Allergiaa?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pitu86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pitu86

Näppärä viestien naputtelija
Ajattelin ottaa puheeksi asian, kun mun mielestä tästä ei ollut vielä juttua täällä sivuilla.. Eli onko teillä allergioita ja jos on, niin onko oireet pahentunut/helpottanut raskauden aikana? Mulla itellä on ihan järkyttävä siitepölyallergia näin keväisin ja voin sanoa, ettei se koskaan oo ollut yhtä paha oireiltaan kun nyt raskauden aikana! [:@] Nenä koko ajan ihan tukossa, kurkkua kutittaa ja mitään lääkettä ei oikein voi ottaa. Kysyin neuvolassa noista allergialääkkeistä ja neukku vastasi, että "no zyrteciä voi välillä ottaa". eihän se edes tehoa jos sitä ei syö kuurina! Enkä muutenkaan halua popsia mitään semmosia "ei suositella raskaana oleville eikä imetyksen aikana"-lääkkeitä, mielummin kärsii sitten näistä oireista. Apteekista hain perjantaina Lomudalin nenäsuihketta, jolla oireet saa helpottumaan puoleksi tunniksi [8|]

Sitten toinen asia, mulla on nyt viimeset kolme päivää kutissut iho ihan sairaasti, käsivarret, maha ja pohkeet erityisesti, nyt viime yön aikana myös rintakehä. Tullu ihan semmosta pientä näppyä ja kutisee niin, että tekis mieli raapia jollain teräsharjalla[&:] Yritin netistä etsiä muiden kokemuksia vastaavasta, mutta aina törmäsin syyhyyn (jota tämä ei voi olla) tai raskaushepatoosiin (jota tämä toivottavasti ei ole!). Mietin, että voikohan tää siitepölyallergia aiheuttaa tämmösiä ihoreaktioita? Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa? Kai sitä taas pitää soitella huomenna neuvolaan ja kysellä.. jos laittaisivat mut vaikka labraan, että saan mielenrauhan ettei olisi mitään hepatoosia! Joo tiedän, mä oon hyvin vainoharhainen [8|]
 
Mä olen ainakin toistaseksi välttynyt allergiaoireilta nyt raskausaikana. Normaalisti oon jo tässä vaiheessa ihan tukkeessa. Mulla on heinä yms allergiaa. Neuvolalääkäri kirjotti reseptinkin jo talvella, että voin sitten tarvittaessa hakea nenäsumutteen ja silmätipat jos siltä tuntuu..
Nurmikkolla kun eilen kävelin niin silloin tuntui vähän nenässä, mutta eipä mun ole pakko mennä nurtsille istuskelemaan, jos sillä vältän tukkosuuden niin se on aika pieni hinta...
Mulla on muutenkin allergiat hävinny melkein kokonaan raskausaikana.. [:)] Oon vuosia joutunnu välttelee sitrushedelmiä ja nyt voin vetää ananastäysmehua vaikka litran päivässä eikä oo mitään oireita.. Ihanaa... Pitää ottaa ilo irti jos se allergia vaikka palaakin taas kun raskaus loppuu.. [8|]
 
Pitu, mulle määrättiin setiritsiiniä ihan reseptillä allergiaoireisiin, ja sanottiin että saa käyttää. Setiritsiiniä saa käyttää raskausaikana, vaikka siinä selosteessa käyttöä kehotetaan välttämään. Zyrtecissäkin taisi olla vaikuttava aine nimenomaan tuo. Neuvolaterkka patisti hakemaan lääkkeet kun valittelin nukkumisvaikeuksia kutinan takia.
 
Minulla on atooppinen iho ja sehän suorastaan riemastui yhdistelmästä koivun siitepöly ja helle. Minulla on aina tullut siitepölystä vain iho-oireita, normaalisti kun vedän allergialääkkeitä (muut kuin tuo sallittu setiritsiini tehoaa minulla paremmin) ympäri vuoden, niin oireilua ei ole juuri huomannut. Hikoilu vielä pahentaa kutinaa. Apteekista saatavaa Hydrocortisonia voi käyttää lieventämään kutinaa (2,5% tehoaa parhaiten). Minulla on reseptillä myös vahvempaa kortisonia, kortisonikaan ei ole raskausaikana suositeltavaa, mutta minulle sanottiin neuvolasta että se että äiti nukkuu huonosti kutinan takia on isompi paha kuin satunnainen voimakkaamman kortisonirasvan käyttö. Totisesti toivon että vauva ei olisi tätä vaivaa perinyt, kun olen raskausajan kärsinyt siitä potenssiin 10 verrattuna normaaliin..
 
