, juustoa ja yleensä paprikaa.
Myös itsetehdyt lihapullat/jauhelihapihvit ovat lasten suosikkeja.
Samoin itse tehty lasagne.
Lohta tehdään yleensä uunissa kermassa tai sitten savustetaan ulkona.
Tai sittten tehdään lohipastaa.

Jos on kiire, niin kaupan valmisletut/pinaattiletut/kanapullat pelastavat tilanteen.

Meillä minä olen se monelle asialle allerginen, joten se vähän rajoittaa mitä syödään, koska useampaa ruokaa ei kyllä viitsi laittaa ( paitsi kun pitäisi käydä keliakiatestissä - se tästä nyt viellä puuttuisikin)
 
Mitähän nyt laittaisi.
Jauheliha+kasvikset mitä löytyy+makaroni
Kana+kasvikset+riisi
Nyt ”kesällä” paistetaan makkaraa, sieniä, juustoa ja yleensä paprikaa.
Myös itsetehdyt lihapullat/jauhelihapihvit ovat lasten suosikkeja.
Samoin itse tehty lasagne.
Lohta tehdään yleensä uunissa kermassa tai sitten savustetaan ulkona.
Tai sittten tehdään lohipastaa.

Jos on kiire, niin kaupan valmisletut/pinaattiletut/kanapullat pelastavat tilanteen.

Meillä minä olen se monelle asialle allerginen, joten se vähän rajoittaa mitä syödään, koska useampaa ruokaa ei kyllä viitsi laittaa ( paitsi kun pitäisi käydä keliakiatestissä - se tästä nyt viellä puuttuisikin)
Tiesitköhän että keliatestejä myydään esim Prismassa... ilmeisesti luotettavuus samaa luokkaa kuin raskaustesteissä. Toivottavasti vaivan syy selviää ja olisi joku helposti hallittavissa oleva juttu.
 
Kaikkien ruuat kuulostaa kovin eksoottisilta, kun tuntuu että meillä pyörii vaan ne samat. Vaikkakin oikeasti varmaan sovelletaan aika paljon, kun on niin paljon ruokarajoitteita, että kukaan ei syö täysin samaa ruokaa. Jollekin pitää tehdä vauvasuun mukaan ja toiselle maustaa kunnolla. Joku syö tummaa spagettia, toinen vaaleea, yksi linssistä tai kesäkurpitsasta tehtyä, yksi ei ollenkaan mitään pastaa ikinä.
Mut mitä teen: keittoja pakasteen peruna ja keittokasvispusseista, vegaanista kiusausta pakasteen peruna-sipulista, tortillaa millon milläkin lätyllä tai vastaavalla, spagetti ja jauhelihakastike, makaronilaatikko, perunat tai maitomuusi ja ruskeakastike/kermakastike ja lihapullat tai nakkikastike.. Sit vaan bowleja ja ruokaisia salaatteja, grilliruokaa, airfryerilla tai uunissa ranuja tai muuta perunapakastetta ja mitä nugsuja tai nakkeja onkaan kaapissa.
 
Meillä minä olen se monelle asialle allerginen, joten se vähän rajoittaa mitä syödään, koska useampaa ruokaa ei kyllä viitsi laittaa ( paitsi kun pitäisi käydä keliakiatestissä - se tästä nyt viellä puuttuisikin)

Toivotaan ettei ole keliakiaa! Se on rasittava, mutta yllättävän hyvin sen kanssa oppii elämään ainakin kotona. Ulkona syödessä se rajoittaa enemmän. Pastaa saa gluteenittomana (joskin on paljon tavallista kalliimpaa), samoin korppujauhoja lihapulliin. Lettuja ei ehkä saa valmiina gluteenittomana (me tehdään ne tattarijauhosta), mutta pyöryköistä löytyy gluteenittomat vaihtoehdot. Gluteenittomien tuotteiden hinta on kyllä usein suolainen. Meillä aina välillä mietitään keitetäänkö helppouden vuoksi kaikille gluteenitonta makaronia vai säästetäänkö ja keitetään keliaakikolle omat erikseen.
 
Takaisin
Top