Arjen helpotukset ja selviytymistarinat

Rouva Nappula

Näppärä viestien naputtelija
Tässä kun viikon on saanut jo vaivan kansa kotona opetella vauva-arkea miehenkin ollessa kotona apuna, alkaa jo miettimään miten sitä sumplitaan arjessa sitten, kun ollaan kolmistaan lasten kanssa kotona...
Mitä hyviä käytäntöjä olette huomanneet, jotka helpottavat arjen haasteissa? Miten saatte ruoat laitettua ja joskus jotain syötyäkin? Miten saatte itse tarpeeksi unta? Miten isommat lapset viihtyy ja miten vanhat rutiinit pyörivät vauvan kanssa?

Kyllä tässä pelonsekaisin tuntein odotetaan miten se arki lähtee käyntiin kun mies lähtee töihin, isot kouluun ja pieni kerhoon...Toisaalta odotan että saadaan joku aikataulu päiville niin vauvakin oppii pikkuhiljaa rytmiin. Toi syöminen ja ruoanlaitto muakin askarruttaa jos vauva on levoton , mut sit laitan isot lapset hakemaan kaupasta jotain valmista tai pakasteruokaa..itse sit syön kun ehdin tai kun mies tulee töistä illalla puol seiska :grin jotenkin sitä aina vaan pärjää ja kun muistaa olla itselleen armollinen eikä vaadi liikoja itseltään, ei ne kotityöt mihinkään karkaa! Ton ku muistaisi itsekkin, mä kun oon itse aika tarkka mun kodista ja askareista ja en siedä likaa tai epäjärjestystä tai pyykki ja tiskikasoja:grin hehheh :grin ja laihduttaakin pitäisi :oops:

Mulla ei ole yhtä stressaava tilanne kun muut lapset on jo melkein aikuisia (tai toinen ainakin) heiltä saan aina kokkaus/kauppareissu ym apua tarvittaessa, mutta silloin kuin he olivat pieniä niin tein aina esim. ruoan suhteen niin, että ostin pakkaseen jotain helppoa ja nopeeta einestä tai aineksia tai kuivakaappiin jotain nopeaa, jos oli semmonen päivä, ettei mikään oikein onnistunut. Usein tein ruokaa useamman satsin, jotta sitä pysty syömään monesti. Siivoamisen jätin tylysti pois, jos siltä näytti ettei se onnistu. Vaikka siitä podin ihan hirveesti syyllisyyttä jonkin aikaa. OIs pitänyt olla joku superäiti ja pitää kämppä kunnossa ja lapset tyytyväisinä, kunnes meni tajuntaan, että ne lapset on kuitenkin tärkeämpiä, ne ensin ja sitten vasta pölypallot (jotka ei valitettavasti siivoamalla ikuisesti lähde pois).

Nukkuminen on ainut mitä tällä hetkellä kaipailen. Likka nukkuu yöllä lyhyitä pätkiä ja syö usein. Eilen nukuin kahdet päikkärit, samaan aikaan likan kanssa kun oli taas univelkaa kertynyt ja pakko oli silmät ummistaa. Mutta eiköhän meilläkin jossain vaiheessa yöllä rauhoituta ja syödään harvemmin, siihen asti pitää vaan löytää edes pieni hetki päikkäreille. Lastenohjelmat on hyvä lapsenvahti, vaikka sitä ei suositellakaan (?), mutta kun vanhemmat lapset oli pieniä ja varsinkaan isompi muksu ei enää nukkunut päikkäreitä, niin Kilpikonna Franklin pelasti äidin ja siinä 20min kerkesin hyvin ottaa pikku unet :)

Varmaan kaikista paras arjen apu olisi "helppo vauva";)!
Kantoliina on kyllä ollut korvaamaton apu jo nyt ensimmäisten päivien aikana! Vauvalla vaikuttaa olevan hyvä olla vain pystyasennossa, joten ilman liinaa olisi jo niskat aika jumissa ja tänäänkin varmaan aamupala vielä syömättä... Liina täytyy vain muistaa aina ottaa käyttöön kun tilanne on päällä. Liinan sitomiseen nyt ei kuitenkaan niin kauaa mene ja etenkin aamuisin liinan kanssa on helpomi saada hommat hoidettua... Etenkin tänään kun pitäis ehtiä neuvolaan:)
Minä olen tehnyt yleensä ruoat aina iltapäivästä kun mieskin on kotona, ettei aamupäivällä tarvitse ähistä keittiössä, vaan voidaan ulkoilla yms. Esikoinen ei oikein anna minun rauhassa laittaa ruokaa, vaan yleensä juuri kastikkeen palaessa pohjaan tulee pojallekin jokin kriisi... Myös haudutuspata on ollut mahtava laitos!! Aamulla voi heittää ainekset pataan ja lounas valmistuu itsekseen meidän ulkoillessa! Myös Findus on pelastanut monta aamupäivää;)
Ja toki tuo armollisuus itselle! Munakas on todella hyvä ruoka ja tulee nopeasti;)

Täytyykin hommata tuo haudutuspata! Onko sulla rouva nappula suositella jotain tiettyä merkkiä tai mallia? En tiedä niistä mitään..

Mun arjen helpotus tulee monessa eri muodossa. Kaupat käydään isosti kerran viikossa, samoin siivous. Viikolla kun olen kahden lapsen yh Na, yritän ylläpitää siivousta mutten muuta. Ruokaa kokkaan viikonloppuna usean eri jota riittää viikoksi + nuo samat pakastimeen ja kuivakaappiin valmiiks nopeat jutut .

Yritän myös pyytää apua jokapuolelta härskisti. Ona äiti auttaan (ei tule ellen pakota) ja/tai Esikko jollekin tutulle leikkiin että voin vauvan kanssa tehdä helpommin jonkin puuttuvan askareen tms. (Käydään myös paljon harrastuksissa ym.)

