Apua! 2 pienen äiti!

Kyfi8705730

Silmät suurina ihmettelijä
Tarviitaan nopeasti neuvoa/tukea/mielipidettä! Olen 2kk vauvan ja 1v 10kk vanhAn taaperon äiti. EnSimmäiset 1,5 kk meni hyvin mutta nyt parin viikon aikana väsyneenä hermot ovat kireämmällä kuin koskaan! Päätin taas eilen illalla että nyt annan periks jos ek taapero päivällä nuku niin sit ei nuku ja katotaan miten menee loppupäivä... mutta ei se vaan niin mennyt tänään taaskaan. Puol7 tänää herättiin aamulla ja klo 12 alko jo olla liian väsyny. Aina on nukkut päikkärit 11-13 välillä mut viimeaikoinan se on mennyt huudoksi ja itkemiseksi n.1,5!! Taapero just nukahtamassa niin vauva herää ja siitä se alkaa mulla menee herml molemmat huuta molempia imetän vielä kun taapero ei vaan halua jättää rintaa! Välillä erehdyn puristamaan taapero vähän kovempaa ja huudan myös. Sit se katumus iskee! Ja nyt ollu joka päivä sama juttu! Miten hillitä iysensä tälläisissä tilanteissa. Kiitos jos etukäteen!

Olisiko mahdollista saada ulkopuolista apua isomman kanssa esim neuvolan kautta? Jos äiti väsyy, on myös lasten hyvinvointi luonnollisesti vaarassa!

Hei! Voimia sinulle! Ymmärrän tunteesi, sillä väsyneenä pinna kiristyy helposti. Itselläkin lapsen ollessa pienempi (nyt 1v 4kk), oli välillä tunnin, parin nukutussessiot hyssyttelyä ja sylissä kantamista. Pyysin välillä miestä kantamaan, vaikka huuto silloin yltyikin, sai hetken vetää itse henkeä.

Voisiko puolisosi tai joku ystävä tai sukulainen tulla joskus hoitoavuksi, jotta saisit levätä ja nukkua? Jos ei, niin Mannerheimin lastensuojeluliitolta saa hoitoapua, ja varmasti neuvolassa osaavat neuvoa, mistä muualta saa apua. Tärkeintä nyt on, että saat levätä, niin jaksat taas lasten kanssa.

Jos tilanne menee hermoja raastavaksi niin poistu hetkeksi huoneesta rauhoittumaan. Itku ei vahingoita lasta, ja vanhemman tehtävä on suojella lastaan. Vaikka itseltäänkin. Voimia sinulle!

Ps. Taaperoilla saattaa muuttua rytmit usein, välillä meillä valvottiin aina tunti aamuyöllä, noustiin puoli kuudelta ja alettiin ekoille torkuille jo ennen kasia. Hoitopäivinä nukutaan yhdet pitemmät päikkärit, kotona vapaapäivänä kahdet lyhyet. Ja välillä nukutaan koko yö putkeen. Taaperoiässä uusien taitojen oppiminen voi heikentää unta. Jos lapsi hieroo silmiään tai haroo korviaan ja päätään, on se merkki väsymyksestä. Yliväsymys vaikeuttaa unensaantia. Toivottavasti taaperosi saa pian unirytmistä taas kiinni.

Kiitos vastauksista. Helpotti lukea ja vielä enemmän kirjoittaa tuo teksti. Miehestä kun ei ole apua lainkaan menee ihan nauruks illalla 1-2 h ajan nuollaan seinää ja juostaan ympäri huonetta jos isö nukuttaa. Tänään meni jo paremmin . Tästä vaan päivä kerrallaan niin eiköhän se kärsivällisyys kasva.

Kyfi, mä niin voin samaistua tilanteeseen. Mulla nyt jo 3v 4kk ja 1v 2kk lapset. mä olin aikasemmin lauhkea kuin lammas, mutta näiden kahden kanssa hermot menee kyllä päivittäin. Onneks ne kyllä sitten palaa takaisinkin.

Nuorimmaisen syntyessä meillä lapset nukku eri aikoihin, eli sitä omaa aikaa ei juuri ollut. Usein tuli tehtyä vauvan päiväuniaikaan niin et vauva rattaisiin nukkumaan ja esikoisen kanssa ulos. Ja kun vauva heräs niin mentiin sisälle, syötiin ja esikoinen unille.

Nyt Isompi on jo päässyt seurakunnan päiväkerhoihin ja se helpotti mua paljon. Ja oon myös tykänny käydä perhekerhossa:) nähny muitakin äitejä jotka suunnilleen samoissa elämäntilanteissa ja saanut vertaistukea.

Meillä molemmat lapset hylkäs rinnan ollessaan 1v 2kk oma aloitteisesti. Eli kysynkin ootko harkinnu esikoisen imetyksen lopettamista? Saattaapi olla muutama kiukkusempi päivä, mutta jos se omaa oloasi kohentaisi niin voisiko sitä harkita? Olet imettänyt ansiokkaasti kuitenkin 1v 10kk häntä<3 ja tiedän että imetys on niin herkkä aihe että tää tandem imetyskin on jokaisen oma asia:)

Meillä mies pitkät päivät kanssa töissä niin lastenhoitovastuu on pääsääntöisesti mulla. Tosin vauvan syntyessä isäntä laittoi aina esikoisen nukkumaan ja mä vauvan n. 1v asti. Sitten siirrettiin lapset nukkuu samaan huoneeseen ja kirjoittamattomalla säännöllä mennään et laitetaan lapset vuoro iltoina nukkumaan. Ja mä oon kyllä sellanen et jos isännän nukutus vuoro, niin mulle se on sama miten iltahommansa tekevät kuhan mä saan olla hetken itsekseen ja lapset nukahtaa ilman huutoja kohtuu ajoissa.
Anteeksi pitkä sepustus!

Kiitos omppu paljon! Lohduttavaa kuulla että jollain samanlaisia kokemuksia. Nyt onneks oon rentoutunut ja laittanut esikoisen nukkumaan ku silmät meinaa mennä itestään kiinni, ni ei mee ku 5min niin se nukahtaa, vauva pärjää sen hetken aina itseään viihdyttäen :) yritin tossa jo kesällä lopettaa imetyksen mut se oli sille niin vaikeeta ei sit sydän kestänyt ja jatkoin :) sama juttu ku vauva synty se oli sen 3 päivää ilman rintaa anopin hoivissa ja ei se pyytäny sitä kertaakaan ku kävi sairaalassa. Sitku päästiin kotiin ei syönyt mitään ruokaan annoin tai olin sit antamatta ruokaa niin itki aina rinnan perään ei nukkunut ja oli yliväsynyt. Nyt oon pikkuhiljaa alkanut puhuu sille ku alkanu paremmin ymmärtämään et vauvalle ei voi tarjota muuta kuin maitoa et hänen pitää syödä ruokaa ja antaa vauvan imee rintaa niin nyt alkaa pikkuhiljaa vähentää ihan omasta toimesta. Toivottavasti teksti on ymmärrettävää kun ei enää aivot pelaa oikeinkirjoitukseen [emoji23]

Takaisin