Allerginen lapsi

Inxu

Piirimestaruustason postaaja
Hei!

Olen alkanut miettimään(aika varmakin) että meidän neiti olisi maitoallerginen. Kyselisinkin muiden maitoallergisen vanhemmilta kuinka nopeasti olette päässeet tutkimuksiin ja kuinka helposti teidät on otettu tosissaan eikä vain todettu että koliikkia on?
 
Meillä on allerginen lapsi, mutta näillä näkymin vain vehnälle. Ainakin toistaiseksi.

Näin meni meillä (kuukauden vauvan ikä):

1kk: olin 2vkoa maidottomalla dietillä, ei muutosta. tyttö huutaa ja huutaa, maha vaivaa. aloitin normaalin ruokavalion.

n. 3kk: tilann ei ole helpottunut, vaikeutunut vain. neiti vetää itseään kaarelle ja mahaa selvästi kramppaa. päivät enimmäkseen huutoa ja nukkuminen mahdotonta. Ei päiväunia. Vain vihreää kakkaa. Aloitin taas maidottoman ruokavalion ja hakeuduimme yksityiselle allergialääkärille. Lääkäri ohjeisti minut maidottomalle ruokavaliolle ja saimme kuukauden päähän ajan maitoaltistukseen.

n. 4kk: maitoaltistus. Lääkäriasemalla 5h eikä maidosta oireita. Jatkoimme altistusta ohjeiden mukaisesti kotona 3-5vrk. Ei oireita. Sain omaan ruokavaliooni ottaa myös maidon, mutta vehnä säily kiellettynä. Lääkärin kanssa totesimme puhelimitse, että ilmeisesti allergisoivana on vain vehnä. Kielletyksi tuli vehnän lisäksi ruis (sekä kaikki vehnätärkkelykset yms. missä on vehnää). Luontaisesti gluteeniton ruokavalio siis.
Alkusyksystä altistamme tytön vehnälle minun kauttani: syön vehnää ja imetän. Mikäli tulee oireita, tehdään ilmeisesti altistus lääkäriasemalla.

5kk: Luontaisesti gluteeniton ruokavalio toimii vaikka onkin minulle oma haaste. Uloste muuttui normaalimmaksi kiinteiden alottamisen myötä. Kuukauden päästä altistamme kotona. Tyttö on oikean ruokavalion löytymisen myötä muuttunut tyytyväisemmäksi ja iloiseksi lapseksi.

SUOSITTELEN hakeutumaan yksityiselle allergialääkärille. Meillä ainakin (pohjantähden) vakuutus korvaa lääkärikäynnit ja on helpottanut arkeamme. Itse voisin lopettaa imetyksen ja antaa vain korviketta, mutta minulle ei ole vaiva olla rajallinen aika itse dietillä ja imettää silti. Allergialapsen kanssa ei ole arki helppoa, etenkin kun oikeaa ruokavaliota etsitään ja altistuksia joudutaan pitkin matkaa tekemään. Mutta onneksi nämä ovat usein kuitenkin ohimeneviä allergioita.
 
Hei,

Mulla myös maitoallerginen poika, yksityisen kautta saimme diagnoosin.
Neuvolasta olivat kyllä sitä mieltä että koliikkia on, ei tosin ollut meidän "oma" täti paikalla, joka on ollut aivan ihana kaikin puolin ja ottanut oikeasti tosissaan huolet. Kun soitin tosiaan neuvolaan, kun sekä mies että minä aloimme olla loppu vauvan huudettua pari päivää lähes kaiken valveillaoloaikansa, sanoivat, että eihän teillä ole lääkärineuvolaankaan kuin kolme ja puoli viikkoa.. (ja niinhän kauan haluan, että toinen on kipeä ja huutaa..) Tuon jälkeen varasin yksityiselle ajan.

Mulle saa laittaa yksityisviestiä, jos on jotain kysyttävää!

Ja sitten, ennen kuin lukee, että on epäilyksiä jostain allergioista, voi vakuutuksen vielä ottaa, ellei teillä sellaista ole! Ja taisi tuo Pohjantähti olla ainoa yhtiö, joka korvaa erityiskorvikkeet, kannattaa se ehkä tarkistaa niin pääsee halvemmalla, jos maitoallergia on. tosin se Kelan korvauskin on ihan hyvä, mutta silti.

Jaksamista
 
Tapiolakin kai korvaa, itse en ole vielä ehtinyt tarkistaa mutta tuttu sanoi että oli ainakin hänelle korvannut oman allergikkonsa korvikkeetkin.
Meillä Tapiolassa (ennen syntymää) otettu vakuutus, mutta ei ole vielä ollut ajankohtaista tarkistaa kun tyttö täysimetyksellä.
Meillä otettiin neuvolassa tosissaan, jopa neuvolan lastenlääkäri otti tosissaan ja päästiin todella vauhdikkaasti lisätutkimuksiin sairaalaan, mutta siihen tyssäsi.
Sairaalan lastenlääkärit kuittasi kaiken koliikin piikkiin ja allergioita eivät sanallakaan edes maininneet, joten täälläkin suunnattiin yksityiselle jossa onneksi ei vähätelty.
Allergiataival tosin alussa vasta, allergologin mukaan hyvin todennäköisesti on maitoallergiaa, mutta ei altisteta ennenkuin on katsottu vielä viljat ja muna (kaikki oireet ei poissa maidottomasta dieetistä huolimatta, mutta maidon ottaminen takaisin ruokavalioon pahentaa huomattavasti).
Inxu näistä jo tietääkin [:)]
 
Takaisin
Top