Allergiat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LiLLY
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

LiLLY

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Joulukuunmammat 2014
Vauvan/taaperon allergioista olisin kiinnostunut tietämään lisää? Onko kellään kokemuksia? Mitkä aineet ja mitä aiheuttavat?

Meillä vasta tutkimukset aluillaan, mutta itse epäilen mm vehnää, munaa, kalaa, sitrushedelmiä ja soijaa. Poika on 12 kk vanha. Verikokeissa ei löytynyt alttiutta, mutta se ei kuulemma merkkaa välttämättä mitään.. Oireina pojalle tulee ihottumaa ja ripulia/suolistovaivoja.

Meidän neidillä maitoallergia. Suurin osa ruoka-aine allergioista käsittääkseni esiintyy juuri iho-oireina tai suolisto-oireina. Muita oireita varmasti myös esim limakalvo-oireet. Ja hengenvaarallisesti allergisoivat voivat tietysti aiheuttaa anafylaksian.

Millaisia oireita teillä tulee maidosta? Korvikkeesta vai tavallisesta maidosta?
Minä en ole antanut korviketta, mutta hapanmaitotuotteilta aloin antaa 10 kk iässä ja lopetin niiden antamisen vähän ennen 1v.päivää. Maitoallergia kai pitäis näkyä verikokeissa, vai miten teillä todettiin se?

Kurja, jos lapsi saa ikäviä oireita ruoista. Jos, kun todetaan jokin selkeä allergeeni, muista jutella ammattilaisen kanssa (kun nykyään suositellaan siedätyshoitoa).

Kaverin muksu on allerginen aika monelle. He siedättävät lasta yksi aine kerralla hitaasti... ensin tyylin pipetinpisara useita viikkoja, joskus kuukausia ja sitten lisäävät määriä. Sitten uusi aine...vanhan lisäksi...Siedätyshoito voi kestää useita vuosia, eli pitää olla kärsivällinen.

Meillä poika 1v 7kk saa oireita maidosta ja munasta. Näistä molemmista lehahtaa iho välittömästi punaiseksi ja alkaa kutista. En osaa sanoa tulisiko muita oireita, sillä ei olla koskaan pystytty kokeilemaan muuta kuin ihan pieniä määriä.
Muna allergia näkyi verikokeissa, mutta maito ei. Lääkäri meinasi, että se saattaisi maidon osalta enteillä ohi menevää allergiaa.
Myös monet hedelmät aiheuttavat välillä ihon lehahdusta välillä eivät. Tomaatti on myös samanlainen.
Meidän poitsulla myös todella atooppinen iho, jota hoidetaan lähes jatkuvasti eri kortisoneilla.

Meillä pojalla alkoi 4kk iässä allergiat. Oli vaikka ja mille allerginen, mun rintamaidolle myös vaikka olin imetysdietillä. Oireina oli paha ihottuma. Ihottuma-alue oli niin paha että eritti jo nestettä ja laps ei pystynyt nukkuun, kun kutitti niin paljon. Pahimpaan ihottumaan käytettiin antibioottia sisältävää kortisonia ja sen jälkeen apolaria ja sibicorttia. Allergiatesteissä näkyi vaan muna ja kissa ja viiveellä peruna. Vuoden iässä alkoi sitten sietään lehmänmaitoa ja pikkuhiljaa muitakin mille ollut allerginen. Nyt poika reilu 1,5v ja juuri saatiin peruna sopimaan. Edelleen on vehnä, muna, porkkana, marjat ja muut hedelmät paitsi päärynä ja banaani mitkä ei sovi. Monia ruoka-aineita ei olla ees päästy koskaan koittaan, kun yksitellen kokeillaan kerran viikossa yks uus aine.
Maidosta tuli myös suoli oireita, ripulia ja pyllyn palamista.

Hyvä kuulla kohtalotovereista, vaikka en tietenkään toivo kenellekään allergioita. Taitaa muna, vehnä ja maito olla pikkuisilla kaikista allergisoivimpia. Olen myös lukenut, että iän myötä usein helpottaisi. Olis vaan helpointa jättää tietyt ruoka-aineet pois, mutta pakkohan sitä on kokeilla ja siedättää. Aikamoista salapoliisityötä...

Meillä oli ihottumaan js armotonta 4-6 tunnin mittaista kauhuhuutoa yöllä. Kun saatui vatsaan niin. Vatsa oli välillä kivikova ihan siihen pisteeseen asti että tuli peräpukama. Välillä taas niin löysää että peppu paloi. Verikokeessa näkyy joo, paitsi jos on vain suolisto-oireinen, tämä ei välttämättä näy. Helpoin on kun jättää pois ruoasta. Jos tulee huomattava ero vointiin niin varmasti on allergiaa. Maitoallergia on nimittäin tosi yleinen.

Meillä on nyt siit se tilanne, että pikkuhiljaa alettiin vuoden ikäsenä altistamaan ja nyt syödään laktoosittomia tuotteita ihan ilman ongelmia :)

Tsemppiä kaikille allergioiden kanssa painiville! Mä olen niin iloinen, että meillä toistaiseksi käynyt bataatti, luumu, maissi, porkkana ja mango vaikka pelkäsin, että voisi allergioita olla ja paljonkin. Suvussa ei muuta olekaan kuin allergiaa toisensa jälkeen. Peruna ja banaani ei ole sopinut, mutta näin pienellä (vajaa 5kk) en sanoisi, että kyseessä on allergiaa.

