APUA KAIVATAAN !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
toivottavasti voitte hieman helpottaa oloani tässä kysymyksessä.
eli taustani on: olen 32vuotias nainen, minulla on edellisestä avioliitostani kaksi lasta 7v ja 9v.  Nykyisen mieheni kanssa meillä on yhteinen lapsi jolla on ikää 11k (elokuussa 1v). Synnytykset kahden ensimmäisen kanssa sujuneet todella hyvin kuten myös raskaudet. Viimeisen kanssa oli koko raskauden ongelmia elikkäs aloin vuotamaan rv7, jonka jälkeen istukka oli väärässä paikassa, istukan siirryttyä huomattiin (rv 38) että lapsi ei kasva kunnolla. syynä siihen oli (huomattiin syy vasta synnytyksen yhteydessä) napanuoran litistyminen.
joiden takia jouduin myös olemaan sairaskirjoilla aina raskausviikosta 7 alkaen.
itse synnytys oli myös vaikea. synnytys käynnistettiin lapsen kasvun estymisen vuoksi samana päivänä kuin laskettu aika oli. muutama tunti käynnistyksen jälkeen  lapsen sydänäänet alkoivat hyppimään todella matalasta todella korkeaan, samalla lääkärit huomasivat että lapsi ei siirtynyt alaspäin,, minulla oli itselläni poltot aina 1min ajan 1min välein joiden seurauksena minulle tehtiin hätäleikkaus nukutuksessa.
kysymykset kuuluvatkin näin:
1. haluaisin kovasti vielä yhden lapsen, mieheni pelkää menettävänsä minut johtuen tästä synnytyksestä.. kuinka isolla todennäköisyydellä näin voi tapahtua? siis meinaan sitä että näin "dramaattinen" raskaus ja synnytys, onko todennäköistä että se tapahtuu uudestaan? mietin sitä myös itse.
2. sain keskenmenon joka poistettiin kaavinnalla vain 3 viikkoa ennen tämän raskauden alkua, voisiko se olla ollut syynä draamaan?
3. minulle tehtiin keisarinleikkaus. onko kuinka pitkä väli seuraavaan raskauteen sopiva?

Kiitoksia todella paljon etukäteen vastauksista, haluan todella vielä yhden lapsen mutta nämä kysymykset todella vaivaavat minua.

terveisin. huolestunut itsensä ja miehensä puolesta.

En kyllä ottaisi enempää riskejä. Ne sinun kolme lastasi tarvitsee myös äitiä ja olethan saanut jo kolme lasta, nauti heistä. Keksi vauvakuumeen tilalle jotain muuta ajateltavaa...

Moikka!

Taustasi kuunneltuani olen itse sitä mieltä, että ei kerran vaikeasti mennyt raskaus ja synnytys tarkoita sitä, että se tapahtuisi uudestaan. Niin kuin ei myöskään jos naisella raskaus sujuu normaalisti ja synnytys hyvin, etteikö seuraava raskaus voisi olla vaikea ja täysin päinvastainen kuin edellinen. Et voi tietää mitä tulisi käymään seuraavassa raskaudessasi jos alkaisit odottamaan lasta. Et ole tuhoon tuomittu ettetkö voisi lapsia saada vielä sen yhden, jonka niin kovasti haluaisit, vaikka viime raskaus oli vaikea. Oletko itse valmis ottamaan sen riskin, että näin tapahtuisi uudelleen? Oletko valmis kestämään kaiken uudelleen vain siksi, että saisit lapsen? En usko, että riski on kovin suuri, jotta juuri näin tapahtuisi uudelleen, mutta tietenkin muita ongelmia voi tulla, niin kuin kelle vain meistä naisista emmekä tiedä sitä etukäteen. Asiaahan helpottaisi kummasti se, jos tietäisimme minkälainen seuraava raskautemme tulee olemaan, helppo vai vaikea. Tästä voisimme sitten miettiä haluammeko lapsen vai emmekö, kestäisikö sen kaiken vai ei.

Olen itsekin saanut keskenmenon ja ohjeet lääkäriltä sen jälkeen olivat, että uutta EI saa yrittää ennen kuin on yhdet kuukautiset tulleet. Eli kun keskenmenosta aiheutunut vuoto loppuu, täytyy odottaa seuraavat kuukautiset ja sitten saa yrittää uudestaan. Lääkäri ei kertonut minulle tarkemmin miksi näin, mutta nämä olivat hänen tiukat ohjeensa ja niitä noudatinkin ja käytimme ehkäisyä mieheni kanssa niin kauan aikaa, kunnes yrittäminen oli taas sallittua. Täten en osaa vastata toiseen kysymykseesi tarkemmin, sillä minulle ei kerrottu voisiko raskaudesta tänä "kiellettynä aikana" tulla vaikea tai jopa kohtalokas.