Raskaushepatoosi yleensä kai ilmenee 30+ viikoilla ja siinä kutisee erityisesti maha, kämmenet ja jalkapohjat. Äidilläni oli se, mutta hänellä kutisi vain vatsanahka, ja tilanne johti lopulta käynnistykseen koska arvot oli niin korkeat. Olen monesti itsekin miettinyt tuota raskaushepatoosiriskiä, mahtaako periytyä, mutta toisaalta mulla on vatsanahka kutissut koko raskauden ajan ja lisäksi on nuo allergiat, niin mahtaisinko edes erottaa poikkeavaa kutinaa...
 
 
 
Mulla on kutissut pohkeet jo ainakin toista kuukautta! Ne on ihan ruvella jo... Myos maha kutisee, mutta olen laittanut sen ihon venymisen piikkiin. Olen kans miettinyt tuota raskaushepatoosia kauhulla. Mulla on viela 3 viikkoa seuraavaan laakariin, ja mun mies ei ota todesta mun oireita, kun olen ihan huolissaan. Tuntuu ettei taalla vÄlitetÄ mistaan. [&o]

Mikahan on raskaushepatoosi englanniksi, en loytanyt sanakirjoista. Enta tietaako joku mika on kohdunsuu enkuksi?

Olen myos allerginen koivulle ja lepalle, eipa tarvii tana kesana niista karsia [:D] Janna juttu muuten, etta nailla thaimaalaisilla ei ole allergioita, eika laktoosi-intoleransseja tai muita vastaavia. Mistahan johtuu...? Ehka siita etta ne saa tuota luonnollista vastusta enemman, kuin Suomessa, jossa ollaan aika hysteerisia tahan maahan verrattuna [:D][;)]
 
Ma en ole koskaan ollut allerginen, mutta koko raskauden ajan (ja niin viimeksikin) olen karsinyt kroonisesta poskiontelon tulehduksesta, joka on nyt parin viime viikon aikana tukkinut ihan kaikki ilmareiat suuta lukuun ottamatta. En saanut sen kanssa nukuttuakaan, joten nyt olen osittaisella sairaslomalla [:-].

Omalaakari oli loytanyt sellaisen allergiasuihkeen, jota voi tutkitusti sittenkin raskaanaolevat kayttaa, ja sita sitten sain reseptilla (nimi on Rhinocort). Paketissa lukee, etta pari paivaa kuluu ennenkuin voi odotella parannusta. Olen nyt kayttanyt 4 paivaa, eika tunnu missaan [&o]

Saas nahda.

Tsemppia kaikille allergikoille - tukkoisuus on ihan pyllysta [:'(]
 
Hei! Mulla on ollu aika paljo ruoka-aineallergioita ennen raskautta. Maidon proteiini, kaakao, suklaa, soija, vehnä, raparperi, sitrushedelmät.. Sekä muista eläinpölyallergia, siitepöly, huonepöly... yms.

Mut nyt tuntuu et pystyn juomaan ainaki laktoositonta maitojuomaa ilman et tulisi mitään erikoisempia oireita. Paitsi et eilen meinasin raapia reidestä nahat ku alko kutisemaan ihan älyttömästi. Kaippa sitä pitäisi taas alkaa vähentämään noita allergisoivia aineita ruokavaliosta.

Itse ajattelin tehdä kans tämmöisen aiheen tänne, mut en sitten kehdannut [:)]

Nenä meinaa olla koko ajan tukossa, ja ku yrittää niistää nii tulee kauheasti verta nenästä. Se ei ole kovinkaan mukavaa. Nyt ei ole onneksi ollu suonenvetoja kun aloin syömään raskausmultivitaa. Siinä on kans magnesiumia mukana nii kaippa se helpottaa. En raaskinu alkuraskaudesta ostaa ku maksaa melkein 20e purkki. Mut terveydenhoitaja sanoi et pitää alkaa syömään ku siinä on rautaa mukana.
 
