Ihan tosi hyviä pointteja kaikilta
Mulle riittäisi kyllä (tässä vaiheessa) myös sanaton anteeksipyyntö, mutta sitäkään ei oikein meinaa tulla. Lapsi vain ikäänkuin jäätyy tilanteessa, jumittaa vain paikallaan ja jos kehottaa pyytämään anteeksi alkaa tuo "en sano sitä". Joten ajattelin että ihan hänen itsensäkin kannalta täytyisi alkaa treenata tuota taitoa, jotta pääsee tilanteista eteenpäin. Elämässä myös minun mielestäni tarvitaan taitoa sanoa anteeksipyyntö, ja toisinaan sitä tarvitaan myös tilanteissa joissa ei välttämättä ole täysin mustavalkoisesti anteeksipyydettävää. Sellainen sosiaalinen pieni ja kevytkin "anteeksi" voi toisinaan estää tilanteita eskaloitumasta tai tehdä toiselle osapuolelle paremman mielen. Että joku tapa tässä maailmassa täytyisi oppia anteeksipyytämiseen.
@herkkis vähän sellainen herkkä pököpää toi oma lapsi on - niin kuin itsekin olen. Haluaa onnistua ja esimerkiksi puuron putoaminen lusikasta paidalle aiheuttaa varsin suuren reaktion. Toisinaan uusien asioiden kokeilu on "en uskalla". En vain hoksannut että vielä tämän ikäinen osaisi ajatella anteeksipyynnön olevan hävettävää

koitetaan luoda toistoja lisää ja arkipäiväistää anteeksi-sanaa, että siitä poistuisi suurin tunnelataus! Ja muissakin taidoissa, että yritetään opettaa mokailemaan
@Kyfi7 siis just tuo, että aikuisena niitä anteeksipyyntöhetkiä ei tule päivittäin. Täytyy laittaa vähän teatteria kehiin ja vaikka tiputella asioita käsistä, ja lisäksi vähän värikynäillä muita tilanteita

siis esim niitähän tulee melkein päivittäin, kun lapsen kanssa törmätään (perus että lapsi kävelee naama edellä aikuisen takapuolta päin kun eteisessä poimii kenkiä lattialta tms

) niin näissä tilanteissa voisin alkaa pyytää anteeksi että äiti pysähtyi sun eteen tms