Antaisitko kaksosille yhteensopivat nimet?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Jos saisit kaksoset (tai jos olet saanut kaksoset!), antaisitko heille keskenään yhteensopivat nimet? Vai voisiko nimet olla täysin erilaiset.

Itse varmaan en antaisi Tupu, Hupu ja Lupu hengessä samanlaisia nimiä. Mutta ehkä sävyltään tai tyyliltään samantapaiset. Siis esim kummallekin perinteinen nimi. Eikä niin että toisella on hyvin tavallinen perinteinen nimi ja toisella erikoinen nimi, jonka kantajia on kourallinen.

Kaikilla lapsillani on lyhyet suomalaiset luontonimet, jotka eivät ole kovin yleisiä. Kaksosten nimille olisi ollut samat vaatimukset. Liian samanlaisia en olisi antanut tai toiselle pitkää nimeä ja toiselle lyhyttä.

Meillä on kaksosilla yhteen sointuvat, mutta täysin erilaiset nimet. En haluaisi, että ihmisillä menisi vielä enemmän lapset sekaisin samankuuloisilla nimipareilla.

En antaisi. He eivät ole mitään keräilysarjaa, joiden pitää olla samanlaiset tai sopia yhteen. Lasteni kutsumanimissä ei nytkään ole yhtään yhteistä kirjainta.

Antaisin ehdottomasti yhteensopivat, kuten annan lapsilleni muutenkin. Kaksosille voisin antaa vielä enemmän samankaltaiset, kuin muuten sisaruksille antaisin. En kuitenkaan tyyliin Liina ja Tiina.

En antaisi. He eivät ole mitään keräilysarjaa, joiden pitää olla samanlaiset tai sopia yhteen. Lasteni kutsumanimissä ei nytkään ole yhtään yhteistä kirjainta.
Yhteensopiva ei kaiketi tarkoita, että olisi samanlainen, samankaltainen tai että olisi samoja kirjaimia.

Yhteensopimattomasta esimerkiksi omasta mielestäni olisi esimerkiksi se, että toisella on hankalasti suomenkieleen sopiva vieraskielinen nimi ja toisen nimi olisi perinteinen suomalainen. Molemmilla kuitenkin on sama sukunimi. Se jo pelkästään minun ajatuksissani määrittelee jotakin etunimistä.

En oikeastaan pidä siitä, että lasten nimet rimmaavat, alkavat samalla alkukirjaimella tai muuten sointuvat. Haluan jokaiselle omanlaisensa, yksilöllisen nimen, mutta niin, että kuitenkin sopii hienosti sukunimeen ja on suomalainen. Kaksosten kanssa mentäisiin samalla linjalla. Pidän kuitenkin siitä, että kaikkien lasten nimet olisivat suurinpiirtein samanpituisia, ei kovin pitkiä eikä kovin lyhyitä.

Yhteensopiva ei kaiketi tarkoita, että olisi samanlainen, samankaltainen tai että olisi samoja kirjaimia.

Yhteensopimattomasta esimerkiksi omasta mielestäni olisi esimerkiksi se, että toisella on hankalasti suomenkieleen sopiva vieraskielinen nimi ja toisen nimi olisi perinteinen suomalainen. Molemmilla kuitenkin on sama sukunimi. Se jo pelkästään minun ajatuksissani määrittelee jotakin etunimistä.
Meillä on niin, että toisen lapsen nimi ymmärretään perinteiseksi nimeksi, toinen uudeksi nimeksi, vaikka sinänsä niin ei olekaan. Toinen on pitkä, toinen lyhyt. Ja tosiaan yhtään samaa kirjainta ei ole.

Sukunimen vaihtamisesta on ollut puhetta, meillä on suvussa hyviä sukunimiä, tosin vaihdon ajankohdasta ei ole tietoa. Lisäksi nykyään moni lapsi vaihtaa etunimeään jo kouluikäisenä, ystäväni lapsi teki näin 10-vuotiaana, ja omat lapseni voivat myös halutessaan tehdä niin. Nimet eivät ole ikuisia, eivät etunimet eivätkä sukunimet, joten siltäkin kannalta nimien suuri koordinointi on melko turhaa. Minun lapsillani ei välttämättä ole 10 vuoden päästä yhtään samaa nimeä kuin nyt.

Toinen asia sitten on se, että moni ei kykene ikinä oppimaan, kuka perheen lapsista on Janita, Janette, Jenita, Jennika, jne. Sen tietää siitä, että muut ihmiset eivät käytä heistä puhuessaan heidän nimiään, vaan puhuvat viitaten johonkin toiseen ominaisuuteen, kuten vanhin lapsi tai nuorin lapsi, tai "se sun pianoa soittava siskosi", tai miettivät todella pitkään ennen kuin arvaavat nimen. "Kumpi sä nyt olitkaan?" Kaikille osapuolille ikävää. :confused:

Meillä on niin, että toisen lapsen nimi ymmärretään perinteiseksi nimeksi, toinen uudeksi nimeksi, vaikka sinänsä niin ei olekaan. Toinen on pitkä, toinen lyhyt. Ja tosiaan yhtään samaa kirjainta ei ole.