Ja keisarinleikkaus vaatii mielestäni vain sellaisen tauon, että mahasi on kerennyt kunnolla parantua ja se kestää venymistä taas uudelleen. Voi olla, että jos uuden lapsen teet, niin senkin synnytät keisarinleikkauksella, ettei haavasi repeä normaalissa synnytyksessä. Eli haava voidaan avata vain uudelleen samasta tai melkein vierestä.

Koita jaksaa ja pohtia kaikenlaisia kysymyksiä joita mieleesi tulee ennenkuin teet mitään päätöksiä. Neuvolaankin soittamalla saa yleensä vinkkejä kun heiltä vaan kysyy, mikä painaa mieltä. Ota kaikista nyt kaikki irti ja tee päätös sitten vasta =)

Sanonpa minäkin sanasen :)
Lääkärisi on varmasti se ainoa, joka voi kertoa todelliset riskit uuden raskauden suhteen. Hänelle on se tietotaito. Sitten mieleeni tuli myös se, että ikä ei sinulla tule vielä vähään aikaan vastaan, joten asiaa voit miettiä ihan rauhassa. Lapsen kaipuu on täysin luonnollista ja ymmärrän, että sitä mietit. Sinulla kuuluu olevan ihana perhe ja hyvä mies, kun on huolissaan sinustakin :)

Pranametria komppaan, juttele lääkärin kanssa!
Hän saa katsottua sun epikriisiä ja sitä kautta voitte käydä keskustelua, voiko edellisen raskauden murheet toistua. Vastaanotolle voit varmasti ottaa mukaan myös miehesi, koska hänenkin huolensa raskauden etenemisestä ja sinun menettämisestä vaatii käsittelyä :)

Te aikuiset yhdessä lääkärin kanssa saatte varmasti ratkaistua asian parhainpäin! Jaksuja!

Synnytin itse suunnitellulla keisarinleikkauksella. Leikkaava lääkäri suositteli loppukeskustelussa pitämään vuoden tauon ennen seuraavaa raskautta. Nämä suositukset varmasti hieman vaihtelevat eri lääkäreillä ja tapauksesta riippuen. Muutaman kohtalotoverin kanssa keskusteltuani olen saanut käsityksen, että vuoden tauko on varmasti riittävä.

Raskaudet voivat olla kovinkin erilaisia. Yhdyn aiempien kirjoittajien mielipiteeseen, käykää miehesi kanssa keskustelemassa lääkärin kanssa. Toivottavasti saatte rohkeutta yrittää vielä uudestaan!

Ihan ensimmäiseksi haluan kiittää teitä ihania ihmisiä vastauksista, ne antoivat minulle lisää voimaa :)

No niin, olen jutellut oman kätilöni kanssa ja kyllä he lääkärissä ovat sitä mieltä että ongelmia ei pitäisi olla. unohdin tuossa ekassa mainita myös sen että ennen tätä "vaikeaa" raskautta sain keskenmenon joka sitten erään kätilön virheen takia poistettiin kunnolla vasta 42 pv jälkikäteen kaavinnalla jonka jälkeen aloin odottaamaan melkeenpä heti (menkkoja ei kerennyt kuulua ollenkaan), meinaavat että oli varmaan osa syy vaikeuksiin.. syytän kyllä siitä itseäni, olishan sitä pitänyt olla hieman viisaampi ja olla mieluummin ilman ja odotella. mutta mutta, huono olla jälkiviisas. onneksi olen tyttöni kanssa tässä ja nyt :)

No, nyt kuitenkin sitten miehenikin on saanut vauvakuumeen ja kätilön puheen perusteella, olemme päättäneet tehdä pienelle tytöllemme leikkikaverin. kierukan tulen poistamaan 16/8 eli juuri samana päivänä kuin tyttömme täyttää 1v. saas sitten nähdä kuinka käy. toivomme että hyvin. tulen liittymään jäseneksi ja jakamaan iloni ja huoleni teidän ihanien ihmisten kanssa. on niin mukavaa ja rauhoittavan tuntoista kun saa "jutella" näin koneen kautta muiden ihmisten kanssa aiheesta joka on äideille ja isille tärkeää.

muistakaa rakastaa itseänne ja toisianne :)

memmu

Hei Memmu!

Tsemppiä ja oikein paljon onnea sinulle tuleevaan. :)
Itse olen kolmen pojan äiti ja nyt odotan neljättä. Keskimmäisen poikani kanssa minulla oli myös vaikea raskaus ja synnytys.
Lapsi syntyi terveenä, äiti parani ja muukin perhe toipui säikähdyksestä. Itse en ajatellut koskaan että sama toistuisi, koska ei löydetty myöskään mitään syytä siihen, miksi raskaus ja synnytys menivät niin. Lääkärit olisivat kyllä kieltäneet minua lisääntymästä enää jos olisi riski että sama toistuisi. 2-vuotta keskimmäisen poikani syntymän jälkeen sain kolmannen terveen pojan ja raskaus/synnytys sujuivat hyvin.
Nyt odotan neljättä ihan luottavaisin ja hyvällä mielellä :)

Takaisin