Tampereen kaupunki järjestää myös ennaltaehkäisevää Perhetyö nimikkeen alla olevaa kotiapua. Sitä ajattelin anoa kevääksi. Tulevat kerran viikossa alle 4h auttaan ja maksaa vain olikohan 11€...

Loput kikat ja konstit jää nähtäväksi, näillä mennään tällä hetkellä. Täällä onneks vielä suht helppo vauva, tämä äiti on kovin kiitollinen!

Se Crock pot (tai jotain sinne päin) on kai se aito ja alkuperäinen haudutuspata (slow cooker). Meillä on joku Food Master. Aika monen hintasia niitä on näkyny. Miehen siskolla on semmonen edullisempi versio ja se on ollu siihen kyllä ihan tyytyväinen.
Lihathan sillä on tosi hyvä tehä ja hernekeitto tulee yön aikana ku heittää vaan herneet suoraan pussista veden, lihan ja mausteiden kans hautumaan. Kiusauksiaki oon tehny niin et illalla oon tehny kiusauksen pataan valmiiksi jääkaappiin sulamaan (siis jäisistä perunoista) ja aamulla laittanu padan päälle, niin reilun parin tunnin päästä on kinkkukiusaus valmis! Ihan mahtava kapistus! Lihakeitto tulee kans tosi hyvä! Perunoissa kestää muistaakseni semmosen reilu 3 tuntia...

Täällä on käytössä ja ihan korvaamaton apuväline tälleen yhdenki kanssa. Mies käy koulua, töissä ja salilla niin ollaan aika paljon kahdestaan likan kanssa. En olis varmaan syöny pariin viikkoon nytte mitään jollei tota keinua olis. Öisin en oo käyttäny kun tää rauhottuu viereen hyvin mutta päivisin tää on semmonen sylivauva että ku koittaa pistää vaikka sohvalle nukahtaessa niin herää heti. Keinuun nukahtaa ja saattaa nukkua likeemmäs parikin tuntia! Suosittelen ehdottomasti. Saattaa jopa viihtyä hetken hereilläki ollessa siinä. Silleen että kerkee leivän tekee ja syömään. :D

Meil kans sellanen moottorikäyttöinen pattereilla toimiva keinu ja hyvin on toiminu. Nopeus oltava täysillä tai herra alkaa huutamaan. :) Nii eikä sitä voi pysäyttää vaikka ukkeli nukkuu -> herää heti. Suosittelen kyllä tuota keinua muillekin. Lastentarvikkeesta sai sen joulun jälkeen puoleen hintaan.

Miten käytännössä hoidit homman? Oon miettiny samaa kun kylvettäminen tuntuu jotenki 'vaivalloiselta'

Vaatteet pois ja poika pyyhkeen päälle sitteriin katsomaan kun peseydyin ekana itse. Lämmin suihku höyrysti kylppärin mukavan lämpimäksi, joten poika viihtyi hyvin sitterissä sen hetken kun peseydyin. Tämän jälkeen poika syliin ja suihkuun yhdessä. Erilaisissa asennoissa sain hyvin pestyä pojan, kunhan varoin ettei suora suihku osu kasvoihin. Vaikka kasvot pieniä roiskeita saikin niin poika nautti silti. Mahan suihkuttaminen sai jopa virneen naamalle, taisi vähän kutittaa :) Lopuksi poika pyyhkeen sisällä sitteriin, jotta pystyin kuivaamaan itseni. Valmista! :gen014

Tuo suihkussa käyminen on muuten hyvä vinkki nuhanenän hoitoonki! Lähtee hyvin kuivunutki räkä rööereistä ku käy lämpimässä suihkussa;)

Meilläkin äiti käytti suihkua pesujen lisäksi oivana höyryhengityspaikkana ja edellämainittuna liman-/räänirrottajana :)

Meilläkin tykätään suihkutella. Neiti siis viihtyy paremmin kuin kylvyssä. Ja kyllä me myös päätä ollaan suihkun alla pidetty niin että vesi valuu kasvoja pitkin alas, ei tokikaan suihku suoraan kasvoille. Varmaankin tykkää kun on tukevasti sylissä, kun kylvyssä alavartalo ilman kiinnipitoa.

NenäFriida ollu aikaste korvaamaton meiän pikkuiselle, ku hälle tuli kova nuha. Ilman sitä ei nukuttais varmaa hetkeäkää ja vauvan hengitys ois tosi vaikeeta. Lisäks ollaa käytetty suolaliuos sumutetta.
Ps. Ei kannata ostaa sellasta pikku niistäjää, sil ei tee mitää. Ja tuo Nenä Friida maksoi Prismassa alle kympin, apteekissa ois maksanu 14e.

Se pikku niistäjä oli taas meidän pelastus ihan eka päivinä ku nenä frida oli vielä ihan liian iso ja jyty mutta vauvalla nenä ihan tukossa sairaalan huonon ilman takia..(itelläki kuivu ihoki siellä ihan kauheena!) olin pitäny sitä ihan turhana mutta tollaselle ihan pienelle vauvalle se oli ihan hyvä vempain!
Meillä on myös sellanen "orsivo porsivo" joka on muuten samanlainen ku tuo friida, mut se liitetään imuriin. Kuulostaa aika rajulta mutta tuo oli isomman lapsen kans aivan mahtava! Friidan kans oli melkosta taistelua ku lapsi vihaa sitä ja teki kaikkensa ettei niistäminen onnistuis. Aina ku onnistuin saamaan putken pään nenään niin joku letku oli irronnu:/... Mutta hyviä mempaimiahan nuo on!!

Takaisin