Allergiset reaktiot

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Saatko joistain tietyistä asioista allergisia reaktioita? Onko niihin todettu allergioita? Mitä lääkkeitä käytät? Tai mikä auttaa ensiavuksi?

Minulla on lukioikäisenä todettu vain koira-allergia, lievä 0,5. Oireita en koirista saa. Sen sijaan kanin heinä saa kädet kutisemaan ja paukamille kun sitä kosken. Niin ja antibiooteista sain teininä pahan ihottuman, jokin penisilliiniallergia kait sitten on. Tomaattia olen lapsesta asti inhonnut, nyt hiljattain olen opetellut syömään sitä. Yksi ilta sitten sain allergisen reaktion kolmioleivän välissä olleesta tomaatista, huulet turposivat. Jääpalalla ja kortisonilla yritin kotihoitaa sitten.

Allergioita löytyy, pahana eläimistä kissa, koira ja hevonen. Myös pienemmät karvaiset elukat saavat lievemmän reaktion aikaiseksi, mutta niitä ei kai ole testattu. Penisilliini ja kaikki sen johdannaiset, joku nukutus aine myös (en tiedä itse tarkemmin mikä, sairaalassa kyllä tietävät). Silmien kutina, nuha ja luominen turpoaminen niin ettei näe tulee eläimistä. Myös nokkosihottumaa tulee antibiooteista. Lääkkeenä 4x allergia lääke (aerius), atarax ja prednisolon 40mg aina reaktion tullessa muutaman päivän ajan. Epipen kulkee myös mukana, mutta ei ole onneksi tarvinnut koskaan käyttää.

Minulla on useita lääkeaineita, joista tulee äkillistä ihottumaa ja lääkärit ovat pitäneet sitä vaarallisena. Siksi olen aina varovainen uusien lääkkeiden kanssa.

Meikeistä, perusvoiteista ja värjäykseen käytettävistä kemikaaleista tulee silmien turvotusta, kirvelyä ja vetistämistä. Reaktio tulee viiveellä, joten on tullut vaarallisia tilanteita, kun näkö lähtee yllättäen. Enää en käytä ko tuotteita, joten ei ole lääkitystä siihen.

Varsinaisia ruoka-aine-, siitepöly- tai eläinallergioita ei ole paljon. Pujo ja hevonen eivät kaupunkilaisen elämää rajoita pahasti, kun en harrasta ratsastusta.

Antibioottiallergioita on, oikeastaan penisilliini ainoa, jota siedän. Muuten ei ole mitään syömistä/lääkitystä haittaavia allergioita, paitsi yksi jännä ristiallergia. En voi syödä katkarapuja ja juoda valkoviiniä, tulee hillitön kutina ja ihottuma. Erikseen ei aiheuta oireilua.

Jotain pientä reaktiota tulee nikkelistä (niitä sisältävät korvikset olen hävittänyt, vaikkei kovin pahaa kutinaa aiheuta) ja jotkut koirat saattavat aiheuttaa nenän vuotamista ja silmien kutinaa. En tiedä mistä johtuu, kun kaikista ei tule ja omiakin koiria on ollut.

Nikkeli -- meinaa usein unohtua, mutta joskus havaitsee uusien farkkujen kanssa, että nappi aiheuttaa vatsaan hirveän kutinan ja näppylät. Koruja ja kelloja en käytä nikkeliallergian takia.

Pujon siitepöly -- kroppani on tämän suhteen tarkka. En seuraa siitepölytiedotteita, koska kroppani kyllä kertoo heti kun pujon kukinta alkaa. Aivastelen non stop ja silmät valuvat vettä. Tähän käytän aina niitä kerran päivässä otettavia tabletteja, esim. setiritsiiniä tai loratadiinia.

Sitruuna, tomaatti, viinirypäleet -- näistä saan jo kosketuksesta punoitusta, polttelua ja turvotusta, joten vältän näiden syömistä.

Mitään näistä allergioista ei ole koskaan virallisesti tutkittu, ei kuulemma tutkitakaan, ellei tule hengenvaarallisia reaktioita. Olen kyllä harkinnut käyväni itsekseni yksityisellä verikokeissa katsomassa mitä ne kertovat.

Ai niin, lisäksi kroppani ei kestä amoksisilliiniä ja klavulaanihappoa, vaan saan niistä vaurioita maksaani. Tämä sitten onkin jo lääkärissä todettu.

Nikkeli unohtui. Ja ilmeisesti kumi tms. Ja kaikki ihoteippien ja laastareiden liimat. Leikkaukseen päätyneessä synnytyksessä pahinta oli teippien jäljet ja niistä toipuminen vei pisimpään.

Sopivia sukkia on vaikea löytää, nilkat ovat verillä talviaikaan.

Totta! Laastarit repivät minultakin ihosta pintakerroksen pois. Kaipa tuokin on tosiaan allergiaa?

Mulla muuten sama, sektion jälkeen ihoteipin jäljiltä iho hirveässä kunnossa! Myös verikokeiden jälkeen jos labrassa laittavat teippiä, niin hirveä ihottuma heti tulee.:(

Täällä muuten myös sairaaloiden teippi saa ihottuman ja paukamia aikaiseksi. Monet housujen napit myös saavat ihottuman aikaiseksi, eli olisikohan myös nikkeli niissä se mikä ärsyttää. Unohtui allergioista myös fluorokinoloni antibiootit. Ja allergisen reaktion hoidossa lääkkeistä köytössä ventoline.

