Alkuraskaus ja verenpainelääkitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pöppis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pöppis

Jostain jotain jo tietävä
Hei, onko kenelläkään verenpainelääkitystä ja miten tai missä vaiheessa lääkitys on vaihdettu? Mietin myös sitä seurataanko neuvolassa tiheämmin tms.

Itse olen kohta 31v ja mulla on ollut 19vuotiaasta asti verenpainelääkitys. Työterveyslääkäri sanoi, että lääkitys on vaihdettava viimeistään, kun testi näyttää positiivista, mutta ei ole suostunut etukäteen vaihtamaan, vaihtavat kuulemma sitten neuvolassa. Meillä on 8kk yritystä ja viikonloppuna pitäis testata jos ei menkat ehdi alkaa. Oireita on mahan nippailu, lisääntynyt valkovuoto (koko ajan tuntuu, et jotain vuotaa ulos) ja toinen tissi on ollut 3päivää arka, eilen aamuna täysin kosketusarka, mutta helpottui puolessa tunnissa. Lisäksi mulla on ollut oviksesta asti tunne, et nyt ois tärpännyt.

Nyt sit mietityttää toi verenpainelääkityksen kohta...

Heips!

Mulla oli verenpainelääkitys ennen raskautta ja lopetin sen itse heti kun testi näytti positiivista. Soitin myös työterveyslääkärille, ja sain asialle varmistuksen. Just alkuraskauden aikana kun elimet muodostuvat, on syytä välttää lääkeaineita sellaisissa tapauksissa, joissa sikiölle aiheutuva haitta lääkkeestä on suurempi kuin äidille aiheutuva haitta lääkkeettömyydestä.

Kävikin sitten niin, että alkuraskaudessa paineet laskivat tosi alas (mikä on ihan normaalia) ja nyt olen seurannut paineita kotona. Lukemat on tosi hyvät, lääkitystä ei ole tarvinnut aloittaa uudestaan.

Yhteys vaan neuvolaan tai lääkäriin[:)]

Kiitti vastauksista! [:D]

Tänään ajattelin soittaa neuvolaan ja kysästä asiasta.

Haluaisin kuitenkin tietää sellaisten odottajien kokemuksista, joilla ei ole ollut mahdollisuutta lopettaa verenpainelääkitystä. Itselläni, kun melko varmasti on sellainen tilanne, etten voi lääkkeitä pois jättää.

Eli jos jollain on kokemusta asiasta, olisin kiitollinen mielipiteistä. [:D][:D]

Heissan. En ole itse kärsinyt verenpaineongelmista, mutta tiedän naisia jotka ovat, ja muistan jotain asiasta neuvolaharjoittelujaksoiltani (olen äskettäin valmistunut terveydenhoitajaksi). En olisi sinuna yhtään huolissani: kyllä vaikeastakin verenpainetaudista (eli ylikorkeista verenpaineista) kärsivät naiset voivat saada vauvoja ihan normaalisti ja lääkkeet kyllä löytyvät varmasti jos niitä tarvitaan - raskaus kyllä saattaa laskea verenpaineita mukavasti parikymmentäkin "astetta" eli elohopeamillimetriä sekä ylä. että alapaineista ihan luonnostaan - täytyy tietysti muistaa että verenpainetaudista kärsivillä ON suurempi mahdollisuus pre-eklampsiaan eli raskausmyrkytykseen, mutta se on sitten vähän eri asia ja sitähän seurataan raskausaikana kyllä.

Jos taas olet huolissasi siitä, mitä lääkkeet ehtivät vaikuttaa vauvaan ENNEN kuin niitä ehditään tsekata ja vaihtaa, niin älä ole kovin huolissasi: ihan alussa sinulla ja kohdussa kehittyvällä alkiolla ei ole edes samaa verenkiertoa, joten lääkkeet (niinkuin vaikka tietämättömyyden tilassa nautittu kunnon kännikään :-o) ei vaikuta vauvaan juurikaan. Ehditte kyllä tarkistaa lääkkeet kun otat yhteyttä neuvolaan heti plussattuasi.

Onnea testeihin!

Kiitos vastauksesta Kressida! [:D]

Soittelinkin tänään neuvolaan ja terveydenhoitaja pyysi soittamaan heti, kun plussa on tullut. Hän ottaa sitten yhteyttä lääkäriin ja lääkitys vaihdetaan sikiölle "turvallisemmaksi". Kehotti myös yrittämään vaihtaa lääkettä terveyskeskuksen kautta, jos testi on negatiivinen.

Heippa! Myös minä pähkäilin verenpainelääkkeen kanssa, että mitäs sitten jos se plussa vihdoin ja viimein pärähtää testiin (vielä en ole niin onnekas ollut). Kun keväällä piti resepti uusia, kysyin lääkäriltä asiaa. Sanoin, että voitaisiin tässä vaiheessa vaihtaa nyt lääke, jos siitä on jotain vaaraa sikiölle, jos satun raskautumaan. Käytössäni on Spesicor depot, pienehkä annostus kyllä 47,5 mg/vrk. Lääkäri oli sitä mieltä, että voi käyttää raskaudenkin aikana. Vielä apteekissa kysyin tästä. Yleensä apteekissa sanotaan kaikista lääkkeistä, ettei voi käyttää raskauden aikana. Nyt apteekin täti katsoi jostain koneelta, mistä lääkäritkin tarkistavat lääkkeisen sopivuuden, että voi käyttää raskauden aikana. Saattaa jonkin verran hidastaa sikiön sydämenlyöntejä loppuraskaudessa, mutta tila korjaantuu syntymän jälkeen eikä ole todettu mitään haittoja vauvoille lääkkeestä. Vaikka paketissa sanotaan, ettei suositella käytettäväksi raskauden aikana. Apteekin täti sanoi, että lääkepakateissa yleensä lukeekin, vaikka asia ei aina ole niin yksioikoinen. Aina kannattaa lääkäriltä varmistaa asia. 

Totta Nymeria, asia kannattaa aina keskustella oman hoitavan lääkärin kanssa! Minä satuin lukemaan lääkeselosteen tuosta käyttämästäni Atacandista ja siinä se kiellettiin kokonaan. Kun pääsin työterveyslääkärin puheille, otin asian esille, samoin mainitsin siitä neuvola-aikaa varatessani. Samat ohjeet sain: käyttö on lopetettava. Tosin minun kohdallani voi olla ettei raskautumisen myötä migreenivaivaakaan enää tule, koska se on ollut muutenkin hormonaalista eli liittynyt kuukautiskiertoon.

Mulla käytössä verenpaineeseen Atacand 8 mg x 1. Lueskelin ohjeista, jotta jos suunnittelet raskautta, niin ota yhteys lääkäriin. Soitin sitte työterveyslääkärille, joka kehoitti jatkamaan lääkettä, mutta ottamaan yhteyttä heti jos testi näyttää plussaa. Vajaa pari kuukautta söinkin Atacandia, kunnes jotenkin asia rupesi pyörimään mielessä ja nyt olen menossa (tosin vasta 1.3.) neuvolalääkärille asian suhteen. Voi olla, että vaihdellaan Albetoliin jo tässä yritysvaiheessa. En mielelläni kyllä lääkettä pois jättäis jollei toista ole tilalla, koska jo päivän-parin pillerin unohdus heittää verenpaineet pilviin ja verisuonet pullistaa päästä.

Takaisin