APUA! 2-vuotiaan nukuttaminen....

N

nuun

Vieras
Väsynyt äiti, virkeä lapsi. Mitä ihmettä tässä keksii? Nyt on reilun kuukauden ollut nukuttaminen yhtä tuskaa, käy jo työstä. Päiväunille nukutan kaksi tuntia ja yöunille usein peräti kolme. Päivärutiinissa ei mitään muutoksia ole tapahtunut, herätään seitsemältä päikkäreille puol 12 ja iltaunille kahdeksan jälkeen. Olen koittanut myöhäistää päikkäreitä, myöhäistää iltaunia, lyhentää päikkäreiden kestoa, mutta mikään ei auta???!? Ei kai tämän ikäiseltä vielä päiväuniakaan voi pois jättää????? .... :sad001
 
Meillä auttaa se kun lähdetään aamupalan ja aamupesun jälkeen ulos(klo:9.00). Ollaan ulkona noin 2h ja sit kotiin syömään. Muksut väsyttää ittensä puistossa. Jos jostain syystä ei päästä ulos aamulla niin päikyille meno on vaikeampaa. Päikyille menee noin 12.00-12.30. Ennen iltapalaa ja iltapesua ollaan jonkun aikaa ulkona. Käyvät nukkumaan noin 20-21.
Lapset on erillaisia ja jotkut jättää aikasemmin päikyt pois kun toiset. Voithan kokeilla sitä että joka toinen päivä nukkuis. Meillä oli yhessä vaiheessa sellanen kuukausi mutta alko taas nukkua joka päivä.
 
Mun mielestä jos päiväunille joutuu nukuttaa yli puol tuntii toistuvasti niin lapsi ei enää tarvii niitä. Tosin tulokset yönille menossa näkyy tod näk vasta parin viikon päästä. Joutuu siis kenties kestämään iltakitinöitä jonkun aikaa. Tarkat iltarutiinit (samaan aikaan ja samalla lailla, ei kovin usein "erikoisiltoja") auttaa meillä. Meillä kans ulkoilu jamuiden lasten kanssa oleminen (kerhot+puistot väsyttää). Illalla kylpy tai suihku unettaa meijän lapsia. Lapset taitaa olla aika yksilöitä, et en tiiä auttaako teillä se mikä auttaa meillä.
 
Mä kans kokeilisin jättää ne päikkärit pois. Jos päikkäreille nukutetaan 2 tuntia niin kuulostaa aika pitkältä ajalta. Ja tosiaan mitä enemmän ulkona sitä väsyneempi lapsi toimii aika usein. Ja n. tuntia ennen iltanukutusta kannattaa alkaa rauhoitella toimintaa. Lukea vaikka kirjaa, syödä iltapalaa, käydä kylvyssä/saunassa/suihkussa ja samat rutiinit joka ilta.

Meidän vauva on vasta kohta 9 kk ja päikkäreitä nukutaan aamulla klo 9-10 välillä n. 30 min ja iltapäivällä n. 13.30 alkaen 1-1,5 tuntia. Eli maksimissaan 2 tuntia päivän aikana, siinä kaikki. Mun mielestä tuo kuulostaa vähältä, mutta jos nukkuu enemmän kuin tuon niin ilta venyy helposti jonnekin klo 22 asti, kun normaali nukkuma-aika alkaa n. klo 20. Ja aamulla herätään joskus 6.30-7.00 välillä riippumatta siitä, monelta illalla on nukahdettu.
 
Meidän tytöltä jäi päiväunet pois kahden vuoden iässä. Samalla helpottuivat iltojen nukkumaanmenot huimasti. Iltarutiinit meillä on myös hyvin säännölliset ja rauhoittuminen vaatii tosiaan aikaa noin tunnin verran. Se tunti tosin kuluu helposti iltapalan, iltapesujen ja iltasadun merkeissä :)
 
Tiedän yhden 2v pojan jolta on otettu päikyt pois. Kerran poika torkahti neljän aikaan ruokapöytään. Aamulla voi herätä jo 5-6 aikaan ja yöunille laitetaan noin puoli 7. Omasta mielestäni tämä poika tarvis vielä päikyt. Päivisin on rauhaton. Pojan äiti ei vain jaksanut taistella silloin joskus pojan kanssa kun kesti se unille meno. 12-13h päivät hereillä on paljon 2 vuotiaalle.
Oma ainakin on todella rauhaton jos päiväunet jää välistä jostain syystä ja yöunikin huonoa. Siinä menee sit seuraava päivä itkuisena.
Virikkeitä vaan paljon ja ulkoilua.
 
Se, tarvitseeko lapsi päikkäreitä riippuu yleensä lapsesta. Jos lapsella menee päikkäreille nukahtamiseen 2h, ei hän taida olla niille tarpeeksi väsynyt. Meillä tuo yksivuotias skippaa joskus päiväunet äitinsä epätoivoisista yrityksistä huolimatta. Itse olen päättänyt että nukutan vain väsyneen oloisen lapsen ja silloinkin max 20min. Jos 20min jälkeen rattaista/sängystä killittää virkeät silmät, luovutan. Olen myös rajoittanut päikkäreiden keston kahteen tuntiin, ellei edellinen yö ole mennyt ihan erityisen huonosti. Kipeä lapsi on tietty asia erikseen.
 
Takaisin
Top