Mulla muuten sama, sektion jälkeen ihoteipin jäljiltä iho hirveässä kunnossa! Myös verikokeiden jälkeen jos labrassa laittavat teippiä, niin hirveä ihottuma heti tulee.:sad001
Verikokeen jälkeen voi pyytää liimatonta sidosta. Minulle se ainakin sopii lyhyen ajan käytettynä.

Nuorena testattiin yleisimmät allerian lähteet ja todettiin pujoallergia. Pujohan kukkii enemmän loppukesästä ja mulla on oireita myös keväällä eli on jokin/joitakin muitakin siitepölyjä. Taisi olla ainakin leskenlehti, joka sai äkkilähdön sisältä, kun poika oli niitä poiminut ja tuonut kotiin. Kuusen siitepölylle en testin mukaan ole allerginen, mutta jokin sisällä olevassa kuusessa aiheuttaa silmien kutinaa ja nuhaoireita. Ananas polttelee suussa ja toisinaan curry aiheuttaa poltetta suussa ja huulilla, mutta en ole saanut mikä curryn mausteista sen tekee. Kenties jokin mitä ei aina siinä käytetä. Jokin metalli, kenties nikkeli aiheuttaa ihon punaisuutta ja kutinaa.

Jännä juttu muuten, että minulla testattiin allergiat aikoinaan jo ennen kouluun menoa. Kysyin asiaa viimeksi isomman lapsen ”pikaneuvolassa” ( 6-vuotias ei keväällä päässyt normaaliin neuvolaan ollenkaan) ja on kuulema koulukohtaista... :bored:
Ehkä testiä pitää erikseen sitten vaatia, koska suurin osa omista allergioista on myös äidilläni ja isoäidilläni.

Jännä juttu muuten, että minulla testattiin allergiat aikoinaan jo ennen kouluun menoa. Kysyin asiaa viimeksi isomman lapsen ”pikaneuvolassa” ( 6-vuotias ei keväällä päässyt normaaliin neuvolaan ollenkaan) ja on kuulema koulukohtaista... :bored:
Ehkä testiä pitää erikseen sitten vaatia, koska suurin osa omista allergioista on myös äidilläni ja isoäidilläni.
Lääkärit suhtautuvat tosi nihkeästi allergioihin. Olin eilen lapsen kanssa lääkärissä. Kuopuksella on ollut pienestä asti oksentelua ja vuoden ikäisestä lähtien ihottumaa ja ummetusta. Kesällä ihottuma roihahti myös kasvoihin ja kaikesta ahkerasta rasvaamisesta huolimatta ei parane. Lääkäri on yhä sitä mieltä, että kyseessä on pelkkä atooppinen iho. Saatan olla eri mieltä.

Keskimmäinen lapsi oksenteli aina tiettyjen ruoka-aineiden jälkeen. Lääkärin mielestä allergia ei voi ilmetä oksenteluna. Kyse ei siis ollut siitä, ettei lapsi olisi tykännyt ruuista, ne vaan eivät pysyneet sisällä.

Multa testattiin 5v ikäisenä eläinallergiat oireiden takia, yöt oli pelkkää yskimistä ja siitä johtuvaa oksentelua kun olin allergisoitunut omille lemmikkeille. Myös taiveihottuma puhkesi, eikä oireile kuin eläimille altistuessa.
Tytöltä testattiin 1,5v ikäisenä olemattoman painonnousun takia kaikki yleisimmät ruoka allergiat eikä mitään löytynyt.
Pojalta otettiin siitepöly ja eläin allergia testit myös 1,5v ikäisenä eikä niissäkään mitään ollut. Muuten vaan usein räkätaudissa.
Meillä neuvolassa tosi ihana lastenlääkäri joka omien sanojensa mukaan kunnon pilkunviilaaja ja mielummin tutkii/ laittaa eteenpäin kaiken mahdollisen mikä huolettaa ja epäilyttää.

Keskimmäinen lapsi oksenteli aina tiettyjen ruoka-aineiden jälkeen. Lääkärin mielestä allergia ei voi ilmetä oksenteluna. Kyse ei siis ollut siitä, ettei lapsi olisi tykännyt ruuista, ne vaan eivät pysyneet sisällä.
Siis mitä ihmettä? Miten voi olla noin ammattitaidoton lääkäri. Voisi googlata vaikka kirjainyhdistelmän FPIES.

Siis mitä ihmettä? Miten voi olla noin ammattitaidoton lääkäri. Voisi googlata vaikka kirjainyhdistelmän FPIES.
Mielenkiintoisia artikkeleita löytyi tuolla hakusanalla. Vaikka lääkärit eivät ole ottaneet kummankaan lapsen oireita vakavasti, niin tuollaistahan se on ollut. Molemmat ovat kasvaneet hyvin, joten neuvolassa ei ole tullut huolta. Molemmilla pituuskasvu on ollut hidasta, mutta painoa on kertynyt jatkuvasta oksentelusta huolimatta. Kummallakaan ei ole ollut maitoallergiaa, vanhempi oksensi kun sai ruista ja nuoremmalla epäilen syyksi vehnää. En ole toiminut lääkärien suositusten mukaan, vaan välttänyt lapsilla oksettavia ruokia. Tietysti ensimmäisenä syynä on ollut lasten hyvinvointi, mutta täytyy myöntää, että jatkuva oksennusten siivoaminen myös turhauttaa. Kyse ei ole ollut mistään pienestä pulauttelusta, vaan rajuista oksennuksista, jonka jälkeen vatsassa ei ole mitään ja kasvoissa on verenpurkaumia.

Joskus äidit hoitavat paremmin kuin lääkärit.

Takaisin