Allergiat ja muut mahanpurut

Korianteri

Satasella mukana keskusteluissa
Terve!
Mitenkäs täällä marrasmammoissa mahtaa olla vauvojen allergioiden laita?

Meillä on ihan alusta asti vauva kärsinyt kovista mahavaivoista ja salapoliisina ollaan jäljitetty sen aiheuttajaa. Poika on ollut koko ajan täysimetyksessä ja kasvanut tosi huonosti, käyrillä mennään -20 tuntumassa. Pikkuhiljaa on alkanut näyttämään että lehmänmaito aiheuttaa niitä kipuja ja pyllyn punotusta kanssa. Siihen viittaa myös se, että tuttelit tuli aiemmin kaaressa ulos.

2kk neuvolassa lääkäri vähän haastatteli ja laittoi meille suoraan ajan lastenpolille ja maitoaltistukseen. Kehoitti välttämään maitoa ja tietty ennen altistusta pitää olla se kaksi viikkoa ilman sitä maitoa muutenkin.

Käytiin lastenpolilla ja siellä lääkäri olikin ihan toista mieltä, siis ettei sitä maitoa saa välttää ja totesi vaan etteivät he mitään altistusta tee. En oikein edes tajunnut mitä tapahtui ka miksi se jäi tekemättä. Nyt olemme sitten menossa ravintoterapeutille tällä viikolla saamaan uusia ohjeita.

Vielä yhtenä haasteena tässä on ollut koko ajan se, kun kasvu laahaa ja maidon riittävyyttä on mietitty koko ajan. Ohjeena on ollut että pitää imettää useammin. Ja sitä on TODELLAKIN tehty!!! No nyt maito ei kuitenkaan enää yksinkertaisesti riitä ja pakkasen varastotkin ovat tyhjät. Haettiin sitten apteekista ainoaa sisällä pysyvää korviketta hintaan 60€. Muutamaa muuta on myös matkan varrella kokeiltu, mutta ovat tulleen pääsääntöisesti pihalle.

Nyt ikää ihan pian kolme kuukautta ja odotellaan vaan että vois sen altistuksen tehdä jotta voisimme saada korvausta siitä korvikkeesta ja pojan pikkuhiljaa kasvamaan...

Onkos muilla vastaavia kokemuksia?

No onpas harmillista, toivotaan että tilanne helpottaa teillä. Mä en voi kuin sympata, kun meillä ei allergioita ole ilmennyt. Sellainen tuli mieleen, että saatteko reseptin siihen maidottomaan korvikkeeseen? Tartteekohan siihen sen altistuksen ensin... Sen pitäis olla paljon halvempaa. Tsemppiä!

Meillä ei ole vastaavaa kokemusta, mutta naapurilla on. Heillä siis nyt jo 4-vuotias poika, jolla oli sekä maitoallergia että kananmuna-allergia. Hänellä iho alkoi oireilla poskista eli tuli atooppinen ihottuma, paino ei noussut kunnolla. Mutta heillä ei myöskään tutkittu asiaa aluksi ollenkaan. Ihon punoitus laitettiin 2kk neuvolassa ja lekurissa vain atooppisen ihon piikkiin. 3kk kohdalla tuli sitten ensimmäinen kunnon allerginen reagtio minkä jälkeen vasta asia tutkittin ja allergiat todettiin.

Siskolla taas vauvan paino ei noussut ja puklaaminen oli juuri tuota kaaressa oksentamista. Tämä oli sitten mahaportin ongelma, joka korjattiin leikkauksella. Helpommissa tapauksissa ilmeisesti lääkkeenä on refluksilääkkeet.

En tiedä onko näistä mitään hyötyä, mutta jotain samaa oiretta kuitenkin molemmissa. Toivottavasti teillä jossain vaiheessa asiat tutkitaan kunnolla.

Meillä vatsakipuihin ensimmäisenä kuukautena löytyi syy maitohappobakteerit. Nyt on ollut ihan suht hyvä tilanne vatsan kanssa. Ainoa mikä kiusaa on se, että Aleksi kakkaa vain 2-3 päivän välein. Sen takia vatsaa vääntää aina vähän ennen kun kakka on tulossa. ja tämä tietenkin sitten yöaikaan :(

Omakohtaisia kokemuksia ei ole meilläkään.
Kaverini vauvalla on tutkinnassa paha ihottuma kasvoissa ja jatkuvat vatsavaivat. Epäillään juuri maitoallergiaa. Vauva syönyt aiemmin korviketta, nyt kokeeksi apteekin maitoa. Kuulemma pallotellaan lääkäriltä toiselle ja tutkimuksia pantataan, äiti saa vaatia niitä tosissaan...Tsemppiä teille, toivottavasti syy selviää pian!