Mä tonne jurputus-osioon jo kirjottelinki, et silmät kutisee ihan hirveesti.
Nenäsuihkeen oon saanu, missä luki, et raskausaikana käytettävä harkiten ja lääkärin määräyksellä. Lääkäri sano, et lähinnä syy "lääkärin määräyksellä"- kohtaan on se, että lääkäri tietäis montaako eri nappia vedät. Hän myös sanoi, ettei suosittele noita pillerilääkkeitä, kun ne menee verenkiertoon, mut nenäsumute ei. Ja sikiö saattaa taas verenkierron kautta tulla immuuniks antihistamiinille. en sit tiä, mut tätä mieltä hän oli.
Huomenna ajattelin mennä pyytään jotain silmätippoja, sellasia mitä sais käyttää. En uskalla apteekista suoraan vaan jotain ostaa ja kun työterveyteen pääsee ilmasiks, niin miks en sitä käyttäis hyödykseni.
Koivu ja leppä siis mulla nuo pahimmat ja leppäaika meni hyvin, mutta helteet tais pistää koivun kunnolla kukkimaan[:(]
 
IHANAA!! Siis ihkaeläviä kohtalotovereita on olemassa!! [:D] Mä tänään tippa silmässä murehdin miehelleni, että mitähän tämä tekee meidän pikkuiselle.. kun äiti on näin tukossa. Mulla on siitepölyallergia, johon sain kolme vuotta siedätyshoitoa: kaksi viimeistä kevättä on mennyt rallatellessa (toki lääkityksellä, mutta kevyellä) MUTTA NYT.. toissailtana alkoi ja ei-hyvä fiilis.. Silmät kutisee (hain Lomudalia), nenä vuotaa, aivastuttaa, kurkku kutiaa.. En halua hakea allergialääkkeitä vaikka neuvolassa sanottiin, että otettava on jos on pakko. Pakko ei ole kuin.. juu nou. No, kysyin vielä apteekista, että onko mitään allergialääkettä, jossa olisi muu vaikuttava aine. Ei kuulemma ole ja eivät suosittele missään nimessä raskaanaoleville. No, ehkä se neuvolalääkäri tietää silti paremmin, uskoisin. Silmätippoja voi käyttää ja niitä mä tiputan silmiin ja nenään.. ja koetan pysyä sisätiloissa toistaiseksi. [&:]
 
Mulla on niin pahat allergiat etten kyllä pärjäis ilman lääkkeitä! Tänä keväänä erityisen paha[&:] Kaikkialla vielä toitotettiin aiemmin, että suurimmalla osalla allergia helpottaa raskaana. Ja pah! en ainakaan kuulu niihin onnellisiin.
Vähän inhottaa syödä lääkkeitä allergiaankin (joudun syödä niitä myös närästykseen) ja mietityttää, että vaikuttaako ne lapseen.. mutta neuvolassa sanottiin, että saa syödä eikä elämästä tulisi kyllä mitään ilman niitä.

Mulla siis myös leppää, koivua ja heinää eli perussetti[:@]
 
Mullakaan ei kyllä allergia ole helpottanut raskausaikana, päinvastoin. Iho on ollut huonommassa kunnossa kuin ikinä ja olen joutunut rasvaamaan perusvoiteita kilokaupalla. En kestä yhtään suklaata, sitruksia, muutamia väriaineita, raakaa kananmunaa ja ties mitä, välillä en edes tiedä mikä aiheuttaa reaktion.
 
Mulle meidän työterveyslääkäri sanoi tuosta setiritsiinistä että Naistenklinikalta on tullut ilmoitus/suositus että sitä voi raskaanaollessakin käyttää. Jos meidän lähiapteekki olisi ollut tänään auki, niin olisin kyllä hakenut, sen verran tukala olo on.
 