Meillä todettiin maitoallergia, ei verikokeessa vaan maitoaltistuksessa. Iho-oireet ja refluksi olivat meillä oireita. Kun jätettiin maito pois muutamaksi kuukaudeksi ja alettiin kokeilemaan hiljalleen, se kävikin taas.

Meillä 5kk ikää,vajaa kuukausi maisteltu ja jollekin ollaan nyt allergisia. Vielä kun tietäisi, että mille.. Ei se auta kuin selvittää ja kokeilla!

Meillä neiti allerginen maidolle ja soijatuotteille.. Eli olen itse jättänyt nämä aineet pois omasta ruokavaliosta, kun neiti on täysimetyksellä. Viikon päästä neidin 6kk lääkärin tarkastus jolloin otan esille mahdollisen allergian kauralle. Nyt kolme kertaa yrittänyt syöttää kaurapuuroa neidille ja jokaisella kerralla armoton oksentaminen pari tuntia syömisen jälkeen. Ensimmäisellä kerralla mentiin oikein ensiapuun, kun neiti meni ihan veltoksi ja näytti ettei tule oksentamiselle loppua ollenkaan. Maitoallergia todettiin neidin ollessa 6 viikon ikäinen, kun nenä oli ollut tukossa viikon ikäisestä lähtien, koliikki ja jatkuva ripuli (josta aiheutui ihon täysi aukeaminen vaippaseudulla) :sad001 kaikki nämä oireet tulee heti jos repsahdan syömään jotain maidollista.. Nyt vähän alkoi pelottaa tämä kiinteiden aloitus, kun tuo kaurapuuro ei ainakaan neidille käynyt joten mitkä muut tulee aiheuttamaan ongelmia? :oops:

Matty: Pyydä neuvolalääkäriltä lähetettä lastenlääkäriin, sitä kautta myös verikokesiin. Ellette jo ole ollu? Ei siellä tosin kaikki näy ja kunnalisella ovat nihkeitä tutkimaan. Itse pitää vaatia ja olla salapoliisina... Toivottavasti allergiat selviää!

Meille lääkäri sanoi, että iho on nyt niin hyvässä kunnossa, että kiitos ja näkemiin. Kaikkea pitää kokeilla... Olen kyllä nyt varovasti kokeillutkin. Vehnä selvästi aiheuttaa kutinaa ja ihotaipeet menee verille. Vältän siis vehnää nyt kaikin tavoin. Varsinkin kun yöt ovat nyt sujuneet hyvin ja ilman vehnää pärjää hyvin!

LiLLY: Me asutaan Kanadassa joten en tiedä miten täällä päin toimitaan :/ mutta tiistaina se nyt sitten selviää! Maidon kanssa lääkäri sanoi, että maidoton ruokavalio minulle ja pitäisi kasvaa yli kolmeen ikävuoteen mennes.. Mutta mielenkiinnolla nyt näkee mitä se sanoo, kun tuo kaura aiheuttaa tuollaisen reaktion.

Ja yöt meillä on vähän vaihtelevia.. Muutaman viikon neiti nukkui koko yön läpi yhdellä "välipalalla", mutta nyt ollaan taas menty jo tosi pitkään tunnin kahden heräämisillä kun vatsa oireilee.. Tän ilmavaivat vois myrkyttää pienen kylän joten jokin täytyy olla pielessä. Soijaa tiedän ainaskin syöväni joidenkin tuotteiden kanssa kun sitä on ihan kaikessa!

Ei ole :/ just mietin, että nyt pitää kyllä taas karsia omaa ruokavaliota oikein kunnolla jotta neidillä olisi parempi olla ja kaikki saisi taas kunnon yöunet. Nytkin neiti on taas niin aamuväsynyt ja kärttyinen kun ei saanut nukuttua kunnolla. Viime yönä valvottiin 2-3.30 kun vatsa vaivasi ja muuten herättiin joka 2.5 tunnin välein. Maanantaina viimeksi suoli toiminut neitillä joten en ihmettele jos vaivaa.

En tiedä, miten paha tilanne teillä on ja mitä kaikkea on ehditty tutkia ja todeta. Yleensä vauvoilla, myös ihan terveillä, yöt voivat huonontua radikaalisti noin 6-8kk iässä. :) Liikkeelle lähteminen, hampaat, uudet taidot.. Kaikki voivat aiheuttaa levottomia öitä. Meillä ei ole todettu mitään allergiaa kummallakaan vauvalla, mutta meidän yöt ovat hyvin pitkälle kuvailemasi kaltaisia. 7kk iässä oli vielä todella paljon ilmavaivoja, jotka johtuivat todennäköisesti vauvojen tunteja kestävästä itkusta illalla. Nielivät siis ilmaa samalla. Kun unikoulun ja ajan myötä saatiin tytöt nukahtamaan illalla ilman itkuja, ovat yöt rauhoittuneet myös paljon. Enää ei itketä yöllä mahavaivoja, vaikka toki kehitysvaiheeseen liittyen heräullään usein. :)

Voimia teidän öihin ja päiviin! :)

Takaisin