Alle 2-vuotias haluaa pitää kaulan alueen paljaana....kaulurit ärsyttää..

Citrus

Sukkela juttelija
Joulukuunmammat 2014
Meillä tytöt ovat jo vuoden ikäisestä olleet todella tarkkoja vaatteista (väri, kangas...) Nyt A tytöllä on pinkki-vaihe ja pitää olla mekko aina päällä. B ei ole ihan niin tarkka, mutta hitto kaikki laput ja narut...vaipastakin pitää leikata takaa se suljinteippi pois, kun se haittaa. Ollaan leikattu ja annetaan tyttöjen päättää itse vaatteensa vaihtoehdoista. On se kuitenkin 1v10kk ikäiselle tärkeää saada omamielipide kuulluksi (näin pienissä asioissa), aikuiset päättää sitten "isommat asiat"...mutta takaisin asiaan. B tyttö ei anna laittaa pipon naruja kiinni, takkia/haalaria ei saa laittaa ylös asti kiinni. Olen ostanut ja kokeillut useita erilaisia kaulureita ja kypärämyssyjä niin ei, ei ja ei! Olen myös tarjonnut kaikin eri keinoin ja väkisin/pakolla en laita. Tällä hetkellä mennään tuubihuiveilla, mutta sieltä se talvi tulla jollottaa pikku hiljaa..

Onko muiden taaperoilla tällaista, että on kaulan alue pidettävä "paljaana" & laput ärsyttää? Kenenkään tuttavani lapsella ei ole ollut "tällaista", joten siksi kyselen. Toki yksilöitä kaikki.

Välillä on käynyt mielessä aistiyliherkkyys, mutta ei toi käsittääkseni pelkästään riitä siihen "diagnoosiin". Vai huoliikohan sitten talventullen ylleen kypärämyssyn kun tulee kylmä......
 
Muokattu viimeksi:
Kuullostaa tutulle :)

Aisteihin liittyy, mutta ne luetaan ongelmiksi vasta kun haittaa lapsen elämää merkittävästi..jne. Kaikilla ihmisillä jollain alueella näitä on..
Siedätys taitaa olla ainut keino koittaa päästä asian yli. Monesti käy niin että kun tarpeeksi kylmä kauluri on pienempi paha..

Meillä menossa kausi että tulee oksennus jos joku osuu kaulaan :/
Oli se paidan reuna tai mikä tahansa. Laput pitää leikata kaikesta pois. Sukat on tarkat mutta muuten onneks vaateiden kanssa ei oo ongelmia.
Muuten sitten enemmänkin. Suunalue varmaan pahimpia, yksi osa syy letkuruokintaan.
Ei myöskään kestä mitään jalat irti maasta juttuja. Ei siis keinu, laske mäkeä, istu pulkassa, ui..jne jne..
Äänet on pahoja ja pitää kuulosuojaimia mielellään mukana :)
 
Ei meidänkään poitsu (10/14) pidä kaulureista, kypärämyssyistä saati ihan päähineistä. Ottaa aina pois. Sen verran fiksu kuitenkin on, et jos on kylmä (hänen mielestään), niin suostuu mukisematta pitämään pipoa. Kaulureita ei olla tänä syksynä vielä tarvittu. Häntä häiritsee myös paidat, joissa kaulus :/

Ja siis ne vaippojen tarrat... huoh. Aina otetaan pois... häiritsee poikaa liiaksi :D
 
Kokeile ihmeessä isoja huiveja. Joku metri kertaa metri sifonkihuivikin suojaa loistavasti, värejä kyl piisaa. Mun mimmi taipui ku näki mulla teräksisen kaulurin. (oon keskiaikaharrastaja, haarniskaan kuuluu teräskauluri)
 
Heh. Erityisherkkiä lapsia siis muillakin :D saumat ja laput kaikissa vaatteissa ahdistaa, farkut tai muut jäykät vaatteet ei tule kuuloonkaan. Nyt taas kesän jälkeen haalariin pukeutuminen ollut iso haaste. Ahdistaa ahistaa ja ahdistaa.
Meillä kyllä toimii onneksi pieni "pelottelu"..
Jos ei pipoa suostu laittamaan, niin sanon että järki puttoo päästä jos ei oo ulkona pipo päässä. Lopulta suostuu pitämään. Lahkeet, hihat ja kaulukset saa asetella monta kertaa ja vakuutella että "nyt on hyvin. Nyt ei varmasti purista, laitoin nyt tosi hyvin nämä".. :D
Ja kyseessä neiti 4v
 
"Kiva", että muillakin samaa..tai se että löytyy muitakin "tuskailijoita". Meillä portaittainen pitkäpiimäinen "siedätyskokeilu" on tuottanut tulosta ja viimeiset kaksi päivää ollaan oltu kypärämyssyt päässä pihalla :) sitten vaan odottelemaan, että mitäs seuraavaksi, mutta ainakin yksi haaste selätetty toistaiseksi.
 
Viime talvi meni hyvin, mutta nyt kaikki haalareiden kaulukset ovat tiukkoja ( ihan oikeastikin ). Tuubihuivi on meilläkin ollut käytössä, ja lisäksi nyt kun hetken aikaa oli pakkasta, niin Reiman kypäräpipo. Mitään ylimääräistä kypärämyssyä pipon alle ei siis huoli millään.

Ja kyllä, meilläkin on pinkki/punainen vaihe menossa :)
 
Lya nyt laitoit mut skeptiseksi meidän onnistumisen suhteen :D Nimittäin Reiman kypärämyssyt tytöillä olleet päällä nyt :D ...Katsotaan miten käy kun tarjoan aluskypärämyssyä ja sen päälle pipoa....
 
Citrus: mun 16v poika kulkee edelleen kaula paljaana eikä takki ole koskaan ylös asti kiinni. On siis ollut näin aina. Sanoo että tulee ahdistava olo, jos jotain on lähellä kurkkua ja siis vähän semmonen yökkäys fiilis. Tapeltu on asiasta n. 14v, mutta luovutin pari vuotta sitten kun ei se siihen kuolla taida, vaikka ei peitä kaulaa (ja t-paidatkin pitää olla välijiä kaulasta tai v-aukoisia )..tietää itse miten pukeutuu :)
 
Näinhän se on. Hyvä pointti Satru :) ehkä sitä vaan huolestuu ettei pieni palellu & tule kipeäksi tai "kun muillakin lapsilla on kypärämyssyt niin mille se näyttää kun meidän lapsella ei ole....". Annoit uutta näkökulmaa asiaan :)
 
Takaisin
Top