Allergialääkkeet

Aamutuulia

Satasella mukana keskusteluissa
Antihistamiinit häiritsevät ovulaatiota ja kiinnittymistä eikä niitä saisi raskausaikanakaan käyttää, joten oon tähän asti vältellyt niitä. Tän kevään siitepölytilanne on kuitenkin niin paha, että alan taipua vaikka pitämään taukoa yrittämisestä että saisin lääkkeet käyttöön koska oireet on niin pahat. Ootteko uskaltaneet käyttää muutakin kuin paikallisvalmisteita? Olis kiva saada muutenkin lisätietoa aiheesta. Esim. kauan vailutus hedelmällisyyteen säilyy lääkkeet lopetuksen jälkeen. Itsellä ainakaan aiempina vuosina ei oo hormonaaliset vaikutukset kadonneet hetkeen mihinkään vikan tabletin ottamisestakaan.

Luulis, että hoitolaitoksista sais ainakin jotain vinkkiä mitä valmisteita voisi käyttää, koska allergiaoireet osaa olla hankalia keväisin. Ettei nyt siitä jäisi kiinni nuo hoidot, kun niin moni muukin vaikuttaa.

Mä just viimeksi IVF-hoitajalta kysyin allergialääkkeistä ja hän sanoi että ihan hyvin voi käyttää 😳 ja niin olen nyt syönytkin vaikka hoidot aktiivisena käynnissä. Nyt alko pelottaa.

Miulle sanottiin raskausaikana ainakin, että Aeriusta voi ottaa, vaikka paketissa ei suositella ottamaan raskausaikana. On kai sellainen varmuudenvuoksi -merkintä millä lääkeyhtiö pesee kätensä. Eikä ole koskaan kyllä mitkään allergialääkkeet vaikuttaneet ovulaatioon tai kiertoon muutenkaan. 🤔
Miulla ei kyllä toisaalta ovulaatioon tunnu vaikuttavan oikein mikään (Esikoinen sai alkunsa minipillereillä😱). Luulen, että raskautumisongelmat joko tukoksista munajohtimissa tai kiinnittymisongelmista johtuvia. Sitä aukkaria, kun tässä edelleen odotellaan. 🙃

Kyllä minä olen ihan normaalisti desloratadiinia ottanut kaksi kertaa päivässä. Missään vaiheessa ei ole kielletty.

Allergialääkkeitä on monenlaisia. Minä sinnittelin raskausaikana ilman allergialääkkeitä, kunnes kaverini (joka siis on lääkärinä naistenklinikalla) näki minut pärskimässä lähes tauotta, ja sanoi saman tien, että raskaanakin pitää hoitaa allergioita, eikä ole vauvallekaan hyväksi jos odottavan äidin kropassa riehuu viikkotolkulla kova allerginen reaktio. Sain häneltä reseptin sellaisiin antihistamiineihin, jotka ovat turvallisia käytettäväksi raskausaikanakin. Eli itse sanoisin, että kysykää lääkäriltä resepti sellaisiin antihistamiineihin, joita voi käyttää myös raskautta yrittäessä ja odotusaikana. Nehän eivät ole mitään kaikkein tehokkaimpia antihistamiineja, mutta huomattavasti parempia kuin ei mitään.

Hyvä tietää että sopiviakin vaihtoehtoja on. Oon tähän asti mennyt käsikauppalääkkeillä, onkohan niissä jotain turvallisia vaihtoehtoja? Mulla antihistamiinit on aiemminkin (ennen yritystä) vaikuttaneet kiertoon niin siksi oon niin varuillani.

Kysyin aikanaan (kevät 2022) asiaa teratologisesta palvelusta. Loratadiinia silloin sanottiin turvalliseksi. En tiedä miten nyt. Eli kysy teratologisen palvelun chatissa asiaa, niin saat ajankohtaisen tiedon.

Mulla kans deslorotadine käytössä (Voisko olla vähän helpompi nimi?!) ja ei oo kukaan kyllä kieltänyt… Ja just on sanottu, että allergiat pitää olla hoidossa. Mulla on tosi paha koivuallergia esim.

Kysyin kuukausi sitten lääkäriltä mitä allergialääkkeitä saa käyttää hoidon aikana niin sanoi että kaikkea mitä voi ostaa ilman reseptiä.

Olen hoidossa HUSissa (Tilkassa) ja omapolulla UKK osuudessa oli seuraavanlainen vastaus allergialääkkeistä:
IMG_8616.jpeg

HUS sivuilta:

Ajankohtaista: Allergiaoireista ei tarvitse kärsiä​

Siitepölyallergia on tavallista, mutta allergiaoireita voi onneksi hoitaa turvallisesti myös raskauden aikana. Ensisijaisesti paikallisiin oireisiin voi käyttää apteekista saatavia paikallisesti annosteltavia itsehoitolääkkeitä. Myös pitkään käytössä olleet suun kautta otettavat antihistamiinit loratadiini, desloratadiini, setiritsiini, levosetiritsiini ja feksofenadiini ovat käyttökelpoisia.

Imetyksen aikaiseen allergian hoitoon sopivat raskauden aikana käyttökelpoiset valmisteet.

Takaisin