Korianteri, toi on kyllä ikävä tilanne :( Voimia paljon!4

Miimi, muistaakseni karppaat? Onko sun ruokavaliossa riittävästi kuituja? Kuulemma jonku mukaan vaikuttaa myös vauvan vatsaan! Kaveri rupes karppaamaan ja pariin päivään ei tullu vauvalta (täysimetyksellä) kakkaa!

Säde, mä jouduin jo tossa vähän aikaa sitten muuttamaan omaa ruokavaliota (juuri kuitua enemmän), koska oma suoli ei toiminut kunnolla. Varmaan kyllä osasyynä johtuu siitä, että en liiku läheskään niin paljon kuin ennen tai paremminkin liikkuminen on ollut ihan nollissa. Nyt oon vielä yrittänyt jättää ruokavaliosta pois paprikat, sipulit, kaalit ym, mitkä voivat aiheuttaa vatsanväänteitä. Tänään on Aleksi huutanut koko päivän, siis ensimmäisen kerran on huutoa päiväsaikaa. Yleensä poika on aurinkoinen päivät vaikka yöt valvotaan.

Miimi: Mä luin jostain, että Disflatyl-tipat auttavat vatsan toimintaan (sen ilmanpoiston lisäksi). Meillä oli myös tuota ilmassa, että kakka ei tullut. Nyt annan pari kertaa päivässä Disflatyliä, ja tippojen antamisen jälkeen n. 1/2 tunnin päästä tulee kakka. Ne on aika kalliita, mutta meillä toimii. Toivottavasti saatte pian helpotusta!

Täällä taas vaihteeksi niin älyttömän resunen yö takana että oksat pois.Jos tätä vielä kovin kauan jatkuu, niin oon ihan kuollu !
Oon kyllä ihan kysymysmerkkinä että mistä nyt tuulee. Koko tämän viikon Benjamin on kitissy, vääntelehtiny, itkeny, veivannu ja vaikertanu! Viime yö meni niin että 2 tunnin välein söi (klo 22 meni yöunille) mutta näidenki tuntien välissä heräs itkemään ja vääntelehtiminen oli jotain ihan kauhiaa kateltavaa!! Naamaa hankaa ihan kokoajan, onnistu jo raapaseen kunnon jurmun kasvoihin. Tumpuista tahtoo hermostua mutta pakko välillä pitää niitä.
Mistähän ihmeestä tää kaikki johtuu??? Päivisin kitisee myös ja on välillä hyvinki tuskastuneen oloinen. Hepulit on sellasia, joista aattelis et on vatsa kipeänä. Pieruja satelee kyllä, ja on muuten pahan hajusia! Pitääkö mun tosiaan karsia vielä omia syömisiä. Kohta syön enää pelkkiä ananaksia jos tätä rataa jatketaan. Voitte vaan kuvitellakuin tekee mieli sipuleita,kaalilaatikkoa jne. erityisesti omenaa!!
Onko kellään muulla tällästä?

Annatko Melela pojalle maitohappobakteereja sisältäviä lisiä tms? Täällä loppu kaikki mahavaivat ko lopetin rela tippojen antamisen. Itekki söin rela tabletteja, mutta ku molemmilta jätti pois niin loppu ähinät ja kitinät. Mutta vaivojahan voi tulla melkein mistä vaan joten ei kait se auta ko kokeilla jättää kaikki sellaiset pois mitkä vois aiheuttaa tuon. Sipulia oon vasta nyt alkanu pieninä annoksina kokeileen ja valkosipulia en käytä ollenkaan. Mausteet on täysin pannassa tai ainaki tosi  tosi vähän laitan. Kaalta ei oo ees maistanu.Suklaata en oo syöny ollenkaan ja arvatkaa tekeekö mieli ku joulusuklaat odottaa kaapissa sitä päivää ko imetys loppuu :)

Eikös ole mahtavaa tää imettäminen :D
Mulla on ollu aika kauraleipää ja keittokinkkua -linjaa tämän melkein kolme kuukautta. Meillä on siis kiellettyjä myös kaikki maitotuotteet ja tuotteet, jossa maitoproteiinia missään muodossa. Ja luonnollisesti kaikki voimakkaat ja kaasua kasaavat tuotteet kanssa.

Nyt alkaa olemaan ihan suunnaton himo saada pitsaa, kebabia ja ihan mitä vaan kunnon tulista ruokaa. Mmmm....

Tsemppiä Melela, tuo on ihan mahdotonta aina keksiä mistä ne kiemurtelut johtuu. Onneksi ne meillä ainakin on useimmiten vain yhden illan mittaisia olleet viimeaikoina.