Aamu, olisiko hepatosis of pregnancy oikea käännös. Aika vähän kyllä löytyy englanninkielistä tietoa aiheesta. Veikkaan että siellä Thaimaassa ihmiset on toksoplasmoosit ja listeriat sairastaneet jo aiemmin ja vähempi käytetään mitään pakastejuttuja tms. niin ei ole vastaavia rajoitteita kuin täällä. Mun intialainen työkaveri sanoi, että ainoastaan tuoretta papaijaa käsketään siellä heilläpäin maailmaa välttää.
 
Marssin sitten eilen lekuriin oireideni kanssa ja lekuri suositteli Zyrteciä, sehän on se setiritsiini-pohjainen.. Sanoi, että sitä ei suositella käytettäväksi raskauden tai imetyksen aikana, mutta sen käytöstä on niin paljon kokemusta jonka pohjalta sitä kyllä uskaltaa käyttää. Ja kuulemma jo etenkin näillä viikoilla siitä ei todellakaan ole mitään haittaa. Hain sitten apteekista ja oon nyt eilen ja tänään ottanut ja paskat ei auta yhtään [&:] Tiedän kyllä, että sitä ehkä pitää pari päivää syödä ennen ku vaikuttaa, mutta mä tuun hulluksi ennen sitä! Maha ja käsivarret on ihan täynnä nokkosihottumaa, joka kutiaa niin perhanasti [:@] Nyt kävin just apteekista hakemassa sittenhydrocortisonia ja sivelin sitä vähän noihin pahimpiin kohtiin, sitäkin kuulemma voi tarvittaessa käyttää (muttei laajoille ihoalueille) Soitin neuvolaankin, neukkutäti sanoi et jos ei loppuviikkoon mennessä oo muuttunu paremmaksi, niin sitten on ehkä aihetta ottaa labrat, joilla varmistaa ettei oo mitään hepatoosia tms.

Kummallisinta on se, että en oo pariin päivään enää oireillu siitepölylle niin kun tavallisesti (eli nenän tukkoisuutena..) vaan ainoa ongelma ja riesa on ollut nyt perjantaista lähtien tää ihottuma/kutina, joka vaan pahenee ja laajenee [:@]
 
Zaditen-silmätipat on tullu reseptivapaaks apteekkeihin ja mulla ne auttaa ja niit saa käyttää raskausaikana. Käytin noit siis viime vuonnakin, mut en ite tajunnu, et voin käyttää niitä nytkin. Piti käydä oikein lääkärillä, mutta sainoahan varmistuksen asiaan.
On aika arvokkaita, 20 pipettiä maksaa 19.50, mut ite anakin käytän jopa 2 päivää samaa pipettiä, säilytän siis jääkaapissa, eikä koskaan oo mitään haittavaikutuksia esiintyny. Että jos silmät kutiaa niin suosittelen!!!
 
Pitu, mulle tää kuumuus ja siitepöly aiheuttaa tismalleen samoja oireita. Atarax auttaisi mutta sitä ei lääkäri antanut lupaa ottaa. Nokkosihottuma on p--stä.  Olen kyllä pahimpina aikoina pistänyt kortisonivoidetta aika isollekin alueelle. Aika vähän siitä kuitenkaan imeytyy verenkiertoon asti. Raskauden aikana on se isoin 2,5% kortisonituubi mennyt... vahvempaa (resepti)kortisonia olen laittanut vain kaikista pahimpiin pieniin kohtiin - nyt onneksi ei iho kuiva enää samalla lailla kuin pakkasilla, jolloin mulla kanssa (alkuraskaudesta) atopia oireili tosi pahasti.
 
aargh, eilen illalla jo luulin että alkaa helpottaa, mutta ei! koko viime yö mennyt sängyssä pyöriessä ja kutina ihan mieletön, tässä menee oikeasti jo hermot![:@] on se perskeles kun on lomalla niin koko viikko pilalla tämmösen jutun takia. Zyrtecit on ihan pyllystä, Hydrocortison samoin -ei mitään hyötyä.[&:] Ainut mikä auttaa, sekin viideksi minuutiksi, on kylmällä vedellä huuhtelu. Maanantaina kävin tästä asiasta lääkärissä ja nyt kyttään kelloa ja soitan sinne heti ajan uudestaan ku ajanvaraus aukeaa [:@] on se kumma, jos tähän ei löydy syytä/helpotusta.
 
Takaisin
Top