Sukunimen vaihtamisesta on ollut puhetta, meillä on suvussa hyviä sukunimiä, tosin vaihdon ajankohdasta ei ole tietoa. Lisäksi nykyään moni lapsi vaihtaa etunimeään jo kouluikäisenä, ystäväni lapsi teki näin 10-vuotiaana, ja omat lapseni voivat myös halutessaan tehdä niin. Nimet eivät ole ikuisia, eivät etunimet eivätkä sukunimet, joten siltäkin kannalta nimien suuri koordinointi on melko turhaa. Minun lapsillani ei välttämättä ole 10 vuoden päästä yhtään samaa nimeä kuin nyt.

Toinen asia sitten on se, että moni ei kykene ikinä oppimaan, kuka perheen lapsista on Janita, Janette, Jenita, Jennika, jne. Sen tietää siitä, että muut ihmiset eivät käytä heistä puhuessaan heidän nimiään, vaan puhuvat viitaten johonkin toiseen ominaisuuteen, kuten vanhin lapsi tai nuorin lapsi, tai "se sun pianoa soittava siskosi", tai miettivät todella pitkään ennen kuin arvaavat nimen. "Kumpi sä nyt olitkaan?" Kaikille osapuolille ikävää. :confused:
Minä taas en missään tapauksessa vaihtaisi etunimeä enkä sukunimeä. Olen toista kertaa naimisissa ja oma sukunimeni on ollut tosi hyvä koko ajan.

Minulla kaikilla lapsilla on siis luontonimet, kahdella uusi ja yhdellä vanha. Lyhet nimet ovat kaikilla, koska koen ne käytännöllisinä. Toivon myös, että lapsilleni ei tule mitään lempinimiä, joten siksikin nimet ovat lyhyitä ja helppoja.

Tämä lempinimien vierastaminen tulee samasta syystä kuin tuo, mistä Suski kirjoitti, siis että ihmiset eivät opi nimiä tai tiedä, kenestä puhutaan. Vaikka perheessä ei olisi kuin kolme lasta, mutta kaikilla nimen lisäksi lempinimi, niin saattaa olla hankala hahmottaa kuka on kuka. Puhumattakaan siitä, että lapsi ei itse tiedä, mikä hänen nimensä on. Sellaisiakin olen tavannut.

En ainakaan antaisi liian samanlaisia nimiä, sellaisia joissa esim. vain yksi kirjain muuttuu. Minulla ja siskollani on juuri tällaiset nimet ja voi sitä ärsytyksen määrää kun on väärä nimi esim. joululahjassa, korteissa... Aina saa miettiä että jaa, viittaakohan tää nyt muhun vai ei.
Ja kun joku kutsuu väärällä nimellä ja sitten vetää herneen nenään kun siihen ei reagoi, argh! :banghead: En siis suosittele tätä kellekään.

Ite olisin toivonut että mulla olis ollu nimi josta olis saanut jonkun mukavan lempinimen. Vaan ei, jotain lisänimiä aina joku keksii mutta ei mitään pysyvää sopivaa esim lyhennettä.

Kaksosille varmaan toisiinsa ja muihin lapsiin sopivat / samaa tyyliä, kuten moni täällä kirjoittaa. Ehkä nimet voisi olla mielestäni olla aika samantapaisia mutta just ei mitään liian samaa.

En antaisi, vaan täysin erilaiset. Tunnen muutamat kaksoset joilla kaikilla on juurikin tällaiset Leenu ja Liinu ja Sami ja Rami-tyyppiset nimet, enkä kyllä yhtään positiivista kommenttia ole heiltä itseltään kuullut kun nimistä ollaan puhuttu.

Minä olen tavannut kaksoset Mari ja Marika. En päässyt haastattelemaan vanhempia siitä, olisiko toinen saanut edes yhden oman kirjaimen.

Tääkin on taas niin mielipidekysymys, että mitkä on niitä yhteensopivia nimiä. Esim. kaksi vanhaa nimeä tai kaksi trendinimeä voivat olla täysin erilaisia, mutta silti yhteensopivia. Sellaisia itse tarkoitin vastauksessani. Kuten Toivo ja Voitto tai Aava ja Eeli, sopivat minusta yhteen, mutta eivät ole samanlaisia eivätkä rimmaavia eivätkä sekoitu.

Muokattu viimeksi:
Takaisin