Meillä tää pojan allergiakuvio sai eilen sellaisen käänteen, että aloitimme syömään riisipuuroa ravintoterapeutin ja lääkärin kehoituksesta. Otimme sen lisämaidon tilalle ja nyt katsellaan jos poika vaikka rupeaisi kasvamaan.

Melela, meillä kanssa ollut juuri tuollaista! Aleksi hieroo naamaansa todella paljon ja varsinkin syöttöjen jälkee. Oon kanssa miettinyt, että olisko oikeesti niin, että mun ruuassa joku aiheuttaa kutinaa, vai voiko olla, että hampaat alkavat ilmoittelee olemmassa olostaan.
Mehän lopetettiin ne relatipat heti alkuunsa ja siihen loppui pahimmat vatsanväänteet. Nyt tuntuu olevat erilaista tää valvottaminen. Enemmän siis tuntuu, että meillä Aleksi tosiaan tekee sitä kakkaa ja se pistää vatsan vääntämään.
Viime yönä sitten annoin Aleksille lisämaitoa pullosta (siis omaa pumpattua) ja olihan aika yllätys, että se olikin yön ainoa syöttö! Ilmeisesti mulla ei yöllä riitä maito tai sitten Aleksi ei jaksa imeä yöllä, vaan nukahtaa ennen kun tulee sitä paksua takamaitoa. Nyt sitten yritän pumpata 200ml päivällä, jotta saan yöllä annettua pullosta ekans syötön. Onko muuten kellekään tullut korvikkeesta vatsapuruja? ajattelin vaan, että uskaltaako antaa ensimmäisellä kerralla kunnon satsin sitä, vai pitääkö sitä antaa vähän kerrallaan?

No meillähän on tullut korvikkeista niitä ongelmia vähän jokaisesta. Lastenpolin ohjeiden mukaan kuitenkin voi aloittaa ihan rauhassa syömään sillä oletuksella, että ne sopivat. Eli ei tarvitse mitenkään rajoittaa.

Itse suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensin päivällä, jos ne vaikka sattuisi tulemaan ylös tai jotain... Oireet huomaa sitten helpommin, eikä tarvitse sängyn vieressä valvoa :D

Meillä pahimmat vatsanväänteet aiheutuu suklaasta, pähkinöistä ja appelsiinimehusta.... pahin tilanne oli sillon ku neiti oli 2 vkoa sillon ne alkoi ja käytiin myös vyöhyketerapiassa joka ainakin meillä auttoi. Nykyisin neiti on kova piereskelemään...ja kun nyt tarkemmin ajattelen niin iltakiukut on loppunut sen jälkeen kun relatipat lopetin....

Ah, ihanaa, vatsanväänteet helpottunu Benjaminilla!! Vahvasti epäilen, että ne johtu siitä rota rokotteesta joka annettiin viime neuvolakäynnillä..

En oo aikoihin enään antanu KuplaStoppeja enkä mitään muitakaan sellasia. Jekovitit ainoastaan menee...

Melela, onko teillä kauan aikaa siitä rota-rokotteesta? Meillä jo kaksi viikkoa takana ja edelleen siis öisin vatsavaivat pitävät hereillä. Ärsyttävää, kun ne ajoittuu aina samaan aikaan eli klo.4-6. Silloin itseä väsyttäis eniten. Meillä siis meni tuolla pullomaidolla (omaa maitoa) hyvin yksi yö, mutta sitten viime yö palasi samaan vanhaan kaavaan. Iltasyöttö klo: 19, ensimmäinen herätys klo: 23.30, toinen klo: 02.30 (pullosta) ja sitten hereillä oltiin klo: 03.30-06.00. Nyt mä sitten kokeilen täysin herkutonta kahta viikkoa. Ei siis suklaata, jäätelöä, pullia ym. Samoin jätän kaikki pois mitkä itselle aiheuttaa vatsavaivoja. Saa nähdä paraneeko yöt.
Kiitti Korianteri tiedosta, ettei tarvitse mitenkään siedättää ton korvikkeen kanssa. En kyllä tehnyt sitä esikoisen kanssakaan, mutta hänellä oli korvike alusta asti, joten määrät lisääntyivät pikku hiljaa. Nyt sitten Aleksi saa ensimmäisen korvikkeensa suoraan 140ml. No tuskin yöt tästä ainakaan voi enää huonontua :).

Miellä oli kauhee viimeyö.. poika itki täysillä jokakerta, kun heräs syömään! Rota-rokotteesta on nyt 5 päivää. Epäilin myös tiheän imun kautta, mut kun se just vääntelehtii, ähkii ja sit rupee täysil itkee ennen syömistä! Noi Melelan kuvailemat oireet ihan samat, mut paukut ei kyl haise.. ehkä! :D

Takaisin